جمعه 14 دي 1386

آيين نکوداشت ايرج بسطامی برگزار شد، مهر

آيين نکوداشت ايرج بسطامی به مناسبت چهارمين سال درگذشت اين هنرمند در حاشيه نخستين نمايشگاه موسيقی و آثار شنيداری تهران شامگاه گذشته برگزار شد .
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای مراسم که با حضور ميهمانانی چون پرويز مشکاتيان، صديق تعريف، مرتضی کاخی و ...وخانواده بسطامی در تالار آمفی تئاترکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، مجری مراسم (عليرضا پورامبد)ضمن خو ش آمدگويی به حاضرين به خاطر تاخير ۴۵ دقيقه ای عذرخواهی کرد.

نماهنگ يادياران آغازگر برنامه بود که به دليل اختلال در سيستم پخش از نمايش آن منصرف شدند و سپس عبدالحسين مختاباد به عنوان اولين سخنران به روی صحنه آمد و گفت : هميشه در اولين دوره هابا اشکالات و بی نظمی های فراوان مواجه می شويم و اميد است بتوانيم در سال آينده با پشتوانه ها و تجربه های به دست آمده نمايشگاهی در شان هنر موسيقی برگزار کنيم .

رئيس نمايشگاه موسيقی در ادامه به فعاليت ايرج بسطامی با پرويز مشکاتيان اشاره کرد و گفت : پرويز مشکاتيان در کشف استعدادهای پنهان هنر موسيقی دست توانمندی دارد و اولين اجرايی که از ايرج بسطامی ديدم در راستای همين استعداديابی با استاد مشکاتيان بود و يادم هست وقتی صدای بسطامی را شنيدم در حيرت عظمت صدای او بودم و زمانی که کاست آن اجرا درآمد بيش از ۱۰۰ بار صدای بسطامی را گوش دادم و تک تک گوشه های آن را حفظ کردم ولی افسوس که خيلی زود از ميان ما رفت ياد او برای هميشه در تاريخ فرهنگ اين مملکت زنده می ماند.

پس از پايان صحبت های وی گروه موسيقی نواحی کرمان به سرپرستی هوشنگ کردستانی به روی صحنه آمدند و مقام هايی مانند "ليکو"،"کمن زيل" و "دشتی بيابانی " را اجرا کردند.

پس از پايان اين اجرا مرتضی کاخی، منتقد ادبی از چگونگی آشنايی خود با ايرج بسطامی گفت: سالهای قبل از انقلاب در لندن زندگی می کردم و دوست عزيزم به نام منصور مشکينی که موسيقی شناس خوب و مترجم برجسته ای بود و اغلب آثار راسل را نيز ترجمه کرده است صحبت از ايرج بسطامی کرد و گفت که جوانی را می شناسد که صدای خوبی دارد ولی در ايران شناخته شده نيست و بايد تعليم ببيند بعد از اينکه به ايران آمدم به خواست دوست عزيزم جناب مشکينی سراغ بسطامی رفتم ايرج در آن زمان در فروشگاه بزرگی وسايل صوتی تعمير می کرد خلاصه اينکه باب آشنايی ما از همان جا باز شد.

کاخی در ادامه افزود : يکی از مشکلات عمده بسطامی اين بود که شعر را در آواز خوب ادا نمی کرد به همين دليل او را به دوست عزيزم هوشنگ ابتهاج معرفی کردم و او هم نظر مرا داشت اما پس از مدتی اين مشکل هم تا اندازه ای حل شد و پس از آن نزد استاد مسلم آواز محمدرضا شجريان تعليم ديد تا اينکه باخبر شدم با مشکاتيان کنسرت دارد اما واقعيت اين بود که وقتی اين خبر را شنيدم کمی نگران شدم چراکه گمان می کردم اگر به روی صحنه برود و جمعيت را ببيند و مورد تشويق قرار بگيرد ممکن است دچار غرور شود و آموختن را رها کند اما چنين نشد و او هيچگاه از تمرين و ممارست در يادگيری آواز دست برنداشت .

پس از پايان صحبت های مرتضی کاخی ،گروه موسيقی وزيری به سرپرستی کيوان ساکت و آواز امير تفتی به روی صحنه آمدند و قطعاتی را اجرا کردند.

پس از پايان اجرای ساکت، پرويز مشکاتيان در ميان تشويق های بی امان حاضرين در سالن بالا آمد و گفت : درباره توانايی های آوازی ،سجايای اخلاقی و سلوک کويری ايرج بسطامی بسيار گفته ام و گفته اند نوشته ام و نوشته اند به گمان من ملتی که هنر و هنرمند نداشته باشد زنده و بالنده نيست ما بايد ياد و خاطره بزرگان هنر و شناسنامه فرهنگی سرزمين خود را قدر و منزلت بداريم.

در ادامه محمدعلی بسطامی برادر زنده ياد ايرج بسطامی به روی صحنه آمد و گفت : تجليل از هنرمند احترام به روح بلند و آسمانی هنر است و هنرمندان ارادت خود را ازمردم می گيرند و نمی دانم چگونه سپاس و امتناع بی منتهای خود را از مشکاتيان به جا آورم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در اين چند سال شنيده ايم که برای بسطامی و آسيب­ديدگان زلزله بم کمک های مردمی جمع­آوری شده است اما من به عنوان وکيل خانواده بسطامی از همين جا اعلام می­کنم که حتی يک ريال به خانواده بسطامی پرداخت نشده و اگر هم نمی­شد، هرگز آن را دريافت نمی­کرديم. ولی معتقدم ضرورت ايجاد بنياد بسطامی برای آموزش به نوجوانان بم لازم و ضروری است. از همين رو خانه پدری بسطامی را به مرکزی برای آموزش و تعليم و تربيت فرزندان بازمانده از زلزله بم تبديل کرده­ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از پايان صحبتهای وی، گروه موسيقی اشراق با آواز علی جهاندار آخرين قطعات اجرا شده توسط بسطامی را بازخوانی کردند.


* در حاشيه

- شرکت کنندگان با خريد بليت تمام صندلی های سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پر کرده بودند.

- گروه موسيقی نواحی کرمان، از ايرج بسطامی به عنوان بلبل خوش­آواز جنوب شرق ايران ياد کرد.
- صحبت های مجری مراسم برای معرفی آيتم­های مختلف برنامه به درازا می­کشيد که اين مسئله اعتراض حاضرين را به همراه داشت و آنها با تشويق­های پی در پی خود از مجری مراسم می خواستندکه صحبتهای خود را کوتاه کند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35458

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيين نکوداشت ايرج بسطامی برگزار شد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016