شنبه 19 شهریور 1384

آخرين تحولات هسته‌يي ايران در جهان؛ هشدار روسيه به آمريكا، تهديدهاي توخالي كاخ سفيد، رايس به دنبال جلب حمايت‌ها عليه ايران، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

اظهارنظرهاي درباره‌ي مساله‌ي هسته‌يي ايران در 9 روز باقي‌مانده تا اجلاس شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنان در عرصه‌ي جهاني در حال تشديد است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آستانه‌ي نشست شوراي حكام و سفر رييس جمهور كشورمان به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل رايس خواستار حمايت روسيه، هند و چين از موضع آمريكا عليه ايران شد كه مسكو با اين درخواست مخالفت كرد. هم‌چنين خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات‌ها از هم‌سويي اروپا با آمريكا عليه ايران خبر داد با اين حال اظهارات و گزارش‌هاي رسانه‌ها ازعدم حمايت جامعه جهاني از آمريكا خبر مي دهند

به احمدي نژاد سلام مي‌دهم

خبرگزاري فرانسه گزارش كرد، وزير امور خارجه‌ي آمريكا از چين، روسيه و هند درخواست كرد از ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل حمايت كنند.

اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا كه در يك كنفرانس خبري صحبت مي‌كرد، ادامه داد، درخواست براي اقدام سازمان ملل عليه تهران پس از آن كه ايران در ماه گذشته فعاليت بر سر چرخه‌ي سوخت را از سرگرفت، "گزينه‌اي منطقي" است.

رايس گفت: ايران بايد پيامي را از جامعه‌ي بين‌المللي دريافت كند كه پيامي متحد است و منظورم از اين نه تنها سه كشور اتحاديه‌ي اروپا بلكه روسيه، چين، هند و ديگران است.

اين گزارش ادامه داد، واشنگتن مدت‌هاست براي به دست آوردن اجماع در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به منظور برداشتن گام‌هايي عليه ايران لابي مي‌كند.

خبرگزاري فرانسه ادامه داد، سه كشور اروپايي تلاش مي‌كنند ايران را به صرف‌نظر از خواسته‌هاي هسته‌يي‌اش در مقابل مجموعه‌اي از مشوق‌هاي اقتصادي و امنيتي متقاعد سازند؛ به نظر مي‌رسد روز گذشته صبرشان به پايان رسيده است.

بر اساس سندي محرمانه شامل يادداشت‌هاي ديپلمات‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه خبرگزاري فرانسه ادعا مي‌كند آنها را در اختيار دارد، اتحاديه‌ي اروپا آماده است درخواست كند ايران به علت "نگراني واضح از فعاليت‌هايش" به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع داده شود.

اين گزارش به نقل از وزير امور خارجه‌ي آمريكا افزود: ما همگي گفته‌ايم كه گام بعدي كه انتظار آن مي‌رود، ارجاع به شوراي امنيت است.

وي در ادامه ادعا كرد: فكر مي‌كنم پس از گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه چند روز پيش منتشر شد، روشن است كه ايران به الزاماتش پايبند نيست و بنابراين (ارجاع) به شوراي امنيت سازمان ملل گزينه‌اي منطقي به نظر مي‌رسد.

رايس گفت: قابل پذيرش نيست كه ايران وارد مذاكراتي شود كه هدف از آن بازسازي اعتماد است، اعتمادي مبني بر آن كه آنها قصد دارند به الزامات بين‌المللي‌شان پايبند باشند و سپس از اين مذاكرات خارج شوند.

وي ابراز اطمينان كرد كه درخواست آمريكا و اروپا براي ارجاع به سازمان ملل [در شوراي حكام] غالب خواهد بود.

رايس گفت: فكر مي‌كنم اين مساله به وسيله‌ي برخي افراد از جمله اروپايي‌ها كه گفته‌اند اگر ايراني‌ها به مذاكرات بازنگردند، گزينه‌هاي بسياري براي جامعه‌ي بين‌المللي باقي نخواهد ماند مگر شوراي امنيت، پاسخ داده شده است.

