سه شنبه 8 دی 1383

گفتگوي پيمان پاک مهر با هادي خامنه اي در خصوص حقوق بشر، رفراندوم، قتل هاي زنجيره اي، بازداشت روزنامه نگاران

پيمان پاک مهر-روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
info@tabriznews.com
Date:1383/10/07
Tel:0098 914 415 7400

تبريز نيوز: سرويس سياسي: حجت الاسلام هادي خامنه اي که جهت سخنراني در محل دفتر مجمع روحانيون مبارز آذربايجان شرقي به تبريز سفر کرده بود در گفتگويي اختصاصي به سوالات سرويس سياسي تبريز نيوز پاسخ داد. متن پياده شده اين مصاحبه عينا در زير مي آيد.

28122004-ff-01.jpg

پيمان پاک مهر:به نظر شما دلايل افزايش اعلاميه ها و اطلاعيه هاي انتقادي در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران که توسط سازمان ها و نهاد هاي داخلي و بين المللي مدافع حقوق بشر صورت مي گيرد ، چيست؟

هادي خامنه اي:در زمينه مسايل ريز و موردي طبعا مسيولين قوه قضاييه بيشتر به اين سوالات پاسخ مي دهند چون اطلاعات ريز و تفضيلي در خصوص مسايلي که پيش آمده در دست دارند.البته مسيله حقوق بشر بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مسيله اي بوده که به همراه پاره اي از مسايل شبيه آن چون حمايت از تروريزم ومسايلي از اين قبيل در مورد کشور ما به عنوان دستاويزي از سوي پاره اي کشورها و گهگاه از سوي سازمان ملل مطرح بوده است.کليت مسيله را من به عنوان حرکت هماهنگي تلقي مي کنم که عليه موجوديت کشور به راه افتاده است. البته در اين که ممکن است نقصان و اشتباهاتي گهگاه از سوي بعضي از مجريان مي تواند وجود داشته باشد حرفي نيست و اين مطلبي است که در همه کشورها مي تواند وجود داشته باشد و به عنوان يک موضوعي که مي تواند اختصاص به ما داشته باشد نيست بلکه مي تواند يک دستاويز باشد.

پيمان پاک مهر: با توجه به پاسخ شما که "نقصان و اشتباهاتي گهگاه از سوي بعضي از مجريان بروز مي کند" چگونه مي توان مانع از نقض حقوق بشر در ايران شد؟

هادي خامنه اي:ما همانطوريکه نمي توانيم مانع از پايان يافتن پرونده مربوط به تروريزم در کشورمان باشيم در اين مورد هم همينطور است . چون منشا آن سياسي است.منشا قضايي نيست.اگر منشا آن ها قضايي باشد بايد همه کشور ها را بررسي کنند و زندان هاي آن ها را ببينند ، قوه قضاييه آن ها را بررسي کنند ، اندازه بگيرند ببينند کدام کشورها بيشترين نقض حقوق بشر را انجام ميدهند.ما خوشحاليم اين مسيله پيگيري شود ولي سردم دار اين حرکت آمريکاست.حال شما ببينيد آمريکايي ها در زندان هاي ابوغريب شکنجه هاي بسيار غير انساني انجام داده بودند.

پيمان پاک مهر:حال در کشور خودمان آيا در خصوص برخورد هاي اخير با روزنامه نگاران ، وبلاگ نويسان ، فعالان سياسي ، دانشجويان و ملي مذهبي ها ،شاهد نقض حقوق بشر بوديد؟

هادي خامنه اي: همين مسيله روزنامه حيات نو نمونه روشني از نقض حقوق بشر است ، چون از نزديک در ريز مسيله بودم مي توانم در اين مورد اظهار نظر کنم ولي در جريان بقيه مطبوعات به صورت اجمالي در جريان قرار دارم ولي معتقدم که هيچ اتفاق سويي که حاکي از توطيه و جرم و جنايت باشد وجود نداشت و بر اساس يک سري از تصميماتي که برخي محافل گرفتند و جو جامعه را بهم ريختند اوضاعي پيش آمد و عده اي هم اوضاع را از آنيکه بود شديدتر و مهم تر نشان دادند و بعد به هر حال دستگاه هاي مسيول را در شرايطي قرار دادند که آن ها هم ناچار شدند چنين تصميماتي در مورد روزنامه نگاران بگيرند.

پيمان پاک مهر:در خصوص نيروهاي ملي مذهبي و فعالان جنبش دانشجويي چه طور ؟

هادي خامنه اي:در خصوص ملي مذهبي ها ، هر نوع رسيدگي را نمي توانيم نقض حقوق بشر قلمداد کنيم شايد يک وقتي جرمي هم اتفاق افتاده است.

پيمان پاک مهر:آيا در مورد پروندهاي تشکيل شده براي برخي از فعالان جنبش دانشجويي ،علاوه بر کميته هاي انظباطي پرونده هاي قضايي هم گشوده نمي شود؟

هادي خامنه اي:در خصوص احکام قضايي براي برخي از فعالان جنبش دانشجويي ،نظري ندارم .ولي کيفيت برخورد با اين گونه مسايل را مثل مطبوعات و دانشجويان که جنس خاصي از مسايل قضايي مي تواند باشد ، مطمينم با اين طيف بايد با روش هاي قانوني برخورد شود .گاهي اشتباهي که از دانشجو سر مي زند در کميته انظباطي بررسي مي شود ولي در کار قضايي چون حق صاحب ديگري هم ممکن است وجود داشته باشد به آن رسيدگي مي شود. آنچه به آن ايراد است اتخاذ روش هاي غير قانوني است.

