پنجشنبه 20 مرداد 1384

امام جمعه اروميه: من خودم كفن پوشيده و پيشاپيش داوطلبان مردمي به جنگ اشرار و ضد انقلاب مي‌‏روم، مسؤولين هم بخوابند، ايلنا

اروميه- خبرگزاري كار ايران

يكي از نيازهاي اساسي هر ملتي امنيت است و براي تامين امنيت، حكومت‌‏ها سعي دارند تا به اين خواست مهم پاسخ دهند، چرا كه تامين دو نياز امنيت و رفاه مردم، ضامن بقاي هر حكومتي تلقي مي‌‏شود، در نظام جمهوري اسلامي ايران نيز نيروهاي امنيتي از جمله؛ ارتش، سپاه، بسيج و نيروي انتظامي براي برقراري امنيت و ثبات تلاش مي‌‏كنند.

كامران بارنجي، خبرنگار" ايلنا" در استان آذربايجان غربي از تحولات اخير مناطق كردنشين گزارشي تهيه كرده است كه درپي مي‌‏آيد:
در استان‌‏هاي مرزي به خصوص آذربايجان غربي و كردستان، به لحاظ هم زيستي اقوام مختلف، ايجاد و برقراي امنيتي جزو برنامه‌‏هاي اصلي حاكميت بوده است، در اوايل انقلاب اسلامي گروههايي مانند حزب دموكرات كردستان و مجاهدين خلق-منافقين- به برخي ناامني‌‏ها در برخي از مناطق اين استان دامن زدند و اكنون پس از چند سال با فعاليت گروهي موسوم به پژاك ( شاخه ايراني حزب كارگران كردستان تركيه) در مناطق مرزي و چند شهركردنشين جنوب آذربايجان غربي، تحركات ضد امنيتي جديدي در اين مناطق شكل گرفته است اما چالش اصلي در مورد مناطق كردنشين آذربايجان غربي كه مستقيما تحت تاثير جريانات و تحولات عراق بود، با انتخاب جلال طالباني- كه از چهره هاي محبوب سياسي در ميان كردها به حساب مي‌‏آيد- به رياست جمهوري عراق، وارد جديدترين مرحله خود شد، به طوري كه برخي صاحب‌‏نظران مسايل سياسي، مشاركت حداقلي مردم كردستان ايران در انتخابات اخير را ناشي از تحولات عراق مي‌‏دانستند.

محمد كريميان، رئيس فراكسيون كردها و نماينده سردشت و پيرانشهر در مجلس ‌‏هفتم، به مسوولان كشور پيشنهاد مي‌‏كند كه با توجه به مسايل حساس عراق و مشاركت حداقلي مردم استانهاي غربي و كردنشين در انتخابات اخير، نگاه جدي به اين مناطق داشته باشند و آتش زير خاكستر را خاموش كنند.

پس از پيشنهاد كريميان، نيروهاي پژاك با حمله به يك پايگاه نيروي انتظامي در نوار مرزي آذربايجان غربي، دو نفر از ماموران نيروي انتظامي را شهيد كردند، اين اتفاق در حالي روي داد كه عكس‌‏هايي از يك فرد كرد كه به گفته مسؤولان نيروي انتظامي از اشرار منطقه بود، در وضعي نامطلوب و در سطحي وسيع منتشر گرديد، هرچند مسؤولان مربوطه آن عكس‌‏ها و وضعيت مورد اشاره را مربوط به كالبد شكافي پزشكي قانوني بر روي جنازه "شووانه قادري" مي‌‏دانستند اما اين توضيح هم مانع از بهره‌‏برداري‌‏هاي مغرضين و رسانه‌‏هاي خارجي در اين خصوص نشد.

اين تحولات پايه‌‏گذار تحريك احساسات مردمي در مهاباد شد و پس از اعتصاب سه روزه مردم مهاباد، درگيريهاي بين برخي افراد- كه مسوولان امنيتي آنها را" جمعي از اراذل و اوباش" معرفي كردند- و مامورين نيروي انتظامي شكل گرفت كه دامنه اين درگيريها پس از بازداشت چند نفر از معترضين درمهاباد به اشنويه هم كشيده شد و به دنبال آن تحركاتي نيز در پيرانشهر و سردشت انجام گرفت، هرچند به گفته رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي نيروي انتظامي استان آذربايجان غربي از گسترش دامنه اعتراضات به بوكان- ديگر شهر كردنشين آذربايجان غربي- جلوگيري شد.