به گزارش ايسنا، بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، رايس در خصوص ديدارهايش در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك نيز گفت كه محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور ايران رواديد ورود به آمريكا را دريافت كرده است.

بر اساس اين گزارش، وزير امور خارجه‌ي آمريكا با لبخند گفت: نمي‌دانم آيا فرصت برخورد با وي را خواهم داشت يا خير، اما مي‌دانيد كه من شخص خوش‌مشربي هستم و فكر مي‌كنم به او سلام خواهم كرد.

هشدار روسيه به آمريكا

معاون وزير امور خارجه‌ي روسيه بار ديگر با اعلام مخالفت با ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت نسبت به هرگونه تصميم‌گيري عجولانه در قبال پرونده‌ي هسته‌يي ايران هشدار داد.

پايگاه اينترنتي المحيط گزارش داد، الكساندر ياكوونكف، معاون وزير امور خارجه‌ي روسيه در ديدار با سفير انگليس در مسكو، مجددا مخالفت خود را با ارجاع پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت اعلام كرد.

وي خاطرنشان كرد، در بررسي پرونده‌ي هسته‌يي ايران عدم تصميم‌گيري عجولانه ضروري است و اين چيزي است كه روسيه به آن پايبند مي‌باشد.

ادعاها درخصوص همسويي اروپا و آمريكا

خبرگزاري فرانسه با ادعاي دستيابي به سندي محرمانه گزارش داد: اتحاديه اروپا آماده است درخواست كند به عنوان نشانه‌اي مشخص از نگراني در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران، پرونده هسته‌يي اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود.

اين خبرگزاري فرانسوي افزود: اين سند تاييد مي‌كند كه موقعيت مذاكره كنندگان انگليس، فرانسه و آلمان در رويارويي با فعاليت مستمر چرخه سوخت در ايران كه مي‌تواند به سلاح‌هاي هسته‌يي مربوط باشد مانند آنچه كه آمريكا گفته است مي‌باشد.

خبرگزاري فرانسه افزود: اين كار مذاكرات اتحاديه اروپا را كه با هدف به دست آوردن تضمين‌هايي مبني بر صلح آميز بودن برنامه‌ي هسته‌يي ايران تخريب كرد و به تهديدهايي در جانب رهبران آمريكا و اتحاديه اروپا انجاميد تا از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بخواهند در نشست شوراي حكام در تاريخ 19 سپتامبر (28 شهريور) پرونده هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل بفرستد.

اين گزارش به نقل از ديپلماتي كه خواست نامش فاش نشود، بر اساس سند محتوي يادداشت‌هاي ديپلمات‌ها كه در اختيار ديپلمات‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار گرفته افزود: سه كشور اتحاديه اروپا معتقد هستند كه اين مساله بايد به طريق ديپلماتيك حل و فصل شود، اما متقاعد هستند كه اين امر فقط از طريق ارسال علامتي روشن از نگراني به تهران از سوي جامعه بين‌الملي و درخواست از اين كشور براي بازگشت به ميز مذاكرات ممكن است.

يك ديپلمات عاليرتبه اتحاديه اروپا درباره اين يادداشت‌ها كه منعكس كننده‌ي فكري است كه به تهيه‌ي پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران در نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌انجامد گفت: اين سندي بسيار رسمي است و خط مشي است كه در سراسر جهان معرفي شده است. اين يادداشت مي‌گويد كه ايران با ازسرگيري فعاليت چرخه سوخت در حال تعليق، اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به چالش كشيده است و ترديدهاي بيشتري را درباره‌ي برنامه‌هاي اين كشور مطرح كرده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، شوراي حكام در قطعنامه‌ي مصوبه 11 اوت از ايران خواست بار ديگر فعاليت چرخه سوخت را كه در ماه نوامبر آغاز كرده بود متوقف كند و مذاكرات با اتحاديه اروپا را ازسرگيرد. تهران اوايل ماه اوت با اظهار اينكه توليد سوخت حق اين كشور بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي (NPT) است تعليق را پايان داد.

