چهارشنبه 2 دی 1383

آصفي: جزاير سه گانه جزء لاينفك و ابدي سرزمين جمهوري اسلامي ايران است، خبرگزاري فارس

سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد مجدد بر حاكميت و مالكيت كامل جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي، اين سه جزيره را جزء لاينفك و ابدي سرزمين جمهوري اسلامي ايران دانست.

به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، سخنگوي اين وزارت خانه نسبت به بيانيه پاياني بيست و پنجمين اجلاس سران شوراي همكاري خليج فارس واكنش نشان داد.
حميد‌رضا آصفي مفاد بيانيه پاياني اين اجلاس در ارتباط با مواضع تكراري پيرامون جزاير سه‌گانه ايراني را غير قابل قبول برشمرد و آن را كاملا مردود دانست.
وي با تاكيد مجدد بر حاكميت و مالكيت كامل جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي، اين سه جزيره را جزء لاينفك و ابدي سرزمين جمهوري اسلامي ايران دانست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از منامه پايتخت بحرين، رهبران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس روز سه‌شنبه در بيانيه پاياني خود در منامه با اشاره به آنچه حق حاكميت امارات بر جزاير سه‌گانه ايراني در خليج فارس مي‌نامند، بار ديگر حمايت كامل خود را از حق حاكميت اين شيخ نشين، بر جزاير سه گانه ( تنب بزرگ، تنب كوچك و ابو موسي) تاكيد كردند و آن را بخشي جدا نشدني از آن خواندند.
اين شورا در ادامه بيانيه ياد شده همچنين از آنچه بي نتيجه ماندن تماسهايش با ايران به منظور جلب مشاركت فعال تهران براي حل اين مساله خواند، ابراز تاسف كرد.
شوراي همكاري خليج فارس در همين چارچوب، بر ضرورت ادامه كار بررسي تمامي راهكارهاي مسالمت آميز براي حل اين مساله به گونه‌اي كه نهايتا به آنچه بازگشت حق حاكميت امارات عربي متحده بر جزاير سه گانه ناميد، تاكيد كرد.
سران عرب نيز پيش از اين در پيش‌نويس بيانيه پاياني نشست خود در تونس، از موضع امارات در اين زمينه اعلام حمايت كرده بودند.
پيشتر اتحاديه اروپا و شوراي همكاري خليج فارس با ابراز نگراني از حل نشدن سوء تفاهمات ميان ايران و امارات عربي متحده درباره جزاير سه‌گانه ايراني در خليج فارس،‌ بر ضرورت ارجاع اين پرونده به دادگاه بين‌المللي لاهه تاكيد كرده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جمهوري اسلامي ايران بارها جزاير سه‌گانه خليج فارس را جز لاينفك خود خوانده و آمادگي خود را براي گفت‌‌و‌‌گو با امارات بمنظور رفع سوء تفاهمات موجود در اين زمينه اعلام كرده است.
شوراي همكاري خليج فارس شامل بحرين، كويت، عمان، قطر، عربستان سعودي و امارات عربي متحده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15830

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: جزاير سه گانه جزء لاينفك و ابدي سرزمين جمهوري اسلامي ايران است، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016