چهارشنبه 2 شهریور 1384

الياس نادران: "پورمحمدي" صلاحيت تصدي مسئوليت وزارت كشور را ندارد، ايرنا

"الياس نادران" نماينده تهران، در مخالفت با نامزد پيشنهادي رييس جمهوري براي وزارت كشور گفت: پورمحمدي را براي وزارت كشور داراي صلاحيت نمي دانم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، نادران كه روز چهارشنبه در چهارمين روز از بررسي صلاحيت وبرنامه‌هاي وزراي پيشنهادي دولت در مجلس بعنوان مخالف وزير پيشنهادي كشور سخن مي‌گفت، افزود: پورمحمدي از مديران رده‌بالاي وزارت اطلاعات بوده و نگاه امنيتي دارد و با نگاه امنيتي صرف نمي‌توان وزارت كشور را اداره كرد.

وي بااشاره به حساسيت فراوان وزارت كشور در ميان وزارتخانه‌هاي دولت خاطرنشان كرد: مهمترين مقوله ارائه شده در برنامه‌هاي آقاي پورمحمدي، بحث امنيت است .

نماينده تهران،تصريح كرد: نگاه امنيتي به مسائل اجتماعي نه تنها خلاف صريح قانون اساسي است ، بلكه خداي نكرده ممكن است موجب پليسي كردن محيط اجتماع هم بشود.

نادران افزود: يك مدير امنيتي به اقتضاي شغلش بطور ناخودآگاه همه را متهم مي‌بيند در حالي كه وزارت كشور از طريق استادنداري ها،فرمانداري ها و بخشداري‌ها بيشترين تماس را با بدنه اجتماع دارد.

وي تاكيد كرد: وزارت كشور بايد حافظ آزادي‌هاي مشروع اجتماعي، سياسي و فردي باشد وافراد احساس امنيت كنند و نبايد از نزديكترين مديران خود بترسد.

مخالف وزير پيشنهادي وزارت كشور، برگزاري انتخابات را مهمترين تكليف وزارت كشور براي تداوم حاكميت مردم سالاري ديني دانست و افزود: غلبه روحيه امنيتي براي آزادي انتخابات و فشار احتمالي بر نمايندگان و ساير نامزدها بشدت مضر است .

نادران خاطرنشان كرد: فردي كه عمري در فضاي امنيتي كار كرده، فكر كرده و در فضاي اطلاعاتي زندگي كرده چگونه مي‌تواند با عامه مردم و معتمدين محلي تعامل دوجانبه مثبت برقرار كند .

وي افزود:در برخوردهاي استانداران و فرمانداران با مردم و احزاب و سازمانهاي غير دولتي بايد اصل بر برائت باشد و عقل و قلبش با مردم باشد، اما در نظر يك عنصر اطلاعاتي اصل بر عدم برائت است، اين دو با يكديگر قابل جمع است .

مخالف وزير پيشنهادي كشور با اشاره به اينكه پورمحمدي در ملاقات با نمايندگان قول داده كه در انتصابات خود نظرات نمايندگان و ائمه جمعه را در نظر بگيرد، گفت: قضيه ما و كابينه قضيه وعده‌هاي داماد در هنگام عقد است كه بعدا به آنها عمل نمي‌شود و وزراي كشور به قولهايي كه داده‌اند عمل نكرده‌اند.

نادران اظهار داشت: اخبار نگران‌كننده اي ازداخل و بيرون مجلس شنيده مي‌شود و فردا درقبال انتخاب و انتصاب يك مديركل اطلاعاتي به استانداري چه مي‌توان كرد و مجموعه ايشان با توجه با ساختار فكريشان، به افراد معرفي شده از سوي نمايندگان مشكوك خواهند شد و با پيشنهادات نمايندگان با ديده شك برخورد خواهند كرد .

نماينده تهران در مجلس با اشاره به اصل مهرورزي بامردم بعنوان يكي از اصول چهارگانه برنامه دولت رييس جمهوري، گفت: مهرورزي با مردم و حراست از آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي و نگاه مثبت به مردم چقدر با سابقه شغلي و كاري ايشان سازگاري دارد؟.

نادران در عين حال تاكيد كرد: اين به هيچ وجه مخالفت با صلاحيت ايشان براي وزارت اطلاعات و يا معاون امنيتي وزير كشور نيست، بلكه بحث در تناسب شغل و شاغل و تخصص در مسئوليت است .

مخالف وزير پيشنهادي كشور با اشاره به نبود احزاب سازمان يافته و كادر ساز در كشور، گفت: افراد در مسئوليتهاي مختلف سراغ كساني خواهند رفت كه آشنايي بيشتري بااو دارند و اين اتفاقي بود كه از سوي رييس جمهوري نيز در معرفي كابينه اتفاق افتاد .