ديپلمات‌هاي اروپايي به خبرگزاري فرانسه گفته‌اند كه در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل كه بر خلاف آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از قدرت اجرايي برخوردار است، در ابتدا اعمال تحريم عليه ايران را درخواست نخواهند كرد، چرا كه هدف از اين كار تسليم شدن ايران در برابر درخواست آژانس است.

در سند محرمانه‌ي ياد شده آمده است: هدف اطمينان يافتن از آن است كه ايران جامعه بين‌المللي را قانع مي‌كند كه ما مي‌توانيم از برنامه‌هاي اين كشور اطمينان داشته باشيم.

خبرگزاري فرانسه افزود ديپلماسي اكنون بر نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك متمركز شده است كه محمود احمدي نژاد، رييس جمهور ايران و ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه نيز در آن حضور خواهند داشت.

ديپلمات‌ها توافق دارند كه اين نشست آخرين فرصت براي يافتن نوعي فرمول جهت جلوگيري از مناقشه در خصوص ارجاع پرونده هسته‌يي ايران از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت است.

اين گزارش به نقل از ديپلمت‌ها افزود: روسيه كه در حال ساخت اولين نيروگاه هسته‌يي ايران است، اعلام كرده است از ارجاع به شوراي امنيت در آژانس حمايت نخواهد كرد اما قدرت‌هاي غربي احساس مي‌كنند مي‌توانند آرا را در اين زمينه به دست آورند.

خبرگزاري فرانسه افزود: احمدي نژاد و پوتين قرار است در نيويورك با يكديگر ديدار كنند اما ظاهرا برنامه‌ي براي ديدار و گفت‌وگوي رييس جمهور ايران و رهبران انگليس، فرانسه و آلمان وجود ندارد.

بر اساس اين گزارش، يكي از امكاناتي كه وجود دارد اين است كه پيشنهاد اروپا را به عنوان رويكردي چند مرحله‌اي داشته باشيم كه بر اساس آن شوراي حكام آژانس براي بازار ايران مي‌خواهد فعاليت بر روي چرخه سوخت را متوقف كند و ممكن است در نشست آتي شوراي حكام اگر ايران چنين نكند درخواست شود پرونده‌اش به شوراي امنيت برود.

اين گزارش به نقل از ديپلماتي نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: آژانس ممكن است ضرب‌الاجلي را براي پايان دادن فعاليت چرخه سوخت در ايران قرار دهد و ممكن است اين كار را نكند، اين امر به پيشنهادات مختلفي كه بررسي مي‌شوند بستگي دارد.

گري سيمور، تحليلگر منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي و مشاور سابق در امر كنترل تسليحات كاخ سفيد گفت: حتي يكي از پيشنهاداتي كه مطرح است اين است كه به ايران اجازه داده شود فرآوري اورانيوم را كه اولين مرحله غني سازي است، حفظ كند.

اين گزارش افزود: سپس اين مهم است كه خط قرمز بر روي غني سازي تقويت شود و از ايران خواسته شود اين كار را از سر نگيرد.

اما يك ديپلمات نزديك به آژانس گفت: ايران هرگز چنين ترتيبي را نخواهد پذيرفت.

