جمعه 8 مهر 1384

اظهارت سعيد حجاريان درخصوص استعفاي دبيركل جبهه مشاركت در کنگره هشتم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سعيد حجاريان در روز اول هشتمين كنگره جبهه مشاركت ايران اسلامي و پس از بحث‌‏هاي موافق و مخالف با استعفاي خاتمي از دبيركلي اين حزب، سخناني را در اين باره ارائه كرد.

به گزارش "ايلنا"، سعيد حجاريان در اين خصوص گفت: چند نكته در بحث‌‏هاي امروز ديدم. چون ظاهراً اولين كسي كه استعفاي آقاي خاتمي را علني مطرح كرد، من بودم و به قول دوستان، اين آتش را من به پا كردم. خواستم بگويم تا خود را تبرئه كنم، البته در جلسات دفتر سياسي خود آقاي خاتمي چند بار اين بحث را مطرح كرده بود كه من بايد بروم و نمي‌‏مانم. شايد رسماً بايد گفته مي‌‏شد و من به عنوان مقام غيررسمي نبايد اين موضوع را مي‌‏گفتم. شايد هم طرح موضوع سبب خير شد و دوستان با فكر بازتر نظر دادند و در حوزه‌‏ها و مناطق در اين مورد بحث كرده‌‏اند. اما اين كه گفته شود استعفا نشانه هزيمت در برابر حزب پادگاني است، خيلي با آن موافق نيستم. آقاي خاتمي آدم مسؤوليت‌‏پذيري است.
وي افزود: آقاي خاتمي گفته كه مادر اشل حزب با كار خود بايد نشان دهيم كه مثلا در مقوله ارزيابي هسته‌‏اي اگر پرونده به شوراي امنيت رفت و خداي ناكرده آسيبي به كشور رسيد، بايد مسؤوليت بپذيرند. ما با كار خود راه استعفا براي ديگران را هم هموار مي‌‏كنيم. منتهي يك اشكال ديدم و آن اينكه در اشل حزب ما مسؤوليت هميشه همراه اختيارات است. آيا آقاي خاتمي كه مسؤوليت پذيرفته، اختيارات هم داشته؟ من مي‌‏گويم نداشته است؛ هم در داخل حزب و هم در محيط پيراموني. محيط پيرامون شرايطي بوده كه او را كاملاً مسلوب‌‏الاختيار كرده بود. از آدم مسلوب‌‏الاختيار كه نمي‌‏توان مسؤوليت خواست. اما بالايي‌‏ها چي؟ آنها اختيار تام داشتند و اصلاً همه اختيارات در اختيارات آنها بوده است. حتي در جزئيات امور از سياست خارجي، انرژي هسته‌‏اي، نيروهاي مسلح و حتي در مجلس و دولتي كه مدتي دست ما بوده، آنها اختيار داشتند پس آنها بايد پاسخگو باشند نه آقارضا كه اختياري نداشته است.
حجاريان ادامه داد: اصلي وجود دارد به نام تناسب مسؤوليت و اختيار؛ آيا اين مسأله رعايت مي شود؟ الان طوري شده كه برخي نهادها اختيار دارند اما مسؤوليت ندارند و برخي نهادها بالعكس مسؤوليت دارند اما اختيار ندارند. اين موضوع در كشور ما يك مشكل حقوقي است، اما ما بايد اين مسأله را در حزب حل كنيم. من يك راي دارم و ساير اعضا از جمله آنها كه سالي يك بار هم به حزب سر نمي‌‏زنند، نيز يك رأي دارند. اول بايد معلوم كرد اختيارات چقدر است و بعد مسؤوليت خواست. اين مسأله در سطح اركان، حوزه‌‏ها و مناطق بايد حل شود. مثلاً بعضي جاها بايد از شاخه بودن درآيند و سازمان شوند يا اقتدار لازم به شوراي داوري، دفتر سياسي و خود دبيركل داده شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايزران اسلامي در ادامه سخنان خود، گفت: در جلسه امروز جوانبي فراموش شد، يكي شهيد نيرو كه در جريان انتخابات شهيد شد. ديگري آيت‌‏الله عبايي كه عضو و مسؤول حزب و امام جمعه ما بوده و از قديم ارتباطاتي با ما داشت. آقا رضا نگران نباشن، چشم بگذاري نه ماه تمام شده و در اين فاصله انتخابات هم نداريم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اظهارت سعيد حجاريان درخصوص استعفاي دبيركل جبهه مشاركت در کنگره هشتم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016