یکشنبه 10 مهر 1384

كتاب "سازمان مجاهدين خلق ايران" خاطرات نوشته شده حسين روحاني در زندان، منتشر شد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

كتاب "سازمان مجاهدين خلق ايران" نوشته "حسين احمدي ‌‏روحاني" توسط انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا به نقل از پايگاه خبري مركز اسناد انقلاب اسلامي ، اين كتاب نوشته "حسين احمدي ‌‏روحاني" از اعضاي اصلي سازمان مجاهدين خلق است.با انتشار خاطرات "احمد احمد" دريچه تازه‌‏اي به روي تحقيقات مربوط به سازمان مجاهدين خلق گشوده شد. پس از آن، انتشار خاطرات "نجات حسيني" از اعضاي سازمان كه در خارج از كشور چاپ و در داخل كشور افست شد، با نام "بر فراز خليج‌‏فارس" يك نمونه پر مطلب ديگر هم در باره سازمان انتشار يافت. خاطرات "لطف‌‏الله ميسمي" هم از حيث اطلاعات، قوي و پر مطلب است. طبعاً در استفاده از اين كتاب‌‏ها بايد احتياط لازم را به عمل آورد.
پس از آن كتاب‌‏هاي ديگري در اين زمينه منتشر شد كه هر كدام مي‌‏تواند گوشه‌‏اي از فعاليت‌‏هاي اين سازمان را كه تجربه ناخوشايندي در تحول يك سازمان مذهبي به يك سازمان الحادي بود، نشان دهد.
"حسين احمدي روحاني"، يكي از اعضاي قديمي سازمان مجاهدين‌‏خلق است كه سال‌‏ها در عراق و سوريه زندگي مي‌‏كرد و به همراه "تراب حق‌‏شناس" فعاليت‌‏هاي سازمان را در كشورهاي عربي سامان مي‌‏دادند. اين دو نفر كه با سران اوليه سازمان همراه بودند، به دليل آن كه در خارج از كشور بودند هيچ‌‏گاه در مركزيت سازمان حضور نداشتند. هر دو نفر در جريان تحولات سازمان، سال 1355 به ايران بازگشتند و در روند تغييرات و تحولات دروني سازمان، سال 1357 نقش مهمي داشتند. هر دو نفر جزء كساني بودند كه ماركسيست شدند و با راندن "تقي شهرام" به‌‏حاشيه در متن سازماني كه اين زمان آن را شاخه ماركسيست لنينيست سازمان مي‌‏ناميدند، فعاليت خود را آغاز كردند.
در حوالي انقلاب، اين شاخه به چند گروه تقسيم شد كه "راه‌‏كارگر" و "پيكار"، دو گرايش برجسته آن بود. اين دو نفر در سازمان پيكار كه تندروترين سازمان ماركسيستي پس از انقلاب بود به هدايت آن پرداختند و در همراهي با حزب "كومله" و "دموكرات كردستان" به جنگ مسلحانه با جمهوري اسلامي مشغول شدند. از اين دو تن، "روحاني"، سال 1360 دستگير شد و "تراب حق‌‏شناس" از كشور گريخت.
روحاني در زندان متنبه شد و خاطرات خود را در باره تأسيس سازمان مجاهدين به تفصيل نوشت. كتابي كه اكنون به چاپ رسيده، متن دست‌‏نوشته‌‏هاي اوست كه در پرونده وي نگهداري مي‌‏شده است.
روايت وي از سازمان، روايت دست ‌‏اول است و به‌‏خصوص در ارتباط با فعاليت‌‏هايي كه در عراق بوده، منحصر است. وي شرحي هم از ديدارش با امام خميني به دست داده است؛ مطلبي كه خود امام هم در يكي از سخنراني‌‏هاي‌‏شان به آن اشاره كردند.
