شنبه 12 شهریور 1384

واكنش علي لاريجاني به گزارش البرادعي، انتخاب

سايت خبري تحليلي انتخاب : دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره گزارش البرادعي كه دقايقي قبل منتشر شد، اعلام كرد: اين گزارش حاوي نكات مثبت و برخي نكات منفي است.

به گزارش خبرنگار سرویس سياسي «انتخاب»، دكتر علي لاريجاني كه با خبر ساعت 21 شبكه اول سيما سخن مي گفت، افزود: نكات منفي مربوط به چند سئوال كوچك است كه براي آژانس باقي مانده است.

وي با بيان اينكه البته برخي سوالات کوچک هم وجود دارد که بايد بر اساس ضوابط حقوقي و فني با آژانس همکاري را جهت حل شدن آنها ادامه داد، بيان داشت: البته گزارش نکات منفي هم دارد که به وضوح ناشي از فشارهاي آمريکا است و جنبه فني و حقوقي ندارد. به نظر مي رسد اين مطالب براي زمينه سازي فشارهاي بيشتر يا بالا بردن قدرت چانه زني در برابر ايران قيد شده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان با تاکيد بر اينكه ايران براي بخش سياسي گزارش هيچ اهميتي قايل نيست، گفت: اما همکاري خود را در چارچوب ضوابط حقوقي و فني دنبال خواهيم کرد.

وي با اشاره به بخش سياسي گزارش مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد: ايران هر موضوع وراي ضوابط حقوقي بين المللي را که نشاندهنده تمايلات سياسي است نخواهد پذيرفت.

لازم به ذكر است گزارش تازه البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي امشب در مقر اين آژانس در وين منتشر شد.

اين گزارش جامع و مفصل بوده و ضمن بازگويي مجدد بسياري از مسايل گذشته در پرونده هسته اي ايران به ارزيابي هاي جديدي نيز پرداخته است.

مرور اوليه گزارش نشان مي‌دهد كه اين گزارش از بعد حقوقي و فني نسبتاً قابل قبول است و اشاره دارد كه خيلي از مسايل تمام شده و در مواردي مثل آلودگي ها و سطح غني سازي انجام شده در ايران و... به نتيجه رسيده است.

در بخشي از گزارش البرادعي كه بيشتر به بيانيه هاي سياسي مي‌ماند و فاقد استدلال فني و حقوقي است، به قصورهاي گذشته ايران كه در گزارشات پيشين نيز طرح شده بود مجدداً پرداخته شده است.

البرادعي در اين گزارش موضوع ارجاع پرونده ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل مطرح نكرده، اما از سرگيري فعاليت مركز يو.سي.اف اصفهان انتقاد كرده است.

البرادعي در اين حال تعليق فعاليت اين مركز در گذشته توسط ايران را امري داوطلبانه و بدون الزام آور حقوقي عنوان كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در اين گزارش ضمن تشريح فعاليت‌هاي هسته اي ايران از گذشته‌هاي دور تاكنون، اين فعاليت‌ها را مغاير با پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي N.P.T ندانسته است.

البرادعي در اين گزارش همچنين تاييد كرده است كه منشا آلودگي سانتريفوژهاي ايران - يكي از دو ابهام باقي مانده- خارجي بوده و اين ابهام حل شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش علي لاريجاني به گزارش البرادعي، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016