دوشنبه 24 اسفند 1383

نامه اعتراض آميز 103 ناشر تهراني و اتحاديه و تعاوني ناشران آذربايجان شرقي به رئيس سازمان چاپ و انتشارات ارشاد، آفتاب

پاسخگوي اعتراضات به حق ناشران باشيد


آفتاب: 103 ناشر تهراني و اتحاديه و تعاوني ناشران آذربايجان شرقي (با حدود 200 عضو) در نامه‌‌اي به رئيس سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از وي خواستند ضمن پذيرش دستورات وزير ارشاد به خواسته‌هاي ناشران احترام گذاشته و به آنها پاسخ گويد.

متن نامه را بخوانيد:

نامه مورخ 5/12/83 سازمان چاپ و انتشارات به رئيس اتحاديه ناشران، كه به قلم فردي كم‌اطلاع و متوهم نسبت به توانايي‌ها و جايگاهش نگارش يافته، با تشبث به آمار و اسناد ناقص و ادله بي‌اعتبار و نيز چاشني ناسزا و توهين، تلاشي ناموفق براي دگرگون جلوه‌دادن حقايق و فرار از متن به حاشيه است. در نامه آمده است: «دريافت و حتي تقاضاي 50 درصد تخفيف كذب است» در حالي كه جنابعالي و آقاي ملك احمدي طي دو جلسه مذاكره در اتحاديه ناشران تهران، در حضور چهار نفر از اعضاي هيأت مديره و شش ناشر مذاكره‌كننده، بر تخفيف 50 درصد و يا مبادله كتاب با كتاب يا خدمات چاپ تأكيد داشتيد و در اظهارات روابط عمومي هيأت امنا و سازمان چاپ و انتشارات در مطبوعات بارها از قديم بودن اين ميزان تخفيف سخن رفته است و مبادله كتاب با كتاب يا خدمات چاپ را وسيله‌اي براي تأمين 50 درصد تخفيف كتاب‌هاي ناشراني كه حاضر نمي‌شوند با اين تخفيف به هيأت امنا كتاب بفروشند عنوان كرده‌اند. نويسنده نامه اظهارداشته‌اند «ادعاي افزايش بهاي پشت جلد كتاب، در صورت افزايش ميزان تخفيف، نظريه‌اي اثبات ناشدني و غيركارشناسانه است» و سپس به اين اشاره بسنده كرده‌اند كه خوب نيست صنف ناشران «اعتبار فرهنگي خود را با نظريه‌هاي غيرتخصصي خدشه‌دار كند»، گويي نويسنده نامه به كلي از شيوه قيمت‌گذاري كتاب بي‌خبر است و نمي‌داند كه تخفيف در فروش كتاب در حقيقت همان هزينه توزيع كتاب است كه مستقيماً و با ضريبي براي تأمين هزينه و حاشيه سود توزيع كننده و كتابفروش در قيمت پشت جلد لحاظ مي‌شود. تفصيل شيوه قيمت‌گذاري كتاب و تأثير افزايش تخفيف خارج عرف بر قيمت‌گذاري از حوصله اين نوشته خارج است.

در نامه، پس از قدري بازي آماري با اعداد، چنين نتيجه‌گيري شده است: «از اين‌رو، شگفت مي‌نمايد كه بيش از 60 درصد از ناشران امضاكننده نامه به مسأله‌اي معترض بوده‌اند كه به‌نظر مي‌رسد موضوعيتي برايشان ندارد و گويا از طريق فرافكني در پي برآورده كردن توقعات غيرمتعارف و شخصي هستند». اگر كسي به امري ناروا و ستمي كه نسبت به ديگري مي‌شود اعتراض كند فرافكن است؟! عين آگاهي صنفي و بسيار طبيعي است كه اعضاي يك صنف نسبت به امري كه منافع عمومي صنف را تحديد و مخدوش مي‌كند حساسيت نشان دهند و بدان معترض باشند. با منطق نويسنده نامه احتمالاً كليه طرفداران محيط‌زيست و يا حقوق بشر بايد مؤاخذه شوند.


سازمان شما به ارسال فهرست كتاب‌هاي منتخب ناشران براي اتحاديه و نشاني اينترنتي اشاره كرده و برپايي نمايشگاهي در اواخر اسفندماه را براي بازديد همگان وعده داده است. و اين در حالي بوده است كه ناشران معترض خواهان اعلام مستمر نتايج هيأت كارشناسي در نشريه كتاب هفته و نيز گزارش شفاف عمليات انجام شده از ابتداي سال 83 تاكنون بودند. اطلاعات موجود در هر سايت دراختيار اداره‌كننده سايت و قابل تغيير و غيرقابل استناد است و براي همگان قابل دسترس نيست. همين‌طور برپايي نمايشگاه، كاري پرهزينه و نمايشي است و بيشتر به كار توجيه شيوه فعلي مي‌آيد تا اطلاع‌رساني به اعضاي صنف و عموم مردم.

در نامه به سه شيوه خريد كتاب اشاره شده و آمده است كه شيوه‌هاي پيشنهادي شما «در بازار نشر نيز عرف است». اولاً كه چنين نيست و اين شيوه بدعت است. در كجاي بازار نشر و در كدام كشور، كتاب‌هاي مورد نياز كتابخانه‌ها را با خدمات ليتوگرافي، چاپ و صحافي مبادله مي‌كنند؟! از اين گذشته از محتواي نامه چنين بر مي‌آيد كه گويي بودجه عمومي – به عبارت ديگر بيت‌المال – كه براي مصرف در رديف خاصي منظور شده است، به‌طور متمركز دراختيار سازمان شما قرار گرفته تا با آن به دلخواه رفتار شود. ديگر آنكه به چه مجوزي بودجه خريد كتاب و تجهيز كتابخانه‌هاي عمومي كه بايد از طريق هيأت امنا هزينه شود دراختيار يك شركت دولتي قرار گرفته است؟! البته عجيب است كه هنوز ميزان بودجه تخصيص يافته رسماً اعلام نشده.