تهديدهاي توخالي آمريكا

دويچه‌وله نوشت: با نزديك شدن تاريخ آمدن محمود احمدي نژاد به آمريكا براي حضور در سازمان ملل متحد بار ديگر دولت آمريكا صداي اعتراض و تهديدش را در قبال برنامه‌هاي هسته‌يي ايران بالا برد، اما اكثر مفسران بر اين عقيده‌اند كه تهديدهاي آمريكا توخالي است و در حال حاضر ايران دست بالا را دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شبكه‌ي خبري آلماني افزود: ايران اگر بخواهد به توليد سلاح هسته‌يي بپردازد به ده سال وقت نياز دارد، اين نتيجه‌اي است كه دو گزارش رسمي در آمريكا و انگلستان به آن رسيدند. در آمريكا كميته‌اي وابسته به دولت به نام ارزيابي اطلاعات ملي (National Inelligence Estimate) و در انگلستان هفته گذشته انستيتوي مطالعات استراتژيك (IISS) در گزارش‌هاي خود اعلام كردند با توجه به رفتار كنوني منطقي‌ترين سناريو آن است كه ايران بدون شتاب نخست امكانات توليد اورانيوم و پلوتونيوم را فراهم كند كه پروژه‌اي غيرنظامي است و بعد در پايان اين برنامه كه ده سالي به طول خواهد انجاميد تصميم خواهد گرفت كه آيا مي‌خواهد از اين امكانات در راه توليد سلاح استفاده كند يا نه.

اين گزارش در ادامه به نقل از واشنگتن پست مي‌نويسد: با اين نتيجه گيري ادعاي اين كه ايران خطري جدي است بي اساس از آب در مي‌آيد، خود دولت ايران نيز اطمينان داده كه نتيجه مذاكرات با غرب هر چه باشد به هر حال كارخانه و ماشين آلات تبديل اورانيوم در اصفهان همواره زير نظر و بازرسي سازمان بين‌المللي انرژي اتمي وابسته به سازمان ملل عمل خواهد كرد.

دويچه وله هم‌چنين به نقل از كريستين سانيس مانيتور اضافه مي‌كند: در شرايطي كه نيات ايران روشن نيست و با توجه به اين كه نمي‌دانيم ده سال ديگر چگونه دولتي بر ايران حكم خواهد راند هر اقدام نظامي آمريكا عليه ايران در حال حاضر غيرقانوني خواهد بود. اين روزنامه اضافه مي‌كند البته جورج بوش به هنگام حمله به عراق هم ملاحظات قانوني را كنار گذاشت و بعيد نيست دوباره اين كار را بكند. اما بايد دانست كه حمله به ايران هيچ نفعي براي آمريكا ندارد؛ زيرا ظرفيت نظامي آمريكا براي اشغال يك كشور ديگر به بزرگي ايران ناچيز است. تنها كاري كه آمريكا مي‌تواند بكند بمباران تسهيلات اصفهان و نطنز و مراكز ديگر است كه آن هم باعث مي‌شود ايران دست به اقدامات تلافي جويانه بزند و اوضاع عراق و افغانستان و خليج فارس به آشوب كامل بكشاند.

اين شبكه خبري آلماني در خاتمه مي‌نويسد: با اين نوع تفسيرها در رسانه‌هاي آمريكا به نظر مي‌رسد در دو جبهه ديپلماسي و نظامي دست آمريكا بسته است به ويژه پس از آن كه دولت احمدي نژاد به طور فعال درصدد جلب حمايت هند و پاكستان بر آمده و در اين كار نيز موفق بوده است. روسيه و چين نيز تاكنون جانب ايران را گرفته‌اند آن چه سخنگويان دولت جورج بوش تاكنون بر آن تاكيد كرده‌اند مساله اعتماد است هر چند طبق گزارش‌هاي تاكنوني سازمان بين‌المللي انرژي اتمي ايران هنوز اقدامي غيرقانوني انجام نداده اما دولت آمريكا به گفته‌هاي ايران اعتماد ندارد. براي آمريكا تنها راه اين كه مطمئن شود ايران نمي‌خواهد بمب اتمي بسازد اين است كه كل برنامه غني سازي اورانيوم به تمامي از سوي ايران كنار گذاشته شود ولو اين كه آن برنامه حق قانوني ايران باشد.

