سه شنبه 6 بهمن 1383

الشرق‌‏الاوسط: پرونده اتهام جاسوسي يك مصري براي ايران به دادگاه ويژه امنيتي مصر ارسال شد، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

پايگاه اينترنتي روزنامه "الشرق‌‏الاوسط"، چاپ لندن در آستانه برگزاري دادگاه متهم مصري پرونده جاسوسي براي ايران، نوشت: دادستاني كل مصر، پرونده اتهام جاسوسي ايران را به دادگاه ويژه امنيتي علياي اين كشور واگذار كرد.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، به ادعاي اين گزارش، جزئيات اين قضيه را متهم "محمود عيد دبوس" و يك ديپلمات ايراني كه در دفتر حافظ منافع ايران در قاهره كار مي‌‏كرد پيش از بازگشت به كشورش در ماه دسامبر گذشته اعلام كرده بودند.
به نوشته "الشرق‌‏الاوسط" دادستاني مصر، اين دو نفر را به جاسوسي عليه مصر و عربستان‌‏سعودي و برنامه‌‏ريزي براي اجراي ترور و انفجار با هدف قطع روابط مصر و عربستان‌‏سعودي متهم كرده است.
الشرق‌‏الاوسط مي‌‏افزايد: دادستاني امنيتي علياي مصر، ابلاغيه‌‏اي را از شوراي امنيت ملي دريافت كرد كه بنا بر ادعاي اين ابلاغيه، دبوس اقدام به جمع‌‏آوري اطلاعات درباره مصر به نفع ايران كرده و اين اقدام را با دريافت مأموريت براي برنامه‌‏ريزي و اجراي عمليات تروريستي در مصر و در ازاي مبالغ زياد مالي انجام داد.
به نوشته اين روزنامه، دادستاني امنيتي علياي كشور مصر به رياست "حسام موسي"، دبوس را در خانه‌‏اش در استان "السويس" دستگير كردند و تحقيقاتي كه پس از دستگيري از وي به عمل آمد نشان داد كه اين متهم مصري تماسي با همتاي ايراني خود داشته است.
"الشرق‌‏الاوسط" مدعي است كه متهم مزبور آن گونه كه از تحقيقات برمي‌‏آيد اعتراف كرده كه در قبال موافقت براي جاسوسي به نفع ايران، بعد از نظارت بر اجراي عمليات تروريستي در داخل مصر، يك ميليون دلار دريافت كرده تا محل اقامتي براي وي در يكي از كشورهاي اروپايي فراهم شود.
الشرق‌‏الاوسط در ادامه به نقل از اين متهم ادعا كرده است: ايران در حال آموزش عناصر خود در پادگان‌‏هاي حزب‌‏الله لبنان است.
اين روزنامه مي‌‏افزايد: براساس تحقيقات دادستاني مصر، دبوس همچنين اعتراف كرده كه توانسته است اطلاعاتي را دربار مصر و عربستان‌‏سعودي در مقابل مبلغ 150 هزار دلار كه همه آن را دريافت كرده بفروشد.
وي همچنين مبلغ 10 هزار دلار را نيز در مقابل جمع‌‏آوري اطلاعات در خصوص حضور اتباع خارجي در شهرهاي عربستان‌‏سعودي و نشاني‌‏هاي شركت‌‏هاي امنيتي در اين كشور، تابعيت و نيز اماكن اقامت اتباع خارجي در عربستان دريافت كند.
به نوشته "الشرق‌‏الاوسط" دادستاني به هنگام دستگيري دبوس در خانه‌‏اش پيام تشكري را پيدا كرده است كه توسط متهم ايراني به علت اطلاعاتي كه فرستاده، براي وي ارسال شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اين اتهامات را رسماً تكذيب كرده است.
اين ادعاها در حالي مطرح مي‌‏شود كه روابط ايران و مصر در سال گذشته ب‌‏شدت روبه بهبود گذاشته و تهران ـ قاهره گام‌‏هاي مهمي را براي نزديك‌‏تر شدن مواضع برداشته‌‏اند.
كارشناسان مسائل سياسي و استراتژيك معتقدند اين‌‏گونه پرونده‌‏سازي‌‏ها عمدتاً از سوي محافل وابسته به آمريكا و رژيم اسرائيل سازماندهي مي‌‏شود تا بدين‌‏وسيله از اتحاد استراتژيك ايران ـ مصر جلوگيري كند و توازن قوا را در منطقه به سود اين رژيم برهم بزند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17389

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الشرق‌‏الاوسط: پرونده اتهام جاسوسي يك مصري براي ايران به دادگاه ويژه امنيتي مصر ارسال شد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016