سه شنبه 24 آذر 1383

سخنگوي دولت: كارتن‌خوابي واقعيت تلخي است كه براي حلش اقدام مي‌كنيم؛ درباره‌ مدت تعليق فعاليتهاي هسته‌يي هنوز تصميم نگرفته‌ايم،ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

مذاكرات بروكسل روز دوشنبه بعد از ظهر شروع خواهد شد، كه گام دومي براي توافق در مورد مسائلي است كه در مذاكرات پاريس در موردش بحث شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، سخنگوي دولت در جلسه‌ي روز دوشنبه با خبرنگاران پس از بيان اين مطلب تأكيد كرد كه از اين كه موضوع حقوق بشر در اين مذاكرات قرار گرفته باشد، اطلاعي ندارد.

عبدالله رمضان‌زاده روز دوشنبه در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگاران افزود: اما بحث روابط تجاري از بحث‌هايي است كه پيش از اين نيز در مورد آن صحبت شده بود.

وي در پاسخ به سؤالي در مورد بحث مسكن در تهران گفت: بخش مسكن تقريبا طي 9 ماه اخير با ركود مواجه شده بود و ما نشانه‌هايي از پايان يافتن دوره ركود در بخش مسكن را مي‌بينيم. هنوز خبري از گران‌تر شدن وضعيت مسكن در دولت مطرح نشده است.

سخنگوي دولت در پاسخ به خبرنگاري كه از وي در مورد ندامت‌نامه‌هاي بازداشت‌شدگان اخير پرسيد، گفت: طبيعي است كه هر اقدامي در جامعه بايد به گونه‌اي شكل بگيرد كه بتواند افكار عمومي را توجيه كند. اين كه كساني درست بعد از بازداشت و آزادي از زندان، مطالبي را بگويند كه كاملا خلاف اعتقادات هميشگي آنها بوده است، افكار عمومي را به راحتي توجيه نمي‌كند و سؤالاتي را در ذهن همه بوجود مي‌آورد.

وي يادآور شد: در اين زمينه با توجه به نامه‌اي كه آقاي مزروعي به آقاي رييس جمهور نوشته‌اند و مطالبي كه در آن ذكر شده - اگر واقعيت داشته باشد - واقعا محل سؤال و پرسش جدي از مجموعه دستگاه انتظامي و دستگاه قضايي كشور است.

وي خاطرنشان كرد: آقاي رييس جمهور هم نامه را براي پيگيري جدي به هيأت بررسي قانون اساسي ارجاع داده است و هم من از ايشان سؤال كردم گفتند كه از منابع ديگري نيز مشغول پيگيري اين امر هستند چراكه اگر اين مطالب صحت داشته باشد به هيچ‌وجه شايسته شأن جمهوري اسلامي و از نظر دولت قابل قبول نيست.

خبرنگاري با بيان اينكه رييس مجلس هفتم درباره اصلاح اظهارنظرهاي سخنگوي دولت در مورد نمايندگان سخن گفته است، نظر رمضان‌زاده را در اين زمينه جويا شد كه وي اظهار داشت: حدس مي‌زنم كه لفظي كه آقاي حدادعادل در مورد تكذيب به كار برده‌اند احتمالا سهو و اشتباه زباني بوده است.

وي تأكيد كرد: من در مورد صندوق ذخيره ارزي مطالبي را گفتم كه دقيقا نظر دولت بود. ما مخالف برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي هزينه‌هاي جاري هستيم و خوشبختانه خود آقاي حدادعادل هم به اين نكته اذعان و تأكيد داشتند كه نبايد براي هر امري از صندوق ذخيره ارزي برداشت كرد.

وي ادامه داد: ما خوشحاليم كه اين نظرات دولت كم كم در مجلس هم مورد قبول واقع مي‌شود و البته پيش‌بيني مي‌كرديم كه طي زمان اين نظرات مورد قبول واقع خواهد شد.

وي گفت: آن چيزي كه مربوط به اصلاحيه من بود متأسفانه يكي از روزنامه‌ها كه طبق معمول برداشتهاي خاصي از مطالب دارد به من نسبت اهانت به مجلس شوراي اسلامي را داده بود كه من خود را بري از اهانت به هر شخصي حقيقي يا حقوقي مي‌دانم.

