جمعه 31 تیر 1384

تبيين سياست‌‏خارجي دولت احمدي‌‏نژاد از سوي لاريجاني: عبور از تنش‌‏زدايي به معناي ناديده‌‏گرفتن آن نيست، ايلنا

* ديگر قرار نيست در صحنه شطرنج حريف حركت كنيم

تهران- خبرگزاري كار ايران

"علي لاريجاني" گفت: اولويت نخست دولت "محمود احمدي‌‏نژاد" در سياست‌‏خارجي، برقراري ارتباط استراتژيك با همسايگان براي ايجاد امنيت منطقه‌‏اي است.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، وي با تأكيد بر اينكه عبور از تنش‌‏زدايي به معناي ناديده‌‏گرفتن اين سياست نيست، تصريح كرد: تنش‌‏زدايي مالِ عهدي بود كه كاركردهايي هم داشت؛ امروز بايد مفاهيم عام‌‏تري را به اين موضوع اضافه كرد.
رئيس سابق سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي كه در برنامه گفت‌‏وشنود شبكه دو سيما سخن مي‌‏گفت با اشاره به اينكه ما بايد از اين حالت بحران‌‏زده خارج شويم، افزود: دولت جديد بايد به دنبال تهديدزدايي باشد.
لاريجاني با اشاره به اينكه مردم در سال‌‏هاي گذشته در درون بحران‌‏هايي كه ايجادشده زندگي كرده‌‏اند، گفت: ديپلماسي بايد به‌‏گونه‌‏اي باشد كه كشور از حالت بحران‌‏زدگي خارج شود.
وي با اشاره به سياست‌‏هاي آمريكا در جهان، افزود: آمريكايي‌‏ها رهبري خود را با زور و سلطه همراه كرده‌‏اند بنابراين در چنين وضعيتي نمي‌‏توان گفت كه ما به دنبال تنش‌‏زدايي هستيم بلكه بايد به‌‏گونه‌‏اي عمل كنيم كه تهديد به سمت ما نيايد.
لاريجاني در تبيين سياست‌‏خارجي دولت احمدي‌‏نژاد با بيان اينكه بايد سطح بالاتري از مطالبات را در عرصه بين‌‏المللي دنبال كنيم، گفت: ايجاد ارتباطات استراتژيك با همسايگان، ايجاد ترتيبات و اتحاديه‌‏هاي جديد منطقه‌‏اي، ورود ايران به ترتيبات كنوني، ايجاد ارتباطات عميق با كشورهاي اسلامي فراتر از حد كشورهاي همسايه، استحكام ارتباطات با كشورهاي شرقي مانند چين, هند, پاكستان و روسيه و همچنين ادامه ارتباط با اتحاديه‌‏اروپا از اولويت‌‏هاي اصلي سياست‌‏خارجي دولت احمدي‌‏نژاد است.
وي با اشاره به اينكه ايران، قرابت‌‏هاي فرهنگي فراواني با كشورهاي فرهنگي دارد، تصريح كرد: اين كشورها در صحنه روابط بين‌‏الملل، يك ظرفيت هستند و از يكجانبه‌‏گرايي آمريكا نيز ناراحتند.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه سياست‌‏خارجي دولت احمدي‌‏نژاد با توجه به پشتوانه مردمي، حالت فعال به خود مي‌‏گيرد، گفت: ديگر قرار نيست ما در صحنه شطرنج حريف حركت كنيم و تمام ذهن ما به پاسخگويي اختصاص يابد.
لاريجاني به حجم مبادلات اقتصادي ايران و اروپا اشاره كرد و گفت: بايد كاري كنيم كه نتيجه اين حجم بالاي واردات را در ديپلماسي ببينيم.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي ادامه داد: اروپا مي‌‏تواند در صحنه خاورميانه فعال باشد به شرط آنكه هزينه آن را بپردازد و ما بايد با اروپا وارد يك بازي بُرد ـ بُرد شويم.
لاريجاني با ابراز اميدواري نسبت به اينكه سياست‌‏خارجي ايران در دوره دولت احمدي‌‏نژاد از تئوري اثباتي برخوردار شود، گفت: بايد ابتكارات نويني در صحنه ديپلماسي حاصل شود كه خواسته ملت را با ابزارهاي گوناگون دنبال كند.
وي اساس سياست‌‏خارجي دولت احمدي‌‏نژاد را "مراودات صلح‌‏محور" ذكر كرد و گفت: البته اين موارد بايد درچارچوب منافع ملي و داراي استراتژي مردمي باشد تا تهديدات كاهش يابد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي با تأكيد بر اينكه چالش‌‏هاي دولت احمدي‌‏نژاد بيشتر تصنعي خواهد بود، گفت: اگر رفتار معقولي در ديپلماسي در پيش بگيريم، مي‌‏توانيم در مقابل اين چالش‌‏ها نيز پاسخگو باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به شعار عدالت‌‏خواهي به عنوان اصل اوليه انقلاب گفت: دولت جديد بايد عدالت‌‏گرا باشد و اگرچه آزادي بدون عدالت به دست مي‌‏آيد اما عدالت بدون آزادي قابل دسترسي نيست.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه تئوري گفت‌‏وگوي تمدن‌‏ها هنوز هم كاربُرد دارد، گفت: اگر بتوانيم اين تئوري را در عمل معنادار كنيم هنوز هم مي‌‏تواند مورد استفاده قرار گيرد.
لاريجاني همچنين طرح خط‌‏لوله گاز ايران ـ پاكستان ـ هند را يك "تصميم استراتژيك" خواند و گفت: بايد تلاش كنيم كه با استواري ارتباطات اقتصادي و فرهنگي، امنيت منطقه‌‏اي ايجاد كنيم.

Copyright: gooya.com 2016