سه شنبه 13 بهمن 1383

تحكيم استقلال جنبش دانشجويى ايران، عباس شكوهمند، شرق

0- براى شناخت تحولات اجتماعى و سياسى دانشگاه همواره بايد به پيوستگى آن به ساختار دولت و بوروكراسى دولتى نيم نگاهى افكند. با توجه به گستردگى دولت و فراگيرى نهاد قدرت در جامعه ايرانى، شكل گيرى نهادهاى مستقل از آن، امرى دشوار است. حركت هاى دانشجويى ايران به خصوص بعد از انقلاب اسلامى و انقلاب فرهنگى از خصلت و ويژگى اى اين چنين برخوردار بود. انجمن هاى اسلامى به عنوان تنها تشكل هاى دانشجويى فعال در دانشگاه با محوريت دفتر تحكيم وحدت، مثل ساير بخش هاى ادارى دانشگاه از رديف بودجه مشخص برخوردار بوده و به شدت از سوى مديران و نهادهاى دولتى حمايت مى شدند.
۲- اما با سير تكاملى حركت هاى دانشجويى و ايجاد تنوع و تكثر در دانشگاه ها، آرام آرام انديشه جدايى از قدرت و اتخاذ مشى مستقلانه در دستور كار دانشجويان عضو اتحاديه انجمن هاى اسلامى دانشجويان دانشگاه هاى سراسر كشور قرار گرفت. دفتر تحكيم وحدت از سه سال پيش «نقد قدرت» و فاصله گرفتن از قدرت را به عنوان استراتژى آينده خود برگزيد. طبيعى است اتخاذ چنين تصميمى، شرايط و لوازمى دارد كه بدون تحقق آنها اين استراتژى به شعارى «توخالى» و «بدون محتوا» تبديل خواهد شد. نمى توان شعار «نقد قدرت» داد و بعد هزينه هاى جارى تشكيلات را فى المثل، رئيس مجلس يا روساى دانشگاه ها بپردازند. يكى از مهم ترين الزامات استراتژى نقد و دورى از قدرت، استقلال مالى جنبش از نهادهاى دولتى و شبه دولتى يا جريان هاى سياسى است. براى تحقق اين كنش، دفتر تحكيم وحدت هر چند با تاخير، استقلال مالى خود از دولت و حكومت را اعلام كرد و شايد اين يكى از جسورانه ترين و مهم ترين اقداماتى باشد كه در ساليان اخير، دفتر تحكيم وحدت انجام داده است. زيرا در اطلاعيه خود، ملت ايران و دانشجويان را مورد خطاب قرار داده و از آنان براى پشتيبانى جهت ادامه مسير، طلب يارى كرده است. اين دقيقاً استراتژى بازگشت به جامعه و دانشگاه است كه ساليان سال، دلسوزان به اين تشكل، توصيه مى كردند، اما همواره موانعى باعث دل كندن آنها از مواهب و هداياى قدرت مى شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۳- امروز دفتر تحكيم با اعلام شماره حسابى به نام دو تن از اعضاى شوراى مركزى خود، راهى را گشوده است كه ثمرات و نتايج آن در آينده جنبش دانشجويى ايران مشخص خواهد شد و بى ترديد تاريخ از آن به نيكى ياد مى كند. همچنين الگويى خواهد شد براى ساير تشكل هاى دانشجويى كه به اين راه بروند. نمونه بسيار زيبا و دلنشين آن را مى توان در حاشيه مراسم بزرگداشت دهمين سالگرد درگذشت شادروان مهندس مهدى بازرگان ديد. انجمن علمى - دانشجويى تاريخ دانشگاه خوارزمى تهران (تربيت معلم سابق) در ابتكارى جالب، كتابى را چاپ كرد و با در معرض فروش گذاشتن آنها از مردم درخواست كرد تا اين كتاب را به «همت عالى» خريدارى و عوايد آن را به شماره حساب دفتر تحكيم وحدت واريز كنند. اين حركت گرچه بسيار ساده به نظر مى رسد اما حكايت از دگرديسى جدى در جنبش دانشجويى ايران دارد. حتى علمى ترين بخش هاى فعاليت دانشجويى ايران مانند انجمن هاى علمى درصدد كمك به ساير دوستان خود در جنبش دانشجويى هستند. اين حركت نويدبخش آينده اى روشن در جنبش دانشجويى ايران و استقلال كامل از قدرت، جرأت و جسارت بيشتر آن براى نقد پايه اى و ساختارى قدرت در ايران است. حركت انجمن علمى تاريخ نشان داد كه استراتژى استقلال عالى در راستاى بازگشت به دانشگاه و جامعه حتى در كوتاه مدت، علائم مثبت خود را نشان داده است. اميد آنكه به همت دانشگاهيان و ملت ايران، اين مسير جنبش دانشجويى تا پايان كه رسيدن به شرايط بهتر از نظر شاخص هاى دموكراسى خواهانه است، ادامه يابد و دفتر تحكيم وحدت نيز با دريافت اين نشانه هاى مثبت، پابرجا و پايدار به راه خويش ادامه دهد.

1- شماره حساب 8004102کدشعبه(679)بانک ملی,خیابان 16آذر به نام آقایان عبدا...مومنی و مجید حاجی بابایی

* عباس شكوهمند عضو انجمن اسلامى دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17718

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحكيم استقلال جنبش دانشجويى ايران، عباس شكوهمند، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016