دوشنبه 27 تیر 1384

سخنگوي وزارت امور خارجه: اميدواريم راهكار مناسبي براي مسأله گنجي پيدا شود، ايلنا

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اعطاي اعتبار يك‌‏ميليارد دلاري براي بازسازي عراق، به‌‏صورت اعطاي اعتبار به شركت‌‏هاي ايراني است كه كارهاي صنعتي و اقتصادي در عراق انجام مي‌‏دهند.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (‌ ‏ايلنا )، "حميدرضا آصفي" پيش ازظهر امروز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: اعطاي اعتبار يك‌‏ميليارد دلاري ايران به عراق علاوه بر اينكه در خدمت مردم و دولت عراق است و در خدمت صنايع كشور و بخش‌‏هاي خصوصي نيز هست.
وي درباره اظهارات مقامات آمريكايي درباره "اكبر گنجي" گفت: اين كار آمريكا، دخالت آشكار در امور يك كشور ديگر و مذموم و ناپسند است و ما آن را رد مي‌‏كنيم ضمن اينكه آمريكا نبايد دل به حال حقوق‌‏بشر در دنيا بسوزاند زيرا خود، مشكلات ساختاري در اين زمينه دارد.
آصفي، بحث گنجي را يك بحث داخلي خواند و گفت: اميدواريم راهكار مناسب در اين‌‏باره پيدا شود؛ قوه قضائيه ايران مستقل است و اقداماتي نيز در مورد معالجه انجام شده است و اين موضوع بايد در حيطه مسائل داخلي و با ساز و كارهاي داخلي حل شود و به كسي اجازه دخالت نمي‌‏دهيم.
وي درباره طرح پيشنهادي اروپا با اشاره به اينكه به مراحل حساس وارد شده‌‏ايم و به پايان مهلت اروپا نزديك مي‌‏شويم، گفت: ما نيز براي يك‌‏سري مذاكرات غير رسمي، پيش‌‏بيني‌‏هايي كرده‌‏ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه موضوع ارائه طرح اروپا، به استقرار دولت جديد ارتباطي ندارد، گفت: اين موضوع، از موضوعات كلان كشور و از حيطه دولت خارج است و ما اميدواريم كه طرح اروپا و پيشنهاد آنها به اندازه كافي جذاب باشد و حق ايران را به رسميت بشناسد تا مذاكرات دچار چالش نشود.
وي با تأكيد بر اينكه اگر طرح اروپا شامل غني‌‏سازي نباشد از سوي ما پذيرفته نيست، گفت: در اين صورت، راهكار ديگري درپيش مي‌‏گيريم.
آصفي در باره اظهارات "هنري كيسينجر" درباره ايران گفت: تئوري‌‏پردازي مانند كيسينجر باعث فرو رفتن آمريكا در اين باتلاق شده است و موقعيت آمريكا را در افكار عمومي جهان به خطر انداخته است.
وي با اشاره به نتايج نظرسنجي‌‏هاي مؤسسات آمريكايي مبني بر كاهش حمايت ايران از اقدامات آمريكا در عراق گفت: طرح‌‏هايي مانند طرح كيسينجر ديگر كارآيي ندارد و آمريكا بايد از شرايط كنوني دنيا درس بگيرد زيرا دوره دستور دادن، ديكته‌‏كردن و اربابي گذشته است و كشورها به رشد و كمال رسيده‌‏اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در بخش ديگري از سخنان خود، سفر "ابراهيم الجعفري" نخست‌‏وزير عراق را به ايران موفق و خوب ارزيابي كرد و گفت: اين سفر از نتايج سفر خرازي به عراق بود و توافقات خوبي در اين باره انجام شد.
وي با بيان اينكه مذاكراتي در زمينه‌‏هاي راه, برق, حج و زيارت، صنايع, نفت و گفت‌‏وگوهاي بازرگاني انجام شد، گفت: پس از سقوط صدام شرايط در بهترين وضعيت قرار دارد و در اين سفر هم ملاقات‌‏هاي خوبي انجام شد؛ امروز نيز الجعفري با مقام رهبري ديدار دارد.
آْصفي درباره اعزام زائران ايران در شرايط ناامن كنوني به عراق گفت: در اين سفر، اعزام زائران مطرح شد اما اين مسأله به امنيت در عراق برمي‌‏گردد زيرا ما شاهد بهبود موضوع امنيت نيستيم.
