دوشنبه 12 اردیبهشت 1384

آبزرور: رخنه مستندساز BBC به سري‌ترين تاسيسات هسته‌يي ايران! ايسنا

در حالي كه خبرنگاران داخلي تا چندي پيش حتي از كسب اطلاعات مقدماتي از سايت‌هايي كه در كشورمان در آنها فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي انجام مي‌شود محروم بودند، امروز يك روزنامه‌ي انگليسي از بازديد و گفت‌وگوي نزديك فردي به نام الهه‌ي محتشم - كه از وي با عنوان تحليلگر مستقل غربي ياد مي‌كند - با دانشمندان ايراني مشغول به كار در UCF اصفهان خبر داد. يك هفته‌نامه‌ي انگليسي هم هم‌زمان از ساخت مستندي تلويزيوني از سوي بي.بي.سي درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران خبر داد كه سازنده‌ي آن مدعي شده « به ‌سري‌ترين تاسيسات هسته‌يي ايران رخنه كرده » و بزودي از تلويزيون اين كشور پخش خواهد شد. به نوشته‌ي آبزرور در اين مستند حتي گفت‌وگوهاي بازرسان آژانس در ميني‌بوسي كه آنها را به طرف مراكز ايراني مورد نظرشان براي بازديد مي‌برده و نيز اظهارات و پيش‌داوري آنان به تصوير كشيده شده است. اين در حالي است كه بر اساس اساسنامه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، هيچ‌يك از بازرسان يا مقامات اين نهاد بين‌المللي حق ندارند اطلاعات مربوط به تاسيسات مورد بازديدشان را به هيچ طريقي منتشر كنند و انتشار عمومي نتايج اين مشاهدات علاوه بر آن كه نقض صريح قوانين بين‌المللي موجود است، از نظر صاحب‌نظران و تحليلگران جاسوسي تلقي مي‌شود.

تلاش‌هاي خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) براي يافتن و كسب نظر مقامات وزارت خارجه، سازمان انرژي اتمي، سخنگوي تيم مذاكره كننده هسته‌يي ايران با اروپا و نيز اداره‌ي كل مطبوعات خارجي وزارت ارشاد درباره‌ي چگونگي تهيه‌ي اين گزارش‌ها و صحت و سقم آنها تا لحظه‌ي ارسال خبر به جايي نرسيده و ادامه دارد.

روزنامه‌ي انگليسي تايمز در مطلبي به قلم فردي به نام الهه محتشم مدعي شد كه وي اولين تحليلگر مستقل غربي است كه از تاسيسات UCF اصفهان بازديد كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه به نقل از وي نوشت: ديدار من از UCF در اوج سري سفرهايي بود كه سپتامبر گذشته به عنوان نماينده‌ي موسسه‌ي بين‌المللي مطالعات استراتژيك لندن آغاز كردم و طي آن به بسياري از ديگر موسسات مربوط به برنامه هسته‌يي ايران رفتم.

اين گزارش با ذكر اين كه محتشم متولد ايران و مسلط به زبان فارسي است، به نقل از وي نوشت: من دعوت براي بازگشت به طور مستقل و ديدار از تاسيسات اصفهان را پذيرفتم.

وي در ادامه‌ نوشت: كلاهك‌هاي هسته‌يي چيزي است كه انديشيدن به آن از ذهن دانشمندان جوان و فعال ايراني بسيار دور است.

محتشم با ذكر اين كه به رغم وجود گشت‌هاي مسلح در اين مركز بدون هيچ گونه كنترلي وارد مركز شده است بيان كرد: بيشتر دانشمندان اين مركز جوان و داراي ميانگين سني 25 سال مي‌باشند. به علاوه چند دانشمند خانم نيز در ميان اين دانشمندان قرار دارند. ضمن آن كه فعاليت در اصفهان بسيار پيشرفته‌تر از چيزي است كه در گزارشها منتشر شده است.

وي افزود: تمامي اين دانشمندان بسيار روشن و شفاف صحبت مي‌كردند و به سوالات درباره‌ي مسايلي هسته‌يي و فني بدون ملاحظه و بحث از خطوط امنيتي پاسخ مي‌دادند.

اين گزارش مي‌افزايد: ايران يكي از 9 كشور جهان است كه پس از آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين، هند، پاكستان كه همگي كشورهاي هسته‌يي هستند و نيز برزيل فرآيند تبديل را به پايان رسانده است.

وي مي‌افزايد: اطلاعات بسيار مهمي رد و بدل شد و آنها در پاسخ به اين سوال كه آيا اين تاسيسات قادر به تغذيه‌ي 50 هزار سانتريفوژ طراحي شده براي تاسيسات نطنز مي‌باشد، گفتند بلي.

