چهارشنبه 2 شهریور 1384

پورمحمدي: قتل‌هاي زنجيره‌ي موضوعي براي زمين‌گيري نظام بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

وزير پيشنهادي كشور گفت: زماني است كه در كشور 5 حزب قوي با كاركرد روشن نداريم و تعداد احزاب را به دهها مي‌رسانيم. اسم و عدد براي جامعه مهم نيست، بلكه كاركرد صحيح حزبي مهم است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا) حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي، وزير پيشنهادي كشور در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: از مخالفت‌ها بسيار خوشحالم و مجلس نشان داد كه مجلس زنده، هشيار، دقيق و با وسواس است و مسائل را به جد تعقيب مي‌كند.

وي افزود: اختلاف نظري وجود دارد كه من نيز نظراتم را بيان كردم، ولي نفس و فرمول و شكل اين رفتار را بسيار مي‌پسندم و مدافع اين هستم. به دوستان نيز گفتم، يكي از اصول من پاسخگويي بوده است و به شدت از نظرات مطبوعات و مجلس استقبال مي‌كنم، چون فكر مي‌كنم معاونت اجتماعي، سياسي و مديريتي ما در گرو نظارت نهادهاي تاثيرگذار است كه نهاد اصلي مثل مجلس و نهاد ديگر مثل رسانه‌ها است كه الحمدالله اين به خوبي انجام شد.

وزير پيشنهادي كشور در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه پرسيد؟ آيا پرونده قتل‌هاي زنجيره‌اي را پي‌گيري خواهيد كرد؟ تصريح كرد: به نظر من اين پرونده موضوعي براي زمينگيري نظام و نخبگان سياسي و مديران اجرايي بود و دامي بود تا ما در اين دام گرفتار شويم و من 8 سال سكوت با اينكه شايد من بيشترين اطلاعات را در اين حوزه داشتم و مي‌دانستم كه اين نقشه‌اي است كه ديگران براي تضعيف ملت ما طراحي كرده‌اند و جنايتي آفريده شد. و تلاشهاي زيادي شد كه همه درگير شدند و پرونده روي پرونده و هم به خاطر اين بود كه دلسوزان و فعالان ما تضعيف شوند و همديگر را تخطئه كنند و من فكر مي‌كنم آنچه انجام شد و خون دلي كه در اين ساليان سال خورده شد، براي اينكه ملت ما در آرامش باشد و بتواند از آشوبها و فتنه‌ها عبور كند كه عبور كرديم.

پورمحمدي ادامه داد: اجازه دهيد در يك مسير عادي و سالم و طبيعي در آينده هركس مسوول آن حوزه هست، در فراغ بالي حقايق را بازگو كند.

وي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم حقوق شهروندي، اصلي‌ترين شاخصي است كه يك نظام بايد به آن توجه كند، به خصوص جامعه ما كه حقوقش برگرفته از معارف اسلامي و ديني است.

وي ادامه داد: احترام به مردم، پاسداشت حق مردم، ظلم نكردن، از هيچ نقطه كوچكي عبورنكردن، حق كسي را ضايع نكردن، احترام و حرمت براي ديگران قائل شدن، اجازه دادن به ديگران براي حرف زدن و انتقادكردن، نصيحت پذيري و نصيحت شنوي، امر به معروف و نهي از منكر، مصداق حقوق شهروندي است و مهمتر از همه سرنوشت سياسي را در اختيار گرفتن، چيزي بود كه نظام اسلامي ما در اين ربع قرن آن را به جد و قاطعيت تعقيب كرده است و ملت نيز از ديرباز در تعقيب اين بوده و آن را پي‌گيري كرده است.

پورمحمدي عنوان كرد: خوشبختانه وقتي مي‌بينيم همه امور در اين نظر به مدار انتخاب آگاهانه مردم و نظام مردم سالاري ديني شكل گرفته است و اين را اساس نظام مي‌دانم در تمام عرصه‌ها و در وزارت كشور يك نگاه ويژه داريم، چون يكي از محورهاي اصلي ماموريت ما در وزارت كشور پاسداري از حقوق شهروندي است در عرصه‌هاي حقوق سياسي، اجتماعي، مدني، تشكل‌هاي رسمي و نيمه رسمي سياسي و غيرسياسي.

وي در پاسخ به اينكه آيا تشكل احزاب را قبول خواهيد داشت؟ گفت: حتما، ما در نظام مردم سالار به فعاليتهاي منضبط شفاف و قانونمند كه احزاب است، حتما نياز داريم.

پورمحمدي در مورد NGOها گفت: جامعه ما NGO پذير بوده، در گذشته تمام كانونهاي فعال در كشور كه تعدادشان زياد است وجود داشته است كه حالا گفته‌ايم سبك بدهيد كه الحمدالله الان سبك مي‌دهند. حجمشان زياد است و حتما از آنها استقبال مي‌كنيم، ولي زماني بود كه چون مي‌خواستند آمار را بالا ببرند به نظر با NGO‌ها بازي شد، مثل سياست بازي و حزب بازي.

وزير پيشنهادي كشور گفت: زماني است كه در كشور 5 حزب قوي با كاركرد روشن نداريم و تعداد احزاب را به دهها مي‌رسانيم. اسم و عدد براي جامعه مهم نيست، بلكه كاركرد صحيح حزبي مهم است.

وي متذكر شد: احزاب بايد با تعاريف خوبي شبكه و سلسله داشته باشند، در گستره سرزميني توزيع شده باشند اركان داشته باشند و فعاليت غيرفصلي و جامع داشته باشد ، البته فعاليت فصلي هم محترم است.

پورمحمدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا توانستيد جواب مخالفان خود را بدهيد؟ افزود: فكر مي‌كنم خانه‌اي كه با يك بولدوزر حداكثر تا يك روز خراب مي‌شود ماهها و سالها، نياز به بازسازي دارد و انتقاد و نقد نيز از چنين خطي برخوردار است، يك خط انتقاد بعضا يك كتاب جواب كرد. انتقادها جدي بود كه من سعي كردم به كليات آن بپردازم و در فرضي كه داشتم فكر مي‌كنم دفاع قابل قبولي داشتم، اما مطالبي كه مطرح شد حتما نيازمند پاسخ‌هاي بيشتر است.

وي در پاسخ به خبرنگاري كه درمورد گنجي پرسيد، گفت: به هر حال آقاي گنجي يك متهمي است در دستگاه قضايي و طبق قانون محاكمه و محكوم شده است.

وي در پاسخ به اينكه آيا اين را عادلانه مي‌دانيد؟ گفت: به نظام قضايي خودم اعتماد دارم و اين اعتماد فرايندي و عام است. براي پرونده و متهم خاص بايد سراغ پرونده رفت و محتويات آن را ديد و اصلا قضاوت نمي‌كنم. ولي به هر حال پرونده ايشان خوانده شد و مجموعه قضات نظر دادند و بهتر است اين مسائل را از قضات مسلط به پرونده سوال كنيد.

وي در پاسخ به خبرنگاري كه گفت شما در صحن عصباني شديد، گفت: شما انتظار داريد كه يك انسان عصباني نشود؟ خدا نيز در جايي قهار است و غضب مي‌كند، اما من در برابر حق سرسختم و مدافع سرسخت يك راي كه هيچ، حاضرم هزاران راي را براي دفاع از حق از دست بدهم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پورمحمدي: قتل‌هاي زنجيره‌ي موضوعي براي زمين‌گيري نظام بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016