چهارشنبه 13 مهر 1384

گزارش بازتاب از نمايشگاه خانه فرهنگ ايران در پاريس و پاسخ نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی در پاريس

دفاع از منافع ملي ايران به شيوه ديپلمات‌هاي مقيم پاريس، بازتاب

در پي لغو برنامه علمي «آسمان آبي» ايران در پاريس، نمايندگان فرهنگي ايران در پاريس به جاي برخورد با دولت فرانسه، با يك نمايشگاه كوچك عكس از انتخابات ايران، تلاش كردند بازتاب‌هاي منفي اين اقدام فرانسوي‌ها در داخل ايران را خنثي كنند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب» از پاريس، اجراي برنامه «آسمان آبي پارسي و تاريخ تحقيقات علمي نجوم در ايران»، در حالي از سوي قصر اكتشافات پاريس لغو شد كه مركز فرهنگي ايران در پاريس و ديگر دست‌اندركاران ايراني، از چهار ماه پيش براي اجراي اين برنامه تدارك ديده بودند.

قرار بود اين برنامه، شب سه‌شنبه هفته گذشته با نام «آسمان آبي پارسي و تاريخ تحقيقات علمي نجوم در ايران» اجرا شود. مركز فرهنگي ايران در پاريس با ارسال دعوتنامه به ايرانيان و فرانسوي‌هاي علاقه‌مند به فرهنگ ايران، خود را براي اجراي اين برنامه آماده كرده بود، ولي دعوت‌شدگان اندكي پيش از اجراي برنامه، مطلع شدند كه مسئولان قصر اكتشافات پاريس، مخالفت خود را با اجراي اين برنامه اعلام كرده‌اند.

برنامه آسمان آبي پارسي شامل اجراي برنامه «گذر زهره» با شركت پوريا ناظمي، ستاره‌شناس ايراني، نمايش فيلم مستند «ماراتون مسيه» شامل تصاوير سقوط اجرام آسماني در كوير ايران، كنفرانس «نفوذ مكتب مراغه و طوسي»، پخش اسلايدهايي از خسوف و كسوف در ايران، مشاهده مستقيم آسمان ايران در پلانتاريوم و نمايشگاه عكس «زير آسمان ايران» بود.

همچنين اجراي كنسرت موسيقي گروه «جامه‌دران» با صداي جمال‌الدين منبري براي پايان برنامه در نظر گرفته شده بود.
براي تدارك و اجراي اين برنامه، متصديان ايراني دست‌اندركاران ايراني از چهار ماه پيش، آغاز به كار كرده و براي اجراي هرچه بهتر آن، نيز هزينه بالايي صرف آن كرده بودند، چرا كه اين فرصت خوبي براي ارائه دانش ايراني و تاريخ اين دانش در ايران براي فرانسوي‌ها به شمار مي‌رفت‌.

همچنين با توجه به اين‌كه دختر يكي از مسئولان عالي‌رتبه مأمور در پاريس با بخش دكوراسيون همكاري داشته، محدوديتي براي هزينه آن وجود نداشته است.
در پيگيري خبر لغو برنامه «آسمان آبي پارسي»، هيچ اطلاعي از اعتراض ايران به اين برخورد فرانسه يا تقاضاي جبران خسارات مادي و معنوي ناشي از آن به دست نيامده است و با مراجعه به سايت سفارت جمهوري ايران در پاريس ـ كه حافظ منافع ايران در فرانسه است ـ هيچ اطلاعيه‌اي، مبني بر اعتراض رسمي ايران در اين زمينه يافت نشده است.

نمايندگان رسانه‌هاي ايراني مأمور در پاريس نيز هيچ‌گونه خبري از لغو اين برنامه پرهزينه ارسال نكرده‌اند و برعكس، يكي از خبرگزاري‌ها با ارسال خبري مفصل به نقل از رايزني فرهنگي ايران در پاريس در مورد شركت عكاسان ايراني در اين شهر براي ارائه عكس‌هايي در زمينه انتخابات ايران پرداخته است.