خبرنگاري با اشاره به بخشي از سخنان رييس جمهور در روز 16 آذر كه در مورد اصلاح‌طلبان مطرح شده بود از سخنگوي دولت در اين زمينه توضيح بيشتر خواست كه وي تأكيد كرد: ما اين را افتخار دولت مي‌دانيم كه در شرايطي كه پيش‌بيني مي‌كرديم نظرات انتقادي بسيار تندي در ميان دانشجويان و جوانان ما نسبت به دولت وجود دارد، رييس جمهور با شهامت و شجاعت در چنين جلسه‌اي كه از قبل هم پيش‌بيني مي‌شد كه انتقادهايي به ايشان مطرح شود، شركت كردند و به نظر ما از دستاوردهاي بزرگ دوران اصلاحات اجتماعي و سياسي در كشور اين است كه جوانان دانشجو و فعالان سياسي ما به اين راحتي و با اين صراحت با رييس قوه مجريه برخورد و صحبتهاي خود را مطرح مي‌كنند.

وي ادامه داد: طبيعتا در همه اين جمع‌ها نظرات مخالف هم وجود دارد و افراد قليلي هم بوده‌اند كه بر خلاف اصول مردمسالاري و گفت‌وگو حركاتي را انجام دادند.

وي با تأكيد بر اينكه رسانه‌ها بايد در نقل قول‌ها توجه بيشتري داشته باشند يادآور شد: آقاي رييس جمهور اعلام كردند كه مسير برنامه‌ريزي شده ايشان از دو جهت با مخالفت واقع شده و در تنگنا قرار گرفته است. جمعي صاحبان قدرت و متحجريني كه مخالف حركت اصلاحات بودند و جمعي نيز اصلاح‌طلباني كه بسيار تند‌تر از برنامه‌هاي رييس جمهور شعار دادند و طبيعتا آقاي رييس جمهور بر اساس برنامه‌اشان عمل كردند و از هر دو طيفه گله‌مند هستند.

وي تأكيد كرد: چنانچه در دولت كسي مسيري تندتر از آقاي رييس جمهور در فكر يا عمل داشته حتما آقاي رييس جمهور از قبل، اين را اصلاح كرده‌اند و چنين زمينه‌اي در دولت وجود ندارد.

خبرنگاري با بيان اينكه وزير كشور از واگذاري انتخابات به صورت پيمانكاري به شوراي نگهبان سخن گفته است نظر سخنگوي دولت را جويا شد كه وي با اظهار بي‌اطلاعي از اين سخنان، گفت: وقتي قرار باشد همه اختيارات حتي اختيار تعيين روز انتخابات از دولت گرفته شود بايد چنين پيشنهادهايي را هم مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوي دولت در ادامه‌ي جلسه‌ي پرسش و پاسخ روز دوشنبه‌ي خود با خبرنگاران درباره‌ي مدت زمان تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي، گفت: ما اعلام كرده‌ايم كه تعليق داوطلبانه است و تعيين زمان آن، مربوط به چگونگي پيشرفت مذاكرات ما و طرف‌هاي اروپايي‌مان در آژانس است، اما در مورد زمان آن هنوز تصميمي گرفته نشده است.

از سخنگوي دولت درباره‌ي مصوبه‌ي مجمع تشخيص مصحلت نظام در مورد اصل 44 پرسيده شد.

وي پاسخ داد: حركت مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد بحث خصوصي‌سازي يك گام بسيار رو جلو و در جهت اعتمادسازي و گسترش نقش بخش خصوصي در اقتصاد كشور بود.

رمضان‌زاده ادامه داد: ما هنوز از اين كه بخش اعظم اقتصاد كشور در اختيار دولت است، رنج مي‌بريم، زيرا اقتصاد ما از اين لحاظ ضرر مي‌بيند، بنابراين اين گام مجمع را گام بسيار مهمي مي‌دانيم.

وي اين اقدام و برداشت مجمع تشخيص مصلحت نظام را از قانون اساسي، در راستاي مباحث اقتصادي و كنترل اينكه اقتصاد بزرگ كشور كاملا و يكباره به بخش خصوصي واگذار نشود، دانست.