حل پرونده ايران از راه گفت‌وگو

خبرگزاري رويتر گزارش داد، هند اعلام كرده است كه مي‌خواهد اختلافات ميان ايران و آمريكا در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي تهران از طريق گفت‌وگو حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: هند به طور سنتي روابطي دوستانه با جمهوري اسلامي داشته و درصدد است تهران نياز عظيم دهلي به انرژي را رفع كند و قرار است اين كار از طريق پروژه خط لوله‌اي كه از ايران از پاكستان مي‌گذرد و ارزش آن هفت تا هشت ميليارد دلار برآورد شده انجام گيرد، اما پس از آن كه دهلي با سرعت از مبارزه‌ي آمريكا عليه تروريسم و پس از حوادث يازده سپتامبر 2001 حمايت كرد، روابطش با واشنگتن نيز در زمينه‌هاي استراتژيك، اقتصادي و فناوري برتر رو گسترش يافته است.

شيان ساران، معاون وزير امور خارجه‌ي هند در كنفرانسي خبري گفت: هند با توليد سلاح‌هاي كشتار جمعي مخالف است، ما گفته‌ايم ايران مانند هر كشور ديگري بايد به تعهدات و الزاماتش (درخصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي) پايبند باشد. اين مساله بايد از طريق مذاكرات و نه از طريق رويارويي حل و فصل شود.

طبق اين گزارش، آمريكا و اتحاديه‌ي اروپا مي‌خواهند پس از آن كه در گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد شد ايران فعاليت فرآوري اورانيوم را ازسرگرفته است پرونده‌ي هسته‌يي اين كشور به شوراي امنيت ارجاع شود.

اين در حالي است كه واشنگتن در ماه ژوئيه به عنوان نشانه‌اي از گرمي روابط با هند به اين كشور مجهز به سلاح هسته‌يي همكاري كامل در توسعه‌ي برنامه‌ي هسته‌يي غيرنظامي را قول داد.

اين گزارش افزود: اما وجوه اصلي اين قرارداد بايد در كنگره‌ي آمريكا تصويب شود و اين در حالي است كه برخي قانونگذاران آمريكا اعلام كرده‌اند كه اين توافق در صورتي كه دهلي با واشنگتن براي مجازات ايران به علت فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش همكاري نكند در خطر قرار خواهد گرفت.

پايگاه اينترنتي اينديا اكسپرس نيز نوشت: در حالي كه تام لانتوس، دموكرات عالي رتبه‌ي آمريكايي به اظهارات وزارت امور خارجه‌ي هند مبني بر آن كه روابط هند با ايران براساس مواضع و ديدگاه‌هاي برخي دولت‌ها مبتني نيست اشاره كرده و گفته بود هند بايد از سياست‌هاي آمريكا در برابر كشورهايي نظير ايران حمايت كند دهلي نو اعلام اين سخنان از سوي وزير امور خارجه‌ي اين كشور و يا معاون وزير امور خارجه را به طور كامل تكذيب كرد.

ساران در كنفرانسي خبري گفت: فكر نمي‌كنم اين اظهارات هرگز بيان شده باشد، اظهارات مختلفي به من يا وزير امور خارجه نسبت داده شده است من در اين مورد چنين اظهاراتي نداشته‌ام و فكر نمي‌كنم وزير امور خارجه نيز اظهارات مشابهي را بيان كرده باشد.

جوسازي‌ها عليه ايران

الشرق‌الاوسط به نقل از يكي از مقامات فرانسه كه نام وي را فاش نكرد، ادعا كرد، دلايل حقوقي براي انتقال پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت زياد است.

اين روزنامه‌ي چاپ لندن به نقل از اين مقام مدعي شد: گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره‌ي ايران، يادداشت اتهام كاملي عليه اين كشور است و دلايل كافي را كه بتوان به وسيله آن پرونده‌ي هسته‌يي تهران را به نيويورك كشاند، ارايه مي‌دهد.

به ادعاي اين مقام، كشورهاي اروپايي با منتظر ماندن براي ارايه پيشنهادهاي جديد ايران كه وعده داده بود آن را تا پايان سپتامبر ارايه دهد، مخالفند.

اين مقام فرانسوي ادامه داد، گزارش البرادعي اعلام مي‌كند كه بعد از دو سال تحقيق و بررسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نمي‌تواند تضميني ارايه دهد كه ايران درصدد انجام فعاليت‌هاي هسته‌يي مخفيانه نيست.

