پنجشنبه 1 بهمن 1383

اطلاعيه شماره ۴ گروه تعاون و امداد ملي براي بازسازي بم

به نام خدا
گزارش فشرده عملکرد گروه در يك سال گذشته

هنگامی که فاجعه زمين ‌لرزه بم به وقوع پيوست و مردم نيكوکار و سازمانهای نيكوکاری سراسيمه به ياری مردم نجات‌يافته از آن شتافتند، ده تن از فعالان اجتماعی و فرهنگی نيز بر آن شدند که به نمايندگی بخشی از جامعه روشنفکریدينی کشور زير نام گروه تعاون و امداد ملی برای بازسازی بم دراين حرکت ملی مشارکت کنند . تعداد اعضای گروه بعدا به ۱۱ نفر افزايش يافت .
نخستين تصميم گروه اين بود که به مواردی که کمتر مورد توجه ياری‌رسانان دولتی وغير دولتی قرار می‌گيرد
و به سرمايه هنگفتي نيز نياز ندارد بپردازد. از اينرو، طرح‌هايي مانند وام‌دهی به معلمان نجات‌يافته از فاجعه و علاقه‌مند به ادامه خدمت در بم، کمک به احيای اقتصاد بم از طريق نجات دادن درختان خرما از بی‌آبی و آفت و نيز تقويت نظام بازاريابی و فروش خرما در برنامه گروه قرار گرفت .
پس از اقدام به گشايش حسابهای ريالی و ارزی در بانک ملی ايران ، گروه طی اطلاعيـه شماره ۱ به تاريـخ ۱۲/۱۰/۱۳۸۲، از هم‌ميهنان و نيکوکاران داخل و خارج کشور دعوت کرد که کمکهایشان را به حسابهايي که اعلام خواهد شد واريز کنند. ضمنا در مراسمی که در حسينيه ارشاد برگزار شد، شکل‌گيری گروه و برنامه‌ها و درخواستهای آن به اطلاع حاضران رسيد و در همان مراسم مبالغ و تعهداتی دريافت گرديد .
در اطلاعيه شماره ۲ ، برنامه‌های گروه به تفصيل بيان شد و در اطلاعيه شماره ۳، ضمن تاکيد بر ضرورت تداوم برنامه اعطای وام به معلمان ، از نهادها و گروه‌های امدادگر درخواست گرديد که بخشی از مبالغ گردآوری شده را که مصرف فوری نداشته و می‌تواند بعداً از محل بازپرداخت وامها تامين شود و به مصارف ميان‌مدت و بلندمدت برسد به اعطای وام به معلمان اختصاص دهند .
ضمناً در مراسم سالگرد درگذشت زنده‌ياد طالقاني كه در شهريورماه ۸۳ در حسينيه ارشاد برگزار شد، با بيان گزارش كوتاهي از عملكرد گروه، درخواست كمك مالي تكرار گرديد.
اينک ، با گذشت سالی غم‌انگيز از زمان بروز فاجعه ، گزارش عملکرد گروه و نتايج به دست آمده را به شرح زير به اطلاع هم‌ميهنان و نيکوکاران عزيز می‌رسانيم.
۱- در مورد طرح پرداخت وام به معلمان
نخستين برنامه گروه دادن وام به معلمان نجات يافته از زلزله بم بود. اداره آموزش و پرورش بم که همکاری قابل تقديری در اين راستا داشته است، ضمن ارايه فهرست معلمان واجد شرايط و دارای اولويت برای دريافت وام (حداقل ۱۵۰۰ نفر)، تقبل کرد که در برابر امضای سندی توسط هر وام گيرنده اقساط بازپرداخت وام را از حقوق ماهانه او کسر و به مسئول گروه در بم پرداخت کند. حسن اين طرح آن بوده و هست که مبالغ پرداختی برگشت داده می‌شود و می‌تواند برای اجرای طرحهای مفيد و لازم ديگر، مانند ساختن مدرسه، درمانگاه و مسکن به کار گرفته شود.
