سه شنبه 18 مرداد 1384

وزير دفاع: ما نمي توانيم تحقير را بپذيريم حتي اگر به تحريم دچار شويم. ما بايد مقاومت كنيم، ايسنا

دريابان علي شمخاني در آخرين گفت‌وگوي خود در سمت وزير دفاع با خبرنگاران دستاوردهاي اين وزارتخانه را در دوره‌ي خود برشمرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، وي با بيان اين‌كه ‌سازمان صنايع هوايي و سازمان هوافضا و موشكي را به وزارت دفاع اضافه كرده‌اند، اظهار داشت: تشكيلات وزارت دفاع قبل از انقلاب سه تا پنج درصد عمق ساخت داشت، اما امروز با افتخار اعلام مي كنم كه عمق ساخت تا 65 درصد افزايش يافته است.هشت سال پيش76 نوع محصول ارائه مي داديم اين تعداد امروز به 714 نوع افزايش يافته است.هشت سال پيش77 ميليارد تومان صادرات داشتيم، امروز اين مقدار به 1647 ميليارد تومان رسيده است.

به گفته‌ي وي اعتبارات وزارت دفاع نسبت به هشت سال پيش دو و چهار دهم درصد كاهش يافته است و نيروي انساني نيز كاهش داشته است، اما به دليل تحولاتي كه در برنامه‌ها بوده خروجي‌هاي اين وزارتخانه رو به افزايش است و امروز نيروي مسلح در تامين نيازمندي‌هاي خود به ارز نياز ندارد.

وزير دفاع درپاسخ به سوال درباره‌ي توانمندي‌ها در مقابله با تهديدات منطقه‌اي گفت: ما به بازدارندگي منطقه‌اي رسيده‌ايم هر چند هيچ تهديد نظامي در منطقه متوجه ايران نيست، در خارج از منطقه‌ هم طرح خاورميانه‌ي بزرگ چهار كشور بزرگ منطقه را تهديد مي‌كرد.با عراق برخورد سخت‌افزاري شد و طراحان طرح عراق فكر مي‌كردند با اين كار باعث فروپاشي در منطقه از جمله در ايران مي شوند، ولي نشد. گفتند با ايجاد دموكراسي در عراق كشورهاي ديگر را تحت تاثير قرار خواهند داد. ولي اين هم نشد. ولي آمريكا درس بزرگي از جنگ عراق گرفت و آن اين كه ديگر چنين كاري را تكرار نكند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري به توطئه‌هاي دشمنان پرداخت و گفت: تحريم و رفراندوم و انقلاب رنگي و مبارزات نرم‌افزاري را راه انداختند. در ايران با انتخابات اخير پروژه‌ي تحريم رفراندوم و انقلاب رنگين شكست خورد و كسي روي كارآمد كه هرگز به دنبال رابطه با آمريكا نيست و شعارهايش شعارهاي گفتمان 57 است. در سخت‌افزار و نرم‌افزار هم نه تهديدي را انتظار مي كشيم و نه طراحان چنين نظرياتي فكر مي كنند كه قادرند پيروز شوند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي پيشنهاد اخير سه كشور اروپايي نيز گفت: طرح را وزراي خارجه اروپايي خود هم نخواندند. توهين‌آميزترين و تحقيرآميزترين بود و آب‌نبات معروف همين طرح بود كه ارائه شد. آنها گفتند ايران موظف است فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم را تعطيل كند.تعهد بدهد كه از ‌NPT خارج نخواهد شد و پروتكل الحاقي را تصويب كند. آنها هم تاكيد خواهند كرد كه امنيت تامين خواهد شد و توصيه مي كنند كه ايران وارد WTO بشود. درحالي‌كه غني‌سازي يك دستاورد ملي است و با هيچ كدام از اينها قابل معامله نيست.

شمخاني در ادامه درباره‌ي پرونده‌ي قاچاق بنز گفت: طرح مساله اين بنزها يك پروژه‌ي تبليغاتي قبل از انتخابات از سوي برخي دوستان بود. اين اتومبيل چيزي مابين ميني‌بوس و ون است و نيروي استفاده كننده از آن نيروي مسلح است. در آخرين حكم هم وزارت دفاع از قاچاق خودرو مبرا دانسته شد و آن سه نفر هم نيروي اجرايي بودند كه به دليل لغو دستور مورد بازخواست قرار گرفتند كه آن هم بازخواست نبود.

وي ادامه داد: اين اقدام عليه توانمندي وزارت دفاع بود.