پيمان پاک مهر:آيا برخورد با روزنامه نگاران و فعالان سياسي و وبلاگ نويسان مي تواند چهره ايران را در نزد افکار عمومي داخلي و خارجي مخدوش کند ؟

هادي خامنه اي:اين گونه حرکات را صحيح نمي دانم و آن ها را محکوم مي کنم و معتقدم اگر در مطبوعات اشتباه يا اشتباهاتي صورت گيرد ، بايد با آن ها با احتياط برخورد کرد و يک قشر حساس داراي مسيوليت بسيار حساسي هستند و نبايد کاري کرد که بدنه مطبوعات کشور ضربه ببيند ، زيرا حيثيت جامعه ما مقدار زيادش به حيثيت مطبوعات بستگي دارد . اگر با ادعاي بعضي از مقامات قضايي بالاتر از اشتباه عادي اشتباهي صورت گرفته مي تواند به صورت موردي بررسي کنند و توضيح دهند مثلا در اين زمينه ها خيلي شايسته است که حداقل وزارت ارشاد و بعضي از نهاد هاي غير دولتي مطبوعاتي که وابسته به بدنه مطبوعاتند در جريان روال قضايي يکايک افرادي که به عنوان مجرم مطبوعاتي دستگير مي شوند باشند.تا يک مقدار به سلامت کار کمک کنند. ما مخالف رسيدگي به تخلفات نيستيم ولي به اين صورت نه.

پيمان پاک مهر:همانطوريکه مطلعيد ، براي نخستين بار، يک کشور اروپايي قصد راه‌اندازي يک شبکه تلويزيوني ماهواره‌اي فارسي‌زبان دارد. پارلمان هلند، هنگام بررسي بودجه سالانه وزارت خارجه، 15 ميليون يورو براي تاسيس يک شبکه مستقل تلويزيوني به زبان فارسي اختصاص داد که قرار است براي بينندگان ايراني برنامه پخش کند.نظر شما در اين خصوص چيست؟ آيا اتخاذ سياست انقباظي در خصوص آزادي اطلاع رساني در ايران منتهي به گرايش به رسانه هاي ديگر و اعمال سياستي چون اقدام براي تاسيس شبکه تلويزيوني ماهواره‌اي فارسي‌زبان يک کشور اروپايي نشده است؟


هادي خامنه اي:بارها گفته شده که اگر فضاي مطبوعاتي را سالم نگهداريم گرايش به بيرون از مرزها کمتر خواهد شد.البته اين روش را که انسان براي گفتن حرفش به بيگانگان متوصل شود نمي پسندم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيمان پاک مهر:نظر شما و مجمع روحانيون مبارز در خصوص طرح اخير برخي از فعالان سياسي در خصوص رفراندوم چيست؟

هادي خامنه اي:توضيح دهيد اين رفراندوم توسط چه کساني مطرح شده است ؟

پيمان پاک مهر:توسط آقايان افشاري از اعضا شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت ، دکتر ملکي اولين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب خان مهرانگيز کار پژوهشگر و فعال حقوق بشر و ... ! که يک سايتي هم در اين خصوص فعال است و ... !

هادي خامنه اي:ما به عنوان گروه هاي سياسي و بنده به عنوان يک شخص بر اين اعتقاد نيستم که هر چيزي را که چند نفر دور هم نشسته و مطرح مي کنند زود واکنش نشان دهيم و درباره خوب وبد آن اظعار نظر کنيم. چون اين خود کمک مي کند به طرح بيشتر آن در جامعه ، الان هيچ واکنش اجتماعي به عنوان مردم ، نه به عنوان گروه هاي سياسي هيچ واکنش جدي در مقابل اين طرح ديده نشده است . حتي در جمع هاي دانشجويي فقط مختصرا بعضي از افراد (نه گرو ه ها )، راجب به آن مقاله نوشته و اظهار نظر هايي کرده و جواب داده و بحث جدي نيست که مجمع روحانيون مبارز ضرورت داشته باشد زود در مورد آن اطلاعيه بدهد.

پيمان پاک مهر:نظر شخصي شما در مورد اين طرح (رفراندوم )،چيست؟

هادي خامنه اي:رفراندوم حرف بسيار نسنجيده اي است و جالب استکه بسياري از افراد و گرو ه هايي که به افراط گرايي معروفند اين سخن را محکوم کردند.

پيمان پاک مهر:در هفته هاي اخير شاهد سالگرد قتل ها زنجيره اي بوديم.اين پرونده ملي در نهايت به کجا انجاميد ؟با اين توضيح که روند رسيدگي به پرونده توانست افکار عمومي را قانع کند؟

هادي خامنه اي:آنچه بعد از اين وقايع اتفاق افتاد اين بود که نشان داد به پرونده رسيدگي مي شود و کارهايي شده که من اطلاع دقيقي از مسير پرونده ندارم .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16154

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي پيمان پاک مهر با هادي خامنه اي در خصوص حقوق بشر، رفراندوم، قتل هاي زنجيره اي، بازداشت روزنامه نگاران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016