شنبه 19 دی 1383

موج احضار و بازجويي: روزنامه نگاران ايران در فضايي مملو از تهديد و فشار!

خبرنامه گويا - در هفته هاي اخير گزارش هاي متعددي از احضار و بازجويي و بازداشت مخفيانه روزنامه نگاران به گوش مي رسيد. اينک با دريافت اطلاعات تازه مي توان از موج فشار بر روزنامه نگاران در ايران خبر داد.
سازمان هاي اطلاعاتي اين روزها مرتبا روزنامه نگاران را احضار کرده و در مورد مسائل مختلف از آنان پرس و جو مي کنند. اين بازجويي هاي بعضا خياباني و اتومبيلي، ظاهرا توسط چندين نهاد امنيتي، بصورت موازي صورت گرفته است.
بر اساس گزارش هاي دريافتي به خبرنامه گويا سوالات، همه زمينه هاي شخصي و حرفه اي را در بر گرفته و هيچ نشانه اي از تاکيد بر موضوعي خاص در دست نيست.
روزنامه نگاران خود از "بازگشت به فضاي قبل از دوم خرداد" خبر مي دهند. بر اساس سوالات مطرح شده در بازجويي ها مشخص شده است که تلفن اغلب روزنانه نگاران احضار شده تحت کنترل بوده و تمام رفت و آمدها، روابط و فعاليت هاي آنان از مدتها قبل تحت کنترل بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برخي از روزنامه نگاران علت اين فشارها را نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوري مي دانند. آنان معتقدند نهادهاي اطلاعاتي وابسته به جناح هاي قدرتمند مي خواهند هرگونه راه را براي رسيدن رقباي سياسي به پست رياست جمهوري مسدود سازند. بر اساس همين تحليل، از آنجا که وزارت کشور به رغم تلاش شوراي نگهبان تا حدي به آراي مردم وفادار خواهد ماند، اين نهاد ها مي خواهند با ايجاد جو رعب و وحشت و بالا بردن هزينه فعاليت آزاد خبرنگاري، از تبليغات گسترده رقبا در نشريات غير خودي و اينترنت که کمتر تحت کنترل است، جلوگيري نمايند. تحليلي که بسياري آن را دليل اصلي پروژه بازداشت شدگان مرتبط با سايت هاي اينترنتي نيز مي دانند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16663

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موج احضار و بازجويي: روزنامه نگاران ايران در فضايي مملو از تهديد و فشار!' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016