سه شنبه 5 مهر 1384

آصفي: هر اقدام داوطلبانه‌اي را لغو و اقدامات ديگري را در دستور كار قرار مي‌دهيم، ايسنا

* يادداشت اعتراض آميزي براي ‌٢١ كشور موافق قطعنامه اروپا در دست تهيه است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


آصفي با باين اين كه يادداشت اعتراض آميزي براي 21 كشور موافق قطعنامه اروپا در دست تهيه است گفت:مساله‌ي لغو پروتكل الحاقي حتما از تصميمات ماست.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان كه صبح امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي‌گفت با اشاره به بيانيه‌ي اخير وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به قطعنامه‌ي سه كشور اروپايي كه در اجلاس شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصويب شده صادر شده بود گفت: مساله‌ي تعليق هم امري داوطلبانه بوده و لذا شامل آن مي‌شود و همان گونه كه در اين بيانيه‌ تصريح شده هر اقدام داوطلبانه‌اي را لغو و اقدامات ديگري را در دستور كار قرار مي‌دهيم.

وي افزود: اجازه دهيد تا مروري را بر آن چه كه از ابتدا تاكنون رخ داده عرض كنم: آقاي رييس جمهور در سازمان ملل متحد طرحي را ارايه كرده‌اند و ما مدت‌ها منتظر بوديم كه اروپايي‌ها تضمين‌هاي عيني‌شان را ارايه نمايند كه چنين نكرده‌اند.

آصفي ادامه داد: اروپايي‌ها برعكس اين مساله صورت مساله را پاك كرده و گفتند بهترين تضمين عيني اين است كه شما از چرخه‌ي سوخت هسته‌يي صرف نظر نماييد در حالي كه طرح آقاي رييس جمهور كه در نيويورك ارايه شده و شامل فراهم كردن امكان حضور و مشاركت كشورهاي خارجي در اين پروژه‌ها مي‌شد را هر عقل سليمي به عنوان يك تضمين عيني مي‌پذيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: اگر بهانه جويي‌هاي اروپا نبود اين طرح خود بهترين تضمين عيني بود و طرحي كه ما در نيويورك ارايه كرديم براي نيل به تفاهم و ايجاد فضايي بين ما اروپا و آژانس بود.

وي همچنين با اشاره به جلسه‌ي اخير شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: براي اولين بار در اين جلسه اجماعي در خصوص ايران حاصل نشد و اين از موارد بسيار معدود و نادر بود كه موضوع در اين شورا به راي‌گيري گذاشته نشد و آن گونه كه من به ياد دارم تنها يك يا دو بار چنين اتفاقي رخ داده است كه اين نشان مي‌دهد آن چه در خصوص ايران گذشت امري بي سابقه بوده است.

آصفي در ادامه اظهار داشت: همچنين اين جلسه نشان مي‌دهد كه بسياري از كشورها بر حقانيت ما و اين كه مقاصد ما صلح آميز است صحه گذاشتند؛ جا دارد در اين ميان جدا از ونزوئلا تشكر كنم اقدام اين كشور مورد توجه مسوولان ما قرار گرفته و اقدام بسيار شايسته بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان افزود: همچنين جا دارد از 12 كشور ديگر هم كه رويكرد متفاوتي را نسبت به پرونده‌ي هسته‌يي ايران نشان داده‌اند تشكر نمايم و ابراز اميدواري كنم كه در آينده اين رويكرد تقويت شود.

آصفي همچنين گفت: در خصوص 21 كشور ديگر هم يادداشت اعتراض آميزي را در دست تهيه داريم كه با بيان مباني حقوقي و يادآوري ضعف‌هاي حقوقي ديگران اعتراضمان را به اين كشورها اعلام و ارسال خواهيم كرد.

وي همچنين گفت: عملا در اجلاس اخير اجماع شكسته شد و فضاي ديگر ايجاد شد كه اين مساله نشان مي‌دهد دنيا نسبت به مساله ايران يك اجماع نگران كننده ندارد و اين كه برخي كشورهاي غربي به دروغ از اجماع جهاني در اين خصوص سخن مي‌گويند و سعي در همراه كردن برخي ديگر را در اين مسير با خود دارند عملا نقض شد.

