جمعه 29 مهر 1384

قطعنامه پيشنهادي ايران درباره گفت‌وگوي تمدن‌ها به تصويب مجمع‌عمومي رسيد، ايرنا

سازمان ملل، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۲۹‬
خارجي. سياسي. ايران. مجمع عمومي.

مجمع عمومي سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه خود قطعنامه گفت و گوي تمدنها را كه ازطرف جمهوري اسلامي ايران به اين مجمع پيشنهاد شده بود، بااجماع تصويب كرد.

تصميم به برگزاري اين جلسه در پنجاه‌وششمين نشست مجمع عمومي اتخاذ و بر اساس آن مقرر شده بود كه موضوع گفت وگوي تمدنها در دستور كار اين مجمع در نشست سال جاري قرار گرفته و جلسه‌اي نيز براي بحث و بررسي درباره آن اختصاص داده شود.

درقطعنامه‌ارائه شده، با تاكيد بر نقش همه تمدنها و فرهنگ‌ها در غناي تمدن بشري، اهميت درك و احترام به تنوع فرهنگي، تعهد دولتها براي انجام اقدامات لازم با هدف تقويت فرهنگ صلح و گفت و گو در همه سطوح مورد تصريح قرار گرفته است.

اين قطعنامه همچنين ضمن اشاره به اهميت رفاه، سعادت و پيشرفت انسانها در همه نقاط دنيا و تشويق احترام، گفت و گو و همكاري ميان فرهنگها و تمدنهاي مختلف، از برخي ازايده‌هاي ارائه شده دراين زمينه همچون ائتلاف تمدنها و گفتگوي بين اديان استقبال شده‌است.

همچنين در ادامه قطعنامه از دولتها خواسته شده است تا اقدامات مناسبي را درراستاي ارتقاي اين ايده درسطوح مختلف طرح ريزي نموده وگزارش فعاليت- هاي خود را به دبيركل سازمان ملل ارائه دهند.

در نشست امروز مجمع عمومي، نمايندگان بيش از ‪ ۳۰‬كشور و همچنين نماينده سازمان كنفرانس اسلامي سخنراني و از جمهوري اسلامي ايران بخاطر ارائه اين ايده تشكر و قدرداني كردند.

دكترمحمدجواد ظريف سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل در اين نشست با ارائه قطعنامه دستور كار جهاني گفت و گوي تمدن‌ها، نقش اين ايده را دربهبود تعاملات بين‌المللي و ارتقاء روح همكاري و روابط مسالمت آميز ميان دولتها و ملتها تشريح كرد.

وي گفت: جامعه جهاني در هيچ زماني همانند امروز نيازمند تلاش هماهنگ براي تقويت فرهنگ صلح و گفت و گوي تمدن‌ها نبوده و به همين خاطر اهميت اين ايده‌ها در سندي كه اخيرا به تصويب سران دولتها در نيويورك رسيد مورد شناسايي قرار گرفته است.

نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل افزود: چالشهايي كه در عرصه بين المللي با آن مواجه‌ايم، چند وجهي بوده و دراين زمينه، ناكارآمدي رهيافت- هاي قديمي مبتني بر زور و انحصارطلبي براي تعامل با اين چالشها به اثبات رسيده است.

دكتر ظريف اظهارداشت: توسل به چنين رهيافت‌هايي موجب شدت گرفتن خشونت، ايجاد بيشتر شكاف ميان ملتها و دولتها، به حاشيه راندن بخش مهمي از جمعيت جهاني و گسترش نفرت، تعصبات كور و خشونت مي‌شود.

نماينده دائم كشورمان در ادامه افزود كه جامعه جهاني با اعلام سال ‪۲۰۰۱‬ بعنوان سال بين‌المللي گفت و گوي تمدن‌ها نشان داد كه قويا مايل به فاصله گرفتن از منطق انحصارطلبي وجايگزين كردن اين منطق و رفتاركهنه‌با پارادايم جديد ديگري مي‌باشد، به‌نحوي كه براساس آن، آسيب پذيري مشترك همگان دربرابر تهديدات مختلف و متنوعي كه دامنه آن از تروريسم و سلاحهاي كشتار جمعي تا فقر و تخريب محيط زيست را در بر مي‌گيرد، پديدار مي‌گردد.

وي افزود: در واقع، در عصر جهاني شدن، اين تهديدات هيچ گونه مرزي از جغرافيا، قدرت يا ثروت را نمي‌شناسند در نتيجه به نظر مي‌رسد اكنون همگان براين نكته آگاهي دارند كه براي مقابله با آسيب پذيري مشتركي كه با آن روبرو هستيم، مديريت دسته جمعي جامعه جهاني ابزار مناسب و بهتري به حساب مي‌آيد.

ظريف درادامه به تشريح اين نكته پرداخت و اظهار داشت كه پارادايم جديد مبتني براين فرض است كه منابع معرفت و عقل متنوع بوده و هر تمدني واجد مخازن فرهنگي بسياري است و نيز مشاركت همگان دراين فرايند به نفع همه طرفها خواهد بود.

وي گفت: دستور كار جهاني گفت و گوي تمدن‌ها كه چهار سال قبل به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد، به درستي مفهوم اين پارادايم در حال ظهور را تشريح و تبيين نموده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سفير و نماينده دائم كشورمان درپايان باارائه قطعنامه دستور كار جهاني گفت و گوي تمدنها از طرف بيش از ‪ ۱۲۵‬كشور باني قطعنامه، ابراز اميدواري كرد كه اين قطعنامه به تاييد همه دولتهاي عضو مجمع عمومي برسد تا بر اساس آن، يكبارديگرسازمان ملل براراده و عزم جامعه بين‌المللي براي پيشرفت اصول و اهداف گفت و گوي تمدنهاصحه گذاشته و تلاش كند كه دنياي آينده فرزندانمان دنياي گفت وگو و احترام و نه دنياي برخورد و خشونت باشد.

درپايان نشست مجمع عمومي قطعنامه گفت و گوي تمدنها ارائه شده از طرف جمهوري اسلامي ايران با اجماع به تصويب مجمع عمومي رسيد.

Copyright: gooya.com 2016