پنجشنبه 4 مهر 1387

حضور موفق گروه کيوسک در بن، دويچه وله

با "آدم معمولی" شروع کردند، با "عشق سرعت" به بيشترين حد محبوبيت رسيدند و حالا خيلی‌ها چشم به‌راه آلبوم جديدشان "باغ وحش جهانی" هستند. صحبت از گروه پر طرفدار کيوسک است که در شهر بن و در بين هوادارانش به روی صحنه رفت.

از چند هفته، پيش اگر گذر ايرانيانی که در شهر بن زندگی می کنند به سالن کنسرت هارمونی می افتاد، بين تمام پوسترهای تبليغاتی که بر در و ديوار اين سالن کوچک و دنج زده اند، يکی از آنها بيشتر از همه توجهشان را جلب می کرد: پوستری نارنجی رنگ که پايين در گوشه سمت راستش تصوير يک ماشين نوستالژيک ايرانی به چشم می خورد: يک پيکان در حال سرعت!

نوشته فارسی پوستر خبر از اجرای کنسرت يک گروه محبوب راک ايرانی را برای اولين بار در اروپا می داد، گروه کيوسک که به دنبال حضور در جشنواره موسيقی شرقی در شهر اوسنابروک، ديشب در سالن هارمونی شهر بن به روی صحنه رفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آهنگ درخواستی!

در ابتدای کنسرت، اگر کسی وارد سالن می شد، با ديدن جمعيت چسبيده به صندلی، شايد گمان می کرد که در اين مکان يک فيلم به همراه صدای بلند موسيقی به نمايش گذاشته شده، زيرا که تنها چند دختر و پسر جوان را در کنار سن می شد ديد که همراه با آرش سبحانی ترانه های کيوسک را می خواندند.

اما شور و هيجان و طنين تشويق‌های طرفداران، کم کم ديگران را هم به سمت سن کشاند.

همين حرکت پيش به جلو، باعث شد تا ميز و صندلی های دو رديف اول سالن به کناری زده شوند تا جا برای ابراز احساسات به قدر کافی باز شود!

از اجرای آهنگ سوم به بعد بود که انگار يخ جمعيت آب شد و از هر طرف صدای فرياد آهنگ های درخواستی را می شنيديد. در بين اين فريادها هم يک اسم از همان ابتدا بيشتر از همه به گوش می رسيد، آهنگی که به محض نواخته شدن سالن را به سر حد انفجار رساند: بی تربيت از آلبوم عشق سرعت که تماشاگران هم در تکميل قسمتهای ناتمام آن سخاوتمندانه کمک کردند!

نکته قابل توجه در کنسرت کيوسک، حضور تماشاگران آلمانی در بين جمعيت بود. برای همين هم در گوشه و کنار سالن می شد ايرانی‌هايی را ديد که سخت مشغول ترجمه متن ترانه ها برای همراهان آلمانی‌شان بودند.

هر چند که در زبان آلمانی پيدا کردن يک معادل برای "پيتزای قرمه سبزی" کار آسانی نيست!


مارک نوفلر ايران

بعد از تمام شدن آخرين قطعه، خيلی ها به سمت ميز کوچکی رفتند که سی دی ها و تی شرت کيوسک را برای فروش گذاشته بودند. عکس‌هايی بود که اين‌طرف و آن‌طرف با اعضای گروه انداخته ميشد و بازار امضا گرفتن هم به شدت داغ بود:

« من که عشق سرعتش را خيلی دوست دارم و کلا با آهنگهای کيوسک خيلی حال می کنم. به خودش هم گفتم، واقعا مارک نوفلر ايران است!»

«آرش از اين قلب حرف می زند، صدايش از جايی می آيد، از آدمهايی که تو سری خوردند، چَک خوردند و می نشستند کنسرت می ديدند. مارک نوفلر خدای دوم من است، ولی از آن هم بالاتر است، چون به زبان خودم می توانم باهاش راک بکنم.»