در حالي كه كارشناسان نظر ديگري را مطرح مي‌كنند، وي مدعي است: اين گزارش شامل مجموعه‌اي از نقض معاهده‌ي منع تكثير سلاح‌هاي هسته‌يي از سوي ايران است و نشان مي‌دهد كه ايران به خواسته‌هاي آژانس مبني بر توقف فعاليت‌هاي هسته‌يي پاسخ نداده است. بعيد مي‌دانم كه طي چند روز باقي مانده تا برگزاري نشست شوراي حكام در 19 سپتامبر ايران به اين خواسته‌ها پاسخ بدهد.

ضربه‌هاي وارده به استراتژي اروپايي- آمريكايي

نيويورك تايمز نوشت: دولت بوش كه در اقدامش براي به راه انداختن ائتلافي جهاني به منظور تحت فشار قرار دادن ايران دچار دردسر شده است كوشش ديپلماتيك بي‌سابقه‌اي را در رابطه با روسيه، چين و هند براي ارجاع فعاليت‌هاي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل جهت اعمال تحريم‌هاي احتمالي عليه اين كشور آغاز كرده است.

اين روزنامه‌ي آمريكايي نوشت: تلاش‌هاي دولت بوش در اين خصوص با مبارزه‌اي سخت روبروست.

اين روزنامه ادامه داد اوايل هفته‌ي جاري روسيه و هند با بي اعتنايي به آمريكا و متحدين اروپايي‌اش اعلام كردند كه با فرستادن اين مساله به شوراي امنيت در حال حاضر مخالف هستند؛ با اين حال كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا اعلام كرد كه جورج بوش، رييس جمهور آمريكا تلاش خواهد كرد تا در نشست‌هاي سازمان ملل كه طي روزهاي آتي برگزار مي‌شود نظرات آنها را تغيير دهد.

رايس طي كنفرانسي خبري با ذكر اين كه روسيه، چين و هند شركاي بالقوه‌ي مهمي براي گفتن اين مساله مقامات تهران هستند كه بايد به الزامات بين‌المللي‌شان براي تعليق فرآوري و غني سازي اورانيوم عمل كنند گفت: ما در اين خصوص به رهبري نياز داريم.

اين روزنامه افزود: اظهارات رايس منعكس كننده‌ي حس افزايش ضرورت در خصوص ايران است و بخشي از آن به علت چيزي است كه ديپلمات‌هاي اروپايي و آمريكايي مي‌گويند نشانه‌هايي است مبني بر آن كه اين كشور اخيرا فعاليت‌هايي را كه غرب مي‌گويد زمينه سازي توليد سوخت هسته‌يي قابل استفاده در ساخت سلاح است تسريع بخشيده است.

در عين حال مخالفتي سراسري با اعمال فشار بيشتر عليه ايران در ميان 35 كشور عضو شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نهادي كه به طور سنتي مساله‌ي را بدون اجماع اعضا به شوراي امنيت ارجاع نمي‌دهد وجود دارد.

ديپلمات‌ها بيم دارند كه بدون چنين حمايتي وتو كردن اقدامات شوراي امنيت براي روسيه و چين ساده‌تر خواهد بود.

اين روزنامه مدعي شد آلمان فرانسه و انگليس كه رهبري اتحاديه‌ي اروپا را در مذاكرات با ايران عهده دارند همگي تمايل دارند اين مساله به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود و قصد دارند درخواست كنند شوراي حكام در نشست 19 سپتامبر (28 شهريور) اين اقدام را انجام دهد.

نيويورك تايمز ادامه داد: اما هند و روسيه با هرگونه ارجاع مخالفند همچنين كشورهايي در بلوك ديگري تحت رهبري مالزي از جمله برزيل و آفريقاي جنوبي كه جنبش عدم تعهد نام دارد نيز در دسته‌ي مخالفان قرار دارند چين تاكنون تمايلش را نشان ندارد اما برخي ديپلمات ها مي‌گويند در صورت سرپيچي از بلوك عدم تعهد با مشكل روبرو خواهد شد.

