سه شنبه 25 اسفند 1383

سيدمحمدرضا خاتمي: در صورت ردصلاحيت معين در انتخابات شركت نمي‌‏‌‏كنيم، ايلنا

- بزرگترين پيروزي ما "آزادي انتخابات" است

- هر كه مي‌‏خواهد از حل رابطه با آمريكا حرف بزند، در درجه اول موضع خود را درباره انتخابات آزاد مشخص كند

تهران- خبرگزاري كار ايران

معاون اول دولت احتمالي معين، گفت: هيچ‌‏كس نمي‌‏تواند جلوي اصلاحات را بگيرد، چه آنهايي كه با چوب و چماق جلوي اصلاح ايستاده‌‏اند و چه آنهايي كه با تزوير و ريا با اصلاحات مقابله كرده‌‏اند، نمي‌‏توانند مانع پيش روي اصلاحات شوند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" سيدمحمدرضا خاتمي در حاشيه كنفرانس مطبوعاتي مصطفي معين در جمع خبرنگاران در واكنش به اظهارات دبير مجلس خبرگان رهبري مبني بر ضرورت بررسي صلاحيت معاون اول رئيس‌‏جمهوري، گفت: اگر چنين صحبتي صحت داشته باشد، به اين دليل است كه اميال آقايان از منطق و استدلال تهي است.
وي در ادامه اين گفت‌‏وگو در پاسخ به اين سوال كه در صورت برگزاري انتخاباتي مانند انتخابات مجلس هفتم چه رويكردي را اتخاذ خواهيد كرد، با بيان اين كه انتخابات مجلس هفتم مايه سرافكندي نظام جمهوري اسلامي شد و به همين دليل هم فكر مي‌‏كنيم كه چنين ضرري قابل تكرار نيست، خاطر نشان كرد: تكرار حادثه‌‏اي مانند انتخابات مجلس هفتم، خط بطلان كشيدن بر اصلاح‌‏پذيري و دموكراتيك بودن نظام جمهوري اسلامي است.
معاون اول معين با تصريح اين مطلب كه سيدمحمد خاتمي، مهدي كروبي و ديگر دوستان اصلاح‌‏طلب، تلاش زيادي براي ممانعت از برگزاري چنين انتخاباتي انجام دادند، اما متأسفانه موفق شدند، ادامه داد: البته ما در آن زمان به دوستانمان گفتيم كه راهكارهاي ديگري هم وجود دارد، تا جلوي برگزاري چنين انتخاباتي گرفته شود و به جاي آن يك انتخابات آزاد و قانوني برگزار شود كه در اين مورد اختلاف نظر وجود داشت.
وي در مورد اين كه آيا اصلاح‌‏طلبان محافظه‌‏كاري كه سبب برگزاري انتخابات مجلس هفتم شدند، مي‌‏توانند سد جنبش اصلاح طلبي شوند، اظهار داشت: انتخابات مجلس هفتم، چه از سوي اصلاح طلباني كه در آن شركت كردند و چه اصلاح طلباني كه شركت نكردند، محكوم شد و تنها تاكتيك‌‏هاي متفاوتي اتخاذ گرديد.
معاون اول مصطفي معين در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه هاشمي‌‏رفسنجاني گفته است كه مي‌‏تواند مشكل رابطه ايران را با آمريكا را حل كند، معين در اين مورد چه اقدامي مي‌‏تواند انجام دهد؟، گفت: عوامل مختلفي در مورد رابطه ايران و آمريكا دخيل هستند و افراد مختلفي نيز در اين مورد در معرض كار بوده‌‏اند و مي‌‏توانستند مساله را حل كند.
وي با تصريح بر اينكه مهمترين عنصري كه در حل مسايل سياست خارجي و رابطه با دولت آمريكا اهميت دارد، تشكيل يك دولت دموكراتيك در ايران است، ادامه داد: بنابراين هر كسي كه مي‌‏خواهد از حل رابطه با آمريكا حرف بزند، بايد در درجه اول موضع خود را درباره انتخابات آزاد و ردصلاحيت‌‏هاي صورت گرفته در مجلس هفتم، عملكرد شوراي نگهبان، توقيف مطبوعات، تحزب و زندانيان سياسي مشخص كند.
خاتمي تأكيد كرد: از نظر ما هيچ اشكالي ندارد كه رئيس‌‏جمهوري كه نماينده يك نظام دموكراتيك است از موضع عزت با هر كسي من جمله با مسوولين آمريكا، به نفع منافع ملي ايران گفت‌‏وگو كند.
دبير كل جبهه مشاركت با اشاره به ديدگاه‌‏هاي حزب متبوعش در مورد اقتصاد در دوره چهار ساله، حضور در مجلس و در تدوين برنامه 5 ساله چهارم، گفت: معتقديم كه در شرايط فعلي نمي‌‏توانيم اقشار كم در آمد و آسيب‌‏پذير را ناديده بگيريم، بنابراين به يك سيستم تأمين اجتماعي كارآمد نياز داريم.
وي افزود: حتماً بايد به طرف يك اقتصاد بازار آزاد و تقويت بخش حقوقي و كاهش اقتصاد دولتي حركت كنيم.
وي در پاسخي به سوالي مبني بر اين كه برخي روزنامه‌‏ها براي تبليغ كانديداي مورد نظر خود از آزادي كساني چون اكبر گنجي، سخن مي‌‏گويند، گفت: ما از هر مكانيزمي كه به واسطه آن آقاي گنجي آزاد شود، استقبال مي‌‏كنيم، چرا كه اين امر مطلوبي است كه به معناي پيشرفت اصلاحات است كه آقاي گنجي و روزنامه‌‏ها آزاد باشند.