از رمضان‌زاده در مورد عملكرد دولت در انتخابات آتي با توجه به تجربه برگزاري انتخابات مجلس هفتم پرسيده شده كه وي پاسخ داد: بناي دولت همانگونه كه آقاي رييس‌جمهور اعلام كردند اين است كه پايداري در مشاركت حداكثري را در جامعه به صورت نهادينه‌شده داشته باشيم و اميدواريم كه همه دستگاه‌ها بتوانند در راستاي نظرات مقام معظم رهبري در مورد رسيدن به مشاركت حداكثري تلاش گسترده‌اي را انجام دهند تا شاهد اتفاقي كه در انتخابات مجلس هفتم افتاد و نظرات رهبري از سوي برخي مورد قبول واقع نشد، نباشيم.

باز هم از سخنگوي دولت در مورد بررسي اجراي قانون جامع معلولان سوال شد كه وي پاسخ داد: اين مساله هنوز در دستور كار دولت قرار نگرفته است.

خبرنگاري با اشاره به ندامت‌نامه‌هاي بازداشت‌شدگان و اظهارنظرهايي كه معتقدند مرتكبان قتل‌هاي زنجيره‌اي نيز خواهان نوشتن چنين ندامت‌نامه‌هايي هستند، نظر هيات دولت را در اين زمينه خواستار شد، رمضان‌زاده گفت: وزارت اطلاعات هميشه نسبت به حركت‌هاي موازي اطلاعاتي حساسيت داشته و مرتب در اين زمينه تذكر داده است. ما اميدواريم كه چنين بازيابي هويتي را براي آن محافل ديگر در كشور شاهد نباشيم زيرا اين كار خطرناك است و به هيچ وجه براي هيچ كس تكرار چنين اتفاقاتي قابل قبول نيست.

خبرنگاري سخنان رييس‌جمهور در جمع دانشجويان را مبني بر عدم توجه شوراي نگهبان به دستورات مقام معظم رهبري در انتخابات مجلس هفتم يادآور شد، هم‌چنين سخنان سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر اعلام آمادگي براي برگزاري يك گفت‌وگوي آزاد با رييس‌جمهور در اين زمينه را مورد اشاره قرار داد و نظر سخنگوي دولت را جويا شد، رمضان‌زاده با اشاره به سخنان وزير كشور گفت: آقاي الهام جديدا وارد شوراي نگهبان شده‌اند و از مكاتبات و مسائلي كه در انتخابات مجلس هفتم روي داد، اطلاعات چنداني ندارند، وگرنه صريح مكتوبات رهبري در مورد تامين نظرات آقاي خاتمي و آقاي كروبي در مورد انتخابات وجود دارد.

به گزارش ايسنا، خبرنگاري پرسيد كه ظاهرا گفت‌وگوهايي بين برادعي و ديپلمات‌هاي ايراني از طرف آمريكا شروع شده، آيا در اين زمينه اطلاعاتي وجود دارد؟، رمضان‌زاده گفت: وزارت خارجه مشغول بررسي اين مساله است، البته در بسياري از زمينه‌ها شاهد نقض اصول روابط بين‌الملل توسط آمريكايي‌ها هستيم و اين اقدام نيز از آنها بعيد نيست، ممكن است انجام شده باشد كه از نظر ما مساله مهمي هم محسوب نمي‌شود، به هر حال ما صحبت مخفي با آقاي البرادعي نداشته‌ايم كه شنود يا عدم شنود آن مساله‌اي را حل كند، ولي به هر حال انتظار داريم كسي كه ديگران را به رعايت اصول حقوقي روابط بين‌الملل دعوت مي‌كند در اين موارد بيشتر از ديگران پايبند باشند.

به گزارش خبرنگارايسنا، عبدالله رمضان‌زاده در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه چرا سخت و زيان‌آور بودن حرفه‌ي خبرنگاري شامل حال زنان نمي‌شود، گفت: شبهه‌اي پيش آمده است؛ نه اينكه شامل حال خانم‌ها نشود، چون در گذشته در قانون مشاغل سخت و زيان‌آور داشتيم كه خانم‌ها نبايد در اين كارها به كار گرفته شوند، اكنون كه خبرنگاري مشمول قانون مشاغل سخت و زيان‌آور شده است، اين مساله را از معاونت حقوقي رياست‌جمهوري سوال كرده‌ايم و پاسخ آن را كه گرفتيم خدمت شما عرض مي‌كنيم.

