دوشنبه 2 خرداد 1384

در نامه محرمانه قوه قضائیه به سفارت کانادا: متهم اصلی قتل زهرا کاظمی، صاحب یک سوپرمارکت است! سيامك ثناالدين

طبق اطلاع موثق معاونت امور بین الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران جهت تنویر افکار عمومی مردم و دولت کانادا طی نامه ای رسمی و محرمانه توضیحاتی در رابطه با سخنان اخیر کریمی راد سخنگوی قوه قضائیه پیرامون واکنش دولت کانادا به دادگاه اخیر پرونده زهرا کاظمی ارائه و به سفارت کانادا در تهران ارسال کرده است . قابل ذکر است که این توضیحات برای انتشار در داخل ایران ممنوع تشخیص داده شده است . در این نامه به بخشهایی از صحبتهای کریمی راد سخنگوی قوه قضائیه اشاره شده و پیرامون آن توضیح داده شده است .

"پرونده تاكنون سير رسيدگي خود را داشته و هنوز حكم قطعي صادر نشده است كه آنها خواهان تحقيق از متهمان پرونده هستند. "
- بر خلاف همه دنیا ، در ایران بعد از صدور حکم قطعی از متهمان تحقیق می شود و قبل از صدور حکم از شاکی تحقیق و بازجویی صورت می گیرد و احتمالا وکیل شاکی و خود شاکی زندانی می شوند .

" اگر دولت كانادا خواهان اجراي عدالت در مورد يك شهروند ايراني است بايد منتظر نتيجه دادگاه باشد؛ البته ما از تمام كساني كه به حقوق بشر توجه دارند استقبال ميكنيم. "
- اساسا نظام جمهوری اسلامی ایران ، دلیل اینکه دولت کانادا خواهان اجرای عدالت در مورد یک شهروند ایرانی است را نمی فهمد . به هر حال ایرانی بوده ، شهروند خودمون بوده دوست داشتیم بکشیمش به کسی چه مربوط است ؟ البته ما به حقوق بشر که شامل اتباع غیر ایرانی می شود احترام می گذاریم ، اما موضوع حقوق بشر اتباع ایرانی موضوعی جداست .

"وي در پاسخ به سوال خبرنگار حقوقي ايسنا دربارهي اظهارات وزير امور خارجه كانادا كه مدعي شده است سيستم قضايي ايران ظرفيت و ارادهي رويارويي با عاملان اين قتل را ندارد، گفت: اين ادعايي است كه صحت ندارد و هيچ كشوري نبايد در مورد دستگاه قضايي كشور ديگري اينگونه قضاوت كند. البته بيانيه دولت كانادا زمان نامناسبي صادر شده است."
- شما کاناداییها چقدر از موضوع پرت هستید. مثلا انگار 27 خرداد زمان انتخابات ریاست جمهوری است . اینهمه پرونده گروگان این موضوع مانده اونوقت شما کاناداییها هنوز بدون توجه به این موضوع ، در زمانی نامناسب این حرفها را می زنید ؟ واقعا که !!

"ما بايد منتظر باشيم كه رسيدگي نهايي صورت گيرد بعد ببينيم مشكلي وجود داشته است يا خير. "
-اگر دادگاه کل اصول اولیه قضاوت مورد قبول همه جوامع از عهدپارینه سنگی تا کنون را هم زیر پا بگذارد باید رسیدگی نهایی انجام شود . اصلا اینکه جای متهم و شاکی و دادستان و بازجو و قاضی و وکیل قاطی پاتی شده باید بعد ببینیم که مشکلی وجود داشته است یا نه که آنهم ما یقین داریم ان شا ا ... مشکلی نخواهد بود و اساسا این آمیختگی و آشفتگی بین افراد دخیل در این پرونده از خصوصیات بارز جمهوری اسلامی است و تازگی ندارد و طبعا جای نگرانی هم ندارد .

"وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دستگاه قضايي با تقاضاي وكلاي پرونده براي اخذ توضيح از ديگر افراد موافقت خواهد كرد؟ گفت: تمام قضاتي كه مسوول رسيدگي به پروندهي مذكور هستند بايد تمام نقاط ابهام را رسيدگي و مرتفع كنند و وظيفه دارند به هر اعتراض و ابهامي رسيدگي لازم را داشته باشند."

- با کمال تاسف معاونت امور بین الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از ارائه هر گونه توضیحی پیرامون این جملات معذور است . هنوز خودمان هم نفهمیده ایم این پاسخ سخنگو چه ربطی به سوال مزبور داشته است .