در نامه مذكور آمده است كه «امضاكنندگان اين نامه بدون هرگونه مستندات و شواهدي دعوي خود را مطرح كرده‌اند و در اين ميان منافع كوتاه‌مدت خود را بر رونق كتابخانه‌هاي عمومي كشور و بالندگي فرهنگ كتاب و كتابخواني ترجيح داده‌اند». به راستي آيا ناشراني كه براساس فهرست ارسالي خودتان به اتحاديه از دهها ميليون تومان فروش كتاب به سازمان شما چشم پوشيده‌اند و ماه‌هاست با تلاش، مذاكره، مكاتبه و رجوع مكرر به اتحاديه و مطبوعات در پي حل مسأله، اجراي قانون و دفاع از منافع عموم ناشران‌اند «منافع كوتاه‌مدت خود را» برگزيده‌اند! و آيا با اين روش ابداعي و پرابهام كتاب‌هايي راهي كتابخانه‌هاي عمومي خواهد شد كه موجب «بالندگي فرهنگ كتاب و كتابخواني» است؟

جناب آقاي قديم‌زاده، مهم نيست آن نامه توهين‌آميز را چه كسي امضا كرده است، آرم سازمان شما بر تارك آن است و بايد پاسخگوي آن باشيد، آنچه اهميت دارد تأكيد ناشران است بر شش خواسته خود كه نتيجه آن قانونمندي، رفع تبعيض، ايجاد شفافيت، تأمين منافع ناشران و اهل قلم، تأمين منافع مراجعان به كتابخانه‌هاي عمومي و غني شدن محتواي كتابخانه‌هاي عمومي و در مجموع تأمين منافع ملي خواهد بود.

جناب آقاي مسجدجامعي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي با تصويب دو خواسته از شش خواسته ناشران در هيأت امنا، گامي برداشته‌اند كه اميدواريم بر تصويب چهار خواسته ديگر نيز بينجامد. اما در سايت شما و در نامه‌هاي شما به ناشران، هنوز از آن دو مصوبه (ميزان تخفيف و پرداخت ريالي)، اثري ديده نمي‌شود. جنابعالي احتمالاً يا خود را به هر دليلي پاسخگو نمي‌دانيد و يامقام وزارت را از جزئيات بسيار مهم و شيوه پيچيده سازمان خود بي‌خبر نگاه داشته‌ايد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چه خوب بود نامه به اصطلاح افشاگرانه سازمان به رئيس اتحاديه را كه در حقيقت پاسخ سازمان چاپ و انتشارات به نامه سرگشاده ناشران به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است در مطبوعات منتشر مي‌كرديد، تا افكارعمومي و مراجع ذي‌ربط قضاوت كنند چه كسي «دروغگو»، «كژانديش»، «سودجو» و ... است.
با احترام

1- آبانگاه 2- آريان 3- آزادمهر 4- آشيان 5- آشيانه كتاب 6- آگاه 7-‌آگه 8-‌ابتكار نو 9-اختران 10-اشاره 11-افق 12-البرز 13-الماس دانش 14-انتشارات ستوده (تبريز) 15-انتشارات قدياني 16-انتشارات مدرس 17-انتشارات معاصر 18-ايران بان 19- بهنام 20-بهنامي 21-بهينه 22-پيام امروز 23-پيدايش 24-پيك آوين 25-پيكان 26-ترمه 27-ثالث 28-جامه‌دران 29-جامي 30-چاپخش 31-حرير 32-حكايت قلم 33-حوض نقره 34-خانه فرهنگ 35-خجسته 36-دادجو 37-دريچه 38-دنيا 39-دنياي نو 40-دوران 41-ديدار 42-رسا 43-روزبهان 44-روشنگران و مطالعات زنان 45-رهام 46-زوار 47-شباهنگ 48-شركت انتشار 49-شفيعي 50-شورا 51-شولا 52-صائب 53-صورتگر 54-عطار 55-عطايي 56-علي 57-فاطمي 58-فراهنگ 59-فرحبخش 60-فروغي 61-فرهنگ نشرنو 62-فرهنگ و انديشه 63-قصه 64-ققنوس 65-قلم 66-كاروان 67-كتاب پنجره 68-كتاب خورشيد 69-كتابسراي تنديس 70-كتاب مهناز 71-كوهسار 72-كوير 73-گام نو 74-گل آذين 75-گلپا 76-گلشن راز 77-گوتنبرگ 78-مازيار 79-محراب قلم 80-مرواريد 81-مولي82-ناهيد 83-نخستين 84-نشر آبي 85-نشر آگرا 86-نشر چشمه 87-نشر دات 88-نشر دانش امروز 89-نشردف 90-نشر ديگر 91-نشر قطره 92-نشر كوچك 93-نشر مركز 94-نشر موج
95-نشر نظر 96-نشر ني 97-نشر و پژوهش دادار 98-نشر ويدا
99-نقش و نگار 100-نگاه 101-نوروز هنر 102-نيلوفر 103-ويستار 104-تعاوني ناشران آذربايجان شرقي 105-اتحاديه ناشران آذربايجان شرقي (شامل 200 عضو)

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19289

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه اعتراض آميز 103 ناشر تهراني و اتحاديه و تعاوني ناشران آذربايجان شرقي به رئيس سازمان چاپ و انتشارات ارشاد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016