محتشم در ادامه به ناخرسندي مدير اين تاسيسات درباره‌ي بيكار شدن دانشمندان UF6 اشاره كرده و نوشت كه وي با ناراحتي گفت: اين دانشمندان بيكارند؛ چون كاري براي انجام دادن ندارند. براي برخي از آنها كه اين بيم مي‌رود كارشان را از دست بدهند، جلسات مشاوره ترتيب داده شده و ديگران نيز پيشنهاداتي از سوي صنايع نفت را پذيرفته‌اند.

وي در ادامه‌ي نوشته‌اش افزود: بسياري از اين دانشمندان قصد داشتند به كارشان ادامه دهند و همگي متقاعد بودند اصفهان بايد به زودي فعاليتش را از سربگيرد.

وي تاكيد كرد: تمامي آنها از مطالبات معاهده‌ي NPT و الزامات ايران در برابر بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كاملا آگاه بودند و در عين حال حاضرند هرگونه تصميم دولتشان از جمله خروج از NPT را بپذيرند.

وي ضمن طرح مساله‌ي احتمال حمله‌ي رژيم صهيونيستي و آمريكا به تاسيسات اصفهان و نطنز در ميان كاركنان UCF به نقل از آنها نوشت: با وجود معيارهاي استاندارد ايمني براي محافظت عليه نشت راديو اكتيو آنها محافظي در برابر حمله‌ي نظامي ندارند.

اين گزارش مي‌افزايد، به عقيده تحليلگران حمله‌ي هوايي به تاسيسات ايران منطقه را بي‌ثبات خواهد كرد؛ ايران احتمالا از NPT خارج خواهد شد و برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي را دنبال خواهد كرد(!)

محتشم نوشت: به گفته‌ي دانشمندان ايراني در صورت بروز چنين حمله‌اي تا شعاع بيش از يك مايلي اين تاسيسات آلوده خواهد شد. به گفته‌ي يكي از دانشمندان برخي كارگران مي‌تواند از طريق تونلهاي زيرزميني از مناطق حساس به مناطق ايمن بگريزند؛ اما تونلها بسيار كوچكتر و در يك زمان فقط يك يا دو نفر قادر به عبور از تونل‌ها خواهند بود.

اين گزارش با اشاره به مذاكرات هسته‌يي ايران و اروپا مي‌افزايد: دانشمندان اصفهان اميدوارند كه توافقي حاصل شود كه از برچيده شدن UCF ممانعت كند.

در همين حال هفته‌نامه‌ي آبزرور از ساخت يك مستند تلويزيوني توسط يك مستندساز بي.بي.سي درباره‌ي فعاليت هسته‌يي ايران خبر داد كه طي آن بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بسيار محتاط جلوه داده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هفته‌نامه‌ي انگليسي در مطلبي كه به قلم پل كنيون، مستندساز شبكه خبري بي.بي.سي منتشر كرد، با ذكر اين كه با محتاط‌تر شدن بازرسان تسليحاتي و اصرار آمريكا براي ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت، وي به ‌سري‌ترين تاسيسات هسته‌يي ايران رخنه مي‌كند(!)، نوشت: كريس چارلير، يكي از عالي‌رتبه‌ترين بازرسان هسته‌يي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جمع بازرساني كه در ميني بوس سازمان ملل براي بازديد از نطنز در حركت بودند و همگي در خصوص واكنش‌هاي ايراني‌ها به حضورشان صحبت مي‌كردند، گفت: هر كاري كه انجام مي‌دهيم، آنها پشت سر ما هستند و سعي مي‌كنند حركات ما را ضبط كنند و اين آزاردهنده است.

چارلير يك دانشمند هسته‌يي بلژيكي است كه از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از بسياري از تاسيسات هسته‌يي دنيا ديدن كرده است.

اين گزارش با اشاره به ديدار بازرسان از تاسيسات شركت "كالاي الكتريك" به نقل از چارلير مدعي شد: وقتي آنها در را باز كردند، همه چيز تغيير كرده بود، كاشي‌هاي جديدي روي سقف قرار داشت و همه چيز كاملا نو بود. بوي رنگ نيز به مشام مي‌رسيد(!)

در ادامه ي اين مطلب آمده است: مساله اين است كه زماني كه يك كشور در غني‌سازي اورانيوم براي توليد انرژي مهارت يابد اگر قصد داشته باشد، با توليد اورانيوم غني شده‌اي كه در ساخت سلاح به كار مي‌رود، فاصله‌ي زيادي نخواهد داشت.