وي ادامه داد: البته عراقي‌‏ها گفتند كه درباره امنيت اطمينان مي‌‏دهند اما تاريخ دقيقي براي اعزام زائر مشخص نشده و بايد صبر كرد تا جان زائران، براي انجام يك امر مستحب به خطر نيفتد.
وي درباره اظهارات "سيدحسين موسويان" رئيس كميته سياست‌‏خارجي شوراي عالي امنيت‌‏ملي مبني بر اينكه از نظر نظام، مذاكرات با آمريكا در بحث هسته‌‏اي مردود بود، گفت: موضوع گفت‌‏وگو با آمريكا در بحث هسته‌‏اي مطرح نيست و از قبل هم اعلام كرده بوديم كه آمريكا مذاكرات را از روي سكوها تماشا كند و اين حرف تازه‌‏اي نيست.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه در بحث‌‏هاي كلان، اِجماع لازم است، گفت: مذاكرات درباره افغانستان كه مذاكراتي در چارچوب سازمان‌‏ملل‌‏متحد صورت گرفت دوجانبه نبود و نظام تشخيص داد كه اين مذاكرات به نفع منافع كشور است و نتايج خوبي هم گرفتيم و منافع ما هم تضمين شد.
وي با بيان اينكه ادله مثبت و منفي براي مذاكرات با آمريكا در خصوص پرونده هسته‌‏اي وجود دارد، گفت: ادله منفي، بيش از ادله مثبت بود و از نظر نظام، موضوع گفت‌‏وگو با آمريكا در دستور كار نبود؛ البته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي‌‏توانند نظر خود را در اين خصوص بدهند.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درباره ديدار "سيدكمال خرازي" وزير امور خارجه با سفراي خارجي مقيم ايران گفت: در ديدار با سفرا، بحث اين بود كه وزارت امورخارجه انتخابات را تبيين كند تا بعضي از خارجي‌‏ها از ابهامات بيهوده و غرض‌‏آلود خارج شوند.
به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، "حميدرضا آصفي" با بيان اينكه اين كار را سفراي ما در خارج هم انجام مي‌‏دهند، گفت: خرازي در ديدار با سفرا گفت كه شايد اين نشست, نشست آخر باشد اما آن‌‏گونه كه گفته شد، تعبير كمك‌‏گرفتن از سفرا، توهين به نظام است؛ يعني نظام اين‌‏قدر مفلوك است كه براي ماندن يك نفر، چهار نفر از بيرون بايد حمايت كنند؟! بهتر است وارد اين‌‏گونه ادبيات نشويم تا نظام منفعت بيشتري ببرد.
آصفي ادامه داد : بحث خداحافظي مطرح نبوده است؛ خرازي هم گفت كه تصميم ندارد بماند. اين تصميم هم به قبل از عيد برمي‌‏گردد.
وي با اشاره به اظهارات خرازي و موسويان درباره تركيب تيم هسته‌‏اي مذاكره‌‏كننده گفت: اظهارات خرازي مبني بر عدم تغيير تيم، با اظهارات موسويان مبني بر اينكه اروپا منتظر تيم جديد است، تناقض ندارد و البته بعضي از اعضاي اين تيم ممكن است نباشند اما تصور من اين است كه تركيب اصلي تيم تغييري نمي‌‏كنند.
آصفي ادامه داد: من مفسر فرمايشات موسويان نيستم؛ ممكن است مثلاً "اميرحسين زماني‌‏نيا" كه عضو تيم مذاكره‌‏كننده بود و الآن سفير ايران در مالزي است به علت دشواري رفت‌‏وآمد ديگر در تيم نباشد اما اين تصميم بر عهده شوراي عالي امنيت‌‏ملي است و ربطي به دولت ندارد.
