سه شنبه 6 اردیبهشت 1384

گفتگوى داود خدابخش با سليمه فتوحى در باره دستگيري همسرش يوسف عزيزى بنى‌طُرُف، صداي آلمان

دستگيرى يوسف عزيزى بنى‌طُرُف، از مدافعان حقوق اقليت قومى عرب


نويسنده و پژوهشگر خوزستانى عرب‌تبار« يوسف عزيزى بنى‌طُرُف » در حدود ساعت دو بعداز ظهر روز دوشنبه ۲۵ آوريل برابر با ۵ ارديبهشت ماه در خانه‌ى خود در تهران توسط مأموران دادگاه انقلاب اسلامى دستگير شد. مأموران امنيتى طى يكساعت و نيم تمامى خانه را مورد تفتيش قرار داده و كليه مدارك و يادداشت‌هاى وى را به همراه آقاى عزيزى بنى‌طُرُف با خود به زندان بردند. با دستگيرى آقاى بنى‌طُرُف صداى آلمان گفتگويى داشت با همسر ايشان، خانم سليمه فتوحى:

به نظر همسر وى دستگيرى آقاى بنى‌طُرُف مى‌توانسته در ارتباط با وقايع اخير در خوزستان بوده باشد، هرچند كه وى طى اين حوادث به هيچ وجه سفرى به خوزستان نداشته است. بايد گفت كه آقاى بنى‌طُرُف از مدافعان سرشناس حقوق مردم عرب‌تبار خوزستان است. گفته مىشود كه آقاى بنى‌طُرُف يكساعت پيش از دستگيرى‌اش در محل كانون مدافعان حقوق بشر به همراه خانم شيرين عبادى در يك كنفرانس مطبوعاتى با حضور خبرنگاران داخلى و خارجى شركت كرده بود.

گفتگو: داود خدابخش

دويچه وله: خانم سليمه فتوحى، گفته شده كه همسر شما آقاى يوسف عزيزى بنى‌طُرُف را امروز ساعت دو بعدازظهر دستگير كرده‌اند، آيا اين واقعيت دارد؟

سليمه فتوحى: بله، البته دو بعدازظهر آمدند و در حدود سه ونيم بعدازظهر بود كه او را بردند.

دويچه وله: از طرف كدام نهاد قضايى آمده بودند؟

سليمه فتوحى: چيزى كه من ديدم، از طرف دادگاه اسلامى ايران بوده است.

دويچه وله: علت دستگيرى چه بوده است؟

سليمه فتوحى: علت دستگيرى در رابطه با جريانهايى كه در چند روز اخير در خوزستان اتفاق افتاده، بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دويچه وله: مگر آقاى بنى‌طُرُف در اين قضايا دست داشته اند؟

سليمه فتوحى: نه، فقط گاهى اوقات از راديويى يا تلويزيونى با او مصاحبه‌اى ميكردند و ايشان هم درباره جريانات توضيح ميدادند. وگرنه، او نه به اهواز رفته و نه در جريانات شركت كرده است.

دويچه وله: در مصاحبه‌ها چه سئوالاتى از او ميكردند؟

سليمه فتوحى: در مصاحبه ها راجع به نامه‌اى كه بخاطر آن عرب‌ها به خيابان ريخته بودند، سئوال ميكردند. در مورد جعلى بودن يا اصلى بودن آن سئوال ميكردند. ايشان هم گفتند كه مسئله مهم جعلى يا اصلى بودن نامه نيست. مهم اين است كه مطالبى كه در نامه آمده، آنجا اتفاق مى‌افتد. اگر به فرض مردم اعتراضى كرده‌اند، بخاطر اين است كه اتفاق‌هايى كه در آنجا رخ داده است را مىبينند. فقط همين مطالب را ميگفت. اتفاقا او خيلى سعى ميكرد كه مردم را به آرامش دعوت كند، اينكه مثلا بانكى را به آتش نكشانند، چون بهر حال اينها اموال دولت است و مربوط به خودشان است. اين قبيل حرف‌ها را هميشه ميزدند. به هر حال من در خانه بودم و شاهد هستم.

دويچه وله: ولى مقامات قضايى اعلام نكردند كه علت دستگيرى چه بوده است؟

سليمه فتوحى: نه، اين اشخاصى كه آمدند هيچ چيزى نگفتند. فقط گفتند كه ما مامور هستيم و اين هم حكم بازداشت است. فقط به من وقتى كه زنگ در را زدند، گفتند كه از طرف دادگاه انقلاب اسلامى هستند. اما چيزى كه بنى‌طُرُف ديد، اين بود كه روى آن كاغذ زندان اوين نوشته بود و اسم او و اسم پدرش هم نوشته شده بود. مامورين گفتند كه ما نميدانيم براى چه چيزى است، شايد فقط سوءتفاهم باشد و اصلا چيزى نباشد. ولى از دفترچهى تلفن ما گرفته تا هر چيزى كه در خانه ما بود، همه چيز را در داخل كيسه كردند و با خودشان بردند.

دويچه وله: اطلاع نداريد كه ايشان را كجا بردند؟

سليمه فتوحى: گفتم، در آن حكم زندان اوين نوشته شده بود. اما به من گفتند اگر خواستيد دنبال كار را بگيريد‌، به دادسرايى كه در خيابان معلم در تهران است، مراجعه كنيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21621

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوى داود خدابخش با سليمه فتوحى در باره دستگيري همسرش يوسف عزيزى بنى‌طُرُف، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016