شنبه 26 شهریور 1384

محتشمي‌پور درگفتگو باايسنا: بدون عدالت، شعارآزادي سرابي بيش نيست

*جريان خشونت‌گراي تكفيرگر حجتيه سربرآورده‌است
*مجمع روحانيون با هردو جريان تحجروليبراليسم مخالف است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي‌اكبرمحتشمي‌پور با حضور در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آستانه‌ي نيمه‌ي شعبان و ميلاد منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) و بازديد از بخشهاي مختلف اين مجموعه به سئوالات خبرنگاران اين رسانه پاسخ گفت.

وي در رابطه با فلسفه‌ي وجودي مجمع روحانيون مبارز و ارتباط اين تشكل با حضرت امام خميني (ره) به مقطع سال 1366 اشاره كرد و گفت:« در آن مقطع جامعه‌ي روحانيت مبارز تهران و مجمع مدرسين حوزه‌ي علميه قم به عنوان تنها جريان روحاني در عرصه سياسي كشور فعاليت و گرايش فكري خاصي را درون نظام رهبري مي‌كردند.البته جريان روحاني ديگري بود كه تفكر و انديشه فوق را در عرصه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اقتصادي برنمي‌تافت و نمي‌توانست بپذيرد كه اين گرايش، انديشه اسلام ناب و تفكر است.

اين تحليلگر سياسي ادامه داد:« در آن مقطع خود حضرت امام (ره) تنوع انديشه‌ها در چارچوب نظام جمهوري اسلامي را مي‌پسنديدند.به اعتقاد من حضرت امام انديشه و گرايش مجمع روحانيون را بيشتر به تفكر سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خود نزديك مي‌يافتند.امام براي روشن شدن افكار عمومي درباره ميزان قرب و بغض جريانهاي سياسي به اصول و ارزشها ي انقلاب و خط اسلام اصيل گرايش‌هاي اسلامي را به دو بخش تقسيم‌بندي كردند؛اسلام ناب محمدي (ص) و اسلام آمريكايي تقسيم‌بندي‌اي صورت دادند و شاخص‌هايي را از هر دو انديشه بيان فرمودند.ايشان نشان دادند اگر يك جريان فكري به اسم اسلام مسائلي را در رابطه با مباحث سياسي، اقتصادي و فرهنگي بيان كند نمي‌تواند نماينده‌ي واقعي اسلام اصيل و ناب باشد چراكه ممكن است تفكر آن جريان ريشه در اسلام آمريكايي داشته باشد و لذا شاخصه‌هاي اسلام ناب محمدي( ص) و تمايزات آن را با ا اسلام ارتجاعي برشمردند. اين مسأله خود زمينه‌اي شد براي بازيافت بخش عظيم جوانان و روشنفكران در داخل كشور براي اينكه اين بخش عظيم به سرخوردگي و يأس كشيده نشود. در چنين شرايطي مجمع روحانيون با رويكرد خط امام وارد عرصه‌ي فعاليت شد.»

اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز با يادآوري اينكه در آن مقطع كساني بودند كه به اقتصاد سرمايه‌داري معتقد بودند‏‏‏‏‏، اضافه كرد:« نتيجه عملي صاحبان اين انديشه اين بود كه انسان ابزاري است در خدمت و اختيار نظام سرمايه‌داري ؛ اما حضرت امام (ره) با اين تفكر و جريان مخالف بودند. ايشان انسان را محور و تمام امكانات مادي را در خدمت شكوفايي انسان مي‌دانستند و حتي اين بحث كه گفته مي‌شد اقشار مردم از جمله دانشجويان بايد تابع بي‌چون و چراي نخبگان مذهبي و ديني جامعه باشند را ايشان قاطعانه رد و آن را توطئه خطرناك اعلام كردند. بنيانگذار انقلاب بعنوان رهبر در برابر قانون هيچ امتياز بيشتري از يك شهروند براي خودشان قائل نبودند و مي‌گفتند هرچه مردم مي‌گويند بايد عمل شود ولو اينكه احساس كنيم آنها اشتباه مي‌كنند.»