خبرنگاري پرسيد موضوع نيروهاي هوادار القاعده چيست كه سخنگوي دولت پاسخ داد: طبيعتا با توجه به نوع ‌آراي القاعده‌اي‌ها، در كشور ما نيز كساني بوده‌اند كه گرايش‌هايي از هواداران آنها را داشته‌اند يا برخي اقدامات جزئي در زمينه‌هايي مثل نشر اطلاعيه‌هاي آنها يا كارهايي از اين قبيل كرده‌اند كه طبيعتا به دليل اين كه اقدامات القاعده را اقداماتي خشونت‌بار مي‌دانيم، اتباع ايراني كه در داخل كشور اقداماتي در اين جهت داشتند مورد تعقيب دستگاه قضايي قرار گرفته و در مورد آنها اقدام شده است؛ از نظر ما اين مساله، مساله عادي روزانه دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي و قضايي ما محسوب مي‌شود.

خبرنگار ديگري به ادعاي برخي از مقامات عراقي مبني بر ورود يك ميليون نفر از ايرانيان بدون كارت شناسايي به عراق و تاثير راي آنها در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور اشاره كرد و نظر سخنگوي دولت را در اين زمينه پرسيد، كه وي پاسخ داد: ما همانگونه كه ابتدا اعلام كرده‌ايم، با اشغال عراق و خشونت كور نيز در اين كشور مخالفيم، امروز هم اعلام مي‌كنيم كه ما طرفدار برگزاري انتخاباتي آزاد و عادلانه در عراق هستيم و تمام تلاشمان را در جهت برگزاري اين انتخابات انجام خواهيم داد.

وي با بيان اين كه برخي اظهارنظرها نوعي اهانت به ملت عراق محسوب مي‌شود، افزود: اين كه عده‌اي فكر كنند ديگران براي اين ملت تصميم مي‌گيرند، اهانت به ملت عراق است، مخصوصا از ناحيه‌ي برخي از كشورها كه خودشان به دخالت در امور عراق متهم هستند و قبلا هم از دولت صدام حسين حمايت مي‌كردند. ما فكر مي‌كنيم كه اگر انتخابات در شرايط قانوني برگزار شود، طبيعتا خواست مردم عراق - كه از نظر ما نيز خواست قابل قبولي است - انجام مي‌شود، پس نيازي نمي‌بينيم كه دخالتي در خواست مردم عراق داشته باشيم. طبيعي است با شناختي كه از مردم عراق داريم مي‌دانيم كه خواست آنها به ضرر منافع ملي ما نيست.

رمضانزاده ادامه داد: به نظر مي‌رسد نوعي فرافكني براي دخالت برخي كشورهاي ديگر در عراق در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رمضان‌زاده در ادامه جلسه هفتگي خود، درباره‌ي چشم‌انداز مذاكرات بروكسل گفت: ما به نتيجه‌ي مذاكرات اميدواريم و فكر مي‌كنيم با توجه به حسن نيتي كه ديده‌ايم و نشان داده‌ايم، از دو طرف مذاكرات به خوبي پيش خواهيم رفت. طبيعي است كه برخي گرايشهاي افراطي در اروپايي‌ها تحت تاثير القائات ديگران وجود دارد كه حرف‌هايي فارغ از قواعد حقوق بين‌المللي مي‌زنند.

وي ادامه داد: در هيچ يك از كنوانسيون‌هاي بين‌المللي مربوط به انرژي هسته‌يي، چنين مواردي وجود ندارد كه بخواهيم خودمان را از آن محروم كنيم، بنابراين فكر نمي‌كنيم در دستور كار مذاكرات هم قرار بگيرد.

