چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384

مقاله هرالد تریبون درباره بحران هسته ای ایران؛ سیاست جدید انگلیس علیه ایران، آلن کول، روز

برخی از کارشناسان روابط بین الملل معتقد بودند، موضع بلر بعد از انتخابات انگلستان،در برابر ایران سخت تر و به امر یکاییها نزدیک خواهد شد .بلر در اولین موضع گیری بعد از پیروزی در انتخابات تهدید کرد که از ارسال پرونده ایران به شورای امنیت دفاع خواهد
کرد . در مقاله ای که همزمان در نیو یورک تایمز نیز به چاپ رسیده است، آ لن کول تغییر سیاست انگلستان را در آستانه سفر جک استرا مورد بررسی قرار داده است .

یک مقام ارشد انگلیسی روز دوشنبه گفت که بريتانيا، یکی از سه کشور اتحادیه اروپایی مذاکره کننده بر سر توان هسته ای ایران، به این نتیجه رسیده که ایران در تهدیدات خود برای از سرگیری فعالیتهای غنی سازی اورانیوم که موجبات اقدامات متقابل بین المللی و تنبیهی را فراهم می آورد " کاملا ً جدی " است.

نظر انگلیس قبل از جلسات مهمی که ممکن است منجر به شکل گیری وقایعی از جمله تحریم شورای امنیت سازمان ملل می شود، علنی شد. اگر ایران به تهدیدات خود برای از سرگیری فعالیتهای اتمی که از ماه نوامبر به حالت تعلیق درآمده اند ادامه دهد، این تحریم عملی خواهند شد.

جک استرا، وزیر امور خارجه انگلیس، برای دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا، روز سه شنبه به واشنگتن پرواز خواهد کرد.

مقامات ایرانی نیز طی هفته آینده با وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان، سه کشور موسوم به ایی یو تری ( اتحادیه اروپایی ۳ ) که رهبری مذاکرات هسته ای را برعهده دارند، در اروپا دیدار خواهند کرد.

تاکنون مذاکره کنندگان اروپایی بازی " پلیس خوب،پلیس بد " را برای ایران اجرا می کردند، روشی که متکی بر مواضع امریکا است: اگر ایران فعالیتهای غنی سازی را از سرگیرد، با تحریم و اقدامات دیگری روبرو خواهد شد.

با این وجود، یک مقام ارشد انگلیسی بدون افشای نام خود قبل از دیدار استرا از واشنگتن می گوید: ایران طی هفته های اخیر به تهدیدات خود برای از سرگیری غنی سازی هسته ای در اصفهان شدت بخشیده است، اما" این بار ایران کاملا ً جدی است. "

وی می افزاید، در گذشته در حالی که کاخ سفید ایران را تهدید به اقدامات تنبیهی می نمود، اروپاییان برای محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران به این کشور پیشنهادات تجاری و مشوقهای دیگری ارایه می دادند. در نتیجه چنین تصور می شد که " اروپایی ها هنر خود را در کار مثبت و امریکایی ها هنر خود را در کار منفی به نمایش می گذارند. " اگرچه
هم اکنون " همه ما باید در جهت سوق دادن ایران بسوی همکاری سهیم شویم و در صورت عدم همکاری ایران به اعمال زور توسل جوئیم. "

این مقام انگلیسی می گوید: " ایرانیها دارند با این واقعیت که ما جدی هستیم کنار می آیند، بعلاوه ما وقتی که می گوییم آنچه را که از آنها می خواهیم این است که توان غنی سازی نداشته باشند و بدنبال غنی سازی در ایران نباشند، صادق هستیم. "

این مقام انگلیسی عنوان می کند که مذاکره کنندگان ایرانی " تحت فشار بیشتری قرار می گیرند تا به راه حلی دست یا بند. " این موضوع بخشی بخاطر رویدادهای سیاسی داخلی ایران است.

اظهارات این مقام انگلیسی در گفتگو با خبرنگاران دو روزنامه امریکایی حاکی از آن است که اگر مذاکرات با شکست روبرو شوند، انگلیس برای جلب حمایت گسترده تربین المللی در خصوص ادامه مذاکرات و یا اقدام شورای امنیت تلاش خواهد کرد. مذاکره کنندگان اروپایی هفته گذشته طی نامه ای پیشنهاد دادند که با مقامات ایرانی دیدن کنند. در این نامه عنوان شد اگر ایران نیروگاه اصفهان را مجددا ً فعال سازد، معاهده پاریس را نقض کرده و در نتیجه مذاکرات با شکست روبرو خواهند شد.

در پاسخ، مذاکره کنندگان ایرانی از تسلیم اعلامیه رسمی در خصوص برنامه آغاز به کارمجدد نیروگاه غنی سازی به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین خودداری کردند.

با این وجود، طبق گزارش ایرنا، خبرگزاری ایران، در روز دوشنبه، کمال خرازی وزیر امور خارجه ایران گفت که مذاکرات هفته آینده با وزرای اروپایی امور خارجه چنین طراحی شده اند که به اروپاییان " آخرین شانس " را برای رسیدن توافق با ایران اعطا نماید.

ایران عنوان می کند که خواهان استفاده از تسهیلات هسته ای فقط برای تولید برق می باشد، اماامریکا،انگلیس ودیگرکشورها معتقدند که ایران قصد داردسلاحهای هسته ای بسازد.مقامات بریتانیایی معتقدند که تحریم می تواند جنبه های مختلفی را در بر بگیرد، اما در نهایت هدف جلوگیری کردن از دستیابی ایران به غنی سازی اورانیوم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این تحریم البته می تواند فقط صنایع هسته ای ایران را شامل شود. ولی به هر حال اقتصاد ایران نیز تحت تاثیر واقع خواهد شد . بریتانیا برای رسیدن به چنین مرحله ای و در صورت شکست مذاکرات اتی تلاش می کند قبل از طرح مساله در شورای امنیت با مذاکرات دیپلماتیک اجماع بین المللی را در این زمینه به دست آورد. [ هرالد تریبون، سه شنبه 17 مه، 2005]

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22794

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مقاله هرالد تریبون درباره بحران هسته ای ایران؛ سیاست جدید انگلیس علیه ایران، آلن کول، روز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016