پنجشنبه 3 دی 1383

وزير امور خارجه اردن: ايران در حال تشكيل «هلال شيعي» در منطقه خاورميانه است، خبرگزاري فارس

وزير امور خارجه اردن سخنان عبدالله دوم شاه اين كشور را در خصوص تشكيل "هلال شيعي" از سوي ايران تا عراق و سوريه و لبنان تكرار كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، "هاني الملقي" امروز چهارشنبه در قاهره در جمع خبرنگاران مدعي شد كه كشورش دلايلي در دست دارد كه ايران براي تشكيل يك منطقه "هلالي شكل" شامل كشورهاي همسايه سوريه، لبنان و عراق، تلاش مي‌كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت اردن دلايلي مبني بر دخالت برخي از كشورها به ويژه ايران در تلاش براي برهم زدن امنيت ملي عراق و تلاش براي ايجاد يك منطقه هلالي شيعي در دست دارد يا خير، گفت: معتقد نيستم كه پادشاه اردن چيزي را بدون دليل گفته باشد.
وزير امور خارجه اردن مدعي شد، امان دلايل كافي در دست دارد كه مبين وجود اين خطر است.
وي با هشدار به اينكه عربيت عراق در خطر است، گفت: «نگراني كه وجود دارد اين است كه دين سياسي در عراق حاكم شود و بايد عربي بودن اين كشور را حفظ كنيم و اين امر حتي تضمين كننده سرنوشت اقليت‌هاي اين كشور مي‌شود.
وي افزود: ما خواستار عراقي عربي اسلامي هستيم و نمي‌خواهيم دين را سياسي كنيم.
اميرعبدالله شاه اردن اخيراً در گفت‌وگو با روزنامه "واشنگتن پست" ايران را به مداخله در امور داخلي عراق متهم كرد و مدعي شد: مقامات ايران درصدد هستند حكومتي مشابه آنچه كه در ايران است در عراق روي كار آورند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي مدعي شده بود كه اگر يك حكومت طرفدار ايران در عراق ايجاد شود، «هلال» جديدي از تحركات يا دولتهاي شيعي مي‌تواند از ايران تا عراق و سوريه و لبنان به وجود بيايد كه توازن سنتي قدرت بين دو شاخه اسلامي عمده شيعه و سني را بر هم مي‌زند
ادعاي مطرح شده از سوي شاه اردن بر ضد ايران نيز با واكنش تند مقامات عالي رتبه موقت عراق و مراجع و ديگر شخصيت‌هاي سياسي عراق مواجه شده است و اتهامات وي را بر ضد ايران بي‌پايه و اساس دانستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15903

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير امور خارجه اردن: ايران در حال تشكيل «هلال شيعي» در منطقه خاورميانه است، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016