سخنگوي دولت در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه اكنون كه بعد از گذشت چند ماه دستور رسيدگي به مساله كارتن‌خواب‌ها در دولت به تصويب رسيده، دولت چه تمهيداتي در اين زمينه انديشيده، اظهار داشت: من همين جا از ايسنا تشكر مي‌كنم زيرا به هر حال گزارشهاي اين رسانه در مورد كارتن‌خواب‌ها و عكس‌هايي كه منتشر كرد، بسيار موثر بود و اين نقش رسانه‌هاي جمعي را در تصميم‌گيري‌هاي سياسي و اداري در كشور نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: گزارش وزارت كشور كه ديشب در جلسه‌ي هيات دولت مطرح شد، نشان مي‌دهد كه ما سالانه در حدود 10 هزار متكدي در كشور داريم و فقط در تهران طي يك ماه گذشته 178 نفر از اين افراد را جمع‌آوري كرده و در محل‌هاي امن وضعيت آنها ساماندهي شده‌ است. ولي در استان‌هاي ديگر نيز اين مساله وجود دارد و هنوز با واقعيت تلخ فقر در كشور روبه‌رو هستيم، طبيعتا بعضي از اين فقرا به ناچار و از سر بي‌سرپناهي در خيابان‌ها مي‌مانند كه اميدواريم با تشكيل وزارت رفاه و برنامه‌ي جامع تامين اجتماعي بتوانيم حداقل پوشش را براي اقشار آسيب‌پذير كشور داشته باشيم.

رمضانزاده با بيان اين كه تا رسيدن به آن نقطه هنوز فاصله داريم، افزود: بايد بپذيريم كه اين مساله واقعيت بسيار تلخي در كشور است، ولي اميدواريم كه بتوانيم آن را حل كنيم.

وي افزود: مشكلي كه در گزارش وزارت كشور وجود داشت اين بود كه قريب 80 درصد اين افراد،‌ معتاد و بيماران صعب‌العلاج هستند كه توسط خانواده‌هاي خود رانده شده‌اند كه اين امر مشكل مضاعفي را براي دولت ايجاد مي‌كند. ما اميدواريم خانواده‌ها هم به اين مساله توجه كنند كه اين معضل اجتماعي هرچه سريع‌تر حل شود.

رمضان‌زاده ادامه داد: دولت شب گذشته، براي ساماندهي هرچه سريع‌تر اين افراد، مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون ريال ديگر را به طور ضربتي در اختيار وزارت كشور قرار داد.

وي در ادامه درباره‌ي بحث‌هايي كه در مورد اسكله‌هاي غيرمجاز مطرح مي‌شود و حل نشدن اين مساله، گفت: اخيرا گزارشي در دولت مطرح نشده است. اميدواريم كه جناب آقاي قاليباف با توجه به مستنداتي كه اعلام كرده‌اند دارند، گزارش خود را براي آقاي رييس‌جمهور بفرستند تا بتوانيم در مورد آن اظهارنظر كنيم اما تا وقتي گزارش رسمي نباشد دولت نمي‌تواند در مورد بحث‌هايي كه طرح مي‌شود، اظهارنظر كند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رمضانزاده در پاسخ به اين پرسش كه موضع دولت در خصوص نقض حقوق بشر و شكواييه خانم عبادي در مورد نقض اين حقوق در آمريكا چيست؟ افزود: واقعيتي وجود دارد و آن اين كه، هنوز در بسياري از نقاط جهان حقوق بشر به طور گسترده‌اي نقض مي‌شود و اگر با اين حقوق با منشور ملل متحد و اصول و مباني حقوق بشر آشنايي داشته باشيد، مي‌بينيد كه در زمينه‌هاي مختلف و توسط كشورهاي مختلف اتفاق مي‌افتد. ما از هر حركتي كه در جهت گسترش اصول حقوق بشر بدون تبعيض در همه‌ي دنيا باشد، حمايت مي‌كنيم ولي در مورد بحث خانم عبادي تا كنون دولت اقدام خاصي انجام نداده است.

