چهارشنبه 28 فروردين 1387

كيارستمي: از 10 سالگي با سعدي آشنا شدم، فارس

عباس كيارستمي با بيان اينكه از 10 سالگي با سعدي آشنا بوده است، گفت: تقطيع غزليات سعدي و حافظ كار تازه‌اي نبوده و اين عمل از برنامه‌ «گل‌هاي راديو» در سن 10 سالگي من هم انجام شد.

به گزارش خبرنگار ادبي فارس، عباس كيارستمي فيلمساز در مراسم «در ستايش سعدي» كه عصر امروز در شهر كتاب مركزي به مناسبت يكم ارديبهشت ياد روز سعدي برگزار شد، بيان داشت: انتخاب من از آثار سعدي و حافظ بر اين اساس بود كه مصرع‌هاي ابياتي را كه سرشار از مفهوم باشند و با بيت و يا مصرع قبل و بعد هم ارتباط معنايي نداشته باشند پيدا كرده و به صورت مقطع بنوسيم تا كمي از با آهنگ ادا كردن آن نيز كاسته شود.

كيارستمي يكي از مشكلات امروز در خواندن اشعار پارسي را «تكيه كردن بر‌آهنگ شعر» دانست و تصريح كرد: اگر ما بيش از حد روي آهنگ تكيه كنيم از معاني باز مي‌مانيم.

من در تقطيع اين ابيات يا مصرع‌ها سعي كردم تا فاصله‌ها كاملا رعايت شود و بدخواني ايجاد نكند.

اين فيلم‌ساز تاكيد كرد: بر روي اين آثار نقدهاي مثبت و منفي بوده است، بخصوص برخورد جوانان متفاوت بود و نقدها و نظرات مخالف و موافقي را در مطبوعات شاهد بوديم.

وي ادامه داد: من با اين كار سعي كردم كه برقراري ارتباط و الگوپذيري از كار اين شاعران را راحت‌تر كنم. براي مثال من هميشه به فرزندان خود مي‌گفتم كه به اين كتاب‌ها رجوع كنيد تا دريچه‌اي كه جديد از دنياي جديد به رويتان گشوده شود و آن‌ها هم در پاسخ من مي‌گفتند شما هم سر در دريچه اينترنت كن تا دنياي جديدي را پيش رو ببيني!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كيارستمي، سعدي را اولين شاعري خواند كه با آن در سن 10 سالگي ارتباط برقرار كرده و ادامه داد:‌ بجز حافظ و سعدي تلاش‌هايي هم روي ديوان خاقاني انجام دادم كه چيزي دست نداد و اكنون هم مشغول بررسي ديوان شمس هستم. بعضي اوقات مي‌‌بينم كه يك مصرع يا بيت كار يك مقاله طويل را انجام مي‌دهد.

اين كارگردان بيان داشت: مي‌دانم كه اين كار مخالفين زيادي دارد و اما در نظر داشته باشند كه من در حوزه ادبيات كار نكرده‌ام و مدعي هم نيستم. من نه چيزي از آثار نقد كردم، نه حذف كردم، بلكه فقط انتخاب كردم. در نظر من اين مصرع‌ها گاهي مخابره را راحت‌تر مي‌كند.

وي در ادامه در پاسخ به اين كه آيا مي‌شود در سينما از شعر بهره برد گفت: در سينما اين كار بسيار خطرناك است كه از شعر به صورت خام استفاده شود. اما مي‌توان از خواندن و تاثير آن‌ها در ديالوگ نويسي استفاده كرد. اگر از شعر استفاده كنيم سينماگران مي‌گويند كه فيلم شاعرانه ساختيم. باز هم تاكيد مي‌كنم كه از عاشقانه‌هاي سعدي مي‌توان به بهترين نحو در ديالوگ‌نويسي استفاده كرد.

عباس كيارستمي اشعار حافظ و سعدي را به صورت تقطيع مصراعي را به گزينش خود چاپ و منتشر كرده است.

اين مراسم عصر امروز با حضور عزت‌الله فولادوند، حسين معصومي همداني،‌عباس كيارستمي، ابراهيمي ديناني، احمد سميعي، طهمورث ساجدي و احمد جلالي برگزار شد.

عباس كيارستمي در اين مراسم به عنوان مستمع شركت كرده بود كه با تقاضاي دست‌اندركاران برنامه به سخنراني پرداخت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36542

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كيارستمي: از 10 سالگي با سعدي آشنا شدم، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016