چهارشنبه 6 مهر 1384

عطريانفر: مشخص نيست كه بر چه اساس و به چه حقي بايد از انرژي هسته‌‏اي برخوردار شويم، ايلنا

* خاتمي شبيه‌‏ترين شخصيت در زمان كنوني به امام است
* زماني كه روحانيت حق ويژه‌‏اي براي خود قائل باشد، احزاب فراگير شكل نمي‌‏گيرند
* ادبيات مشترك سياسي حتي ميان مخالفان جدي جز ضروريات جامعه است
تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: تا زماني كه سياست‌‏ورزي از آن روحانيت تلقي شود و روحانيت حق ويژه‌‏اي براي خود قائل باشند، احزاب فراگير در كشور شكل نمي‌‏گيرد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمد عطريانفر در نشست بررسي آرايش جديد نيروهاي سياسي كه از سوي حوزه شمال تهران جبهه مشاركت ايران برگزار شد، شرايط سياسي موجود را نامطلوب ندانست و اظهار داشت: اتفاقي كه افتاده كمرنگ شدن حضور اصلاح‌‏طلبان در قدرت است، در حالي كه اصلاح‌‏طلبان عادت به حضور در قدرت داشته‌‏اند.
وي با بيان اينكه عرصه سياست در ايران از اين مشكل تاريخي كه مشخص نيست چگونه بايد سياست‌‏ورزي كرد، رنج مي‌‏برد، افزود: اينكه خاستگاه سياست‌‏ورزي در ايران احزاب هستند يا روحانيت، هنوز روشن نشده ‌‏است و نتوانسته‌‏ايم به آن پاسخ دهيم.
عطريانفر با اشاره به تغيير معادلات جهاني تصريح كرد: در اين معادلات ايران يك عنصر از نظام جهاني است و بايد نسبت خود را با اين نظام تعيين كند؛ نظامي كه در آن مرزهاي فرهنگي شكسته شده است.
وي افزود: سياست‌‏ورزي نيز در معادلات جهاني جديد تعريف مي‌‏شود، عالم سياست‌‏ورزي نمي‌‏تواند بر پايه خرده فرهنگ‌‏هاي سياسي جوامعي شكل بگيرد كه مي‌‏خواهند در يك بستر جهاني فعاليت كنند، همچنانكه در پرونده هسته‌‏اي ديديم كه چگونه يك ساز مخالف معادلات را به هم ريخت.
اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي افزود: در دنيا 25 كشور از انرژي هسته‌‏اي برخوردارند كه بسياري از آنها مواد غني‌‏شده اورانيوم براي توليد انرژي هسته‌‏اي را دريافت مي‌‏كنند.
به گفته عطريانفر، اكثريت اين كشورها از وضعيتي برخوردارند كه امروز به ايران پيشنهاد مي‌‏شود يعني در اختيار گذاشتن سوخت هسته‌‏اي.
وي هزينه‌‏هاي برخورداري از انرژي هسته‌‏اي را مورد اشاره قرار داد و بيان كرد: مشخص نيست كه بر چه اساس و به چه حقي بايد از انرژي هسته‌‏اي برخوردار شويم.
عطريانفر با تصريح بر اين كه سياست و سياست ورزي امري جهاني و برخوردار از يك زبان و واژگان مشترك در جهان است و در نتيجه احزاب ايران نيز بايد از يك زبان براي سياست ورزي استفاده كنند، نامه نگاري‌‏هاي بين محمدرضا خاتمي و عسگر اولادي را بسيار مثبت و داراي معاني عميق ارزيابي كرد.
وي اظهار داشت: امروز بسياري از حكومت ها حتي با اپوزيسيون مخالف خود به گفت‌‏وگو مي‌‏پردازند، بنابراين ادبيات مشترك سياسي حتي ميان مخالفان جدي جز ضروريات جامعه است.
اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي، باپرداختن به تحزب و روحانيت در ايران و اين كه اصالت سياست ورزي با تحزب است يا روحانيت، اظهار داشت: روحانيت درنيم قرن اخير با ساقط كردن حكومت شاه و تشكيل يك حكومت اسلامي نقش ويژه اي ايفا كرده است.
عطريانفر انتخاب رييس‌‏جمهوري و رييس مجلس غير روحاني را به لحاظ تئوريك قابل بررسي دانست و تصريح كرد: انتخاب حداد عادل و احمدي نژاد نشان داد اين كه اصالت با روحانيت است، مورد چالش قرار گرفته است.
وي تاكيد كرد: روحانيت بايد ذيل يك حزب تعريف شوند و اصالت ويژه نداشته باشد.