« نمی دانم، يک آهنگی است، يک ماشين است، چند نفر توی آن نشسته اند. من هيچ کدام از آهنگهايشان را نمی شناسم ولی خيلی دلم می خواست آن را می خواندند. اسم خودشان اصلا چيست؟ کيوسکند ولی اسم آن آقاهه چيه که می خواند؟»

« بسيار عالی بود. من البته از موزيک اينها خيلی لذت می برم، سبک خيلی جالبی دارند، شعرهايشان خيلی قشنگ است، واقعا حرف جامعه است و يک مسئله ای که برای من سورپريز شد اين بود که دوستان قديميم را دوباره اينجا ديدم. ما با هم دانشگاه درس می خوانديم. شهروز دوست من بود، جازيست بود و برای من خيلی سورپريز شد که دوستانم را اينجا ديدم.»


آلبوم جديد کيوسک در راه است

از اين فرصت استفاده کردم و به سراغ آرمين مستعد نوازنده بيس گروه رفتم که در دو کنسرت آلمان، کيوسک را همراهی کرد. از او پرسيدم که کدام لحظه از اجرا بيشتر از همه چسبيد: « همين که با گروه کيوسک همراهی می کنم، خودش به اندازه کافی چسبناک هست!» و آهنگ مورد علاقه: « آخرين آهنگی بود که ...اسمش هم يادم رفت....تو کجايی و کفش مسلما ..چون کفش هم فانکی است و در واقع بيس تمام مدت يک پترنی را می زند.»

آرش سبحانی، خواننده گروه را در حالی پيدا کردم که داشت روی پوستر کنسرت را برای يکی از هوادارانش امضا می کرد: « درجه يک ..عالی، بيشتر از آن چيزی که فکر می کردم خودم حال کردم. من فکر نمی کردم که اين قدر روی سن انرژی بگيرم. مردم يواش يواش يخشان باز شد، اما وقتی که يخشان باز شد، ديگر خيلی زود گذشت.»

از شهروز مولايی نوازنده " درامز" هم نظرش را درباره اجرا پرسيدم : « کنسرت خيلی خوب بود. اصلا باورم نمی شد که اينقدر انرژی مثبت بگيرم. شايد خيلی معدود شهرهايی بود که من انرژی مثبت گرفته بودم.»

و اردلان پايور نوازنده کيبورد هم هر چند از اجرا بسيار راضی به نظر می رسيد، اما با اين حال به نظرش يک اشکال کوچک هم وجود داشت: « عالی بود. خيلی حال داد . ما که خودمان خيلی حال کرديم. اميدوارم که برای بقيه هم همينطور باشد. اوسنابروک من خودم صداها را روی سن خيلی بهتر می شنيدم . اينجا يک ذره از آن نظر سخت‌تر بود برايم، اما فکر می کنم که جمعيت به يک اندازه حال کردند.»

بابک خياوچی نوازنده گيتار را در بيرون از سالن و در حال صحبت با چند نفر از ايرانی‌ها پيدا می کنم: « به خدا ايرانی‌هايی که ما در آلمان ديديم، شايد يکی از پر انرژی ترين و فرهنگ‌ دوست‌ترين ايرانی‌هايی هستند که تا حالا جلويشان کنسرت داديم.»

اعضای گروه کيوسک صبح امروز آلمان را ترک کردند، اما اجرای موفق‌شان در آلمان و برای اولين بار در اروپا، به‌طورحتم بسياری از ايرانی‌های ساکن اين قاره را چشم انتظار اجرای بعدی‌شان خواهد گذاشت. تا آن موقع اما هوداران بهانه مهم‌تری هم برای شنيدن کيوسک دارند. آن‌هم آلبوم جديد اين گروه، "باغ وحش جهانی" که ماه آينده منتشر خواهد شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38433

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حضور موفق گروه کيوسک در بن، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016