دوشنبه 11 مهر 1384

موافقان و مخالفان استعفاي محمدرضا خاتمي، ايلنا

خاتمي:
پيام استعفا پاسخگويي به جامعه است

هادي خانيكي، مخالف استعفا:
پيروزي و شكست را بايد تقسيم به نسبت كرد

شجاع‌‏پوريان، موافق استعفا:
تغيير دبيركل امكان تغيير در ساير رده‌‏ها را فراهم مي‌‏كند

تهران- خبرگزاري كار ايران

يكي از مواردي كه در دستور كار كنگره هشتم جبهه مشاركت ايران اسلامي قرار داشت و از مدت‌‏ها قبل در محافل سياسي بحث برانگيز شده بود، موضوع بررسي استعفاي دبيركل اين حزب بود.

استعفاي محمدرضا خاتمي در نهايت با راي مخالف 131 تن از 169 عضو اصلي حاضر در كنگره راي نياورد و وي تا كنگره آتي، دبيركل جبهه مشاركت باقي ماند.
آنچه در پي مي‌‏آيد، بخشي از سخنان و استدلال‌‏هاي موافقان و مخالفان استعفاي دبيركل حزب مشاركت در جلسه داخلي كنگره هشتم است كه از خبرنامه داخلي اين جبهه نقل مي‌‏شود.
به گزارش "ايلنا"، محمدرضا خاتمي ضمن اعلام استعفاي خود از دبيركلي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: شايد بهترين فرصت براي حزب اين بود كه سال گذشته استعفاي مرا مي‌‏پذيرفت و فرد ديگري را به دبيركلي برمي‌‏گزيد چرا كه شرايط كشور و حزب در سال گذشته بهترين فرصت براي تجديد سازمان در حزب بود.
وي تاكيد كرد: هفت سال مسووليت براي يك نفر كفايت مي‌‏كند و اين را دنياي امروز به ما نشان مي‌‏دهد.
خاتمي افزود: تغيير و تحول در حزب مشاركت بايد در بهترين موقعيت انجام شود تا در جامعه حزب را به عنوان تشكيلاتي داراي كادر بشناسند.
دبيركل جبهه مشاركت افزود: عده‌‏اي مي‌‏گفتند با رفتن من حزب دچار مشكل مي‌‏شود اما من فكر مي‌‏كنم اين استدلال بزرگترين توهين به حزب است چون افتخار ما اين است كه تشكيلات به فرد وابسته نيست.
وي با بيان اينكه در حزب افراد توانا و فعالي حضور دارند و فكر مي‌‏كنم در يكسال باقي مانده نمي‌‏توان با دبيركلي من به اهداف حزب رسيد، خاطرنشان كرد: پذيرش استعفاي من به نفع حزب، جامعه و تجربه تحزب در كشور است.
خاتمي در بخش دوم سخنانش كه پس از اظهارات موافقان و مخالفان استعفاي وي بيان شده، به شكست جبهه مشاركت در سه انتخابات متوالي شوراها، مجلس و رياست‌‏جمهوري اشاره كرده و گفت: مي‌‏گويند دبيركل در جريان انتخابات فعال بوده و زياد سخنراني كرده است اما كار دبيركل كه سخنراني نيست بلكه راه انداختن حزب و بسيج نيروهاست.
وي افزود: شايد اصلا سياست سخنراني ما و مجموعه سياست‌‏ها غلط بوده است.
دبيركل جبهه مشاركت با بيان اينكه اگر حزبي ناموفق بوده، دبير كل را به عنوان نهاد تغيير عوض مي‌‏كند، ابراز عقيده كرد: اين استعفا پيام پاسخگويي به جامعه است، اينكه چون در حزب كار جمعي صورت مي‌‏گيرد كه يك فرد نبايد استعفا دهد، زير سوال بردن اصل پاسخگويي است.
وي تاكيد كرد: معتقدم بهترين گفتمان و پيام به جامعه پذيرش استعفاي دبيركل است و كنگره بايد اين پيام را بدهد كه به اشتباهات خود واقف است.
خاتمي در ادامه بر ضرورت سازماندهي و تقويت تشكيلات در يك سال آينده تاكيد كرد و گفت كه چنين مديريتي را ندارد و جبهه مشاركت به يك مدير سازمانده نيازمند است.
وي تصريح كرد: اگر بخواهيم سياست يا استراتژي حزب را تغيير دهيم، بايد دبير كل به عنوان نماينده اين سياست تغيير كند و نمي‌‏شود دبيركل شوراي مركزي و همه اركان تغيير نكند و بگوييم تغيير كرده‌‏ايم.
به گزارش "ايلنا"، در اين جلسه هادي خانيكي, علي مزروعي, داود سليماني, سعيد شريعتي, رضا شريفي و برخي ديگر از اعضاي جبهه مشاركت به عنوان مخالف استعفاي دبيركل سخن گفتند.