نادران خاطرنشان كرد: آقاي پورمحمدي نيز از اين اصل مستثني نيستند و گرچه اظهار داشته‌اند كه نمي‌خواهند از عناصر اطلاعاتي براي وزارت كشور استفاده كنند،اما گمان مي‌كنم مانند رييس جمهوري مجبور خواهند شد و همين الان هم در مجلس زمزمه‌هايي وجود دارد .

عضو ائتلاف آبادگران مجلس ادامه داد: تصور كنيد كه عناصر اطلاعاتي مجموعه وزارت كشور را اداره كنند، آنگاه بايد از سر ناچاري براي ادغام وزارتخانه‌هاي كشور و اطلاعات، طرح دو فوريتي بدهيم .

نادران تاكيد كرد: ما مدافع اقتدار دولت هستيم اما نه رفتار شاه سلطان حسيني را مي‌پذيريم و نه اقتدار را معادل امنيتي كردن محيط داخلي مي دانيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در مخالفت با وزير پيشنهادي وزارت كشور به سوابق مسئوليتي پورمحمدي در دوره بازسازي، گفت: درخارج از كشور اتفاقاتي رخ داد كه اتهاماتي عليه نظام را باعث شد و ترديدي نيست كه مخالفان نظام دوباره آن را نبش قبر خواهند كرد و بر عليه ما عمليات رواني انجام خواهند داد.

نادران خاطرنشان كرد: تشديد چالشهاي بيروني نظام با انتصاب يك عنصر اطلاعاتي در راس وزارت كشور، موضع ما را در مهم‌ترين چالش بين‌المللي كه همان بحث فناوري هسته‌اي است، تضعيف و اتهامات ما را بيشتر خواهد كرد.

وي ادامه داد: تصوركنيد روابط با كشورهايي كه در آنجا پرونده‌هايي عليه ما وجود دارد، به شكلي باشد كه وقتي وزير كشور ما در آن كشور حضور مي يابد، به همان بهانه او را دستگير كنند.

نماينده تهران همچنين به وقوع اتفاقاتي در درون وزارت اطلاعات در سالهاي گذشته اشاره كرد و افزود: ورود به فعاليتهاي اقتصادي و مفاسد ناشي از پيوند قدرت اطلاعاتي و اقتصادي بحدي بود كه دلسوزان نظام را به واكنش واداشت و معاون اين وزارتخانه مجازات شد و يك مدير دلسوز از كار بركنار شد، مايلم نظر اقاي پورمحمدي را درخصوص اين اتفاقات بدانم.

نادران تصريح كرد: فاجعه در وزارت اطلاعات بحدي شده كه شنيده‌ام بيش از چهار هزار و ‪ ۳۰۰‬نفر از عناصر سابق ساواك مدعي شده‌اند كه حقوق و مزايا خود را تا امروز دريافت كنند.

وي با اشاره به تقاضاي رييس جمهوري از شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان براي اظهار نظر شورا درمورد وزراي پينشهادي، گفت: آقاي پورمحمدي در نشست اول شوراي مركزي براي وزارت اطلاعات راي خوبي آورد،اما براي وزارت كشور راي نياورد ودليل راي نياوردن بدليل ابراز مطالبي ازسوي يكي از نمايندگان فاضل بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده مخالف وزير كشور پيشنهادي در پايان سخنان خود به مراجعات مكرربه خود براي انصراف از بيان مخالفتش ، سخن گفت و افزود: در اين مراجعات برادري به شوخي مرا تهديد كرد كه اگر مخالفت كني فلان خواهيم كرد.

نادران افزود: به خود گفتم كه الان كه هنوز راي نگرفته‌اند شرايطي ايجاد مي‌كنند كه نماينده در مخالفت احساس امنيت نداشته باشد، واي به حال فردا و من مصر شدم كه در مخالفت سخن بگويم.

وي با اشاره به اينكه از تهديدها باكي ندارد و از آزادي‌هاي اساسي مصرح در قانون و احكام الهي دفاع خواهد كرد، افزود: بدلايلي كه عرض كردم و دلايل ديگري كه در صورت لزوم بطور خصوصي خواهم، گفت: آقاي پورمحمدي را براي احراز پست وزارت كشور صالح نمي‌دانم .

نادران افزود: كاش آقاي احمدي نژاد اين برادر عزيز را براي پستي معرفي مي‌كردند كه مجلس با طيب خاطر به او راي دهد.

نماينده مردم تهران قبل از بيان مخالفت خود با وزير پيشنهادي وزارت كشور تاكيد كرد: مخالفت با يك وزير نبايد به معني مقابله با دولت تلقي شود، بلكه كمك به دولت براي ارتقاي كارآمدي است .

نادران همچنين خاطرنشان كرد كه بحث بر سر سلامت افراد نيست ، بلكه صحبت تخصص وزير براي پستي است كه مي‌پذيرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الياس نادران: "پورمحمدي" صلاحيت تصدي مسئوليت وزارت كشور را ندارد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016