جمعه 4 شهریور 1384

دكتر لاريجاني نتيجه مذاكرات با دبير كل آژانس بين المللي انررژي اتمي را خشنود كننده دانست، ايرنا

دكتر "علي لاريجاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران از نتايج مذاكرات روز جمعه خود با "محمد البرادعي" مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه بيش از سه ساعت به طول انجاميد، ابراز رضايت كرد و گفت: "من از نتيجه مذاكرات با آقاي البرادعي خشنود و راضي هستم".

دبير شوراي عالي امنيت ملي عصر جمعه پس از اين ديدار در يك گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در وين با تاكيد بر ضرورت انجام چنين مذاكرات و روابط تنگاتنگي با آژانس اظهار داشت: فعاليت هسته‌اي ما زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و بر اين نكته كه بايد فعاليت هايمان مطابق مقررات اين موسسه بين‌المللي باشد، تاكيد داريم.

وي افزود: در اين مذاكرات همچنين نقطه نظرهاي دولت جديد ايران در مورد پيشبرد همكاري‌ها با آژانس و ادامه مسير صحيح فعاليت‌هاي صلح آميز هسته اي مطرح و تشريح شد.

دكتر لاريجاني اظهار داشت: موضوع مهمي كه در اين مذاكرات مورد توجه، تبادل نظر و توافق قرار گرفت، اينكه با يك مكانيزم درستي تلاش كنيم آژانس در مسير طبيعي كاوش خودش در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران قرار گيرد.

وي همچنين درباره تمايل ايران به مذاكرات با كشورها و طرف‌هاي مختلف گفت: در مذاكرات با البرادعي تاكيد شد كه مذاكرات جانبي با كشورهاي مختلف مي‌تواند در مسير دستيابي آژانس به نتيجه مطلوب كمك‌كننده و موثر باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران اظهار داشت: انحصاري در اين مذاكرات نيست و طبعا كشورهاي ديگر نيز مي‌توانند در اين زمينه همراهي كنند.

وي افزود: در اين مذاكرات تاكيد شد كه در مسير پرونده هسته‌اي ايران نبايد عجله شود و با توجه به اينكه رييس جمهوري جديد ايران تازه راي اعتماد گرفته است، بايد فرصت منطقي وجود داشته باشد تا ايشان ابتكار خود را براي حل اين بحران مطرح كند.

لاريجاني گفت:در دوران اين ابتكار مي‌توان فرصت‌هاي مختلفي براي مذاكرات ايجاد كرد.

وي گفت: البته ممكن است برخي از كشورهاي ديگر پيشنهادهايي براي ادامه همكاري‌ها در غالب مذاكره داشته باشند كه اين نيز مي‌تواند مورد استقبال قرار گيرد و تلاش ما آن است كه از همه فرصت‌ها استفاده كنيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در عين حال گفت: اما نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد و در مذاكرات با آقاي البرادعي هم مطرح شد، اينكه ايجاد فضاي تهديد آميز نسبت به ايران نه زمينه‌اي براي ظهور دارد و نه كارساز است.

وي افزود: با توجه به جديت ايران و روحيه‌اي كه دولت جديد براي حل مسايل دارد، تهديدها مي‌تواند در حل مساله مضر باشد و اخلال ايجاد كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران هشدار داد: امنيتي كردن پرونده اتمي ايران مشكلات جديدتري براي مسايل منطقه‌اي به وجود خواهد آورد.

دكتر لاريجاني گفت: در مذاكرات با البرادعي هر دو طرف داراي اين موضع و توافق نظر مشترك بوديم كه امنيتي كردن پروژه اتمي ايران مي‌تواند كاملا مضر باشد و اين پرونده بايد در داخل آژانس مورد بررسي تعيين تكليف نهايي قرار گيرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار همچنين از البرادعي براي سفر به ايران جهت ادامه و پيگيري مذاكرات دعوت كرد كه مورد پذيرش قرار گرفت.

دكتر لاريجاني در پاسخ به اين سووال كه به رغم تاكيد ايران بر اجتناب از عجله در پيشبرد پرونده هسته‌اي ايران، برخي كشورها در ارجاع آن به شوراي امنيت عجله دارند، با اين واقعيت چگونه بايد برخورد كرد؟ اظهار داشت: بين مواضع اعلامي و مواضع اعمالي تفاوت است، من با شما هم نظر هستم گاه در مواضع اعلامي چنين حالي به انسان دست مي‌دهد، ولي هميشه دولت ها در مواضع اعمالي هزينه‌ها و فوايد را محاسبه مي‌كنند و هميشه اين دو يكي نيست.

لاريجاني در پاسخ به اين سووال كه آيا بر اين باوريد كه اين تهديدها توخالي و تبليغات رسانه‌اي است؟ گفت: نمي‌گويم هيچ حقيقتي در آن نيست، ولي حقايق ديگري در طرف مقابل است و آن اينكه بازي در مسايل اتمي نمي‌تواند بازي برد - باخت باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر لاريجاني افزود: ما در مذاكرات به يك بازي "برد - برد" اعتقاد داريم.

وي گفت: كساني كه در اين روند كار مي‌كنند، خيلي زودبه نتيجه نمي‌رسند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي روز پنجشنبه وارد وين شد و ظهر جمعه به مدت بيش از سه ساعت با البرادعي به گفت وگو پرداخت.

وي قرار است جمعه شب وين را به مقصد تهران ترك كند.

Copyright: gooya.com 2016