اين نمايشگاه برخلاف مطالب خبر ارسالي، شامل چند عكس از برگزاري انتخابات اخير ايران در سالني به مساحت 30 متر در محل اين مركز بوده و شايد بينندگان آن از صد نفر ايراني و تعداد كمي فرانسوي تجاوز نكرده باشد.


- اصل گزارش در سايت بازتاب.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

احتراما به آکاهی می رساند که سایت خبری بازتاب، در تاریخ 10 مهر 1384 خبری را با عنوان « دفاع از منافع ملی ایران به شیوه های دیپلمات های مقیم پاریس» به کد خبری 29684 به چاپ رسانیده است. متاسفانه خبرنگارا بازتاب، در این مقاله به کذب و دروغ اقدام به گمانه زنی و تهمت کرده است. رایزنی فرهنگی ایران در پاریس در جهت اطلاع رسانی و آگاهی صحیح خوانندگان، جوابیه زیر را آماده کرده است:


با سمه تعالی

سایت بازتاب برای دفاع منافع ملی ایران، البته نه به شیوه دیپلمات های مقیم پاریس بلکه به شیوه خاص بازتابی یعنی نقل شنیده ها بدون تحقیق مطالبی را در خصوص لغو برنامه های کاخ اکتشاف نقل نموده است که پاره ای توضیحات را ضرور ی می نماید:

