چهارشنبه 23 شهریور 1384

سفر احمدي نژاد به نيويورك و اهميت آن، داريوش غفاري ، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۲۳‬
داخلي. سياسي. نيويورك. رييس جمهور.

سفرمحمود احمدي نژاد رييس جمهوري به نيويورك براي شركت درشصتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، در حالي آغاز شد كه نتايج حاصل ازآن مي‌تواند براي جمهوري‌اسلامي ايران مهم وسرنوشت سازباشد و ازاين جهت مورد توجه محافل داخلي و خارجي است.

شصتمين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل امروز (چهارشنبه) با حضور "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري گشايش مي‌يابد.

رييس جمهوري اسلامي ايران سومين سخنران مباحث عمومي اين نشست تعيين شده‌است.

نشست امسال مجمع عمومي با توجه به‌همزماني با شصتمين سال تاسيس سازمان ملل وطرح مباحث مهمي ازجمله اصلاحات ساختاري‌اين سازمان وبررسي روند پيشرفت سند ‪ ۲۰۰۰‬براي كاستن از فقر در جهان ، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

همين اهميت نشست موجب شده تا قريب به اتفاق كشورها در سطح بالايي در نشست حضور يابند. ‪ ۱۲۲‬رييس جمهوري، ‪ ۵۵‬رييس دولت، ‪ ۲‬معاون رييس جمهوري، ‪ ۲‬معاون نخست وزير و ‪ ۹‬وزير امورخارجه در نشست مذكور شركت مي‌كنند.

با پايان نشست سران بحث‌هاي عمومي مجمع از روزشنبه ‪ ۱۷‬سپتامبر باسخنان رييس جمهوري برزيل آغاز خواهد شد.

قرار است رييس جمهوري اسلامي ايران طي دو سخنراني پنج و سي دقيقه‌اي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تبيين مواضع جمهوري اسلامي در خصوص مسايل منطقه‌اي و جهاني بپردازد.

احمدي نژاد در اولين سفر خارجي خود پس از انتخاب به عنوان ششمين رييس جمهوري اسلامي ايران، مواضع دولت جديد ايران را در خصوص مسايل مهم منطقه‌اي و جهاني تبيين خواهد كرد.

اهميت سفر رييس جمهوري به‌نيويورك وسخنراني‌هاي وي درمجمع عمومي سازمان ملل متحد مورد تاكيد مسوولان كشور نيز قرار گرفت.

علاء‌الدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين خصوص گفت: با توجه به اينكه در مسافرت‌ها، روساي كشورهافرصت مي‌كنند يكديگر راملاقات كنند، دراين سفر اين فرصت وجود داردكه سران قابل توجهي از كشورها با رييس جمهوري كشورمان ملاقات داشته باشند.

وي سخنراني احمدي نژاد به منظور تبيين مواضع جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل را مهم ارزيابي كرد و گفت: حضور در اين مجمع فرصت مغتنمي است كه مي‌تواند چهره دولت جديد را كه همه منتظر مشخص شدن مواضع آن هستند ديده و از زبان رييس جمهوري كشورمان بشنوند.

جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه سازمان ملل بايد به سمت دفاع حقيقي از حقوق ملتها گام‌بردارد و از تسلط يك كشور و يا مراكز قدرت بر اين‌سازمان جلوگيري شود.

اين موضوع در اظهارات رييس جمهوري پيش از ترك تهران مورد تاكيد قرار گرفت.

احمدي نژاد گفت: براي تحقق‌اين مهم نيازمند تحولات اساسي در ساختار سازمان ملل متحد هستيم.

رييس جمهوري پيش از ترك تهران با اشاره به‌جايگاه مهم سازمان ملل متحد گفت كه اين سازمان بايد به سمت دفاع حقيقي از حقوق ملتها گام بردارد و از تسلط يك كشور و يا مراكز قدرت بر اين سازمان جلوگيري شود.

وي تحقق اين مهم را نيازمند تحولات اساسي در ساختار سازمان ملل متحد دانست.

رييس جمهوري نشست مجمع عمومي سازمان ملل را فرصت مناسبي دانست تا در ديدارهاي دو جانبه يا چند جانبه ديدگاه‌هاي ملت ايران در خصوص مسائل مطرح شده به طور شفاف مطرح شود.