وي تصريح كرد: موضوع هسته‌‏اي از موضوعات جدي نظام است و تا زماني كه اين مأموريت بر عهده وزارت ‌‏امورخارجه است با قوت آن را به انجام مي‌‏رسانيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره تأثير رابطه ايران و عراق بر رابطه عراق با آمريكا و همچنين بر رابطه ايران با كشورهاي عربي گفت: عمق رابطه ايران با عراق، به آمريكا ارتباط ندارد و تأثير سوئي بر رابطه عراق با آمريكا نمي‌‏گذارد؛ ضمن اينكه ما به روابط با عراق و پس از آن با كشورهاي عربي علاقه داريم و چه در زمان هاشمي‌‏رفسنجاني و چه در زمان خاتمي، روابط با اين كشورها در اوج خود بوده و سياست دولت آينده هم همين است زيرا رابطه با عراق به‌‏عنوان يك كشور عربي و اسلامي، تأثير مثبتي دارد.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه آيا در سفر "ابراهيم الجعفري" به ايران درباره هواپيماهاي عراقي موجود در ايران هم مذاكره شد، گفت: در سفر الجعفري درباره خيلي موضوعات بحث شد كه به اقتصاد و امنيت عراق كمك مي‌‏كرد و طبيعي است كه بحث‌‏هايي مانند هواپيماها و غرامت از بحث‌‏هاي ميان دو كشور است كه بايد در جاي خود به آن پرداخته شود.
آصفي ادامه داد: در مورد دادگاه صدام نيز ديدگاه‌‏ها و انتقادات را بيان كرديم.
وي با اشاره به هيأت 70 نفره عراقي گفت: اين مذاكرات، مذاكرات محتوايي و جدي بود كه ايران با يك كشور داشت و كميسيون عالي دو طرف نيز نشان مي‌‏دهد كه همه بحث‌‏هاي جدي مورد بحث و گفت‌‏وگو قرار گرفت.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره تشديد خشونت‌‏ها در عراق پس از سفر الجعفري به ايران و ارتباط آن به اتحاد دو دولت شيعه گفت: الجعفري هم اين‌‏گونه به قضايا كمك مي‌‏كند و ما در اطراف خود كشور شيعه زياد داريم اما هيچ‌‏وقت نخواستيم از تركيب جمعيتي يك كشور، منافع خاصي دنبال كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه كساني كه اين كارها را مي‌‏كنند درصد نا امن‌‏كردن عراق هستند، تصريح كرد: اين‌‏كارها در خدمت به خارجي‌‏ها و نيروهاي بيگانه است تا حضور خود را توجيه كنند بنابراين لازم است كه عراقي‌‏ها همدلي و همگرايي داشته باشند و دولت آينده خود را بسازند و پس از آن مشكلات را برطرف كنند.
آصفي با بيان اينكه كشتن بي‌‏هدف افراد در مسجد، مدرسه و بازار با هيچ منطقي توجيه ندارد، گفت: بحث بر سر اتحاد دو دولت شيعه نيست زيرا عراق يك كشور عربي است كه درصد قابل‌‏توجهي هم شيعه دارد اما ايران هيچ چشم‏داشتي به عراق ندارد.
وي درباره عدم اجراي قطعنامه‌‏هاي سازمان‌‏ملل‌‏متحد از سوي رژيم اسرائيل گفت: آمريكا به‌‏عنوان حامي رژيم اسرائيل اجازه نمي‌‏دهد كه سازمان‌‏ملل‌‏متحد كار خود را بكند و اين ازضعف‌‏هاي سازمان‌‏ملل‌‏متحد است زيرا اين نمي‌‏شود كه يك رژيم با حمايت يك كشور كه حق وتو دارد از همه مسؤوليت‌‏هاي خود شانه خالي كند.
وي درباره ارتباط ناآرامي‌‏هاي مصر و ليبي با طرح خاورميانه بزرگ آمريكا گفت: بحث ليبي و مصر، موضع داخلي آنهاست ضمن اينكه خاورميانه بزرگ، يك واژه من‌‏درآوردي است و نمي‌‏فهميم كه آمريكا از اين واژه چه تعريفي دارد زيرا خاورميانه همان‌‏طور كه رئيس‌‏جمهوري گفت، اسلامي است و خود كشورهاي منطقه بايد براساس شرايط داخلي خود، آينده خود را بسازند اما آمريكا از ابتدا براي تضعيف كشورهاي اين منطقه كار كرده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در باره كنفرانس بازنگري در ساختار سازمان‌‏ملل‌‏متحد گفت: گزارش‌‏هاي دبيركل ضعف‌‏هايي دارد و اختلاف‌‏نظرهايي هست كه ممكن است اين بحث به نتيجه نرسد.
