چهارشنبه 12 اسفند 1383

ايران درخواست جديد براي بازديد از پارچين را رد كرد، آفتاب

آفتاب : پیر اشمیت معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته ایران اواخر سال گذشته دستیابی به مجتمع نظامی پارچین را محدود و در خواست جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای بازدید دو باره از این سایت را رد کرده است .
-----------------

معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام این آژانس گفت ایران به ساخت راکتور آب سنگین در شهر اراک که می تواند پلوتونیم تولید کند ادامه داد .

گلداشمیت در گزارش پنج صفحه ای که به شورای حکام آژانس ارائه کرد از ایران به خاطر تاخیر در مطلع ساختن این آژانس در باره ساخت تونلهایی در اصفهان برای انبار تجهیزات هسته ای و عدم پایبندی در تعهدات خود برای توقف کامل همه فعالیتهای مربوط به غنی سازی اورانیم انتقاد کرد.

معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به پیشنهاد هسته ای به ایران گفت مقامات ایرانی اخیرا به کارمندان این آژانس یک سند دست نوشته یک صفحه ای را نشان دادند که گفتند لیستی از تحویل یک سانتریفوژ نمونه ، نقشه هایی برای تکمیل برنامه غنی سازی و قطعات 2000 سانتریفوژ است .

وی همچنین اظهارداشت بطورکلی اولین پیشنهاد بازار سیاه هسته ای به ایران برای تامین تجهیزات غنی سازی و فعالیتهایی مربوطه به سال 1987 بر می گردد.

گلداشمیت درباره مجتمع پارچین گفته درحالی که ایران درابتدا اجازه بازدید ازاین سایت را دراواسط ژانویه داد، بازدید بازرسان آژانس محدود به یک سایت و پنج ساختمان آن شد و درخواست جدیدی برای بازدید دوباره از بخش دیگر این سایت روز یکشنبه از سوی ایران رد شد .

وی گفته ایرانیها هر گونه بازرسی بیشتر از تجهیزات دو منظوره سایت شیان لویزان را در نزدیکی تهران متوقف کردند .
سیروس ناصری نماینده ایران در گروه چرخه سوخت اتمی که در مقر آژانس به سر می برد درواکنش به درخواستهای فراتر مقررات این نماینده آژانس در نشست روز سه شنبه شورای حکام گفت ایران در ایجاد امکان دسترسی به پارچین برای بازرسان آژانس حتی از تعهدات خود فراتر رفته است.

وی گفت آژانس اتمی اطلاعات گسترده ای جمع آوری کرده و افزود بازرسی ها نشانه ای از عملکرد شفاف ایران و راهی برای اعتمادسازی بوده است.


رایس : يكي از راه حل‌ها ارجاع پرونده‌ به شوراي امنيت است

كاندوليزا رايس، وزير خارجه‌ آمريكا در گفت‌وگو با روزنامه‌ عرب زبان الشرق الاوسط، چاپ لندن درباره‌ اختلاف ميان ديپلماسي واشنگتن در قبال ايران و سوريه چيست گفته آمريكا همواره راه حل‌هايي را براي خود در نظر مي‌گيرد.

اخيرا جورج بوش، رييس جمهور آمريكا مذاكرات خوبي را با همتايان اروپايي‌اش انجام داده است.

در حال حاضر جبهه‌ متحدي وجود دارد كه معتقد است ايران نبايد به سلاح‌هاي هسته‌يي دست يابد.

به گفته وی آمریکا از اقدامات اروپايي‌ها درباره‌ مجبور ساختن ايران به عمل به تعهدات بين‌المللي حمايت مي‌كند.
وزير خارجه آمريكا در پاسخ به اين سوال الشرق الاوسط كه آمريكا براي جلوگيري از دستيابي ايران به ”سلاح‌هاي هسته‌يي“ تاچه حدي پيش مي‌رود؟ گفته خيلي مهم است كه جامعه‌ جهاني در درخواست‌هايش از ايران به صورت متحد عمل كند.

در همين راستا جبهه‌ متحدي وجود دارد كه سعي مي‌كند تا ايران را از توليد سلاح‌هاي هسته‌يي تحت پوشش فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي باز دارد، اروپايي‌ها براي اعطاي فرصت زماني بيشتر به ايراني‌ها براي اجراي تعهدات بين‌المللي‌شان با آنها وارد مذاكره شده‌اند.

آمريكا هم هرگز اين مساله را كه يكي از راه حل‌هاي جامعه‌ جهاني ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت است، پنهان نكرده و همواره اين راه حل مطرح است.

رايس در خاتمه در پاسخ به اين سوال كه آيا واشنگتن در تعامل با ايران راه حل اروپايي‌ها را اتخاذ كرده است؟ گفته درباره‌ تلاش‌هاي اروپايي‌ها با ايران تماس‌هاي دايمي با طرف اروپايي داشتيم. همواره تاكيد كرده‌ايم در صورتي كه اروپايي‌ها بتوانند در قانع ساختن ايران در متوقف كردن فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي اورانيوم موفقيت‌هايي را كسب كنند، به گونه‌اي كه به جامعه‌ي جهاني نسبت به اين مساله اطمينان دهد كه ايران از فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح آميز به عنوان پوششي براي توليد سلاح هسته‌يي استفاده نمي‌كند، آن گاه ما هم جزوي از تلاش‌هاي اروپايي‌ها خواهيم بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روسيه به گسترش همكاري با ايران ادامه خواهد داد
در همین حال خبرگزاري نووستي به نقل از وزير امور خارجه‌ روسيه خبر داده که،مسکو نمي‌خواهد ايران برنامه‌ي غني‌سازي اورانيوم را از سر بگيرد.

اين خبرگزاري روسي به نقل از سرگئي لاوروف، افزوده که ما تماس‌هايمان را با آلمان، فرانسه و انگليس كه در اين باره با تهران مذاكره مي‌كنند حفظ مي‌كنيم.وی اما گفته که روسيه به گسترش همكاري با ايران در زمينه‌ي ساخت نيروگاه بوشهر ادامه خواهد داد.

وزير امور خارجه‌ روسيه اين پروژه را كاملا شفاف خوانده و می گوید هيچ كس در اين باره نگراني ندارد.
این در حالی است که محمد البرادعي مدیر کل آزانس جهانی انرژی اتمی گفته كه وي نمي‌تواند هيچ گونه جدول زماني را براي بسته‌شدن پرونده‌ي ايران اعلام كند.

البرادعي می گوید ما بايد به پاسخ‌هاي روشن و بدون ابهام تمامي سوال ها‌یمان درباره‌ برنامه‌ي هسته‌يي ايران دست يابيم، ما بايد در دو مسير حركت كنيم، ايجاد فضاي اعتماد و اطمينان يافتن از اين كه تمامي برنامه‌هاي هسته‌يي ايران تحت نظارت هستند.

به گفته آقای البرادعی اين دو وجه فعاليت در ايران به زمان نياز دارد زيرا آژانس اقدامات هسته‌يي تهران در 20 سال گذشته را تجزيه و تحليل مي‌كنيد.

همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی نماينده‌ آمريكا در آژانس با متهم كردن ايران به آنچه “نقض در الزام در خصوص منع تكثير سلاح‌هاي هسته‌يي“ خواند ادعا كرد آژانس در ارجاع اين نقضها به شوراي امنيت سازمان ملل الزامي قانوني دارد.

وی افروده شوراي امنيت داراي اختياري بين‌المللي و سياسي است كه مي‌تواند براي اين مساله راه حلي موفق و مسالمت آميز ارايه كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18900

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران درخواست جديد براي بازديد از پارچين را رد كرد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016