دوشنبه 23 آذر 1383

«تا جامعه بدون بي‌خانمان» ؛ شمار مرگها به 47 تن رسيد، ايسنا


هيأت دولت حمايت سريع از كارتن‌خوابها را تصويب كرد
جمع‌آوري فوري در كدام لايه ساماندهي پيش‌بيني شده است؟

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس آسيب‌هاي اجتماعي


با ادامه روند مرگ كارتن‌خوابها كه شمار آن با 4 فقره فوت ديگر طي دو شب گذشته در خيابانهاي مركزي تهران به 47 مورد در 23 روز گذشته رسيد، هيأت دولت حمايت سريع از بي‌خانمانها را تصويب كرد.

به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران در جلسه روز گذشته هيأت دولت كه به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهوري تشكيل شد، وزير كشور گزارشي از ساماندهي متكديان و كارتن‌خواب‌ها را ارايه كرد.

بر اساس اين گزارش، سالانه 10 هزار متكدي در كشور ساماندهي شده‌اند و دولت نيز تا كنون مبلغ 62 ميليارد ريال اعتبار براي نگهداري و ساماندهي اين افراد در سطح كشور پرداخت كرده است.

رييس‌جمهوري پس از گزارش ياد شده، ضمن اظهار تأسف از وضعيت اين افراد در جامعه، وزير رفاه و تأمين اجتماعي را مكلف كرد حداكثر ظرف 10 روز با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط طرح لازم پوشش حمايتي اين افراد را تهيه كرده و به هيأت دولت ارايه كند.

هيأت دولت همچنين مقرر كرد علاوه بر اعتبارات موجود مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون ريال براي نگهداري متكديان و بي‌خانمانها در اختيار وزارت كشور قرار گيرد.

به گزارش ايسنا آسيبهاي اجتماعي در جامعه از جمله پديده «كارتن‌خوابي» با همه تلاشهاي صورت گرفته دستگاهها، در شرايطي روند فزاينده را طي كرده است كه برنامه‌هاي حمايتي در طول سالهاي گذشته از رشد آسيبها عقب‌تر‌ مانده‌اند.

در حاليكه تلاشها براي ساماندهي بي‌خانمانهاي كارتن‌خواب و تحت پوشش قراردادن آنها ذيل حمايت دستگاههاي مرتبط در حركتي پسنديده آغاز شده و به گفته مسؤولان تا كنون تعداد زيادي از بي‌خانمانها و متكديان به مركز اسلامشهر منتقل شده‌اند، اما روند مرگ بي‌خانمانها در خيابانها ادامه دارد؛ به گونه‌اي كه تنها طي 23 روز گذشته نقاط مختلف تهران شاهد مرگ 47 كارتن خواب بوده‌اند كه اغلب آنها مجهول‌الهويه هستند.

به عبارت ديگر از يك سو دستگاهها مشغول ساماندهي بي‌خانمانها هستند، اما از سويي ديگر ادامه روند مرگ كارتن‌خوابها در گوشه و كنار شهر بويژه در شبهاي سرد را شاهديم.

به گفته دكتر جابر قره‌داغي، رييس تالار تشريح سازمان پزشكي قانوني كشور عمده علت مرگ كارتن‌خوابها در خيابان، سوءتغذيه شديد وضعيت بهداشت عمومي بسيار اسف‌بار است.

لذا با توجه به اين وضعيت، اهميت جمع‌آوري همه بي‌خانمانها در يك يا چند مركز به گونه‌اي كه هيچ بي‌خانماني مجبور به كارتن‌خوابي و مرگ بر اثر گرسنگي نباشد و سپس انتقال آنها از مركز اصلي جهت ارائه خدمات پزشكي ، قرنطينه، تفكيك و ساماندهي، روشن‌تر مي‌شود.

چنين منظوري شايد تنها لايه‌اي از تور ايمني اجتماعي براي افراد ناتوان و بسيار فقير و آسيب ديده در برنامه‌هاي‌ توسعه‌اي باشد؛ اما در حال حاضر آمار مرگ و مير بي‌خانمانها از وجود مشكلاتي در بخش جمع‌آوري حكايت مي‌كند.