مقابله با تروريزم ، جلوگيري از گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي، مساله حقوق بشر و صلح و ضرورت گسترش‌صلح و عدالت در كنار بحث ضرورت دفاع حقيقي سازمان ملل از حقوق ملتها، از مباحثي است كه رييس جمهوري طي دو سخنراني در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد مطرح خواهد كرد.

نكته مهم ديگري كه در اين سفر مورد توجه محافل سياسي و رسانه‌اي داخلي و خارجي قرار گرفته است، ابتكار جديد رييس جمهوري اسلامي ايران در زمينه مذاكرات هسته‌اي است.

رييس جمهوري با طرح اين ابتكار در مجمع عمومي سازمان ملل، گفت:
انرژي هسته‌اي يك نعمت الهي و دستاورد بشري بوده كه متعلق به همه است.

احمدي نژادافزود: همه‌انسانها حق دارند،ازاين انرژي مفيد وپاك استفاده كنند و نبايد علم و فن آوري در انحصار عده‌اي خاص باشد .

رييس جمهوري با اشاره به اينكه همه ملت‌ها بايد بتوانند به سادگي از همه دستاوردهاي بشري از جمله انرژي هسته‌اي در زمينه‌هاي پزشكي ، صنعتي و نيرواستفاده كنند، گفت: ما از اين ديدگاه دفاع مي‌كنيم وپيشنهادهاي جديدي داريم تا اين ديدگاه نهادينه شود.

احمدي نژاد درنيويورك نيز اعلام كرد كه طرح ابتكاري و پيشنهادي خود را درباره برنامه هسته‌اي روز چهارشنبه اعلام خواهد كرد.

ارايه‌ابتكار جديدايران براي مذاكرات هسته‌اي كه پيش ازبرگزاري نشست شوراي حكام كه ‪ ۱۹‬سپتامبر (‪ ۲۸‬شهريور) در وين برگزار مي‌شود، حايز اهميت است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سه كشور اروپايي و آمريكا در نشست شوراي حكام سعي خواهند كرد موضوع ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را به طور جدي مطرح كنند، كه با ارايه طرح جديد از سوي ايران عملا تا برگزاري نشست شوراي حكام مي‌تواند ابتكار عمل به دست جمهوري اسلامي ايران افتاده و از موضع برتر در نشست آتي شركت كند.

احمدي نژاد گفت : مواضع و پيشنهادهاي تهران در خصوص مهمترين مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي را در دو جلسه سخنراني درمجمع عمومي سازمان ملل بيان خواهم كرد.

مساله مهم ديگر در سفر رييس جمهوري به نيويورك كه مي‌تواندتعيين‌كننده باشد، ديدار وي بانخبگان و فرهيختگان ايراني و ايرانيان مقيم آمريكا است.

ديدار با ايرانيان، از ديگر برنامه‌هاي رييس جمهوري در سفر به نيويورك اعلام شده است.

"محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري ايران سه‌شنبه شب در جمع صدها ايراني مقيم نيويورك حضور يافت و با آنان گفت وگو كرد.

رييس جمهوري دراين ديدار دو ساعته وصميمي در موردمسائل مختلف ايرانيان مقيم نيويورك و همچنين وضع ايران و پيشرفت‌هاي كشور با حاضران به گفت و گو نشست.

همچنين قرار است رييس جمهوري در ديداري ويژه با ايرانيان مقيم آمريكا به مشكلات آنان در ارتباط با دستگاه‌هاي اجرايي كشور رسيدگي كرده و دستورات لازم جهت تسهيل اين ارتباط را صادر كند.

اين ديدار مي‌تواند ارتباطي صميمي بين ايرانيان مقيم آمريكا و دولت برقراركند و در نهايت منجر ايجاد انگيزه‌براي آنان براي حضور در كشور و سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف خواهد شد.

در مجموع سفر احمدي نژاد به نيويورك فرصت مناسبي براي طرح مواضع دولت در خصوص مسايل داخلي و بين‌المللي است .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفر احمدي نژاد به نيويورك و اهميت آن، داريوش غفاري ، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016