خاتمي در ادامه اين گفت‌‏وگو در مورد تصميمات اتخاذ شده در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي، گفت: شوراي هماهنگي به وحدت نظر نخواهد رسيد، اگر چه ممكن است يك كانديدا را معرفي كند، اما كانديداهاي ديگري نيز در اين عرصه هستند و مشكلات دروني آنها خيلي بيشتر از آن است كه بتواند به اجماع در مورد يك كانديدا دست پيدا كنند.
وي افزود: براي ما به عنوان يك حزبي كه در عرصه انتخابات هستيم، فرقي نمي‌‏كند كه ولايتي، لاريجاني، احمدي نژاد بيايد. مهم براي ما اين است كه انتخابات آزاد باشد، چرا كه هر كسي در يك انتخابات غيرآزاد، رئيس‌‏جمهور شود، اول بايد در مورد مشروعيت خود از خود سوال بكند.
خاتمي تصريح كرد: آزادي انتخابات اگر محقق شود، بزرگترين پيروزي اصلاح طلبان و جبهه مشاركت است.
معاون اول دكتر معين در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا معيارهاي مورد نظر وي و همفكرانش براي سنجش آزادي انتخابات تنها تأييد صلاحيت مصطفي معين در اين دوره از انتخابات است، اظهار داشت: به نظر ما هر كس كه حاضر باشد در چار چوب قانون اساسي فعاليت كند و رئيس‌‏جمهوري اين قانون اساسي باشد، مي‌‏تواند كانديداي رياست جمهوري باشد و بايد تأييد صلاحيت شود.
وي تصريح كرد: به نظرم دكتر يزدي اين صلاحيت را دارد و ما با هر رد صلاحيت غير قانوني مخالفت مي‌‏كنيم.
وي در ادامه سخنانش با بيان اين كه يكي از سياست‌‏هاي حزب اين است كه هميشه آماده در دست گرفتن دولت و مجلس باشيم، افزود: بنابراين ما نه فقط از لحاظ نيروهاي انساني كار مي‌‏كنيم، برنامه هاي مختلفي هم براي اداره كشور در شرايط مختلف داريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي در پاسخ به اين سوال كه اگر معين در انتخابات رد صلاحيت شود، جانشين وي چه كسي خواهد بود، گفت: در اين صورت در انتخابات شركت نمي‌‏كنيم.
معاون اول مصطفي معين در مورد رويكرد جديد آمريكا به پرونده هسته‌‏اي ايران و اين كه آيا اين رويكرد يك قدم مثبت از طرف آمريكا در بهبود روابط با ايران است، گفت: به نظر ما مشكل اصلي انرژِي هسته‌‏اي ما مشكل اعتماد سازي با جهان است و تا وقتي اين اعتماد سازي وجود نداشته باشد، اين چالش ادامه خواهد داشت. بنابراين برنامه اصلي كه بايد از طرف دولت ايران و دولت‌‏هاي غربي به كار گرفته شود، اعتماد سازي است.
خاتمي تصريح كرد : بايد اين مذاكرات را ادامه داد. گفت‌‏وگو ها را بيشتر كرد و چالش‌‏ها را مورد بررسي قرار داد.
وي افزود: اگر در ايران دولت دموكراتيك ايجاد شود، نمي‌‏توانند در مورد خواسته مردم بايستند و بايد آن‌‏را بپذيرند، بنابراين كار اصلي جمهوري اسلامي در درجه اول اعتماد سازي بين خود و مردم است و در درجه دوم اعتماد سازي بين خود با جهان.
به گفته معاون اول رئيس‌‏جمهوري دولت احتمالي معين، محافظه‌‏كاران پس از تشكيل مجلس هفتم به دنبال اين بودند كه با آوردن يك تداركاتچي و رئيس دفتر به عنوان رئيس جمهور، بتوانند يك مدل توسعه اقتدارگرا در كشور حاكم كنند و اجازه هيچ عرض اندامي را به مخالفان خود و نخبگان ندهند و پشت صحنه مشكلات را با دنياي خارج حل كند.
وي تصريح كرد: آشفتگي كه الان درجناح محافظه كار مشاهده مي شود، تنها به دليل قدرت طلبي جناح مخالفت درون محافظه‌‏كاران نيست، بلكه به اين دليل است كه واقعيت‌‏هاي درون جامعه است كه خود را به رخ محافظه‌‏كاران مي‌‏كشاند و باعث شده كه آنها شديداً در برخورد با اين واقعيت‌‏ها گيج شده‌‏اند.
سيدمحمدرضا خاتمي در پايان خاطر نشان كرد: به نظر مي رسد با توجه به شرايط موجود، انتخاباتي به مراتب آزادتر از انتخابات مجلس هفتم داشته باشيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19370

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمدرضا خاتمي: در صورت ردصلاحيت معين در انتخابات شركت نمي‌‏‌‏كنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016