"كريميراد افزود: دولت كانادا اگر دلسوز است و براي اين پرونده حساسيت لازم را دارد، بايد بداند اين روش پيگيري نيست. "
- روش پیگیری همان روشی است که مردم ایران سالهاست در مورد پرونده های قضائی آموخته اند که در کل به سه روش تقسیم می شود . روش اول البته بین مردم عوام ایران به گوسفند پنداری مردم معروف است . روش دیگری نیز در ایران وجود دارد که در مقابل پله های داگستری کمی سر کیسه را شل کنی متهم و قاتل و مجرم و همدستانش را کت بسته تحویل شاکی می دهند که البته طبعا این روش در این پرونده کاربرد ندارد چرا که آقای سعید مرتضوی دادستان محترم تهران به بسته شدن دستانش جهت تحویل به عدالت حساسیت پوستی دارد . روش سوم هم توجه به دم نداشتن خر از کره گی می باشد که متاسفانه خانواده کاظمی و وکلایشان به این روش آخر پایبند نیستند و این مایه تاسف است .
"سخنگوي قوهي قضاييه در پاسخ به اين سوال كه آيا بهتر نبود پروندهي زهرا كاظمي را با توجه به حساسيت بينالمللي مانند پروندهي پاكدشت با سرعت بيشتري رسيدگي كنيد؟ اظهار داشت: در پروندهي پاكدشت كه به سرعت رسيدگي شد هم حرفهايي زده شد، اگر در اين پرونده هم اين اتفاق ميافتاد باز هم شاهد مسائلي ميشديم. "
- واقعا حیف نیست پرونده ای که با زحمت دادستانی محترم و دوستان متعهدشان به وجود آمده و بی عرضگی دولت اصلاحات را بخوبی نشان داد اینقدر سریع از اذهان مردم جهان پاک شود ؟ به هر حال سرعت رسیدگی به این پرونده به سرعت ارتباط و هماهنگی مابین دادستان تهران جناب آقای سعید مرتضوی و دوستان و همدستشان از یکطرف و قاضی از طرف دیگر بستگی دارد . از طرفی باید گفت قوه قضائیه و دادستانی نظر خودش را بعد از رسیدگی دقیق در مورد برخورد جسم سخت قبلا به سرعت اعلام کرده است و این خانوده سمج مرحومه مغفوره کاظمی هستند که ول کن معامله نیستتند و اینقدر قضیه را کش و قوس می دهند وگرنه از نظر ما قضیه با رسیدگی سریع تمام شده است . اساسا نتیجه این رسیدگی بسیار سریع و قبل از فوت خانم کاظمی حاصل شده بود . حتی دادستانی تهران مجبور شد برای به نتیجه رسیدن این موضوع دفاتر زندان را هم مخدوش کند که واقعا قابل تقدیر است .

"کریمی راد در پاسخ به اين سوال كه آيا با اين درخواست كه برخي افراد مسوول در دستگاه قضايي نيز براي توضيح در دادگاه حاضر شوند موافقت ميشود يا خير؟ گفت: اين گونه نيست كه بر اساس ادعاي افراد، كسي به دادگاه آورده شود اما اگر دادگاه دلايل كافي مبني بر اتهام هر فردي داشته باشد فرد به دادگاه فرا خوانده ميشود، اينگونه نيست كه براي رضايت داخل و خارج هركسي را به دادگاه بياوريم، اگر دلايل كافي وجود داشته باشد آن دادگاه و قضات فرد را مورد سوال قرار ميدهند. "