وي درباره‌ي افزايش حقوق و دستمزدهاي كارگران و كاركنان در سال آينده اظهار داشت: اين بحث طبيعتا در چهارچوب بودجه‌ي سال آينده به تصويب مي‌رسد اما چون هنوز در اين زمينه به جمع‌بندي نرسيده‌ايم، نمي‌توانيم اظهارنظر كنيم، ولي نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه طي سال‌هاي اخير در بخش كارمندي، دولت سعي كرده است حداقل به ميزان اعلام شده رسمي تورم، دستمزد كاركنان بخش دولتي و كارمندي را افزايش دهد و در بخش كارگري به طور متوسط هر سال بين 3 تا 6 درصد بيش از ميزان تورم افزايش حقوق كارگران داشته‌ايم كه البته بايد به تصويب شوراي عالي كار برسد و بعد در دولت مطرح شود.

سخنگوي دولت درباره‌ي اتهاماتي كه پادشاه اردن به ايران در خصوص دخالت در اوضاع عراق وارد كرده است نيز گفت: ما اين گونه اظهارنظرها را اهانت صريح به ملت عراق مي‌دانيم. خوشبختانه هم از ناحيه‌ي مقامات غيردولتي و دولتي عراق به اين مساله پاسخ داده شده است و هم ما از دولتي كه خود متهم به دخالت در امور عراق است، انتظار نداريم چنين اظهاراتي را بيان كند ؛ اميدواريم كه اين گونه گفته‌ها اصلاح شود.

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي علت تاخير در تقديم لايحه بودجه 1384، افزود: همه اطلاع داريد كه دولت در اين زمينه تقصيري ندارد و در واقع به دليل ابلاغ بسيار بسيار ديرهنگام برنامه چهارم توسعه از سوي مجلس شوراي اسلامي اين اتفاق، امسال در كشور رخ داده است. ما در سال‌هاي قبل شاهد چنين مشكلي نبوده‌ايم. طبيعتا حق دولت است كه بودجه سالانه را بر اساس شناخت كارشناسي كه دارد تهيه و تقديم مجلس شوراي اسلامي كند ولي مجلس هم حق دارد كه بر اساس نظرات خود در اين زمينه تغييرات را به وجود آورد. طبيعتا وقتي قانوني تصويب شد مسووليت آن به عهده‌ي مجلس است كه آيا درست است يا خير؟

به گزارش ايسنا، سخنگوي دولت درباره‌ي اظهارنظرهايي كه در مورد تثبيت نرخ ارز بيان مي‌شود نيز گفت: من فكر مي‌كنم خيلي نبايد به نظرات شاذي كه گاهي وقت‌ها در كشور مطرح مي‌شود، جواب داد؛ برخي نظرات فردي هميشه مطرح مي‌شود و ما موظف نيستيم كه به نظرات فردي جواب دهيم.

وي ادامه داد: آن چيزي كه وزير محترم بازرگاني گفته‌اند اين است كه با توجه به ثابت نگهداشتن نرخ ارز طبيعتا قدرت رقابت بازرگانان ما در صادرات مقداري دچار مشكل مي‌شود و اين مساله از روز اول مورد توجه دولت بوده است، ولي در جمع‌بندي‌هايي كه طي سه سال اخير انجام شده، در همه‌ي موارد تصميم كارشناسان دولت و بازرگانان بر اين قرار گرفته است كه اين ثبات و نفع آن كه صادرات كشور را قابل برنامه‌ريزي مي‌كند، بهتر از تغييراتي است كه ممكن است منافع مقعطي كوتاه مدتي را نصيب برخي از بازرگانان كند.

سخنگوي دولت همچنين درباره‌ي اتهامات مصر عليه ايران در خصوص حمله به اين كشور و عربستان توسط القاعده،‌ افزود: وزارت امور خارجه مشغول پيگيري است. ما عادت كرده‌ايم كه هر وقت مساله‌اي حل مي‌شود و جهت همكاري بيشتر با همسايگان و كشورهاي مهم منطقه پيش مي‌رويم، چنين مسائلي مطرح ‌شود، اميدواريم دولت مصر در اين زمينه با دقت و توجه بيشتري برخورد كند، ما مطمئن هستيم كه چنين اتفاقي نيفتاده؛ چنين مساله‌اي مثل بسياري از شايعاتي كه طي سال‌هاي اخير مطرح شده، در مورد روابط ايران با مصر و عربستان خالي از صحت است.

