دوشنبه 9 ارديبهشت 1387

امسال ایران در کن نخواهد بود، مردمک

هیچ یک از فیلم‌های ایرانی برای شرکت در بخش رسمی جشنواره‌ی کن 2008 پذیرفته نشدند.

در نشست خبری این جشنواره اعلام شد که فیلم‌های «شیرین» از عباس کیارستمی، «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» اثر بهنام بهزادی و «ترانه‌ی تنهایی تهران» ساخته‌ی سامان سالور در بخش رسمی کن 2008 پذیرفته نشده‌اند.

همچنین آثار «اسب دوپا» ساخته‌ی سمیرا مخملباف و «چاه کندن در لاس‌و‌گاس» ساخته‌ی امیر نادری که از خارج از ایران برای شرکت در کن اقدام کرده بودند، از این شانس محروم شدند.

گفته می‌شود فیلم‌های یاد شده امکان حضور در بخش جنبی این جشنواره را خواهند داشت.

بخش رسمی شصت و یکمین جشنواره‌ی فیلم کن شامل مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، مسابقه‌ی فیلم‌های کوتاه، سینه فونداسیون و نمایش‌های ویژه است.

حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌ی کن در میان سایر جشنواره‌های معتبر سینمایی در جهان، پررنگ‌تر بود. از این رو امسال حضور هیچ یک از فیلم‌های ایرانی سوال‌برانگیز می‌تواند باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اولین بار در سال 1961، فیلم «کورش» ساخته‌ی مصطفی فرزانه در این جشنواره شرکت کرده بود.

نخل طلایی به عنوان یکی از معتبرترین جوایز سینمایی جهان است که به بهترین فیلم منتخب از سوی هیات داوران جشنواره‌ی کن تعلق می‌گیرد. عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۷ برای فیلم طعم گیلاس توانست این جایزه را از آن خود کند. وی سه بار دیگر نیز نامزد دریافت این جایزه شد.

سمیرا مخملباف نیز از جمله کارگردانان ایرانی است که در جشنواره‌ی کن در سال ۲۰۰۰ به عنوان جوان‏ترین کارگردان جهان در بخش مسابقه‌ی کن حضور یافت و جایزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران را برای فیلم «تخته سیاه» برد.

سامان سالور، کارگردان «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و برنده‌ی یوزپلنگ طلایی جشنواره‌ی فیلم لوکارنو نیز این بار از کن بازماند. او پیش از این گفته بود که به حضور در کن با فیلم «ترانه‌ی تنهایی تهران» امیدوار است.

گمان اینکه فیلم‌های یادشده دارای کیفیت پایینی برای شرکت در بخش رسمی جشنواره کن بودند، دور از ذهن است. اما شاید بتوان مسایل سیاسی اخیر را در این گزینش موثر دانست.

در شصت و یکمین دور چه خواهد گذشت

در این دور از جشنواره‌ی کن، بیست فیلم از سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا برای دریافت نخل طلایی رقابت می‌کنند. همچنین نوزده فیلم در بخش نوعی نگاه، نه فیلم در بخش مسابقه‌ی فیلم کوتاه، هفده فیلم در بخش سینه فونداسیون (مسابقه فیلم‌های دانشجویی) و دو فیلم در بخش ویژه شرکت دارند.

با اینکه سال گذشته فیلم‌های زیادی از آمریکا در بخش‌های رسمی حضور داشت، امسال تنها شاهد دو فیلم آمریکایی در کن خواهیم بود. این مساله سبب خوشحالی برخی منتقدان شد که با آمریکایی شدن کن مخالف بودند.

امسال شون پن، بازیگر مشهور سینمای هالیوود ریاست هیات داوران جشنواره‌ی کن را برعهده دارد. شون پن تنها بازیگر آمریکایی است که پس از انقلاب به ایران سفر کرده است.

با اینکه امسال ایران نماینده‌ای در مسابقه‌ی کن ندارد، اما تنها سه فیلم از آسیا در مسابقه‌ی کن برگزیده شده‌اند؛ «شهر24» ساخته‌ی ژیا جانگ از چین، «معجزه من» ساخته‌ی «اریک کو از سنگاپور و «سبریس» ساخته‌ی برلانت مندوزا از فیلیپین.

همچنین از فرانسه به عنوان کشور میزبان تنها دو فیلم، «داستان نوئل» ساخته‌ی آرنود دسپلشن و «مرز سپیده‌دم» اثر «فیلیپ گارل» در بخش مسابقه شرکت دارند.

از دیگر فیلم های مطرح جشنواره‌ی امسال می‌توان به «بچه‌ی عوضی» ساخته‌ی کلینت ایستوود، «چه» (درباره‌ی زندگی و مبارزات ارنستو چه‌گوارا) ساخته‌ی استیون سودربرگ و «دلدادگی» ساخته‌ی آتوم اگویان اشاره کرد.

پوستر شصت و یکمین جشنواره‌ی فیلم کن نیز امسال خالی از لطف نیست. پوستر اثری از هنرمند مشهور گرافیک سینما، پیرکوریر است که براساس سپاس و تقدیر از خلاقیت‌های سینمایی دیوید لینچ طراحی شده است.

این جشنواره که اولین بار در سال 1939 در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار شد، امسال از 14 تا 25 ماه می (25 اردیبهشت تا پنجم خرداد) در همین شهر برگزار می‌شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36677

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امسال ایران در کن نخواهد بود، مردمک' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016