-در ایران یک اصطلاح فقهی از بنیانگذار کبیر بیادگار مانده است که می گوید : اینگونه نیست که اینگونه باشد !! یعنی مثلا اگر کسی شما را با ماشین زیر گرفت و بعد در دادگاه طرح شکایت کنید ، دادگاه دلیلی ندارد که بر اساس ادعای شما فردی را که شما را زیر گرفته است به دادگاه بیاورد . خود دادگاه مختار است که صاحب سوپر مارکت سرکوچه را به دادگاه فراخواند و یکسال و نیم موضوع بررسی پرونده را به ایشان اختصاص دهد تا عدالت اجرا شود . ضمنا در این پرونده خاص قاضی برای دعوت افراد به دادگاه و همچنین برای سوال کردن از آنها کلی دلیل نیاز دارد که باید از دادستانی تهران در اختیار او قرار داده شود .
"كريميراد در پاسخ به اين سوال خبرنگار حقوقي ايسنا كه آيا اكبر گنجي مشمول بخشنامهي رييس قوهي قضاييه دربارهي زندانيان ميشود يا خير؟ تصريح كرد: اگر بررسي كنند و مشمول اين بخشنامه شود اقدام ميكنند، با توجه به دستورالعمل رييس قوهي قضاييه همهي شهروندان در برابر قانون مساوي هستند. بخشنامههاي رييس قوهي قضاييه مستدل و مستند صادر ميشود، اگر اشخاصي باشند كه ماندنشان در زندان برايشان مشكلآفرين باشد و بايد براي درمان و معالجه بيرون از زندان باشند اقدام ميشود. "
- معاونت امور بین الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران وجود خارجی شخصی بنام اکبر گنجی را در ایران تکذیب می کند البته اگر ایشان مشمول بخشنامه شود طبق قانون همه شهروندان برابر قانون یکسان هستند و طبق این قانون هیچ حق و حقوقی ندارند . البته حق اعتصاب غذا همیشه در مورد متهمان محترم شمرده می شود و بهترین دلیل ما برای این مدعا ، اعتصاب غذای اکبر گنجی و مجتبی سمیع نژاد است.
البته طبق آخرین اطلاع حاصله در مورد اکبر گنجی که بدلیل بیماری ( به استناد نامهي دو تن از وزاري كابينهي گذشته ، وزير بهداشت و علوم و ديگر اطباي متخصص و عكسها و آزمايشها و ديگر مدارك پزشكي ) ، ماندن در زندان برایش مشکل آفرین است و بايد براي درمان و معالجه بيرون از زندان باشد ، توسط دادستان محترم تهران آقای سعید مرتضوی اقدام شده و ایشان در مورد عدم آزادی اکبر گنجی برای درمان ، تمام اقدامات لازمه را صورت داده است .
" وي دربارهي درخواست براي كالبدشكافي جسد زهرا كاظمي تحت نظارت سازمان ملل و به كارگيري قاضي بيطرف در اين پرونده خاطرنشان كرد: ما در داخل كشور حتي از شهرستاني به شهرستان ديگر مجوز نبش قبر و انتقال جنازه را نداريم. در مورد خانم كاظمي كه شهروند ايراني است و به درخواست خانوادهاش جنازه به آنها تحويل شد، چگونه ميتوانيم اين درخواست را اجابت كنيم."
- منظور سخنگو در اینجا این بوده که ثابت کند در ایران قاضی هیچ وقت اختیار همه قضات دنیا را مبنی بر صدور دستور نبش قبر حتی برای تحقیقات پزشکی قانونی و بررسی های جنائی ندارد و مجوز انتقال جنازه نیز در ایران وجود ندارد و هر کس در هر شهری مرد همانجا چالش می کنند و فاتحه .
اما در مورد خانواده مرحومه مغفوره زهرا کاظمی باید گفت جنازه به در خواست خودشان به آنها تحویل شد و گرچه می بایست سریعا جسد ایشان را دفن می کردند ، اما آنها نامردی کردند و جنازه را به شیراز منتقل کردند که در این مورد حق شکایت برای دادستانی تهران محفوظ است . ضمنا خانوده کاظمی در مورد دفن سریع جنازه بدون بررسی های لازمه قاضی بیطرف و مورد وثوق خانواده مقتول- ببخشید متوفی- مختار بوده اند که مجبور باشند !! ( این جمله آخر در ایران اصطلاحا به معنی نظارت استصوابی است یعنی یک شهروند اختیار داشته باشد که مجبور باشد و در قوه قضائیه بصورت عدالت استصوابی بکار می رود به این معنی که قوه قضائیه باید قبل از هر چیزی تشخیص دهد که احقاق حق شاکی باید صورت بگیرد یا خیر . )


"وي اعلام كرد در 3 مرداد ماه از متهم سابق اين پرونده نيز دعوت به عمل آمده است."
-رجوع شود به مثال صاحب سوپرمارکت سر کوچه .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"اين كه فرد به صورت انفرادي نگهداري ميشود ادعاي فرد است."
- البته قطعا در این جمله سخنگوی محترم قوه قضائیه قصد مزاح داشته اند اما در هر حال فردی که مدعی می شود او را در انفرادی نگه داشته اند باید چهار شاهد عاقل و بالغ داشته باشد و اینکه این موضوع با نفس زندان انفرادی متناقض است مشکل متهم است نه قاضی .

توصیه ویژه معاونت امور بین الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به سفارت کانادا در تهران :
با توجه به اینکه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به زبان میخی صحبت می کند که ایرانیها آن را نمی فهمند چه برسد به کاناداییها ، و با عنایت به اینکه شیوه های قضائی ایران نیز به احترام گذشتگان مربوط به دوره ایران باستان است ، توصیه می کنیم سفارت فخیمه کانادا جهت پیگیری پرونده قتل خانم زهرا کاظمی و فهم سخنان سخنگوی قوه قضائیه ، از مطالعه متون میخی و قوانین و حقوق قضائی در عهد سومر ، بابل و اکد بهره مند شود .

سيامك ثنا الدین - وبلاگ يك ذره حرف http://yekzareharf.blogspot.com

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23066

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در نامه محرمانه قوه قضائیه به سفارت کانادا: متهم اصلی قتل زهرا کاظمی، صاحب یک سوپرمارکت است! سيامك ثناالدين' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016