هادي خانيكي با اشاره به اينكه دليل اصلي محمدرضا خاتمي براي استعفا، شكست جبهه مشاركت در انتخابات است، گفت: معتقدم چه پيروزي و چه شكست را بايد تقسيم به نسبت كرد.
وي افزود: جبهه مشاركت كسي را در حد دكتر خاتمي ندارد، به خصوص فردي كه بتواند در اين شرايط گذار مجموعه را مديريت كند، ضعف مديريت حزب به خاطر دبيركل نيست و ايشان بايد از عقل جمعي تبعيت كند.
خانيكي پيشنهاد خود به محمدرضا خاتمي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌‏جمهوري و عدم كانديداتوري در انتخابات مجلس هفتم را يادآور شد و گفت: تاكنون به دليل انتصاب خاتمي به رييس‌‏جمهور توانايي وي مغفول مانده است.
داود سليماني ديگر مخالف استعفاي محمدرضا خاتمي از سمت دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي نيز گفت: كساني كه مي‌‏گويند دبيركل بايد استعفا دهد، با اين استدلال كه بايد در حزب تغيير و تحول به وجود آيد، بايد بدانند كه اصلاحات با رفتن يك فرد و آن هم موثرترين فرد، تشكيلات حاصل نمي‌‏شود.
وي افزود: حزبي كه در مقابل حاكميت يكپارچه با محدوديت‌‏هاي فراوان بيروني قرار داشته، نبايد به خاطر يك شكست خودزني كند.
علي مزروعي نيز در كنگره هشتم مشاركت در مخالفت با استعفاي دبيركل سخن گفت. وي اظهار داشت: در شرايط محيطي موجود تغيير دبيركل پيام منفي به جامعه مي‌‏دهد، الان بايد پيام ايستادگي و مقاومت به جامعه دهيم.
وي افزود: اينكه در همه جاي دنيا پس از شكست، دبيركل استعفا مي‌‏دهد، در مورد ايران مصداق ندارد، ما كجاي كشورمان به آنها مي‌‏خورد كه اين كارمان مثل آنها باشد.
مزروعي خط مشي دروني جبهه مشاركت و راهبرد سياست‌‏ورزي را راهبردي درست دانست كه بايد ادامه يابد.
سعيد شريعتي، رييس كميته اطلاع‌‏رساني جبهه مشاركت نيز خاتمي را فعال‌‏ترين عضو جبهه مشاركت در جريان انتخابات دانست كه در اداره تشكيلات نقش مهمي را ايفا كرده است.
رضا شريفي، مسوول شاخه جوانان جبهه مشاركت اظهار داشت: استعفاي دبيركل بيشتر از آنكه به انتخابات برگردد، اعتراض به عملكرد ديگر اعضاي غير فعال حزب است.
به گزارش "ايلنا"، الهه كولايي چهره شاخص جبهه مشاركت در موافقت با استعفاي دبيركل اين حزب سخن گفت.
وي با بيان اينكه به دعوت خاتمي در اين مورد صحبت مي‌‏كند، تصريح كرد: حق تحميل عقيده خود به فرد ديگري را نداريم البته اگر قرار بر استعفاست، مسووليت‌‏پذيري بايد جمعي باشد و اعضاي شوراي مركزي بايد استعفا دهند و نه شخص دبيركل.
الهه كولايي با انتقاد از عدم پشتيباني ساير اعضاي جبهه مشاركت از محمدرضا خاتمي، گفت: نخبگان بايد به تغيير تن دهند، يكي از مشكلات جامعه ما مقاومت در برابر تغيير است و از اين تمرين نبايد ترسيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ولي‌‏الله شجاع پوريان، عضو دفتر سياسي مشاركت و نماينده مجلس نيز در ترسيم استدلال خود در موافقت با استعفاي دبيركل مشاركت گفت: استعفاي دبيركل اين فرهنگ را در كشور تغيير مي‌‏دهد كه يك نفر مدت طولاني در مصدر يك مسووليت باشد، حتي ما در شرايط خاص بايد جسارت عزل دبيركل را داشته باشيم.
وي افزود: بعد از انتخابات يكي از بحث‌‏هاي جدي اصلاح حركت‌‏ها و سلوك گذشته، براي آن بود كه حزب سازماندهي جدي‌‏تر پيدا كند و خاتمي با استعفاي خود اين فرصت را در اختيار تشكيلات گذاشته كه اصلاحات از راس هرم آغاز شود.
شجاع‌‏پوريان گفت: تغيير دبيركل امكان تغيير در ساير رده‌‏هاي حزب مشاركت را فراهم مي‌‏كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موافقان و مخالفان استعفاي محمدرضا خاتمي، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016