وي درباره‌ي جشنواره‌ي ”ايران زمين” در خوزستان نيز گفت كه برگزاري اين جشنواره‌ يكي از حركت‌هاي اصولي بوده است كه بعد از پايان يافتن جنگ تحميلي براي شناساندن نقش و جايگاه خوزستان در ايران زمين و فرهنگ ايران انجام و اين حركت هنري گسترده مورد توجه بين‌المللي نيز واقع شده است.

رمضان زاده ادامه داد: از روز اول و طي اين 6 سال كه بحث جشنواره مطرح بوده، برخي از افراد كه داراي گرايشهاي قومي خاصي بوده‌اند، هميشه با اين همايش مخالفت مي‌كرده‌اند و حركت اوليه امسال نيز توسط اين افراد شروع شده است، ولي ما مي‌پذيريم كه تخلف مديريتي انجام شده و دقت نظر لازم در مراسم پاياني شكل نگرفته، به همين دليل وزير محترم ارشاد شخصا و قبل از داد و قال‌هاي سياسي دستور رسيدگي به اين مساله را صادر كرده‌اند. ما مطالب مطرح شده را مبني بر اينكه كه گروه رقص به اين مجلس دعوت شده به شدت تكذيب مي‌كنيم و بر اساس گفته‌هاي استاندار محترم خوزستان سي‌دي كه در اين زمينه پخش شده لوحي فشرده است كه دست‌كاري شده است و واقعيت را نشان نمي‌دهد، در واقع نوعي فضاسازي بوده است. اميدواريم كه تخلفات كوچك را بهانه‌اي براي مقابله با دستاوردهاي فرهنگي دولت نكنند و مطمئن هم باشيد كه دولت در زمينه‌ي رسيدگي به تخلفات اقدام خودش را انجام خواهد داد. ما انتظار نداشتيم كه دستگاه قضايي وارد اين مساله شود زيرا اگر وارد نمي‌شد اين مساله سريع‌تر خاتمه پيدا مي‌كرد.

وي در ادامه، درباره‌ي آنچه در مورد ندامت‌نامه‌هاي برخي از بازداشت‌شدگان اينترنتي مطرح و در آنها نام تعدادي از افراد طرح شده نيز، گفت: من ابتدا گفتم كه جناب آقاي رييس‌جمهور دستور رسيدگي جدي به اين مساله را داده‌اند، ولي شبهه‌اي كه در افكار عمومي ايجاد شده و در ذهن دولت هم وجود دارد، اين است كه چگونه مي‌توان پذيرفت كه افرادي با گرايشهاي سياسي فعال مشخص بلافاصله بعد از بازداشت و در شرايطي كه كسي به آن‌ها دسترسي نداشته، بيايند، تغيير موضع جدي بدهند و حاميان پيشين خودشان را كه اگر ارتباطي داشته‌اند و من واقعا از اين ارتباطات اطلاعي ندارم، اين گونه مورد اتهام قرار دهند، ولي به هر حال اين سوال را بايد جواب داد و منتظر نتيجه‌ي دادگاه و اقدامات ديگري بود كه دستگاه قضايي ان‌شاءالله انجام خواهد داد، البته ما خبرهاي ديگري هم در مورد اين مسائل شنيده‌ايم كه منتظريم نتيجه‌ي بررسي‌هاي جناب آقاي رييس‌جمهور مشخص شود كه بعدا اعلام مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي دولت در اين باره كه چرا در جلسه‌ي مشترك دولت و مجلس شركت نكرده بود، نيز افزود: ما از وقتي كه كوچك هم بوديم، آدم ترسويي بوديم، شايد به خاطر ترس نرفته‌ايم ولي فارغ از اين شوخي، ببينيد وقتي ميزبان اعلام مي‌كند يك نفر نبايد حضور پيدا كند، دليلي ندارد كه انسان شأن خودش را پايين بياورد و در جايي كه با آن مشكل هم دارد، حضور پيدا كند.

به گزارش ايسنا وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه نمايندگان مجلس از اين سخن رييس‌جمهور كه شوراي نگهبان به سخنان مقام معظم رهبري عمل نكرده است، عصباني شده‌اند و از شوراي نگهبان خواسته شده جواب دهد، گفت: ما هم منتظر جواب شوراي نگهبان مي‌مانيم.