اما نكته اصلي در تحولات اخير مناطق كردنشين اين است كه آيا كشته شدن يك فرد- كه براساس اعلام رسمي نيروي انتظامي سوابق متعددي در قاچاق مشروبات الكلي و اسلحه داشته است و تحت تعقيب بود- مي‌‏تواند منشاء اين تحركات اعتراض‌‏آميز باشد يا عوامل ديگري در اين مورد موثر بوده است؟!

احمد جهرمي، مدير مسوول ماهنامه مهاباد و از فعالان سياسي، فرهنگي منطقه مي‌‏گويد؛ مستمسك قرار گرفتن كشته شدن يك فرد در اعتراضات اخير بهانه است، نه به اين معني كه به ناحق كشته شدن يك فرد- به فرض صحت به ناحق كشته‌‏شدنش- تاثيري در احساسات مردم نداشته باشد اما نسبت اعتراضات اخير كاملا با خواسته‌‏هاي مردم كرد در يك راستا بود.

وي مي‌‏گويد: نيروي انتظامي خيلي راحت مي‌‏توانست اين فرد را دستگير كند اما وقتي خود اين نيرو در استفاده از قانون" حق تير" قانون شكني مي‌‏كند، اين مساله اعتماد بين مردم، حاكميت و نهادهاي امنيتي را بيشتر مي‌‏كند.

جهرمي معتقد است؛ مشكل اصلي در مناطق كردنشين اين است كه مردم اين مناطق معتقدند به اكثر خواسته‌‏هاي مدني، اقتصادي و فرهنگي خود نرسيده‌‏اند.

اين فعال سياسي، فرهنگي استان آذربايجان غربي افزود: اين عوامل همه باعث شكل‌‏گيري حالتي مانند آتش زير خاكستر مي‌‏شوند و در شرايطي كه احساس مي شود مساله آرام است، با كوچكترين باد ناموافق، تحركات اعتراض‌‏آميز در اين مناطق شكل مي‌‏گيرد.

جهرمي با اين توضيح كه" مسؤولان بايد با رسيدگي به مشكلات مردم اين منطقه، چالش‌‏هاي امنيتي را براي هميشه حل كنند"، گفت: اين عدم توجه به مشكلات مناطق كردنشين در حالي است كه در اطراف كشور ما دست‌‏هايي درحال دخالت و بحران‌‏آفريني است.

از سويي ديگر، حجت‌‏الاسلام غلامرضا حسني، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اروميه كه ساليان درازي است در اين منطقه حضور دارد، در رابطه با حوادث اخير مناطق كردنشين آذربايجان غربي اين گونه ابراز عقيده مي‌‏كند: عده‌‏اي ضد انقلاب و مزدور بيگانه به همراه تعدادي از عناصر كه از تركيه رانده شده‌‏اند، با حمله به نيروهاي انتظامي و پاسداران ما، آنها را شهيد مي‌‏كنند.

حسني تصريح مي‌‏كند: من به مسؤولين هشدار مي‌‏دهم و مي‌‏گويم كه براساس گزارش‌‏هايي كه به من رسيده است، با حمله اشرار به يكي از پاسگاههاي مرزي، چهار نفر از نيروهاي مستقر در پايگاه و در حمله‌‏اي ديگر به يكي از پايگاه ها دو نفر از سربازان با شليك موشك آر پي چي به شهادت رسيده‌‏اند و عده‌‏اي از اراذل و اوباش هم با چوب و چماق با يورش به پرسنل انتظامي، 35 نفر از آنان را مجروح ساخته‌‏اند.

امام جمعه اروميه ادامه مي‌‏دهد: من به مسؤولين ذيربط هشدار مي‌‏دهم كه هرچه سريع‌‏تر تحرك اشرار و ضدانقلاب را سرجاي خود بنشانند و بيش از اين به آنان فرصت ياغي‌‏گري و شرارت ندهند، اگر مسوولين اين‌‏كار را انجام ندادند، من خودم كفن پوشيده و پيشاپيش داوطلبان مردمي به جنگ اشرار و ضد انقلاب مي‌‏روم، مسؤولين هم بخوابند.