به هر روي، اين كتاب را بايد يك اثر مهم و پر مطلب در باره تاريخچه سازمان مجاهدين دانست.
نكته تازه آنكه اين نخستين بار است كه متن پرونده يك زنداني پس از انقلاب به چاپ مي‌‏رسد.
مناسب است كه اشاره كنيم خاطرات "تراب حق‌‏شناس" هم در مجله "پيكار" در شماره‌‏هاي طولاني، سال 1385 و 1359 به چاپ رسيد. در خارج از كشور هم بخشي از خاطرات وي در مجله "آرش" چاپ شد. قاعدتاً بايد حرف زيادي هم براي گفتن داشته باشد.
در مقدمه اين كتاب آمده است: "حسين احمدي ‌‏روحاني"، سال 1320 در مشهد متولد شد. پس از اخذ ديپلم، براي ادامه تحصيلات به دانشگاه كشاورزي كرج راه يافت. وي جزء دومين گروهي است كه به سازمان مجاهدين‌‏خلق پيوست و از كادرهاي مركزيت سازمان شد.
تدوين كتاب "شناخت" از آثار "حسين احمدي ‌‏روحاني" است؛ وي در ماجراي هواپيما ربايي سازمان مجاهدين ‌‏خلق به عراق رفت و مدت‌‏ها در راستاي اهداف اين سازمان به عراق و بيروت سفر كرد. بعد از تغيير ايدئولوژي سازمان در سال 1354 نيز ماركسيست شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي با تني چند از بازماندگان سازمان مجاهدين‌‏خلق، "سازمان پيكار در راه آزادي طبقه كارگر" را تأسيس كرد. سازمان پيكار كه بناي خصمانه‌‏اي با جمهوري اسلامي گذاشته بود، در تيرماه 1360 مورد شناسايي نيروهاي انقلاب قرار گرفت و ضربه‌‏اي كاري را پذيرفت. در اين عمليات، بيش از صد قبضه سلاح خودكار و تعدادي از كادرهاي سازمان توقيف و دستگير شدند. روحاني تلاش كرد تا بار ديگر اين سازمان را سر و سامان بدهد، ولي مجدداً در بهمن همان سال، سازمان، مورد حمله نيروهاي انقلاب قرار گرفت و اعضاي باقي‌‏مانده، از جمله روحاني دستگير شدند. وي در زندان به همكاري پرداخت و اطلاعات ذي‌‏قيمتي را در اختيار نيروهاي انقلاب گذاشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از جمله تأليفات "روحاني"، همين كتابي است كه اكنون به چاپ رسيده است. عين اين كتاب به دست خط "روحاني"، در مركز اسناد انقلاب اسلامي موجود است و در بسياري از كتاب‌‏هايي كه در رابطه با انقلاب اسلامي نوشته شده است، به ‌‏عنوان "دست ‌‏نوشته‌‏هاي حسين روحاني" مورد استناد قرار گرفته است.
مركز اسناد انقلاب اسلامي به حكم وظيفه تبيين تاريخ انقلاب اسلامي، اين دست‌‏نوشته‌‏ها را بدون هيچ كم و كاست يا تغييري و تنها با ويرايش در حد علامت‌‏گذاري و سه پاورقي توضيحي به چاپ مي‌‏رساند.
از آنجا كه از سازمان مجاهدين‌‏خلق، به‌‏دليل ماهيت آهنين و فرقه‌‏اي‌‏اش، اطلاعات كمي منتشر شده، انتشار اين كتاب از سوي يكي از اعضاي اصلي سازمان مجاهدين‌‏خلق مي‌‏تواند اطلاعات مفيدي را در اختيار اهل تحقيق قرار دهد.
شايان ذكر است، كتاب "سازمان مجاهدين‌‏خلق ايران" در 320 صفحه و با شمارگان سه هزار جلد و قيمت 20 هزار ريال، اوايل مهرماه جاري روانه بازار كتاب شده است.

Copyright: gooya.com 2016