چهارشنبه 12 مرداد 1384

ترور قاضي مسعود احمدي مقدس: ارتباط با اعدام هاي دهه شصت، پرونده هاي منکراتي يا پرونده گنجي؟

خبرنامه گويا - در پي ترور مسعود احمدي مقدس در خيابان احمد قصير، رسانه ها و مسئولين قضايي با برجسته کردن سابقه قضاوت پرونده اکبر گنجي توسط مقدس، احتمال ارتباط ترور اين معاون سعيد مرتضوي را با گنجي مطرح کرده اند.

03082005-ff-01.jpg
عکس از روزنامه جمهوري اسلامي


03082005-ff-05.gif
اغلب خبرگزاري ها و روزنامه در تيتر اصلي خبر، از عنوان "قاضي پرونده گنجي" استفاده کردند.

جمال كريمي‌‏راد، چند ساعت بعد از ترور در سخنانش به وضوح بر ارتباط ترور با گنجي تاکيد کرد. وي در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما انگيزه تروركنندگان از ترور قاضي مقدس چيست؟ گفت: "ايشان بالاخره قاضي پرونده اكبر گنجي بود." كريمي‌‏راد ادامه داد: "بايد منتظر باشيم تا ببينيم چه كسي مسووليت اين ترور را برعهده مي‌‏گيرد تا برخورد قانوني با وي آغاز شود."

هرچند بعدتر، اغلب مسئولان اين احتمال را مردود دانستند، اما سايه سخنان کريم راد بر تمام اخبار و اطلاعات منتشره در رسانه هاي رسمي گسترده شد.

03082005-ff-06.gif

راديوي دولتي ايران که تا پيش از اين نامي از گنجي نمي برد، سه شنبه شب اين رويه را شکست و قاضي ترور شده را با پرونده گنجي ربط داد.

روزنامه جمهوري اسلامي در ستون جهت اطلاع روز چهارشنبه خود نوشت "ترور قاضي مقدسي، رئيس مجتمع قضائي ارشاد تهران كه ديروز صورت گرفت، موضوع جنجالي اكبر گنجي را بيش از پيش زير سئوال برد. قاضي مقدسي، كه از قضات متدين، متعهد و شريف دادگستري تهران است، قاضي پرونده گنجي بود. وي علاوه بر اين، سال گذشته به عنوان رئيس مجتمع قضائي ارشاد، با عناصر متخلف در موضوع آلودگيهاي خانه سينما نيز برخورد قاطعي كرده بود."

03082005-ff-07.gif

بي دليل نبود که خانواده اکبر گنجي ابتدا با انتشار نامه همسرش ضمن محکوم کردن ترور و خشونت از واژه "مشکوک" براي آن استفاده مي کنند. معصومه شفيعي، به صراحت اعلام مي کند که "ترور، شيوه ناپسند و شوم افراد ضعيف النفس، متحجر، و كج فكر است. بهترين راه جهت حل مشكلات در هر زمينه اي گفتگو و استفاده از روشهاي مسالمت آميز و غير خشونت بار است."

اما اگر ارتباط دادن اين ترور با اکبر گنجي اهداف خاصي را دنبال مي کند، پس چه عاملي قتل او را باعث شده است؟ آنهم يک روز پيش از تحصن خانواده گنجي در مقابل دفتر سازمان ملل و در حالي که بسياري از گروه ها و شخصيت ها از آن حمايت کرده بودند، درست پيش از تحليف رئيس جمهور جديد! خداحافظي خاتمي و بحران اتمي!

براي يافتن پاسخ هاي احتمالي بايد به پيشينه اين قاضي 42 ساله نگاهي انداخت.

03082005-ff-03.jpg
عکس از خبرگزاري مهر

بر اساس زندگي نامه کوتاهي که خبرگزاري مهر منتشر ساخته، قاضی مقدس مشهور به "احمدی" يا حسن (مسعود) احمدی مقدس حدود 42 سال پيش در مشهد متولد شد، از سن 25 سالگی (حدود سال 67) در پست هاي قضايی مشغول به کار شد. وی سالها داديار دادسرای نظامی رئيس شعبه 3 دادگاه انقلاب و سالها رئيس معاونت ويژه دادگاه انقلاب تهران بوده که طی اين سالها رسيدگی به پرونده های مختلف امنيتی و موضوعات مربوط به منافقين و ضد انقلاب را بر عهده داشته است."