آصفي همچنين اظهار داشت: به نظرم در اين فضا جمهوري اسلامي ايران بيش از هر كشوري تلاش نمود تا آژانس را تقويت نمايد ما در جهت تقويت آژانس گام برداشتيم ولي ظاهرا خود اعضاي آن در حال تضعيف‌اش هستند. ما اعتقاد داريم كه آژانس بايد حفظ شود و براي رسيدگي به مسايل مختلف مورد احترام باشد لذا تاكيد ما بر پادمان، پروتكل، NPT و قوانين آژانس براي همين مساله بود.

وي تاكيد كرد: آژانس نمي‌تواند قواعدي ويژه را براي ايران وضع كند، چرا كه اين مساله باعث ايجاد نوعي آنارشيسم و هرج و مرج بين‌المللي مي‌شود كه ما چنين اجازه‌اي را نمي‌دهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان افزود: اظهارات خود آقاي البرادعي در اين چارچوب قابل توجه است كه اعلام نمود همكاري‌هاي ايران موجب راستي آزمايي شده و پيشرفت‌هاي خوبي را در اين خصوص با آژانس داشته است؛ وقتي فضا اين گونه است چه دليلي براي بد اخلاقي وجود دارد؟

وي تاكيد كرد: مساله‌ي پادمان و پروتكل را نبايد با اقدامات اعتماد ساز خلط نماييم. ما پادمان و پروتكل را اجرايي كرده و حتي افزون بر آن اعتمادسازي هم كرده‌ايم؛ ضمن آن كه اقدامات ما كه فراتر از اينها بوده نبايد با مسايل ديگر خلط شود.

وي همچنين خاطرنشان كرد: تنها وظيفه‌ي آژانس مچ گيري نيست؛ بلكه بخش مهمي از آن كمك به كشورها و توجه به آنها و ارايه تسهيلات به آنهاست و بخش مهمتر رعايت حقوق اعضاي NPT است.

وي افزود: برخي معدود كشورهاي غربي و به ويژه آمريكا از NPT به نفع خود سواستفاده مي‌كنند و محدوديت‌هاي آن را براي ديگران در نظر گرفته و كمك‌ها و نكات مثبت آن را ناديده مي‌گيرند كه اين مساله غيرقابل قبول است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تاكيد كرد: ما هيچ دليلي نمي‌بينيم كه پرونده ايران به شوراي امنيت برود. اين كار نه دليل حقوقي و نه مبناي قانوني دارد؛ ولي اگر غربي‌ها بخواهند قلدري كنند و با زور هم كه شده اين پرونده را به شوراي امنيت بفرستد بسم الله؛ بفرستند ببينيم چه كسي بيشتر ضرر مي‌كند؛ اين گوي و اين ميدان.

آصفي همچنين درباره‌ي مساله خروج از NPT و طرح مجلس براي تعليق پروتكل الحاقي اظهار داشت: ما متناسب با رفتار اروپا تصميم خواهيم گرفت و هر تصميمي كه مجلس بگيرد قابل احترام است، ضمن آن كه منتظريم ببينيم كشورهاي ديگر در مقابل اشتباه بزرگي كه در آژانس كرده‌اند چه مي‌خواهند بكنند. ولي مساله‌ي لغو پروتكل الحاقي حتما از تصميمات ماست چرا كه براي اعتمادسازي بوده و اگر مجلس نيز آن را تصويب كند دليلي مضاعف خواهد شد .

آصفي در ارتباط با خروج از NPT گفت: اين مساله هم به تصميمات آينده‌ي كشورهاي ديگر و آژانس بستگي دارد و اگر آژانس و اروپا رفتار تندي داشته باشند ما را به سمتي سوق مي‌دهند كه چاره‌اي به جز اقدامات متقابل نخواهيم داشت و لذا اين برعهده‌ي ديگران است كه فضا را به گونه‌اي نكنند كه بعدا نتوانند كنترلش نمايند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: از موضع هندي‌ها بسيار تعجب مي‌كنيم و قرار است قائم مقام وزير امور خارجه هند ضمن ملاقات با سفير ما در خصوص راي اين كشور در شوراي حكام توضيح دهد ما قطعا از اين مساله ناراضي هستيم و متناسب با آن اقدام خواهيم كرد.

Copyright: gooya.com 2016