اين نشريه با اشاره به سايت لويزان مدعي شد، دو ماه طول كشيد تا بازرسان از اين مكان ديدن كنند و وقتي كه از آن ديدن كردند، ساختمانها و تجهيزات ديگر سر جاي خود نبودند. عكس‌هاي ماهواره‌يي قبل و پس از اين بازديد نشان مي‌دهد ساختمان‌هاي نقره‌اي رنگ درخشان با مثلثي قهوه‌اي رنگ از زمين ناهموار، جايگزين شده است(!)

كنيون در ادامه‌ي اين مطلب ادعا كرد كه چارلير در خصوص چنين رفتارهايي مي‌گويد: طريقي كه آنها (بازديد) را به تاخير انداختند و سعي كردند زمان بخرند، ترديدآميز است.

اين بازرس بلژيكي در عين حال به فقدان هرگونه مدركي دال بر انحراف ايران از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي اذعان كرد و گفت: فكر نمي‌كنم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هيچ‌گونه حقيقتي را در اختيار داشته باشد كه از اين عقيده كه آنها برنامه‌ي تسليحاتي هسته‌يي در اختيار دارند، دفاع كند.

مستندساز شبكه خبري بي.بي.سي در بخش ديگري از اين مطلب در اظهاراتي موهن عنوان كرد: ايران از فريبكاري ظاهري‌اش خجالت نمي‌كشد. سيروس ناصري، مذاكره كننده‌ي هسته‌يي پرهيبت و شيك پوش و لبخند به لب ايران و نماينده‌ي اين كشور در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارزيابي از نحوه‌ي رفتار ديپلمات‌هاي آمريكايي گفت: اگر با هر يك از آنها پنج دقيقه صحبت كنيم، گفت‌وگو به نزاع كشيده مي‌شود.

اين گزارش با ذكر اينكه موضع ناصري اين است كه هر آنچه بازرسان يافته‌اند، حاكي از حركت ايران در جهت توليد انرژي بوده است، به نقل از وي افزود: آنچه داريم يك حق است، حق لاينفك توليد انرژي هسته‌يي نه تنها براي استفاده از آن بلكه براي توليد انرژي.

كنيون در ادامه اين مطلب افزود: وي حق دارد. بر اساس معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي (NPT) تمامي كشورهاي عضو بايد فن‌آوري هسته‌يي صلح‌آميزشان را در اختيار ديگران قرار دهند. اين امر به اين معناست كه كشورهاي پيشرفته نظير آمريكا بايد به ديگر كشورها نظير ايران كمك كنند. غرب بايد در كنار تحريم‌هاي آمريكا كه از زمان انقلاب اسلامي به ايران تحميل شد تاوان بي‌اعتمادي سنتي‌اش به ايران را مي‌پرداخت. ايران مي‌گويد به همين علت بوده كه بسيار محرمانه فعاليت كرده است. به بازار سياه رفته، تجهيزات هسته‌يي خريداري كرده و تصميم گرفته بخش‌هاي حساس آن را اعلام نكند، زيرا مي‌دانسته كه همه درباره‌ي آن ترديد خواهند داشت.

اين گزارش با اشاره به اين كه آمريكا به اين مساله اهميتي نمي‌دهد و مي‌خواهد ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع داده شود(!) مدعي شد: آنچه مانع از وقوع اين مساله مي‌شود، كشورهاي اروپايي هستند كه به ديپلماسي معتقدند و ايران را به تعليق موقت برنامه غني‌سازي اورانيوم متقاعد كرده‌اند.

اين نشريه ادامه داد، چقدر زمان مانده تا ايران به كشوري هسته‌يي تبديل شود؟ اين مساله بحث داغي ميان كارشناسان مسايل جاسوسي است.

اين گزارش به نقل از ريد ميكر، معاون وزير امور خارجه آمريكا افزود: ما فكر مي‌كنيم اين كار به چند سال زمان نياز دارد. اما سال‌هاي زيادي با آن فاصله نداريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش ادامه داد: اما ناصري اين امر را تكذيب كرده و مي‌گويد: آمريكايي‌ها كه هستند كه بگويند ما مي‌خواهيم چه چيزي داشته باشيم، چه چيزي داريم و چه بايد داشته باشيم؟ همه‌ي آنچه انجام مي‌دهند تلاش براي محروم كردن ما از اين فن‌آوري است.

در حالي كه در حال حاضر ايران و اروپا توافق كرده‌اند مذاكرات‌شان را هم‌چنان ادامه دهند، در پايان اين مطلب ادعا شده است: با قاطع بودن ايران براي ازسرگيري برنامه‌ي غني‌سازي و آمريكا براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در صورت انجام چنين كاري، به نظر مي‌رسد اين بحران(!) تنها از طريق ديپلماسي حل نخواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21881

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آبزرور: رخنه مستندساز BBC به سري‌ترين تاسيسات هسته‌يي ايران! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016