1. نمانیدگی فرهنگی ایران که از پایه گذاران انجمن خانه های فرهنگ در پاریس می باشد همراه با دیگر ملل هر ساله در هفته اول ماه اکتبر هفته فرهنگ های خارجی را در پاریس برگزار می نماید. این هفته هر ساله با کمک نهادهای مختلف فرانسوی از جمله شهرداری پاریس با تبلیغات گسترده اجرا می شود.
2. خانه فرهنگ ایران امسال نیز مانند گذشته دو برنامه را از مدتها پیش تدارک دیده بود؛ نمایشگاه مطبوعات و انتخابات اخیر ریاست جمهوری در خانه فرهنگ؛ و فصل علمی فرهنگی آسمان ایران در کاخ اکتشافات. هر دوی این برنامه ها به تفصیل و با جزئیات در بروشور چاپ شده توسط انجمن رایزنی های فرهنگی مدتها قبل به چاپ رسیده بود و فراخوان نمایشگاه عکس انتخابات نیز ماهها پیش از سوی خانه فرهنگ اعلام شده بود. به طور طبیعی پس از اعلام لغو برنامه کاخ اکتشافات بخش دیگر برنامه یعنی نمایشگاه عکس؛ مطبوعات؛ نقاشی مولانا دقیقا طبق برنامه قبلی و اعلام شده؛ در محل خانه فرهنگ با شکوه هر چه تمامتر برگزار گردید.
3. ظاهرا خبرنگار بازتاب نه تنها در شمارش تعداد حاضرین بلکه در اندازه گیری مساحت هم دچار اشتباه فاحشی شده و از این نکته غفلت نموده است که محل اصلی برگزاری هفته فرهنگهای خارجی، خانه های فرهنگ است و این هفته بهانه ای است تا پاریسی ها با خانه های فرهنگ خارجی در کشورشان آشنا شوند. البته دلیل این اشتباه قابل حدس می باشد چراکه اگر به واقع خبرنگار بازتاب در پاریس حضور می داشته است، حتما از عکسهای گرفته شده خود استفاده می نموده است و نه از عکسهای برگرفته از سایت رایزنی فرهنگی ایران.
نمایشگا ه عکس انتخابات، در طبقه هم کف؛ گیشه مطبوعات در نگارخانه زیرزمین؛ در سه روز اول و نمایشگاه نقاشی و خوشنویسی مولانا از روز چهارم زینت بخش فضای حدودا 120 متری و نه 30 متری خانه فرهنگ در این هفته می باشد. که تمام این برنامه ها با موفقبت برگزار گردید. خبرنگار محترم حتما به یاد دارند که همین خانه فرهنگ کوچک به دلیل کیفیت برنامه و مخاطبین در تابستان امسال در فهرست مراکز فعال فرهنگی شهر پاریس قرار گرفته و در یک روز مورد بازدید صدها فرهنگ دوست فرانسوی واقع شد. البته متاسفانه اخباری از این دست؛ و خبر موفقیت دهها برنامه بزرگ و بی سابقه در سال گذشته با حضور گاهی هزاران مشتاق چندان مورد علاقه سایت بازتاب نبوده است.
4. در گزارش بازتاب سخن از هزینه های زاید الوصوف آمده است؛ اگر چه هزینه در راه معرفی فرهنگ ایران اسلامی نه هزینه که سرمایه گزاری است؛ با این وجود هزینه های انجام شده در مقایسه با عظمت طرح بسیار ناچیز است. این هزینه ها به شرح ذیل می باشد
• چاپ 60 عکس که برای صرفه جویی درهزینه ها در داخل کشور و با نرخ معهود در ایران صورت پذیرفت. مجموعه این عکس ها به زودی نه تنها در پاریس بلکه د رچندین شهر فرانسه به نمایش در خواهد آمد.
• هزینه چاپ کارت دعوت و بروشور؛ از آن جا که دعوتنامه ها برای مجموعه برنامه های هفته فرهنگی ایران در نظر گرفته شده بود؛ برای کلیه مخاطبین ارسال گردیده است.
• هزینه دعوت از گروه موسیقی سنتی برای اختتامیه که طبق برنامه این گروه دعوت و اختتامیه در یکی از سالن های زیبای پاریس برگزار گردید.
• نصب و طراحی توسط متخصصین ایرانی مقیم با هزینه ای ناچیز در نظر گرفته شده بود.
5. مواضع به حق جمهوری اسلامی قطعا هزینه هایی را در بردارد و لغو برنامه ای از این دست کمترین آن بوده و به خوبی قابل فهم می باشد. اما این که گفته آمد نماینگی های ایران در این خصوص سکوت کرده اند باز ناروایی دیگر است. نامه اعتراض خانه فرهنگ ایران؛ پی گیری جدی سفارت جمهوری اسلامی ایران؛ لغو یکی از برنامه ها فرهنگی فرانسه در ایران؛ مذاکره رایرنی فرهنگی ایران با وکلا برای پی گیری های حقوقی ماجرا از جمله این اقدام هاست. بیاینه رایزنی فرهنگی ایران که اتفاقا در سایت رایزنی نیز از روز بعد از لغو قرار گرفته و البته باز هم از چشمان خبرنگار بازتاب به دور مانده است از دیگر اقدام های رایزنی فرهنگی می باشد که جا داشت در گزارش بدان پرداخته می شد.
6. در ضمن هیچ فرزند هیچ دیپلمات ایرانی در هزینه کردن برای این طرح دخالتی نداشته است و این کذب محض قانونا قابل تعقیب است.
7. جای شگفتی است که خبرنگار مقیم رسانه ای چون بازتاب؛ برای تحقیق در باره چنین امری از یک گفت و گوی ولو تلفنی با مجری اصلی این طرح یعنی نمانیدگی فرهنگی اجتناب نموده و حتی حاضر به رویت برنامه هایی که از مدتها پیش توسط انجمن خانه های فرهنگ در سطح شهر پخش شده است نمی باشد و به گمانه زنی ها اکتفا می کند. عجبا که نه تنها از اخلاق و اسلام که از همه اصول اخلاقی دورمانده ایم. کاش سایت بازتاب برای جلب مخاطب بیشتر راه اطلاع رسانی درست و سریع را در پیش می گرفت نه تخریب و گمانه زنی های ناروا.
8. در ضمن وظیفه خود می دانم که در آستانه ماه مبارک رمضان به سایت محترم بازتاب توصیه نمایم، که خبرنگاران خود را به اخلاق و دین و دوری از اخبار کذب نصیحت نماید. در پایان از همه خوانندگان بازتاب دعوت می شود جزئیات برنامه های اجرا شده در این هفته را روی سایت نمانیدگی فرهنگی ایران در فرانسه به نشانی www.iran-fr.com جویا شده و خود به قضاوت بنشینند.

نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
پاریس

Copyright: gooya.com 2016