دوشنبه 9 خرداد 1384

اهانت لباس شخصي‌ها به روزنامه‌نگاران متحصن در سومین روز تحصن، اقبال

گروه اجتماعي: روزنامه‌نگاران بار ديگر مقابل مجلس كنار هم جمع شدند، اما اين بار در اعتراض به بي‌توجهي نمايندگان مجلس، درخواست‌هاي خود را پشت به مجلس و رو به مردم بيان كردند.
روز گذشته دكتر محسن كديور و دكتر هاشم آقاجري به همراه مسعود هوشمندرضوي، دبير انجمن صنفي روزنامه‌نگاران و ماشاءالله شمس الواعظين عضو انجمن دفاع از آزادي بيان، آزادي زندانيان قلم به خصوص اكبرگنجي عذرخواهي نماينده توهين‌كننده به خبرنگاران را فرياد زدند و رسيدگي به اين امور را خواستار شدند.
روزنامه‌نگاران متحصن كه اين بار از سوي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران نيز حمايت شدند از ساعت 9 صبح مقابل در اصلي مجلس شوراي اسلامي تحصن كردند اما وقتي با بي‌توجهي نمايندگان مجلس مواجه شدند، انتظارات خود را خطاب به شهروندان تهراني و پشت به مجلس بارها و بارها تكرار كردند، در اين هنگام چند نفر لباس شخصي در پياد‌ه‌روي مقابل به روزنامه‌نگاران متحصن اهانت كردند و پس از شناختن محسن كديور با جملات ركيك به او اهانت كردند.
با اينكه نيروهاي انتظامي و مأموران حراست مجلس شوراي اسلامي، شاهد حضور و بي‌احترامي آنها با روزنامه‌نگاران بودند، اما هيچ عكس‌العملي را نسبت به اين حركت نشان ندادند.
خبرنگاران خارجي پس از انتشار اخبار تحصن روزنامه‌نگاران مقابل مجلس روز گذشته در ميان آنها حاضر شدند اما مأموران حراست مجلس اجازه تصويربرداري و تهيه گزارش را به آنها ندادند. اين در حالي است كه وزارت ارشاد براي حضور آنها در ايران و تهيه خبر، كارت موقت و قانوني صادر كرده بود. روزنامه‌نگاران متحصن سرانجام ساعت 12 ظهر به تحصن خود پايان دادند و قطعنامه‌اي را صادر كردند.

قطعنامه روزنامه‌نگاران متحصن
در پي هتك حرمت خبرنگاران در مجلس شوراي اسلامي «انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران» و «انجمن دفاع از آزادي مطبوعات» اقدام به برپايي تجمع اعتراض‌آميز در تاريخ 2/3/84 در سالن اجتماعات انجمن صنفي با حضور روزنامه‌نگاران كردند.
در اين تجمع اعتراض‌آميز، روزنامه‌نگاران تصميم گرفتند روزهاي سه‌شنبه سوم و يكشنبه هشتم خردادماه در برابر مجلس شوراي اسلامي از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر تحصن كنند. در پايان مراسم كه روز يكشنبه 8 خرداد برگزار شد، قطعنامه روزنامه‌نگاران به شرح زير صادر شد:
1-ركن چهارم دموكراسي يكي از اركان مهم اقتدار ملي هر جامعه است. ايجاد هرگونه محدوديت، تهديد، ارعاب و سلب امنيت از فعاليت خدمتگزاران اين ركن، ديگر اركان اقتدار ملي را به مخاطره مي‌اندازد و نقش و سازوكارهاي نظارتي ملت را بر قواي سه‌گانه تضعيف مي‌كند. روزنامه‌نگاران متحصن از نهادهاي وابسته به قواي سه‌گانه كشور به ويژه مقننه مي‌خواهند از هرگونه اقدامي كه منجر به تضعيف و تهديد ركن چهارم دموكراسي مي‌شود، پرهيز كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

2-طي سال جاري، اخراج يك خبرنگار از مجلس و اهانت به خبرنگاران، دو رويداد اسفباري است كه در تاريخ فعاليت مجلس هفتم ثبت خواهد شد. روزنامه‌نگاران معترض از هيأت رئيسه مجلس و رياست آن مي‌خواهند با توبيخ نماينده هتك ‌كننده حرمت خبرنگاران، مانع از تكرار برخوردهاي زيانبار شوند. به همين منظور لازم است رياست مجلس به خاطر اين وقايع از روزنامه‌نگاران كشور عذرخواهي كند.
3-روزنامه‌نگاران متحصن ضمن ابراز نگراني از وضعيت جسماني آقاي اكبر گنجي روزنامه‌نگار زنداني و رسيدگي به موضوع درمان نامبرده خواهان آزادي فوري وي و ديگر زندانيان مطبوعاتي و وبلاگ‌نويسان و پايان سياست‌هاي محدودكننده آزادي بيان هستند. روزنامه‌نگاران در پايان تحصن خود اعلام مي‌كنند، چنانچه به خواست‌هاي منطقي، قانوني و مشروع روزنامه‌نگاران عمل نشود، اعتراض‌ها و واكنش‌هاي خود را با صلاحديد «انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران» تداوم خواهند بخشيد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23467

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اهانت لباس شخصي‌ها به روزنامه‌نگاران متحصن در سومین روز تحصن، اقبال' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016