سه شنبه 12 آبان 1383

دكتر خانيكي : اساسا در جوامع اسلامي، دموكراسي بدون پايه‌هاي ديني نمي‌تواند شكل بگيرد، ايسنا

دكتر خانيكي گفت: يكي از ويژگي‌هاي دوران گذار كه امروز جامعه‌ي ما در حال تجربه آن است، تداخل ضرورت‌ها و فشردگي آنهاست.

وي افزود: به همين خاطر است كه همزمان مي‌خواهيم تحول اقتصادي، اجتماعي و سياسي را با هم داشته باشيم و به همين خاطر نيز بايد اين دوران مديريت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، دكتر هادي خانيكي، معاون وزير علوم كه دوشنبه‌شب در جلسات انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در كوي دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: اساسا در جوامع اسلامي، دموكراسي بدون پايه‌هاي ديني نمي‌تواند شكل بگيرد.

اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه در مديريت دوران گذار، بايد حل تعارض‌هاي موجود را هم در وجه نظري و هم وجه عملي در نظر بگيريم، اظهار داشت: اگر امروز در جامعه‌ي ما بحث جامعه‌ي مدني قوي است و بايد هم جدي مطرح شود، ضرورت دارد هم در موضوع بشر و ساختار سنتي و هم موضوع بشر و ساختار مدرن بررسي شود و ببينيم اين نهادها در كجا هستند و كجا به هم مي‌رسند.

وي ادامه داد: تجربه‌ي جامعه‌ي مدرن به اين معنا نيست كه بنيادها يا نهادهاي سنتي ناديده گرفته شود، بالاخره زمينه يا بستر و امكاني در جامعه وجود داشته كه مي‌تواند قابليت شكل‌گيري دموكراسي را تقويت كند، اگر امروز مي‌بينيم اين اتفاق نمي‌افتد، نبايد آن را به حساب دين بگذاريم.

مشاور رييس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: در 50 سال اخير و بعد از انقلاب مشروطه در بعد اجتماعي، فقر يا ضعف رفتار اجتماعي يكي از موانع رشد دموكراسي بوده است، بنابراين نبايد اين مشكلات را به حساب فرهنگ ديني بگذاريم.

وي تصريح كرد: اشكال در شناخت دوران گذار و مديريت آن، يعني مديريت گذار از مدرنيته نه با نگاه صرفا سنتي ممكن است و نه با نگاه صرفا مدرن.

معاون فرهنگي وزير علوم اظهار داشت: ضعف در مديريت دوران گذار؛ مديريتي كه در سياستگذاري و در انديشه‌ها رخ مي‌دهد، نه در برنامه اجرايي امروز، ما را با فراز و نشيب‌هاي اجتماعي مواجه كرده و به همين خاطر است كه زود طرح‌ها را عوض مي‌كنيم و به برنامه‌هاي كوتاه‌مدت مي‌انديشيم.

وي گفت: ممكن است خيلي زود به اين امر برسيم كه اگر دموكراسي در جامعه رشد كند، بايد دين را كنار گذاشت، اما اين پنداشت اشتباه است، البته نياز به دموكراسي در جهان و در جوامع اسلامي، نياز بارزي است.

خانكي با اشاره به دوران مشروطيت تصريح كرد: در آن دوران مي‌بينيم كه به خاطر فهم آشفته از دموكراسي است كه با گرايشهاي دموكراتيك و حتي به نام دموكراسي، ترور انجام مي‌شود.

اين مدرس ارتباطات اظهار داشت: در دنياي مدرن، دينداربودن هم ممكن است و هم مطلوب، ولي در عين حال پرسش‌هاي جديدي به همراه دارد، يعني كار دشوار مي‌شود، به اين معنا كه از يك طرف با طرح اقتضائات، ضرورت‌هاي جديد و بحث عقلانيت در دنياي مدرن مواجه مي‌شويم و از طرف ديگر با نوعي سوءاستفاده كه در حوزه‌هاي اجتماعي، تاريخي و سياسي به نام دين صورت مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: در همين دنياي معاصر، وقتي انسان با محدوديت‌ها و تنگناهاي فردي، رواني و اجتماعي مواجه مي‌شود، كاركرد دين فهميده و ضرورت حضور آن در جامعه ملموس مي‌شود.

خانيكي گفت: اينكه بگوييم امروز جامعه و جوانان ما دين‌زده شده‌اند، تصور كاملا اشتباهي است؛ تحقيقات نشان مي‌دهد كه در قياس با سال 1354 امروز در دينداري تغييرات محسوسي نداريم. باورها و گرايشهاي مذهبي مورد پذيرش عموم است و اكثريت جامعه روي اين امر توافق نظر دارند كه بايد دين با رفتارهاي اجتماعي و سياسي جمع شود.

وي گفت: انسان معاصر در دنياي مدرن چه در شكل مدرن و چه در حال گذار به علت وقوف به محدوديت‌هاي موجود نسبت به قبل و وجود اضطرابها و ظلم و بي‌عدالتي، به پناهگاه احساس نياز مي‌كند و اين پناهگاه همان دين است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانيكي ادامه داد: در چنين جامعه‌اي، انسان متدين بيش از هر چيزي به اخلاق و معنويت محتاج است؛ در واقع اخلاق و انصاف گمشده‌ها‌ي انسان معاصر هستند.

به گزارش ايسنا، مشاور رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه عقلانيت مدرن قابل جمع با نيازهاي ديني است، گفت: دوران مدرن مبتني بر عقلانيت است؛ برخلاف فرهنگ عمومي كه هر كس عقلاني‌تر بروز كند، متجددتر به نظر مي‌رسد و به دليل نقش مثبت اديان در مناسبات اجتماعي و فردي دين بايد مورد اقبال هم باشد.

وي در عين حال با بيان اين‌كه دينداري در دنياي مدرن دشوار به نظر مي‌رسد، افزود: البته از همين دين استفاده‌ي ابزاري هم مي‌شود؛ يعني خشونت، زيرپا گذاشتن عواطف و احساسات و عدالت و آزادي به نام دين انجام مي‌شود.

اين مدرس ارتباطات در بخش پاياني سخنانش از جهاني‌شدن، فشردگي، متراكم‌ و پرشتاب بودن، همگرايي، جهان شمولي، بالابودن سطح ارتباطات، پايين آمدن عمر دانش، فشردگي دنيا از نظر زمان، مكان و فضا، و دنياي شبكه‌اي به عنوان ويژگي‌هاي دنياي معاصر ياد كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13860

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دكتر خانيكي : اساسا در جوامع اسلامي، دموكراسي بدون پايه‌هاي ديني نمي‌تواند شكل بگيرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016