محتشمي‌پور با اشاره به برخورد قاطع امام (ره) با متحجرين و واپس‌گرايان، اضافه كرد:« حضرت امام (ره) در مقابل كساني كه مي‌گفتند جمهوريت در اسلام معنا ندارد و دنبال حكومت اسلامي براساس خلافت بودند، قاطعانه ايستادند.»

محتشمي‌پور رويكرد مردم‌محور مجمع روحانيون مبارز در طول ساليان گذشته و همچنين در اين مقطع زماني را مورد تأكيد قرار داد و اظهار داشت:« اعضاي مجمع، همواره بر محور بودن مردم و تكيه براصول انقلاب و تفكر امام تأكيد داشتند و آزادي را از نشانه هاي عدالت حقيقي تعريف مي‌كردند. دو نظريه درباره‌ي عدالت وجود دارد برخي بر اين اعتقادند كه بايد شعار عدالت را در هر شرايطي مطرح كرد و همواره بدنبال تحقق آن بود؛ ولي عدالت را صرفا توزيع برابر امكانات مي‌دانند، اما در مقابل برخي معتقدند عدالت داراي ابعاد فراوان و گسترده است و در شرايطي محقق مي‌شود كه آزادي براي انسان وجود داشته باشد و اگر آزادي از مردم سلب شود شعار عدالت سرابي بيش براي فريب جامعه نيست.»

اين فعال سياسي با تأكيد بر اينكه عدالت با ظلم و ستم جمع نمي‌شود، خاطرنشان كرد:« صرفا در فضاي آزادي است كه مي‌توان عدالت را در تمام ابعادش محقق كرد و بر اين اساس ما در تمام ادوار حتي زماني كه در كشور مسؤوليت اجرايي داشتيم از اين انديشه عدول نكرديم و همواره بدنبال تحقق عدالت از شاهراه آزادي بوديم. عدالت در جامعه در صورتي محقق مي‌شود كه مردم خود تصميم بگيرند و بتوانند آزادانه انتخاب كنند.»

محتشمي‌پور درباره‌ي نگرش حضرت امام به موضوع مهدويت و اينكه چقدر امروز مهدويت ناب امام مطرح مي‌شود، به باورهاي قلبي معمار كبير انقلاب به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و به ويژه حضرت حجت (عج) اشاره كرد و گفت:« بنده اگر بخواهم پرده از ماهيت انجمن حجتيه بردارم؛ بايد به همان تقسيم‌بندي امام درباره اسلام ناب محمدي(ص) و اسلام آمريكايي بپردازم، كه اين تقسيم‌بندي درباره مهدويت و طرفداري از ولايت اهل بيت نيز منطبق است.قبل از انقلاب جريان انجمن حجتيه و مهدويون، ولايتي‌هايي بودند كه با كانون ولايت ناب و ياوران و همراهان و پياده‌كنندگان اهداف منجي بشريت حضرت مهدي (عج) مخالفت مي‌كردند، يعني جبهه‌ي ولايتي‌ها و مهدويت آمريكايي با انديشه ناب و محوريت امام خميني مخالف بودند.

وي گفت:« قبل از پيروزي انقلاب، بهائيت و انجمن حجتيه‌اي‌ها توسط ساواك حمايت و تقويت مي‌شدند. اصلي‌ترين شرط جريان انجمن حجتيه اين بود كه نبايد به هيچ عنوان در مسائل سياسي دخالت كنند و اگر كسي از اين مسأله عدول مي‌كرد از گردونه عضويت اخراج مي‌شد. به اعتقاد اينها مبارزه با رژيم شاه حرام بود و مقابله با نهضت امام را واجب مي‌دانستند. به تعبير ديگر انجمن حجتيه در اعتقاد به عدم دخالت دين و علماي اسلام در سياست با احزاب سياسي ملي- مذهبي و لائيك و رژيم شاه همراه بودند.»

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز اضافه كرد:« بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، اين جريان در عملكرد و روش تصميم گرفت كه بايد در اركان نظام وارد شده و مراكز قدرت را تصاحب كنند. پس از پيروزي انقلاب رييس انجمن حجتيه به امام پيغام داد كه من 15 الي 16 هزار جوان مسلمان، مؤمن و تحصيلكرده سراغ دارم كه مي‌توانيد مديريت كشور را بر عهده‌ي آنها بگذاريد.امام صراحتا پاسخ دادند كه نيازي به جوانهاي مدنظر شما نيست و همانهايي كه انقلاب كردند و در اين نهضت شركت كردند خودشان كشور را اداره خواهند كرد.»