منابع خبري گويا نيز در همين ارتباط نقش او را در اعدام هاي مربوط به گروه هاي سياسي پر رنگ مي دانند، هرچند از سمت وي در آن دوران سخني نگفته اند. به اين ترتيب مي توان يکي از فرضيه هاي ترور وي را در ارتباط با پرونده هاي فوق تصور کرد. هرچند بر حسب سابقه فعاليت هاي تروريستي سال هاي اخير احتمال ترورهاي مشابه توسط گروه هاي سياسي نظير مجاهدين خلق بسيار بعيد به نظر مي رسد.

از سوي ديگر در سوابق اين قاضي جوان، سرپرستي مجتمع قضائي ارشاد نيز به چشم مي خورد. محلي که در سال هاي رياست وي پاي بسياري از شهروندان را به آن کشانده و بيشترين اعتراض هاي مردمي به حکم ها و رفتارهايي بوده که در آنجا اعمال مي شده است. اجراي احکام شلاق در اين مجتمع آن را بعنوان يک مرکز "آزاردهي" نزد افکار عمومي تبديل کرده بود.

03082005-ff-02.jpg
عکس از خبرگزاري فارس

ارجاع پرونده هايي نظير پرونده خانه سينما و وبلاگ نويسي نظير مجتبي سميعي نژاد در کنار پرونده هاي منکراتي و قاچاق، به وي احتمالات زيادي را پيش رو قرار مي دهد. در همين حال بنا به اطلاعات دريافتي موثق، وي خود بعنوان متخلف چندين پرونده مفتوح نيز داشته است. بايد ديد آيا چرخ سرنوشت، قاتل وي را به اين صرافت انداخته که در چنين موقعيت زماني، انتقام خود را از قاضي مقدس بگيرد؟

درحالي که فرضيه هاي فوق هر کدام اذهان را به خود مشغول ساخته اند، احتمال سوم، بيشتر بعنوان شايعه و سوال رواج يافته است. احتمالي که قطعا حوادث روزهاي آتي مي تواند به پر رنگ شدن يا کمرنگ شدن آن بيانجامد.

قاضي مقدس در سال هاي اخير کمتر در عرصه عمومي مطرح بوده است و همچون گذشته پرونده هاي جنجالي و پر سر و صدا را بصورت علني در دست نداشته است. با فرض اين موضوع، معتقدان به احتمال سوم، معتقدند، قاضي مقدس در شرايط حساس کنوني قرباني شده است تا:

- ماجراي جنجال برانگيز گنجي را به شکل دلخواه سر و سامان دهند و با تحت الشعاع قرار دادن مسئله اعتصاب گنجي، حتي مرگ احتمالي وي را با سکوت از سر بگذرانند. بسياري بر اين عقيده اند که با ترور وي فضا براي حمايت از گنجي بسيار تنگ خواهد شد و جو پليسي، امکان مانور بيشتري را به دادستان تهران براي زير فشار گذاشتن گنجي خواهد داد. کما اينکه بي گمان، تعويق برنامه تحصن در مقابل دفتر سازمان ملل از همين روي و براي جلوگيري از سواستفاده احتمالي گرفته شده است؛

- با ترکيب اين ترور و بمب گذاري چند ساعت قبل از آن، فشار کشور هاي اروپايي را فرافکني کرده و از فضاي امنيتي فوق براي حضور نظاميان در کشور بهره بگيرند. اتفاقي که ايام انتخابات نيز رخ داد و مسکوت ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بسياري از قائلان به اين احتمال معتقدند، نگاه عناصر پنهان در چنين رويدادهايي اغلب نه به سوي مردم و جريانات سياسي که به سمت رهبران معنوي آنان و براي اقناع و راضي کردن افراد رده بالاي نظام است. از آنجا که مسير دسترسي به اطلاعات براي اين مقامات کاناليزه شده است، چنين سناريوهايي مي تواند به جلب رضايت "آقا" و "آقايان" براي سپردن وزارت اطلاعات يا ديگر نهاد هاي حساس به افراد مورد نظر در دولت جديد کمک کند.

03082005-ff-04.jpg
عکس از خبرگزاري فارس

به هر حال هر احتمالي در اين زمينه بايد به سوالاتي مرتبط با شرايط زماني اين ترور پاسخ دهد. آنچه در روزهاي آتي اتفاق مي افتد شايد به حل اين معما کمک کند.

Copyright: gooya.com 2016