سه شنبه 24 آذر 1383

مذاكرات بروكسل در سطح مقامات عاليرتبه پايان يافت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران در جهان
مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي روز گذشته (دوشنبه) در بروكسل انجام شد و پس از آن روحاني و وزيران امور خارجه‌ي آلمان، انگليس و فرانسه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند و طي اين اظهارات بر لزوم اجرايي شدن تعهدات از سوي دو طرف تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه به نقل از حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نوشت كه وي اميدوار است مذاكرات بروكسل بتواند نه تنها در روابط ايران با آلمان، فرانسه و انگليس بلكه در روابط ايران با اتحاديه‌ي اروپا نشانه‌ي ايجاد فصلي جديد باشد.
خبرگزاري رويتر نيز به نقل از روحاني كه پس از ديدار با وزراي خارجه‌ي آلمان، فرانسه و انگليس در كنفرانسي خبري صحبت مي‌كرد، افزود: هدف ما در اينجا اين است كه از طريق گفت‌وگوي سياسي، اعتمادي را ايجاد كنيم كه هيچ نگراني براي كسي باقي نگذارد.
اين گزارش به نقل از جك استرا، وزير امور خارجه‌ي انگليس كه ميزباني اين نشست 90 دقيقه‌اي را برعهده داشت، افزود: هدف از اين مذاكرات ارايه‌ي تضمين‌هايي عيني است مبني بر اين كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران تنها براي اهداف صلح آميز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
رويتر ادامه داد: هيچ يك از طرف‌ها در كنفرانس خبري به مساله‌ي فعاليت تحقيقاتي بر روي سانتريفوژها اشاره‌اي نكردند و ديپلمات‌هاي اتحاديه‌ي اروپا مي‌گويند بررسي اين مساله برعهده‌ي گروه‌هاي كاري است كه سه مساله‌ي هسته‌يي، اقتصادي و امنيتي را بررسي مي‌كنند.
اين گزارش به نقل از يوشكا فيشر، وزير امور خارجه آلمان افزود: تعهدات ما تا زماني معتبر هستند كه تعليق داوطلبانه‌ي غني‌سازي اورانيوم اجرا شود.
رويتر ادامه داد: سه گروه كاري بلافاصله پس از نشست وزراي خارجه اولين نشست خود را در سفارت ايران در بروكسل آغاز كردند و قرار است ظرف سه ماه به نتايجي ملموس دست يابند.
حسن روحاني گفت: ميزان پيشرفتي كه در اين سه ماه حاصل شود، تاثير چشمگيري بر ادامه‌ي اين ابتكار عمل خواهد داشت.
خبرگزاري فرانسه نيز با اعلام برگزاري نشست حسن رحاني و وزراي خارجه‌ي سه كشور اروپايي به نقل از وزير امور خارجه‌ي انگليس نوشت: اكنون قادريم به سوي مرحله‌ي بعدي حركت كنيم.
وي ادامه داد: ما همگي به نتيجه‌ي موفقيت آميز روندي كه 14 ماه قبل در ايران آغاز شد، متعهديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش با ذكر اين كه تهران پيشرفت سريع مذاكرات را خواستار است، به نقل از يك ديپلمات نزديك به مذاكرات كه نامي از وي نبرد، ادامه داد: تهران در نشانه‌ي اين كه مي‌خواهد اين روند به سرعت پيشرفت كند براي رياست هر يك از گروه‌هاي كاري يك وزيرش را اختصاص خواهد داد.
وي ادامه داد: روحاني در مذاكرات به اروپايي‌ها گفته است كه ضرب الاجل سه ماه كه پس از آن گروه‌هاي كاري بايد گزارش‌هايشان را جمع بندي كنند، براي ايران بسيار مهم است، زيرا براي آنها زمان يك اصل است.
ديپلمات ياد شده گفت: اما براي اروپايي‌ها محتوي اصل است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15504

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مذاكرات بروكسل در سطح مقامات عاليرتبه پايان يافت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016