محتشمي‌پور، درباره‌ي نماد و مصداق كنوني تفكر انجمن حجتيه گفت:« برخي آقايان كه در زمان حضرت امام در روند انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي همگام نبودند و بالطبع حضرت امام اين مسأله را برنمي‌تابيدند و اجازه نفوذ در نظام را به آنها نمي‌دادند. اما به تدريج اين مانع جدي براي نفوذ اين قبيل تفكرات برداشته شد. يكي از ويژگي‌هاي اين جريان گرايش به خشونت آنهاست.آنها بلافاصله هركس را كه در مقابل تفكر و انديشه‌ي خود مي‌ديدند تكفير مي‌كردند.

جريان حجتيه علي‌رغم اينكه به ظاهر رويكرد استدلال و محاجه با مخالف داشت ولي در واقع بسيار خشونت‌گرا بود و صاحبان انديشه‌ي مخالف را بي‌درنگ متهم به ارتداد كرده و در صورت قدرت اقدام به حذف فيزيكي مي‌كردند.

وي با بيان اينكه عوامل اين نوع تفكر سعي داشتند طرفداران حضرت امام را كمونيست معرفي كنند، در عين‌حال خاطرنشان كرد: همين جريان خشونت‌گراي تكفيرگر امروز سربرآورده و مشاهده مي‌شود. امروز متأسفانه نماينده اين جريان در بعضي تريبونها چماق تكفير بر‌داشته و بر سر جوانان مي‌زند. اينها همان تفكر ولايتي‌هاي آمريكايي قبل از انقلاب را نمايندگي و يا هدايت مي‌كنند.

محتشمي پور برخي تفكرات و ايده‌ها خشونت‌گراي امروز را رسوبات مهدويت آمريكايي دانست و در راستاي جريان طالبان و القاعده و ابومصعب زرقاوي برشمرد و درعين‌حال خاطرنشان كرد: با توجه به اين مسأله است كه آمريكا امروز با صاحبان اين قبيل تفكرات هيچ مخالفتي ندارد چون مي‌داند همين افراد بهترين عامل هستند كه جوانان را از دين و اسلام دور كنند و قابليت اين را دارند كه يك تنه نظام جمهوري اسلامي را از بين ببرند.

محتشمي‌پور در عين حال انتقادات بسيار شديدي را نسبت به تفكرات آيت‌الله مصباح يزدي مطرح ‌كرد .

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز درباره‌ي تفقه حضرت امام خميني (ره) با ابراز خشنودي از اينكه در حوزه‌هاي علميه مراجعي هستند كه در چارچوب شرايط زمان و مكان نظام فقه اسلام را پياده مي‌كنند، اضافه كرد:« اين تفكر بايد تسري يابد و تبديل به يك نظام براي اداره جامعه و دستگاههاي قانون گذار بايستي با رويكرد مجتهداني كه اجتهادشان با شرايط زمان و مكان همراه است به تدوين قوانين حكومتي بپردازند.

اين تحليلگر سياسي با تاكيد برريشه عميق، آگاهانه ، عقلاني ، علمي ، معنوي و الهي اسلام خواهي حضرت امام ، مخالفت ايشان با غرب‌گرايان و ليبراليست ها را مورد توجه قرار داد و به خبرنگار ايسنا گفت:« حضرت امام (ره) همواره با ديدگاههاي غرب‌گرايانه مخالف بودند و البته مي‌دانستند كه اين ديدگاه پايگاه محكمي در ايران ندارد. ايشان درجايي كه احساس مي‌كردند كه خطوط قرمز اسلام ناب زير پا گذاشته شده صراحتا و بدون هيچ رودربايستي حكم صادر مي‌كردند مثلا مي‌توان به موضوع سلمان رشدي و صدور حكم اعدام آن اشاره كرد. ايشان در تمام جهان اسلام شخصيت منحصر به فردي بود كه از اسلام و قداست اسلام دفاع كردند و براي اولين بار بود كه همه‌ي علماي بزرگ اهل سنت و تشيع پشت سر حضرت امام قرار گرفتند و مسلمانان در قلب كشورهاي استكباري غرب و در شهر لندن در يك تظاهرات 500 تا 700 هزار نفري كه در نوع خود بي‌نظير عنوان شد، اين حمايت را نشان دادند.