به گزارش ايسنا شمخاني در ادامه حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران را كار احمقانه‌اي دانست و گفت: اگر حمله كنند به مفهوم بالا بردن بحران است و روزي كه تاسيسات ما مورد حمله قرار گيرد تمام تعهدات خود را كنار خواهيم گذاشت و اين بزرگترين پدافند ماست. حمله‌ي هوايي به ايران، انسان را به ياد فيلم‌هاي تبليغاتي آرنولد مي‌اندازد. ما تاسيسات را ساخته‌ايم و اگر حمله كنند جاي ديگري مي سازيم. البته چون ما دانش اين كار را داريم حمله‌ي احتمالي هيچ تاثيري در توانمندي فني‌مان ندارد و اين كار احمقانه‌اي است. از سويي بايد بگويم كه اين تاسيسات آشكار و در اختيار آژانس است. هم‌چنين كسي نمي‌تواند آنها را مورد حمله قرار دهد. توانمندي هسته‌اي ايران با هيچ بمبي قابل انهدام نيست. چون اين توانمندي در افراد و دانشگاه‌ها است. از سويي پدافند هوايي در درون توانمندي دانش‌مان موجود است. البته بگويم ما دست روي دست نخواهيم گذاشت و در اين معادله قطعا ما ضرر نخواهيم كرد. يك لحظه هم در روند خود عقب نمي مانيم.

خبرنگاري پرسيد آيا به مصلحت منطقه هست و يا ايران و منطقه تحمل حمله‌ي نظامي به ايران را دارند كه شمخاني گفت: چنين حادثه‌اي رخ نخواهد داد.آمريكا در عراق درس گرفت كه هرگز اقدام نظامي عليه هيچ كشوري انجام ندهد. فاصله‌ي اقدام نظامي آمريكا به عراق با حمله‌ي نظامي بعد، فاصله حمله‌ي نظامي به ويتنام تا حمله‌ي نظامي به عراق خواهد بود.

وي تاكيد كرد: ما به دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم. سلاح اتمي نه در استراتژي تسليحاتي ماست و نه در باورهاي ديني.

دريابان شمخاني در ادامه با بيان اين‌كه درارتباط با ماهواره كارهاي خوبي انجام داده‌ايم كه به مرور به ثمر مي رسد، اظهار داشت: در توسعه‌ي توان موشكي مبتني بر قابليت‌هاي موجود قادريم نيازمندي‌هاي خود را تامين كنيم.

وزير دفاع در پاسخ به سوال خبرنگاري اعلام كرد كه موشك شهاب سه روي هيچ كشوري هدف‌گذاري نشده است و دقتش هم يك متر است.

وي با بيان اين كه دليلي براي رفتن پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت نيست گفت: رفتن پرونده ايران به شوراي امنيت كار راحتي نيست. اگر برود احتمال تحريم كم است. در صورت تحريم هم هم ترسي از آن نداريم چون الان هم در تحريم هستيم. اما ما نمي توانيم تحقير را بپذيريم حتي اگر به تحريم دچار شويم. ما بايد مقاومت كنيم.

خبرنگاري درباره‌ي مفهوم به قدرت رسيدن رييس جمهوري با گفتمان 57 پرسيد و شمخاني گفت: در 18 تير چند سال پيش كسي نوشته بود كه راه براندازي انقلاب اسلامي براندازي گفتمان 57 است. گفتمان 57 يعني تقدم مستضعفان و گفتماني با باورهاي حضرت امام و شكل خارجي آن ستيز با زورگويان است، غير از اين شعارهاي ترجمه‌شده انقلاب توسط صدام و اعوان و انصارش است در حالي‌كه ما نه از نظر ايدئولوژيك و نه سرزميني هيچ چشمداشتي به سرزمين‌هاي ديگران نداشته و نداريم.

وي درباره‌ي آينده‌ي خود نيز پس از اتمام كار دولت گفت: 15 روز استراحت مي كنم و بعد از آن تصميم مي گيرم. وضع من با بقيه متفاوت است چون براي من مسووليت تعيين مي‌كنند. از وزارت دفاع مي‌روم اما ماموريتم تمام مي‌شود نه مسووليتم.

وي افزود: قبول ندارم كه يك وزير بيشتر از 8 سال در يك وزارتخانه بماند.

به گزارش ايسنا شمخاني درباره‌ي طرح‌هاي آماده‌ي افتتاح و دستاوردهاي خود نيز گفت: در اين چند روز چند طرح را مي خواستم افتتاح كنم ولي گفتم بگذارم نفر بعدي اين كار را انجام مي‌دهد.