* رمضان زاده پس از پايان جلسه‌ي خود با خبرنگاران در حاشيه‌، از خبرنگار يكي از خبرگزاري‌ها نسبت به درج خبري در روزنامه‌ا‌ي به نقل از آن خبرگزاري مبني براينكه از بودجه 75 ميليارد توماني براي تبليغ دولت استفاده شده است، گله كرد و گفت: براي پوشش برخي از فعاليت‌هايي كه دولت انجام داده و دستور رهبري هم بود، نتوانستيم با صداوسيما به توافق برسيم، مگر اينكه هزينه‌هاي آن را براي اين سازمان تامين كنيم. به همين خاطر اين مبلغ كه ما حساب كرده‌ايم حداكثر سه ميليارد تومان خواهد شد، براي اين ارتباط با صداوسيما در اختيار شوراي عالي اطلاع رساني دولت قرار گرفته است. من مي‌خواهم ببينم رقم 75 ميليارد از كجا درآمده است.

* رمضان‌زاده همچنين درباره‌ي اينكه آيا دولت در زمينه‌ي پي‌گيري شكواييه شيرين عبادي مبني بر نقض حقوق بشر در آمريكا اقدامي خواهد كرد يا نه گفت: يك‌سري اقدامات را نهادهاي غيردولتي انجام مي‌دهند كه طبيعتا دولت در آن‌ها دخالت نمي‌كند و يك سري اقدامات را هم خود دولت انجام مي‌دهد.

* وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه نمره‌اي به دولت مي‌دهيد، گفت: اين نمره را مردم بايد بدهند. من در مقام نمره دادن به دولت نيستم. ضعيف‌ترين دستگاه دولت، دستگاه اطلاع رساني بوده است و من مسوول آن بوده‌ام.

***مصوبات

به گزارش خبرنگار هيات دولت خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكترعبدالله رمضان‌زاده گفت: بر اساس مصوبه‌ي هيات وزيران، تسريع در انجام امور زيربنايي، عمراني، آباداني و رشد و توسعه‌ي مناطق تجاري و صنعتي قشم و چابهار، لايحه‌ي توسعه‌ي محدوده‌ي اين مناطق به تصويب رسيد و تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهد شد.

وي افزود: بر اساس مصوبه‌ي ديگر هيات وزيران، به وزارت امور اقتصاد و دارايي اجازه داده شد نسبت به تضمين بازپرداخت تسهيلات اعتباري ميان‌مدت و بلندمدت كه توسط سيستم بانكي كشور به مبلغ شش ميليون و 295 هزار يورو جهت خريد ماشين‌آلات توليد محصولات پلاستيكي و مبلغ پنج ميليون و 300 هزار يورو جهت خريد دستگاه ماشين سوزن‌كوب راه‌آهن و 5 ميليون و 530 هزار يورو جهت خريد 20 دستگاه ترن شركت مترو تهران و مبلغ 274 ميليون يورو جهت طرح احداث 3 هزار مگاوات نيروگاههاي گازي اقدام نمايد.

بر اساس گزارش سخنگوي دولت،‌ هيات وزيران تصريح كرد كه واگذاري تامين تجهيزات و احداث نيروگاه خورشيدي حرارتي يزد به صورت كليد در دست و با توجه به ظرفيت دو واحد گازي 159 مگاواتي، يك واحد بخار 132 مگاواتي و يك واحد خورشيدي 17 مگاواتي به مبلغ 125 ميليون يورو از طريق ترك تشريفات مناقصه انجام شود.

هم‌چنين در جهت تامين نيازهاي ستاد حوادث غيرمترقبه مبلغ يكصد ميليارد ريال در اختيار ستاد حوادث غيرمترقبه‌ي استان‌هاي سيستان و بلوچستان و يزد و مبلغ 20 ميليارد ريال جهت اجراي پروژه‌هاي تامين آب شرب و كشاورزي يزد تخصيص داده شد.

وي ادامه داد: هم‌چنين مصوب شد واگذاري 55 درصد سهام شركت عمران شهرهاي جديد سهند، هشتگرد و بهارستان به روش شركت در بورس انجام شود و روش واگذاري شركت سازمان توسعه‌ي راههاي ايران از روش بورس به مزايده تغيير پيدا كرد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016