راجما حسين، نماينده‌ي مالزي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مصاحبه‌اي گفت: اين موضوعي مربوط به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و بايد در وين حل و فصل شود.

وي ادامه داد ما نمي‌خواهيم به وقوع يك بحران كمك كنيم. آمريكا و متحدين اروپايي‌اش كه از عدم اجماع برخوردارند استراتژي را تغيير داده‌اند و اكنون مي‌كوشند فقط با اكثريت اعضاي شورا با موضوع را به شوراي امنيت بفرستند گامي كه مقامات وين مي‌گويند روال آژانس نبوده است به عنوان مثال موضوع كره‌ي شمالي نيز با اجماع به سازمان ملل فرستاده شد.

ديپلمات‌هاي بسياري مدعي هستند كشورهاي در حال توسعه تا حدي تحت تاثير ايران نظير قراردادهاي تامين انرژي قرار گرفته‌اند اما همچنين از حق ايران براي داشتن كنترل كامل بر راكتورهاي هسته‌يي‌اش دفاع مي‌كنند.

اين روزنامه ادامه داد كه دولت بوش طي دو سال اخير خواسته است كه ايران به علت آنچه "شكست در افشاي فعاليت‌هايش" خوانده مورد مجازات قرار گيرد، اما به دست آوردن توافق براي اعمال تحريم عليه تهران مشكل بوده است زيرا در عين حال كه بازرسان بين‌المللي از ايران انتقاد مي‌كنند تاكنون مدرك قاطعي كه نشانگر برنامه‌ي تسليحاتي باشد در اين كشور نيافته‌اند.

براساس اين گزارش، ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه دوشنبه‌ي گذشته در ديدار با خبرنگاران خارجي و دانشگاهيان گفت، موافق است كه ايران بايد از ساخت سلاح هسته‌يي دور نگهداشته شود اما در عين حال افزود كه زود است اين مساله به سازمان ملل فرستاده شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ناتوار سينگ، وزير امور خارجه‌ي هند نيز هفته‌ي گذشته از ايران ديدار كرد و سپس مقامات هندي نيز اعلام كردند كه با روسيه موافق هستند.

يك مقام عالي رتبه‌ي هندي از دهلي نو در گفت‌وگويي اظهار داشت: ما نمي‌خواهيم اوضاع به رويارويي با ايران بينجامد.

وي افزود: ما نگرانيم كه اگر ايران خيلي تحت فشار گذاشته شود به كل مذاكرات با اروپايي‌ها در اين باره پشت كند.

يك مقام عالي رتبه‌ي وزارت امور خارجه‌ي آمريكا جمعه گفت: با اين حال ممكن است وقتي كه كاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ي آمريكا قصد دارد فشار عليه ايران را افزايش دهد روسيه و هند متقاعد شوند.

وي گفت: ما تمايل داريم اجماع به دست آوريم اما از نظر فني به آن احتياجي نيست، مبارزات ديپلماتيك بسيار فشرده‌اي انجام مي‌گيرد؛ از اين كار دست بر نخواهيم داشت.

نيويورك تايمز ادامه داد: سرپيچي هند از جامعه‌ي بين المللي احساس شده بود. آمريكا به هند كمك درزمينه‌ي مسايل هسته‌يي غيرنظامي را پيشنهاد كرد و اكنون اين كشور را براي همكاري در زمينه‌ي ايران به منظور جلوگيري كنگره از اجرايي شدن اين قرارداد خواستار است.

اين روزنامه‌ي آمريكايي با اشاره به انتخاب رييس جمهور جديد ايران و گزارش دوم سپتامبر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه به مانند سرزنشي ملايم در خصوص ايران در نظر گرفته مي‌شود و نه مدرك جرمي كه برخي اميدوار بودند كشورهاي مردد را متقاعد سازد افزود: استراتژي اروپايي- آمريكايي چنين ضربه‌هايي نيز خورده است.

Copyright: gooya.com 2016