سه شنبه 3 آبان 1384

وزير خارجه ‌انگليس بر "ضرورت حل ديپلماتيك چالش با ايران" پافشاري كرد، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۰۳‬
خارجي. سياسي. انگليس. استراو.

"جك استراو" وزيرخارجه انگليس درپاسخ به‌نمايندگان مجلس عوام، بار ديگر بر ضرورت حل چالش ايجاد شده با ايران از راههاي ديپلماتيك پافشاري كرد.

وي دوشنبه‌شب دركميته منتخب امورخارجه مجلس عوام و درپاسخ به نمايندگان افراطي وتندرو گفت: هيچكس درحال حاضر ازحمله نظامي به ايران سخن نمي‌گويد.

استراو افزود: همانطور كه "كاندوليزا رايس" (وزير خارجه آمريكا) نيز ديروز (يكشنبه) گفت، همه معتقد به پيشبرد مسايل با ايران از طريق گفت وگوي ساختاري هستند.

وزير خارجه انگليس درباره برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران، اين سوال را مطرح كرد كه "سوخت تنها نيروگاه هسته‌اي ايران در بوشهر توسط روسيه تامين خواهد شد، بنابراين پرسش اين است كه ايران چرا تلاش مي‌كند به توليد سوخت هسته‌اي دست يابد؟"
وي سپس، بدون اشاره به‌گزارشهاي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه اهداف صلح آميز برنامه‌هاي هسته‌اي ايران را تاييد كرده‌اند، به جهت‌گيري سياسي شوراي حكام اين آژانس اشاره و ادعا كرد، اقدامهاي "آژانس بين‌المللي انرژي اتمي" درقبال ايران يكي ازمحكم‌ترين برخوردهاي آژانس بوده و نشانگر پشتيباني قوي بين‌المللي در موضعگيري عليه ايران بود.

استراو در پاسخ به نمايندگان كميته خارجي مجلس عوام، تعليق فعاليت غني‌سازي اورانيوم در ايران ظرف دو سال و نيم گذشته را يكي از دستاوردهاي مهم سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان در جريان مذاكرات با ايران ارزيابي كرد.

وي گفت: ما بحثهاي زيادي داريم كه بايد انجام شود و من اميدوارم كه بتوانيم مساله ايران را در چارچوب آژانس حل و فصل كنيم ولي ضرورت تصميم- گيري درباره ارجاع يا عدم ارجاع ايران به شوراي امنيت بعدا معلوم خواهد شد.

در اين جلسه، يكي از نمايندگان كميته‌خارجي مجلس عوام گفت كه وي دو سال پيش از تهران ديدار كرده بود و به مزاح افزود: استقبال از هيات انگليسي در آن هنگام، از استقبالي كه در فرانسه از آنان شد، بسيار دوستانه‌تر بود.

وي ادعا كرد: اما از دو سال پيش تاكنون وضع تفاوت كرده است. به سربازان انگليسي در شط العرب (اروند رود) حمله شده و گزارشهايي مبني بر دخالت ايران در بمب گذاريهاي جاده‌اي جنوب عراق منتشر شده است.

استراو در پاسخ به اين اتهام‌هاي غيرمستند لندن در خصوص ارتباط ايران با مسايل عراق ، به بحث انتخابات در ايران پرداخت و مدعي شد: "در ايران انتخاباتي غيركامل برگزار شد."
"بنابراين فضاي دشوارتري در مقايسه با دو سال پيش به وجود آمده است ولي اين به معناي آن نيست كه ما راههاي ديپلماتيك را بسته‌ايم".

استراو افزود: در هر صورت ما بايد تلاش كنيم تا ايرانيها را بهتر درك كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"ايران كشوري است كه ملتي مفتخر به گذشته خود دارد و همواره درارتباط با قدرتهاي بزرگي همچون روسيه، انگليس و آمريكا بوده است".

استراو، درحالي كه در همين جلسه به اعمال نفوذ ايران در مسايل عراق اشاره كرده بود، در اظهارات متناقضي، گفت: شيعيان عراق تمايلي به استقرار حكومتي مذهبي همچون ايران در عراق ندارند.

"شيعيان عراق عرب هستند در حالي كه ايرانيها "پرشين" هستند و اين تفاوتها بسيار عميق است".

ائتلاف آمريكا و انگليس، با انتشار گزارشهاي ساختگي و دوپهلو، سعي دارند، از يك سو، قدرت گرفتن شيعيان در عراق را به دليل شيعه بودن سران جديد بغداد و تفاهم آنان با ايران، نگران‌كننده توصيف كرده و ازسوي ديگر، ايران را به تشويق گروههاي افراطي ضد دولتي در عراق، براي ايجاد بحران در اين كشور، متهم مي‌كنند.

واشنگتن و لندن تاكنون نتوانسته‌اند براي ناكامي‌هايشان در عراق پاسخ قانع‌كننده اي به افكار عمومي كشورهاي خود بدهند.

استراو در اين جلسه و در پاسخ به ادعاي مطرح شده درباره دخالت ايران درجنوب عراق، به ريشه‌هاي آشوب‌هاي اخيرعليه نيروهاي انگليسي كه از دستگيري جاسوسان نظامي اين كشور توسط نيروهاي عراقي و سپس اقدام نظاميان انگليسي براي آزادي آنان از زندان ناشي شده، اشاره‌اي نكرد.

استراو در پايان گفت، "اصل اول قانون اساسي عراق مي‌گويد كه در اداره كشور بايد از فرهنگ اسلامي عراق استفاده شود و در عين حال گفته شده است كه بايد حقوق بشر رعايت شده و فرهنگ عراق نيز لحاظ شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير خارجه ‌انگليس بر "ضرورت حل ديپلماتيك چالش با ايران" پافشاري كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016