تاكنون به ۲۴۰ آموزگار معرفی شده توسط اداره مذکور، وام پانصد هزار تومانی پرداخت شده و خوشبختانه اقساط بازپرداخت وام در ماههاي خرداد تا آذرماه ٨۳ به گروه برگشت داده شده است. البته با كمال تاسف، به علت ناكافي بودن كمكهاي دريافتي براي اجراي كامل طرح، اين طرح تنها براي بخش نسبتاً كوچكي از كل معلمان معرفي شده اجرا گرديده است و ادامه آن مستلزم دريافت كمكهاي مالي نيكوكاران مي‌باشد.
۲- در مورد طرح احيای اقتصاد بم
در بررسی‌ها و پيگيريهای اوليه گروه مشخص شد که وزارت جهاد کشاورزی اقدامات بموقع و موثری در زمينه‌های بازسازی قناتها و شبکه‌های آبياری، گرده‌افشانی و سمپاشی درختان خرما انجام داده که قابل تقدير بوده است و از اين‌رو، گروه ضرورتی نديد که در اين زمينه‌ها مستقيماً اقداماتی صورت دهد.
گروه برای تشکيل شرکت توسعه صنايع خرما (خرماکاران بم)، به منظور ايجاد واحدهای بسته‌بندی و فراوری خرمای مرغوب بم و نيز بازاريابی داخلی و خارجی برای خرما و فراورده‌های آن و جلوگيري از احجاف به خرماكاران مذاکرات متعددی با تعدادي از خرماكاران انجام داده، زمينه‌های تشکيل و ثبت شرکت را فراهم کرده و سهمش را برای ايجاد سرمايه اوليه آن پرداخته است. همچنين، گروه برای بررسی امکانات خريد واحدهای موجود بسته‌بندی خرما در بم و شهرهای نزديک به آن و يا احداث واحدهای جديد برای بسته‌بندی و فراوری خرما مطالعات و مذاکرات گسترده‌ای انجام داده که هنوز منجر به نتيجه قطعی نشده است و تلاش در اين زمينه ادامه دارد.
۳- همکاری در ساخت مدارس
گروه با خيران مدرسه‌ساز در احداث چندين موسسه در روستاهای بم همکاری غير مالی داشته و بسيار خوشحال است که برخي از اين مدرسه‌ها آماده بهره‌برداری شده و ساخت بقيه پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است.
۴- در مورد طرح ايجاد سازمان امداد ملی (غير دولتی)
گروه در زمينه‌سازی برای ايجاد يک سازمان امداد ملی به منظور برنامه‌ريزی و فعاليت مستمر در راستای کاهش خرابيهای ناشی از زمين لرزه‌های آينده در سطح کشور، نظارت فنی بر ساخت و ساز‌ها (فعلاً در بم و بعدا در ساير نقاط کشور)، ايجاد خوشه‌های صنعتی فراورده‌هاي خرما در بم و مديريت کمک‌رسانی در هنگام بروز حوادث غير مترقبه در آينده تلاش داشته است که خوشبختانه، جمعيت امداد مردمی (گام) تاسيس شده و فعاليتهای آن، از جمله راه‌اندازی دفتر نظارت فنی در بم، آغاز گرديده است.
اينک، با توجه به ناقص ماندن طرح اعطای وام به معلمان زحمتکش بم، از هموطنان نيکوکار مصرانه درخواست می‌شود که برای به ثمر رسيدن طرح ياد شده و پشتيباني اين قشر شريف، کمکهای ماليشان را عاجلا به گروه تعاون و امداد ملی يا اداره آموزش و پرورش بم (با اطلاع و راهنمايی گروه) برسانند.


گروه تعاون و امداد ملی برای بازسازی بم
۰۷/۱۰/۱۳۸۳


حسابهای ريالی و ارزی
در بانک ملی ايران شعبه زبرجد کد ۱۳۰۲
حساب سپرده ريالی شماره ۸۰۰۷۵۱۵
حساب سپرده ارزی شماره ۵۰۰۰۸۴
به نام آقايان صدر حاج ‌سيدجوادي ، سحابي و كديور


شماره دور نگار برای ارتباط: ۸۸۲۶۰۱۵

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17195

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اطلاعيه شماره ۴ گروه تعاون و امداد ملي براي بازسازي بم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016