چهارشنبه 5 اسفند 1383

آقای خاتمي! آرش سيگارچي به ۱٤ زندان محکوم شده است، برای آزادی وی اقدام کنيد! گزارشگران بدون مرز

آرش سيگارچي سردبيری گيلان امروز و وبلاگ نويس پنجره ی التهاب که در ٢٧ دی ماه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود در ٤ اسفند در دادگاه انقلاب اسلامي استان گيلان به ۱٤ سال زندان محکوم شد. گزارشگران بدون مرز با اعتراض به محکوميت وی از محمد خاتمي رئيس جمهور ايران مي خواهد که برای آزادی وی اقدام کند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند " ما از هيئت نمايندگي دولت های حاضر در نشست مقدماتي اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي مي خواهيم به نمايندگان ايران در اين کنفرانس رجوع با اعتراض به اين حکم ازآنها آزادی آرش سيگارچي خواستار شوند. " هدف مسئولان رژيم از اين محکوميت سنگين، درس عبرت ساختن آن برای روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان و همه کاربران اينترنت است تا آنها را از ابراز آزادانه ی عقايدشان بر روی شبکه اينترنت و ارتباط با رسانه های خارجي برحذر دارد. رئيس جمهور ايران اين بار نمي تواند در رابطه با دستگيری آرش سيگارچي از خود رفع مسئوليت کند، چرا که اين وبلاگ نويس توسط وزارت اطلاعات که تحت مسئوليت ايشان قرار دارد دستگير شده است. رئيس جمهور خاتمي بايد برای آزادی فوری آرش سيگارچي اقدام کنند. هيئت نمايندگي دولت های شرکت کننده در نشست مقدماتي اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي نيز مسئوليت دارند تا محکوم به زندان کردن اين وبلاگ نويس را بشکل علني محکوم کنند. ما از آنها مي خواهيم که با شهامت نشان دهند آزادی بيان مهمترين داو اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي است.

آرش سيگارچي، ٢٨ ساله با اتهامات نظير " جاسوسي و توهين به ولي فقيه" به ۱٤ سال زندان محکوم شده است . اما در اصل "جرم" او فعاليت های مطبوعاتي و وبلاگ نويسي و مصاحبه با راديو فرداست. دادگاههای انقلاب در ايران که برای رسيدگي به جرايم امنيتي تشکيل مي شوند، صلاحيت بررسي پرونده های مطبوعاتي را ندارند، اما در ايران جرم سياسي تعريف نشده است و قانوني در اين باره وجود ندارد. جاسوسي و يا فعاليت های ضد انقلابي، اتهامات مشترک همه ی مخالفان و روزنامه نگاران ايراني است که به اين بهانه دستگير مي شوند. آرش سيگارچي از دوشنبه ٢٨ دی ماه در زندان لاکان رشت زنداني است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آرش سيگارچي از چهار سال پيش سردبيری گيلان امروز را بعهده دارد و همزمان ياداشت هايش را در وبلاگ پنجره ی التهاب منتشر مي کرد. وی روزنامه نگاری جدی و مسئول است که به انتقاد از سياست های سرکوبگرانه رژيم مي پرداخت و از جمله کساني بود که شجاعانه از روزنامه نگاران در بند به ويژه دو همکارش روزبه مير ابراهيمي و شهرام رفيع زاده دفاع کرد. وی در اواسط شهريور ماه سال جاری نيز چند روز پس از آن که در وبلاگ اش خبر گردهم آيي خانواده های زندانيان اعدام شده در سال ٦٧ در گورستان خاوران را منتشر کرده بود، توسط وزارت اطلاعات احضار و چند روزی بازداشت شده بود. از آن تاريخ اين روزنامه نگار تحت فشار مداوم نيروهای امنيتي قرار داشت.

آخرين مطلب آرش سيگارچي در وبلاگ اش که ديگر در دسترس نيست در باره ی دريا لرزه در آسيا و لزوم همبستگي با قربانيان آن فاجعه بود. وی در ضرورت کمک به قربانيان نوشته بود " بي تفاوت نمي توان بود."

يک وبلاگ نويس ديگر مجتبي سميعي نژاد و يک وب نگار معترض مجتبي لطفي نيز در ايران زنداني هستند.

گزارشگران بدون مرز اين اطلاعيه را صبح امروز در محل برگزاری اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي منتشر و با تعداد بسياری از هيات های نمايندگي در اين باره و ضرورت اعتراض به دولت ايران گفتگو کرد.

گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که :

با يازده روزنامه نگار زندانی، ايران بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است
علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله سي و شش رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده است

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18681

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آقای خاتمي! آرش سيگارچي به ۱٤ زندان محکوم شده است، برای آزادی وی اقدام کنيد! گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016