علي اوسط هاشمي، رييس ستاد جمع‌آوري و ساماندهي متكديان و بي‌خانمانها در اين باره به خبرنگار اجتماعي ايسنا مي‌گويد: اگر در زمينه جمع‌آوري متكديان و بي‌خانمانها كوتاهي صورت گرفته باشد، شهرداري پاسخگوست.

وي با اشاره به اين كه توليت شناسايي بي‌خانمانها و تحويل محل اقامت و زيست آنها در سطح شهر از وظايف شهرداري است مي‌افزايد: بر اساس مصوبه شوراي عالي اداراي شهرداري با حمايت نيروي انتظامي وظيفه جمع‌آوري را بر عهده دارد.

هاشمي خاطرنشان مي‌كند: شهرداري موظف است افرادي را كه در سطوح مناطق شهري فاقد مسكن و محل زيست هستند و بناچار بر روي كارتنها، زير پل‌ها و خيابانها مي‌خوابند، شناسايي كرده و به اردوگاهها تحويل دهند.

به گفته وي گروه‌هاي گشت از ساعت 21 به بعد براي جمع‌آوري خيابان‌خوابهاي بي‌خانمان فعاليت مي‌كنند.

وي همچنين از شهروندان درخواست مي‌كند كه در صورت مشاهد كارتن‌خوابها بويژه آن دسته كه وضعيت نابساماني دارند، نشاني محل را به شهرداري ناحيه و منطقه محل شناسايي شده اطلاع دهند تا نيروهاي خدماتي شهرداري آنها را جمع‌آوري كنند.

معاون سياسي امنيتي استانداري تهران تاكيد مي‌كند كه شهرداري طبق تعهدات بايد 5 اردوگاه را براي جمع‌آوري بي‌خانمانها اختصاص دهد؛ چراكه مكان فعلي در اسلامشهر تنها ظرفيت پذيرش 300 بي‌خانمان را دارد.

اما مشايي، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: مركز جديد نگهداري بي‌خانمانها در شرق تهران در صورت تكميل ظرفيت مركز فعلي نگهداري بي‌خانمانها در اسلامشهر راه‌اندازي مي‌شود. اين درحاليست كه مركز اسلامشهر هنوز تكميل نشده است.

معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص ادامه روند مرگ و مير بي‌خانمانها به دليل كندي عمليات جمع‌آوري مي‌گويد: گشت‌هاي شبانه شهرداري بي‌خانمانها را جمع‌آوري مي‌كند؛ اما با توجه به وسعت و بزرگي تهران، ‌پراكندگي و حركت بي‌خانمانها، وجود نقاط تاريك و مختلف در سطح شهر، يافتن آنها كار آساني نيست.

مشايي تصريح مي‌كند: شهرداري با توجه به احتمال تمركز بي‌خانمانها در مناطق جنوبي و مركزي تهران، اولويت جمع‌آوري را به اين مناطق داده است.

وي خاطرنشان مي‌كند: براي جمع‌آوري بي‌خانمانها نيازمند همكاري ساير دستگاهها و بويژه مردم هستيم و در صورتي كه شهروندان با شماره تماس 137 به شهرداري اطلاع دهند، بي‌خانمانها به سرعت جمع‌آوري مي‌شوند؛ چراكه توان گشتها با توجه به وسعت شهر محدود است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سويي ديگر يكي از مسؤولان اجرايي ساماندهي متكديان و بي‌خانمانها به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: نمي‌توان پاسخگوي تمام بي‌خانمانهاي استان تهران بود؛ چرا كه با توجه به وسعت استان چنين امري امكان‌پذير نيست.

وي مي‌افزايد: چنانچه زودتر از آغاز فصل سرما محل نگهداري متكديان و بي‌خانمانها در اسلامشهر راه‌اندازي مي‌شد مي‌توانستيم از مرگ برخي از آنها جلوگيري كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15482

فهرست زير سايت هايي هستند که به '«تا جامعه بدون بي‌خانمان» ؛ شمار مرگها به 47 تن رسيد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016