وي درباره‌ي ميزان توجه خاتمي به بخش‌هاي دفاعي هم گفت: آقاي خاتمي معمولا اگر مشكلي را در بخش دفاع به ايشان منتقل مي كرديم، حل مي‌كرد، ولي فضاي كشور به دليل اولويت‌هاي ديگر ايجاب مي كرد كه وزارت دفاع كمي تحمل كند. اميدواريم كه در دوره‌هاي بعد اينها متناسب شوند. البته بايد اين را هم بگويم كه يكي از اصلي‌ترين عناصر بازسازي نيروي انتظامي خاتمي و وزارت دفاع بود.

شمخاني در ادامه درباره‌ي بهترين دستاورد دوره‌ي خود خاطرنشان كرد: بهترين دستاورد ما اين بود كه تنش‌زدايي را به عنوان يك سياست عمومي به نحو سريع و قطعي پيش ببريم؛ به طوري كه امروز افزايش قابليت هاي دفاعي را كشورهاي منطقه براي خود تهديدي قلمداد نمي‌كنند. از ديگر دستاوردهاي ما در وزارت دفاع شكل‌دادن ديپلماسي دفاعي و ديپلماسي رسانه‌اي بود كه پيشتر در آن نقشي نداشت. اما امروز در اين دو موثر است؛ هر چند كه برخي منتقد آن هستند ولي من اميدوارم كسي روي كار بيايد كه اين را ادامه دهد. البته كل دولت خاتمي با بدرقه‌ي خوبي كار را واگذار مي‌كند و اين از افتخارات جمهوري اسلامي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حاشيه:

- شمخاني گفت در 8 سال وزارتش 495 مصاحبه و 12 هزار خبر در رسانه‌ها منعكس شده كه بيانگر تلاش خبرنگاران و شفافيت و پاسخگويي وزارت دفاع بوده است.

- قبل از شروع پرسش و پاسخ خبرنگاران، يك نماآهنگ از سمفوني صلح كه به سفارش وزارت دفاع و توسط مجيد انتظامي ساخته شده به مدت 10 دقيقه نمايش داده شد.

- حدود 70 خبرنگار، فيلمبردار و عكاس داخلي و خارجي آخرين نشست خبري وزير دفاع را پوشش دادند.

- علايي رييس سازمان صنايع هوايي، شفيعي رودسري معاون هماهنگ‌كننده، وحيد رييس سازمان هوافضا، غفراللهي ديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح، محمودي مديرعامل صاايران و چندتن ديگر از معاونان و مديران وزارت دفاع در اين نشست حضور داشتند.

- هنگامي كه شمخاني آمار دستاوردهاي وزارت دفاع را در 8 سال گذشته اعلام مي‌كرد خبرنگاران از او خواستند شمرده‌تر آمار را اعلام كند كه شمخاني گفت: "چون خجالتي هستم طول مي‌كشد كه با جمع خودماني شوم". پس از اين آمار را شمرده‌تر اعلام كرد.

- شمخاني گفت: هنگامي كه به وزارت دفاع آمدم تنها بودم و اكنون نيز تنها از اين وزارتخانه مي‌روم ولي مي‌توانم بگويم اكنون 5 نفر در اين وزارتخانه شايسته وزارت هستند كه اسامي آنها را به رييس‌جمهور اعلام كرده‌ام. يكي همين آقاي وحيد است كه وزارت را قبول نكرد و يكي هم آقاي علايي است.

- شمخاني در پاسخ به اينكه بعد از وزارت چه خواهد كرد گفت: 15 روز كامل استراحت مي‌كنم. وضع من با بقيه متفاوت است چون براي من مسووليت تعيين مي‌كنند. از وزارت دفاع مي‌روم اما ماموريتم تمام مي‌شود نه مسووليتم.

- وي افزود: قبول ندارم كه يك وزير بيشتر از 8 سال در يك وزارتخانه بماند.

-شمخاني در پايان اين نشست خبري به‌طور غيررسمي با خبرنگاران گفت‌وگو كرد. او گفت كه پنجشنبه اين هفته خبرنگاران را به شام دعوت مي‌كند.

- خبرنگاران با وزير دفاع عكس يادگاري انداختند.

- شمخاني مانند هميشه با چهره‌اي خندان به جمع خبرنگاران آمد و با چهر‌هاي خندان جمع آنها را ترك كرد.

وزير دفاع هنگام عكس گرفتن با خبرنگاران ايسنا گفت: ايسنا هميشه خوش تيپ در برنامه‌ها حاضر مي‌شود و هميشه خوش قلم است.

Copyright: gooya.com 2016