امام جمعه اروميه ادامه داد: امروز ديگر وقت برگزاري مانور نيست، وقت قلع و قمع ضدانقلاب و عوامل مزدور بيگانه است، اگر شما نياز مي‌‏دانيد كه مانور بدهيد، حرفي نيست ولي من لازم مي‌‏دانم اسلحه خود را بردارم و سينه ضد انقلاب را بشكافم.

شهنام رضايي، رئيس مركز اطلاع‌‏رساني فرماندهي نيروي انتظامي استان آذربايجان غربي، در رابطه با نحوه مديريت اين بحران گفت: متاسفانه ماموران نيروي انتظامي فقط به علت تلاش براي برقراري نظم و امنيت در جامعه شهيد مي‌‏شوند كه اين نشان‌‏گر تلاش و كوشش نيروي انتظامي براي برقراري انضباط اجتماعي و امنيت ملي است.

رئيس فراكسيون كردها در مجلس شوراي اسلامي هم در رابطه با وضعيت مناطق كردنشين به خبرنگار" ايلنا" مي‌‏گويد: اميدوار نبودن مردم اين خطه به آينده، مهمترين پيام به مسوولين است.

وي افزود: مناطق كردنشين در سالهاي اخير از محروميت مضاعفي نسبت به ساير استانها برخوردار شده‌‏اند و از لحاظ صنعتي، كشاورزي و ساير موارد امكانات استانهاي ديگر كشور قابل مقايسه با استانهاي كردنشين نيست.

كريميان معتقد است كه كوتاهي، سهل‌‏انگاري و كم‌‏توجهي به مطالبات مردم كرد، مهمترين عامل مشاركت حداقلي اين مردم در انتخابات دوره نهم رياست جمهوري بود.

و اين در حالي است كه به باور اكثر تحليلگران و فعالان سياسي و فرهنگي كشور، هيچ مطالبه‌‏اي در فضاي خشونت قابل تحقق نيست. همچانكه محمدحسين حسني، فعال مطبوعاتي و فرهنگي استان آذربايجان غربي مي‌‏گويد: رفع محروميت از يك منطقه فاكتورهايي دارد كه مهم‌‏ترين آنها ايجاد آرامش و امنيت در آن منطقه است.

حسني ادامه مي‌‏دهد: طبيعي است كه نقش مردم هر منطقه در ايجاد آرامش و ثبات، نقشي غيرقابل انكار است، مردم خود بهترين تامين كننده امنيت هستند، در فضاي جنگ و خشونت، همين مردم بيشترين آسيب‌‏ها را مي‌‏بينند كه از آن جمله بسته بودن دست دولت براي خدمت‌‏رساني شايسته است.

وي اضافه مي‌‏كند: هيچ دولتي قادر نيست در منطقه‌‏اي كه برخي گروههاي مخالف هر روز و به هر بهانه‌‏اي آشوب ايجاد مي‌‏كنند، كار و سازندگي كند و صنايع مهم و اشتغال‌‏زا را در آن سامان توسعه دهد.

و اين درحالي است كه خبر مي‌‏رسد پس از شهادت چهار نفر ديگر از مامورين نيروي انتظامي استان آذربايجان غربي در نوار مرزي اروميه، امير سرتيپ احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي جهت بازديد از اوضاع امنيتي اين استان وارد اروميه شد.

شهنام رضايي، رئيس مركز اطلاع‌‏رساني فرماندهي نيروي انتظامي استان آذربايجان غربي در اين زمينه گفت: احمدي‌‏مقدم ظهر امروز اروميه را به مقصد تهران ترك كرده است.

بر اساس مشاهدات عيني خبرنگار "ايلنا", از ظهر ديروز مامورين يگان‌‏هاي ويژه نيروي انتظامي براي ايجاد امنيت به صورت آماده‌‏باش درآمده‌‏اند، هرچند آخرين گزارش‌‏ها از شهرهاي سردشت, پيرانشهر, موكان و مهاباد و ديگر شهرهاي كردنشين، حكايت از آرام بودن اوضاع در اين مناطق دارد اما اين در حالي است كه نيروهاي پژاك (شاخه ايراني حزب كارگران كردستان تركيه) همچنان عليه ماموران نيروي انتظامي دست به تهديد مي‌‏زنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016