دوشنبه 6 خرداد 1387

"يورو ويژن" امسال و بازی های سياسی، ناهيد حسينی

ديما بيلان( Dima Bilan ) خواننده بيست و شش ساله روس موفق شد با غلبه بر بيست و چهار رقيب اروپايی خود به مقام نخست اين مسابقات، که در بلگراد پايتخت صربستان برگزار شد، دست يابد. خوانندگان اوکراين و يونان نيز مقام های دوم و سوم اين مسابقه را از آن خود کردند. يورو ويژن هر سال در يک کشور اروپايی برگزار ميشود. امسال چون خواننده روس مقام اول را بدست آورد سال ديگر مسکو ميزبان يورو ويژن خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری اينترفاکس، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، موفقيت ديما بيلان (Dima Bilan)، خواننده روس را که در مسابقه آواز يورو ويژن به مقام نخست دست يافت، « پيروزی روسيه» توصيف کرد.
متاسفانه هرسال بيشتر از سال پيش اين مسابقه آواز رنگ سياسی به خود ميگيردو در واقع آن مفهوم اوليه خود را زير سئوال وبطور مرتب با انتقادهای جدی مواجه می شود. يک پسر جوان و پرشورروس با پای برهنه و پيراهن باز آوازی رابا تمام احساساتش ميخواند و بجای وزير هنر، نخست وزير کشورش به او تبريک ميگويد و در واقع با آن زبان به ياران سياسی روسيه ميگويد َ پيغامتان را گرفتمَ.
يورو ويژن هرسال بوسيله يکی از کانالهای تلويزيونی در کشورهای اروپايی يک ترانه به عنوان بهترين ترانه سال کشورش را در اين مسابقه بزرگ نمايندگی می کند. امسال ۴۳ کشور شرکت داشتند که ۲۴کشور به فينال رسيدند. اين مسابقه از سال ۱۹۵۶ ميلادی شروع شده و يکی از طولانی ترين برنامه های زنده تلويزيونی است که جمعيت زيادی سالانه به تماشای آن می نشينند. در سال۲۰۰۶ حدود ۷۴۰۰۰ نفر از ۱۱۴ کشور در جهان اين مسابقه غير ورزشی را تماشا کردند. در طی سالهای متمادی تعداد کشورهای شرکت کننده و نحوه رأی دادن نيز تغييرات زيادی کرده است. بخصوص بعد از پيوستن اروپای شرقی و اخيرا آذربايجان ، ارمنستان و گرجستان، ديگر از حالت يک مسابقه هنری درآمده و وسيله ای برای يارگيری سياسی شده است. بطوريکه مفسر باتجربه انگليسی تری وگان از ابتدا گفت: روسيه ميرود که برنده سياسی اين رقابت شود. البته ديما بيلان برای سومين بار در اين مسابقه شرکت کرده و در سال ۲۰۰۶ نفر دوم شده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اگر کسانی که اين مسابقه هنری را ديده پاشند بطور يقين ترانه اکرائين را که از هنر و نظم بسياری برخودار بود را ترجيح می دهند و يا اجرای بسيار زيبای سوئد را می پسندند. البته خواننده خوب و دلنشين يونان نيز شانس خوبی برای اول شدن داشت. ولی وقتی حسابهای سياسی نقش اصلی را به عهده دارد ديگر هنر اصلی و معيارهای هنری زير سئوال ميرود. بلوکه شدن کشورها و رأی بهم دادن نفس يک انتخاب اصولی را زير سئوال می برد. يونان به قبرس رای ميدهد و قبرس به يونان. ترکيه و آذربايجان همينطور، کشورهای اسکانديناوی بالاترين رايها را نثار هم می کنند و کشورهای متحد سابق شوروی به علت روابط سياسی و اقتصادی رايها را به هم باج می دهند. جالب اينجاست که اين بلوکه شدن رايهادر شرق اجازه برنده شدن به اروپای غربی را نميدهد. واقعا جای تعمق دارد که چرا بايد ورزش و موزيک اين دو عرصه پر هيجان که با علاقه روحی و شادی انسانها ارتباط مستقيم دارد اين چنين بيرحمانه مورد استفاده بازيهای سياسی قرار بگيرد؟
در حاليکه از اجرای اروپايی بی مضمون ترکيه و نمايش غلط انداز آذربايجان دلخور بودم، از شما چه پنهان که جای يک ترانه دلنشين کردی با موزيکی شاد و دستمالهای رنگی که همه را به رقص و پايکوبی وادارد رادر اين مسابقه خالی ميديدم!
nahidy@hotmail.com

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37049

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"يورو ويژن" امسال و بازی های سياسی، ناهيد حسينی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016