ويا هنگامي كه از راديو توسط يك فرد نادان ساحت مقدس حضرت فاطمه (س) هتك شد و نيز هنگامي كه برخي از احزاب و گروههاي سياسي نسبت به احكام اسلام از جمله قانون قصاص تعرض كردند بلافاصله فتوي و حكم الهي را نسبت به آنها اعلام كردند؛ اين است خط مشي اسلام ناب محمدي (ص).

محتشمي‌پور اضافه كرد: در همان مقطع شاهد بوديم در انجام احكامي كه امام صادر مي‌فرمودند برخي از آقايوني كه امروز دم از امام مي‌زنند مي‌گفتند بايد تابع مقررات بين‌المللي باشيم يا بعضي دراثر فشارهاي داخلي و خارجي مي‌گفتند احكام اسلام ناب را زير پا بگذاريم . اين افراد و جريانات امروز و پس از شكست نمي‌توانند مدافع خط امام باشند.

وي همچنين با تأكيد براينكه طرح خط امام از سوي افراد و جريانهايي كه داراي پيشينه مخالفت اصولي با انديشه اما هستند، فريب افكار عمومي است و قابل اغماض نمي‌باشد، اضافه كرد:« اگر چنانچه مجمع روحانيون در چارچوب تفكر امام و فلسفه‌ي وجودي خود حركت كند همه مرزهاي انديشه امام حفظ مي‌شود. ما همانطور كه با تحجر و خشونت‌گرايي مقدس‌نمايان ، تفكر خوارجي و طالباني مخالفيم با تفكر ليبرالها و غرب‌گرايان و كساني‌كه همچون رژيم شاه بقاي خود را در گروياري آمريكا مي‌دانند و مي‌خواهند ريشه‌ي باورهاي ديني و مذهبي را بزنند، مخالفيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز در پاسخ به اين سئوال كه آينده را چطور مي‌بينيد؟ به سركار آمدن دولت جديد اشاره كرد و گفت:« اين دولت يكسري اهداف و شعارهايي را مطرح كرده است؛ بايد ديد دولت تا چه ميزان دراجرا و عمل به اين شعارها پايبند است.اگر در چارچوب شعارهايي كه داده شده عمل شود و بحث عدالت و مبارزه با فساد و تبعيض جدي پيگيري شود قطعا رضايتمندي مردم را درپي داشته و با حمايت مردم مي‌توانيم بحرانهاي خارجي را پشت سر بگذاريم اما اگر چنين نباشد بحرانهايي كه امروز از بيرون و درون بر ما تحميل مي‌شود، خطرآفرين است.

محتشمي‌پور درباره‌ي نوع فعاليت و حضور خود و همفكرانش در انتخابات خبرگان، گفت: اين انتخابات مورد عنايت و توجه ما است و اگر بنا باشد همه‌ي گروهها در آن فعال باشند مجمع روحانيون مبارز به طريق اولي در آن وارد خواهد شد اما هنوز بحث مشخصي در اين باره نكرده‌ايم.

اين فعال سياسي درباره‌ي احتمال اجماع و در كنار هم قرار گرفتن گروههاي اصلاح‌طلب در آينده، اضافه كرد: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند روند گذشته را داشته باشند ائتلافي در آينده شكل نخواهد گرفت مگر اينكه تغييراتي درون جبهه‌ي اصلاحات صورت گيرد و احزاب به بازسازي خود بپردازند و نظر‏، انديشه، تفكر و استراتژي به هم نزديك شود.

محتشمي‌پور در پاسخ به اين سئوال خبرنگار ايسنا كه در حال حاضر به چه كارهايي مشغوليد؟ به فعاليتش در ساختمان مشاوران رييس جمهور به عنوان يك كارمند رسمي جمهوري اسلامي اشاره كرد و گفت:« البته دبيركلي كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين را بر عهده دارم و در كنار آن به كارهاي مطالعاتي و شخصي خود مي‌پردازم.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محتشمي‌پور درگفتگو باايسنا: بدون عدالت، شعارآزادي سرابي بيش نيست' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016