سه شنبه 20 بهمن 1383

بيانيه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درباره انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با صدور بيانيه‌اي به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي تاكيد كرده است كه انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري در اين مقطع حساس عرصه مهمي براي نمايش ميزان وفاداري جريان‌ها و جناح‌هاي سياسي به ارزش مسلم انقلاب، يعني ميزان راي ملت است ، مي‌باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، در اين بيانيه آمده است: ايام‌الله دهه‌ي فجر و ‌٢٢ بهمن يادآور ايام مبارك و مسرت‌آفريني است كه مبارزات تاريخي ملت ايران، به رهبري حضرت امام خميني(ره) توانست طومار نظام استبدادي و ستمشاهي را كه ديرينه‌اي ‌٢٥٠٠ ساله در كشور ما داشت در هم پيچد و به جاي اراده شاهان، آموزه «ميزان راي ملت است» را بر تارك فرهنگ سياسي عصر جديد ايران نقش بنندد و در پاسداشت همين افتخارات است كه شوراي هماهنگي جبهه‌ي اصلاحات همه را به شركت در راهپيمايي عظيم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي فرامي‌خواند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: ملت ايران اين افتخار را داشته است كه خالق مردمي‌ترين انقلاب تاريخ باشد و مراجعه به آراي عمومي و راي ملت را به عنوان ركني اساسي در ساختار نظام سياسي مطلوب خود نهادينه سازد و به مدد همين ركن است كه تا كنون از چالش‌ها و توطئه‌هاي رنگارنگ، پيروز و سرفراز بيرون آمده است. اين مردم‌سالاري كه به لحاظ علايق و باورهاي معنوي و اسلامي مردم، در پيوندي ناگسستني با قرائتي نوگرا و خردورزانه از اسلام، “ مردم‌سالاري ديني ” نام گرفته است، از آغاز با چالش‌هايي نيز مواجه بوده است كه يكي از عمده‌ترين آن‌ها ديدگاه و مواضع دين‌گراياني بوده است كه دفاع از اسلاميت نظام را در تقابل با جمهوريت آن مي‌فهميده‌اند و امام خميني در يكي از دشوارترين عرصه‌هاي مبارزه سياسي و فكري خود، توانست در تقابل با آراي اين جريان «ميزان بودن راي ملت» را به اصلي مسلم در گفتمان اسلام انقلابي خود تبديل نمايد، به نحوي كه يكي از جلوه‌هاي مسلم «خط امام» تاكيد بر همين اصل بنيادي است.

صادركنندگان بيانيه افزوده‌اند: گروه‌هاي تشكيل دهنده جبهه اصلاحات كه نوعا افتخار پيشقدمي و وفاداري صادقانه به خط امام را در كارنامه خود دارند، در دفاع از اين ركن اساسي انقلاب تلاش‌هاي مستمري داشته‌اند و يكي از وجوه مهم اصلاحات مورد نظر اين جبهه نيز تاكيد بر تحقق همين ركن بوده و خواهد بود.

انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري در اين مقطع حساس عرصه مهمي براي نمايش ميزان وفاداري جريان‌ها و جناح‌هاي سياسي به اين ارزش مسلم انقلاب است و جبهه اصلاحات اميدوار است همه مدافعان انقلاب و نظام، از اين آزمون ملي و الهي سربلند بيرون آيند. ما توفيق نظام و جريان‌هاي سياسي كشور در اين عرصه را در گروه رعايت ملاحظات زير مي‌دانيم:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

‌١ـ تاكيد و تعهد نظري و عملي همه‌ي جريان‌ها بر اصل سلامت انتخابات و ارتقاي اخلاق انتخاباتي در كليه‌ي مراحل رقابت‌ها، به نحوي كه ملت شاهد تلاش جريان‌ها براي تخريب رقيب و ايراد تهمت و افترا نسبت به كانديداها نباشند و هر جريان، توفيق كانديداي مورد نظر خود را صرفا از طريق تبليغات مثبت و تلاش براي جلب نظر مردم نسبت به برنامه‌ها و عملكردها دنبال كند.

‌٢ـ تاكيد بر ايجاد شرايط برگزاري انتخابات آزاد و رقابتي و عدم توسل به حربه‌هاي شبه‌حقوقي در رد صلاحيت‌ها به گونه‌اي كه افكار عمومي و مردم، رد صلاحيت‌ها را ابزاري براي حذف رقيب قلمداد نكنند.

‌٣ـ تلاش در جهت جلب هرچه بيشتر مشاركت مردم در انتخابات از طريق ايجاد اعتماد در آن‌ها براي موثر بودن راي و نظر مردم در فرآيند انتخابات و بعد از آن.

‌٤ـ تاكيد بر حفظ موضع بي‌طرفي نهادهايي كه قانون و سيره عقلا، بر موضع فراجناحي آن‌ها نظر دارد. در اين زمينه شوراي نگهبان، وزارت كشور، صداوسيما و رسانه‌هايي كه از بودجه و منابع عمومي تغذيه مي‌شوند، ستادهاي نماز جمعه و ستادهاي مراسم ملي همچون راهپيمايي ‌٢٢ بهمن، نيروهاي مسلح اعم از سپاه، بسيج، ارتش و نيروي انتظامي، كميته امداد و بالاخره وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي كه از بودجه عمومي ارتزاق مي‌كنند، همه بايد مراقبت نمايند تا شائبه عملكرد و موضع جناحي از آن‌ها ديده نشود.

شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در پايان آورده اميدوار است با رعايت ملاحظات فوق از سوي همه جريان‌ها و دست‌اندركاران، پيرايه‌هاي ناخوشايندي كه از فرآيند انتخابات مجلس هفتم باقي مانده است زدوده شود و انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري به نمادي از ارتقاي سطح سلامت و كيفيت انتخابات در كشور تبديل شود و به تبع آن با حضور پرشور و گسترده مردم، «امنيت ملي» به بهترين وجه تضمين شود و دوره‌اي از تعامل راهگشا، مثبت و قانوني توسط همه‌ي جريان‌ها با «حكميت ملت» به وجود آيد و توفيق بيش از پيش الگوي بديع مردم‌سالاري ديني را به جهانيان عرضه دارد.

كميته سياسي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات
‌٢٠ / ‌١١ / ‌١٣٨٣

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18029

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درباره انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016