یکشنبه 7 فروردین 1384

آیا اروپایی‌ها به پیشنهاد «هرالد تریبون» عمل می‌كنند؟، شريف نيوز

بنت رامبرگ (Bennet Ramberg)، تحلیل‌گر نشریه «هرالد تریبون»، در آغاز دور جدید مذاكرات اتمی ایران و اروپا، راه حل جدیدی را به آمریكا و اروپا برای پایان دادن به بحران هسته‌ای ایران پیشنهاد می‌دهد.
به گزارش سرویس بین‌الملل شریف نیوز، به عقیده این تحلیل‌گر «هرالد تریبون» كه پیش از این مشاور وزارت خارجه آمریكا بوده است، ایران در حال پیش بردن برنامه‌های اتمی خود است و حكومت این كشور نه تنها به امتیازات اقتصادی كوچك آمریكا روی خوش نشان نداده، بلكه مواضع خود را سرسخت‌تر نیز كرده و بر برنامه غنی‌سازی خود اصرار می‌ورزد و در چنین شرایطی آمریكا و اروپا نیازمند پیدا كردن جایگزینی برای سیاست خود در قبال ایران هستند.
رامبرگ عقیده دارد در این میان توجه به خواست ایران مبنی بر داشتن تكنولوژی غنی‌سازی می‌تواند گزینه‌ای باشد كه تا كنون مورد غفلت قرار گرفته است.
به نوشته «هرالد تریبون»، اروپا باید در مذاكرات خود به ایران پیشنهاد انجام غنی‌سازی در یك پروژه مشترك با خود اروپایی‌ها را ارائه نماید، بدین نحو كه خود اروپا تجهیزات و دانش فنی لازم برای غنی‌سازی را در اختیار ایران قرار دهد و پرسنل و كارشناسان اروپایی هم در عملیات غنی‌سازی حضور داشته باشند و بر تمام مراحل امور اعمال نظارت نمایند.
به عقیده تحلیل‌گر «هرالد تریبون»، چنین پیشنهادی به ایران این مزیت را دارد كه حكومت ایران در رد آن با تردید بیشتری عمل خواهد كرد، زیرا این طرح امكان در اختیار داشتن تكنولوژی غنی‌سازی و انجام این فرآیند به صورت بومی را كه ایران بر داشتن آن اصرار می‌ورزد، فراهم می‌آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«بنت رامبرگ» عقیده دارد كه اگر چه راضی كردن ایران به پذیرش غنی‌سازی مشترك اورانیوم نیز مشكل به نظر می‌رسد، اما در پیش گرفتن این استراتژی یك انتخاب روشن را در مقابل ایران برای پایان دادن به بحران اتمی خود با در اختیار گرفتن یك برنامه اتمی صلح‌آمیز كه شامل «تضمین‌های عینی» هم می‌شود، قرار می‌دهد و به آمریكا و اروپا نیز امكان می‌دهد تا یك برنامه مستقل خطرناك را كنترل كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19813

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آیا اروپایی‌ها به پیشنهاد «هرالد تریبون» عمل می‌كنند؟، شريف نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016