وي درباره زمان فعاليت‌‏ها در تأسيسات هسته‌‏اي اصفهان گفت: منتظر طرح اروپا هستيم كه اگر نظر ما را تأمين نكند زياد معطل نمي‌‏شويم.
آصفي با بيان اينكه ادامه مذاكرات به نفع طرفين است، گفت: ما مذاكره را براي مذاكره نمي‌‏خواهيم اما اگر به نتيجه هم نرسيم به مذاكره ادامه مي‌‏دهيم و طرح خود را هم دنبال مي‌‏كنيم. اروپا بايد از اين حالات بيرون بيايد. البته من نمي‌‏خواهم بگويم اروپا تعلل و وقت‌‏كشي مي‌‏كند اما بررسي و مطالعه هم كافي است.
وي تصريح كرد: ما گفت‌‏وگوها را ادامه مي‌‏دهيم اما اين به آن معني نيست كه اگر آنها پيشنهاد ندهند يا پيشنهاد آنها مطابق حق آنها نباشد در كنار گفت‌‏وگو كار ديگري هم مي‌‏كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره انتصاب سفرا پس از انتخابات رياست‌‏جمهوري گفت: من نمي‌‏دانم چرا در اين دوره چنين موضوعاتي مطرح مي‌‏شود در حالي كه در مقاطع مختلف، رؤساي‌‏جمهور عوض شده‌‏اند. به‌‏طور مثال در زمان انتقال قدرت از هاشمي‌‏رفسنجاني به خاتمي، سفرا تا قبل از انتخابات و تعيين رئيس‌‏جمهور جديد توسط هاشمي و پس از آن با هماهنگي خاتمي منصوب شدند؛ هم‌‏اكنون نيز وضع به همين منوال است يعني تا روز انتخابات، خاتمي حكم سفرا را امضا مي‌‏كرد اما پس از آن با هماهنگي احمدي‌‏نژاد اين اقدامات صورت گرفت كه سركنسول‌‏هاي ايران در كربلا و بصره از اين جمله‌‏اند.
وي درباره انتصاب "حسين واله" به سمت سفير جمهوري اسلامي ايران در الجزاير گفت: واله، بيستم فروردين‌‏ماه، استوارنامه خود را تسليم و كار خود را در الجزاير شروع كرد.
آصفي با بيان اينكه اين قبيل اظهارات، مردم را سردرگُم مي‌‏كند، ادامه داد: 25، 26 سال به پاي وزارت امور خارجه خون خورده شده تا امروز به چنين جايي رسيديم و اين اقدامات نه به نفع سياست‌‏خارجي است نه ديپلماسي و نه به نفع مديريت آينده؛ بنابراين اگر ‏كاري كنيم كه يأس و نااميدي در دستگاه منتشر شود دستگاه فشل مي‌‏شود. وي با بيان اينكه نظام در سطح و در عمق يكپارچه است، گفت: موضوعات را بايد در زمان خود ديد زيرا هر دولتي با امكانات خود عمل كرده است. بايد ديد كه در اين هشت‌‏سال وزارت امور خارجه چه تحويل گرفت و چه تحويل داد.
آصفي به مسائلي نظير سفرا، حقوق‌‏بشر، درجه ريسك روابط با اعراب و قطع رابطه با بعضي كشورها اشاره كرد و گفت: تضعيف يك دستگاه به‌‏خاطر بعضي از مسائل و گفتن اظهاراتي نظير يك مُشت مرغوب و منفعل درست نيست.
وي تأكيد كرد: موضوع استعفاي سه سفير، درست نيست و در وزارت امور خارجه كسي استعفا نداده است و دوستان وزارت امور خارجه با تمام توان و تا آنجا كه از آنها خواسته شود كمك و هم‌‏فكري مي‌‏كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: در وزارت خارجه، "علي ماجدي" با توجه به 25 سال سابقه كار باز نشسته شد و "محسن امين‌‏زاده" هم چون مأمور به خدمت در وزارت امور خارجه بود دوازدهم، سيزدهم مردادماه به دانشگاه برمي‌‏گردد.

Copyright: gooya.com 2016