چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384

محدوديت‌ها، نشست تحكيم وحدت را به خارج از دانشگاه كشاند، اقبال

گروه سياسي: شهريورماه سال گذشته اعضاي تشكل دانشجويي دفتر تحكيم ساعت‌ها پشت درهاي بسته دانشگاه شيراز به انتظار نشستند تا علت لغو مجوز برگزاري نشست سراسري اين دفتر در دانشگاه شيراز را جويا شوند، ولي مسؤولان دانشگاه پاسخ قابل توجهي را ندادند.
بنابراين به دنبال پيگيري‌هاي اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت مهرماه 83 نشستي در يك مركز غيردانشگاهي تشكيل شد.
اين درحالي است كه اكنون نيز دفتر تحكيم وحدت براي برگزاري نشست سراسري خود با درهاي بسته 50 دانشگاه روبه‌رو شدند كه هيچ كدام حاضر نشدند علي‌رغم درخواست‌هاي مكرر اعضاي شوراي مركزي اين تشكل اجازه برگزاري نشستي را در سالن اجتماعات آن دانشگاه بدهند.
گفتني است كه طي ماه گذشته به دنبال ممنوع‌السخن شدن تعدادي از چهره‌هاي دفتر تحكيم وحدت، اين تشكل دانشجويي تحصني را برگزار كرد تا اعتراضش را نسبت به فضاي بسته و محدوديت‌هاي دانشگاه براي فعاليت دانشجويان اعلام كنند، هرچند كه گويا فريادهاي خاموش آنان به گوش مسؤولان نرسيده است و باز هم «نشست سراسري دفتر تحكيم وحدت خارج از زادگاهش يعني دانشگاه و در يك مركز غيردولتي در تهران برگزار مي‌شود.»

سؤال مؤمني از مسؤولان دانشگاهي
در اين راستا «عبدالله مؤمني» دبير تشكيلات تحكيم وحدت در حالي‌كه از تلاش‌هاي اين دفتر براي اخذ مجوز برگزاري نشست سخن مي‌گويد، به انتقاد از دولت اصلاحات مي‌پردازد كه در آن يك تشكل دانشجويي از برگزاري نشستي در خانه خويش محروم مي‌شود.
اين در حالي است كه به گفته او تشكل هاي همسو با حاكميت كه از كمترين اعتبار دانشجويي برخوردار نيستند آزادانه به فعاليت و برپايي مراسم‌هاي مختلف در دانشگاه‌ها مي‌پردازند.
مؤمني معتقد است كه برخي اصحاب قدرت به اضمحلال و انحطاط جريان دانشجويي مي‌انديشند و قصد دارند دانشگاه را كه كانون تحول‌طلبي و آزاديخواهي است به عرصه تاخت و تاز گروه‌ها و جرياني تبديل كنند كه با دانشگاه نسبتي ندارند.
وي تأكيد كرد: «اصحاب قدرت بر اين باورند كه با ايجاد جريانات دانشجويي تزئيني و جايگزين نمودن آنها، ديگر شاهد صداي مخالف و معترض در دانشگاه‌ها نخواهند بود و مي‌توانند همگي صداها را همسو با خود نمايند.»

انتقاد تاجرنيا به وزارت علوم
اما علي تاجرنيا رئيس كميته دانشجويي ستاد معين به شكل‌گيري تشكل‌هاي به ظاهر دانشجويي در طي ساليان گذشته توسط كانون‌هاي قدرت اشاره مي‌كند كه در انديشه ايجاد تشتت و از هم گسيختگي در جنبش دانشجويي هستند.
البته وي معتقد است كه علي‌رغم تلاش‌هاي بسيار و تراشيدن اسامي مجعول براي برخي طيف‌هاي به ظاهر دانشجويي، قدرت‌طلبان نتوانسته‌اند به اهداف خود دست يابند و لذا هنوز تشكل‌هاي اصيلي چون تحكيم وحدت از تأثيرگذاري بالايي در ميان دانشجويان برخوردارند.
تاجرنيا پس از ارائه چنين تحليلي تأكيد كرد: «جلوگيري از برگزاري نشست بزرگترين تشكل دانشجويي كشور چيزي جز نشان دادن بي‌تحملي و ناشكيبايي از شنيدن كوچكترين صداي مخالف نيست.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در عين حال وي به انتقاد از عملكرد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پرداخت و گفت:«اين وزارتخانه بايد به نمايندگي از دولت اصلاحات، تضمين كننده ايجاد محيط سالم و آزاد در دانشگاه‌ها باشد ولي سكوت او در مقابل زياده‌خواهي نهادهاي استصوابي خارج و داخل در دانشگاه و عدم همراهي و اعتقاد به شعار رئيس جمهوري مايه تأسف است.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22800

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محدوديت‌ها، نشست تحكيم وحدت را به خارج از دانشگاه كشاند، اقبال' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016