چهارشنبه 23 شهریور 1384

رسيدگي به يك شكايت ايران در ديوان داوري دعاوي ايران - آمريكا آغاز شد، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۲۳‬
سياسي. قضايي. ديوان‌داوري. ايران. آمريكا

پس از گذشت ‪ ۲۵‬سال از ثبت ادعاي وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران عليه آمريكا و ثبت لوايح متعدد طرفين، سرانجام هيات عمومي ديوان داوري دعاوي ايران - آمريكا رسيدگي به ادعاي تخلف واشنگتن از ايفاي تعهد ترتيب انتقال اموال نظامي ايران و اعاده وضعيت مالي به قبل از ‪ ۱۴‬نوامبر ‪ ۱۹۷۹(‬مندرج در بيانيه الجزاير) را آغاز كرد.

سفارت جمهوري اسلامي ايران در لاهه هلند روز چهارشنبه با ارسال نمابري به ايرنا، با اعلام اين خبر افزود: خواسته جمهوري اسلامي ايران در اين دعوي شامل خسارات جايگزيني اموال نظامي و خسارات جانبي است.

مطابق دستور ديوان در اين جلسات كه در آن موضوعات كلي ادعاي ايران مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد و اولين دعوي بزرگ دولت ايران عليه آمريكا به شمار مي‌آيد، ظرف يك سال آينده طي جلسات متعدد جزييات ادعاي كشورمان در ارتباط با خريد كالاهاي نظامي از ‪ ۵۲‬شركت آمريكايي و موانع ايجاد شده از سوي دولت ايالات متحده آمريكا براي انتقال آنها به ايران، مورد بررسي و پيگيري قرار خواهد گرفت.

مطابق دستور مذكور رسيدگي ديوان تا پايان سال ميلادي ‪ ۲۰۰۶‬ادامه خواهد داشت و پس از آن پيش بيني مي‌شود كه داوران ظرف مدت حداقل شش ماه راي خود را صادر كنند.

در ‪ ۲۹‬دي ماه ‪۱۳۵۹‬خورشيدي دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريكا براي حل و فصل اختلافات موجود با ميانجيگري دولت الجزاير ترتيبات و تعهداتي را در قالب بيانيه‌هاي الجزاير پذيرفتند كه از آن جمله ارجاع اختلافات حقوقي فيمابين به داوري مرضي الطرفين است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ترتيبات لازم در اجراي توافق دولتين براي ايجاد داوري مرضي الطرفين جهت رسيدگي به دعاوي اتباع آمريكايي و اختلافات مالي و حقوقي فيمابين دو كشور در بيانيه حل و فصل دعاوي پيش بيني شده است وبدين منظور ديوان دعاوي ايران و آمريكا تشكيل شد.

ديوان داوري مذكور فعاليت خود را از دهم تير ماه ‪ ۱۳۶۰‬خورشيدي آغاز كرد و تعداد دعاوي كه از بدو امر تاكنون نزد اين ديوان اقامه شده، در مجموع بالغ بر سه هزار و ‪ ۹۶۳‬فقره است.

هم اكنون دعاوي خصوصي به طور كامل خاتمه يافته و تنها دعاوي باقيمانده نزد اين ديوان ‪ ۱۷‬فقره دعوي دولتي است كه جمهوري اسلامي ايران در ‪ ۱۶‬فقره آن "خواهان" و در يك فقره ديگر "خوانده" است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رسيدگي به يك شكايت ايران در ديوان داوري دعاوي ايران - آمريكا آغاز شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016