عضو شوراي سياست گذاري روزنامه شرق با اشاره به اين كه حزبي تازه تاسيس توانست در انتخابات حتي نيروهاي محافظه كار اصيل را از صحنه خارج كند، اظهار داشت: امروز بين خاتمي و ناطق نوري درد مشتركي وجود دارد، امروز حزب اهميت بيشتري از روحانيت پيدا كرده است.
به گفته وي فرصت سياست ورزي در ايران به دليل شرايط انقلاب و جنگ از احزاب گرفته شد اما پس از جنگ فرصت براي فعاليت ايجاد شده است، هرچند احزاب در اين مدت دچار اشتباهات تاكتيكي و خود بيني شدند.
عطريانفر رفتارهاي راديكال و انقلابي از موانع سياست ورزي در ايران برشمرد.
اين عضو حزب كارگزاران سازندگي با انتقاد از عدم توجه اصلاح طلبان به توده ها و روستاها ابراز عقيده كرد كه گسترش تشكيلات و تشكيل حوزه ها در روستاها نمي توانند اين فقدان ارتباط اصلاح طلبان با مردم را رفع كند.
وي با بيان اين كه اصلاح طلبان راه ناهمواري در پيش دارند و مشكلش حتي از انقلابيون بيشتر است به اين دليل كه از يك طرف در مقابل محافظه كاران و از طرف ديگر در مقابل راديكال ها قرار دارند تصريح كرد: اصلاح طلب بر خلاف انقلابي نمي توان جامعه را دو قطبي كند و به حركت هاي راديكال دست بزند بايد كنش سياسي درستي از خود نشان دهد.
عطريانفر افزود: يك اصلاح طلب از يك انقلابي نيازمند مهارت سياسی بيشتري است لذا نيازمند اين هستيم كه مهارت سياسي را در حوزه اصلاح طلبي خود وارد كنيم.
وي در ادامه سخنانش با بيان اين كه مخالف كانديداتوري هاشمي در مجلس ششم بوديم و استدلال‌‏هاي خود را با ايشان در ميان گذاشتيم، تصريح كرد: هاشمي پاسخ داد عده‌‏اي نگران هستند كه افراطيوني با در اختيار گرفتن مجلس همه چيز حتي قانون اساسي را تغيير دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عطريانفر در پاسخ به سوالات حاضران با بيان اين كه معتقدم كارگزاران حزب نيست و از اركان اصلي يك حزب برخوردار نيست و نتوانسته در تمام تحولات سياسي دوران خاتمي نقش مشخصي ايفا كند، خاطرنشان كرد: به دليل برخوردهايي كه با كارگزاران صورت گرفت، اين تشكل نتوانست به يك حزب تبديل شود و به فعاليت هاي حداقلي بسنده كرد.
وي افزود: اين جمعي كه نام كارگزاران برخود دارد به عنوان يك حزب معنادار تاريخي محسوب نمي‌‏شود.
عطريانفر در ادامه با اشاره به انتخابات رياست‌‏جمهوري برخي شعارهاي داده شده در اين انتخابات را مبني بر عدم صرف هزينه انتخاباتي براي يك كانديدا نادرست و كذب خواند و گفت: نبايد گفت كه اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شكست خورده‌‏اند بلكه برخي استفاده رقيب از تمامي ظرفيت‌‏هايش اين نتيجه را رقم زد.
وي در عين حال تصريح كرد: اين به معناي عدم ضعف در عملكرد اصلاح طلبان نيست.
عطريانفر معتقد است كه اصلاح طلبان مي‌‏توانند به اجماع برسند و به جاي هاشمي و معين در مود شخص ديگري مثل نجفي به اتفاق نظر برسند.
عطريانفر تصريح كرد: اصلاح‌‏طلبان مي‌‏توانستند فردي را كانديدا كنند كه امكان تاييد صلاحيت و در عين حال پيروزي در انتخابات را داشته باشد اما در اين مورد اشتباه كرده‌‏اند.
وي در عين حال پيش بيني اصلاح‌‏طلبان از انتخابات را براساس يك روش علمي، كارآمد و صحيح دانست كه براساس آن انتخابات نمي‌‏توانست چنين نتيجه‌‏اي را به همراه داشته باشد.
عطريانفر در بخش ديگري از سخنانش با يادآوري ديدگاههاي فقهي امام و رفتارهاي حكومتي ايشان، محمد خاتمي را شبيه‌‏ترين شخصيت در زمان كنوني به امام دانست.

Copyright: gooya.com 2016