شنبه 14 آبان 1384

محمدهاشمي: مجمع تشخيص كار سياسي نمي‌كند، ايسنا

- مباني جبهه اعتدال به احزاب ارائه شده است
- كار اجرايي مملكت تكليف شب نيست كه‌هر وقت خواستيم انجام دهيم



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

عضو كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: «كار اجرايي يك مملكت، تكليف شب نيست كه هر وقت خواستيم انجام بدهيم. كار امروز اگر انجام نشد، فردا براي انجام آن دير است.»

محمد هاشمي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به شرايط سياسي پس از انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و با طولاني خواندن روند استقرار دولت، گفت: «تاكنون سابقه نداشته است كه چهار وزارتخانه در مدت زماني طولاني بدون وزير مانده باشند. در فرهنگ اداري، اگر وزير نباشد هيچ كس دل به كار نمي‌دهد. البته ممكن است يك وزارتخانه نيازي به تصميم‌گيري‌هاي مقطعي و مهم نداشته باشد و روند كار آن روزانه و مشخص باشد، ولي وزارتخانه‌هايي مانند نفت و آموزش و پرورش از وزارتخانه‌هاي استراتژيك ما هستند كه به تصميمات و قراردادهاي كلان و سرنوشت‌ساز نياز دارند.»

وي گفت: «ما در سال اول چشم‌انداز بيست ساله كشور هستيم و همه چيز بايد طبق برنامه‌ريزي پيش برود. اين تنها حرف من نيست، همه اين موضوع را قبول دارند.»

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي در مورد تشكيل جبهه‌ها و ائتلافهاي جديد پس از انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: «آرايش گروه‌هاي سياسي طبعا جزء مسائل اوليه يك جامعه‌ مدني است. تصميم‌گيري بر اساس دموكراسي از علت‌هاي تشكيل احزاب است. طبيعتا وقتي يكسري گروه‌هاي هم‌فكر به صورت جبهه وارد صحنه‌ سياسي مي‌شوند مي‌توانند تاثيرگذارتر باشند. جمهوري اسلامي نيز چون مي‌خواهد بر اساس دموكراسي پيش برود، بايد به فضاي مناسبي براي رشد احزاب تبديل شود.»

هاشمي در مورد تشكيل جبهه‌ اعتدال نيز به خبرنگار ايسنا گفت: «احزابي كه مي‌خواهند در يك جبهه فعاليت كنند، بايد يكسري اصول مشترك داشته باشند تا بر اساس آن فعاليت كنند. براي جبهه اعتدال نيز يكسري مباني تهيه شده است و به تشكيلاتي كه پذيراي اين اصول هستند عرضه مي‌شود. اگر اين مباني را بپذيرند، تشكيل جبهه اعلام شده و با يك كنگره اطلاع‌رساني مي‌شود.»

وي از تنظيم‌كنندگان اصول جبهه‌ اعتدال نام نبرد.

محمد هاشمي در مورد نقش هاشمي رفسنجاني در جبهه اعتدال و اينكه آيا محور فعاليت‌هاي اين جبهه قرار خواهد گرفت يا خير؟ توضيح داد: «آقاي هاشمي گفته است كه از تشكيل اين جبهه حمايت مي‌كند، ولي لزوما عضو نمي‌شوند. رهبري فكري ايشان هم در جبهه اعتدال بستگي دارد به اينكه افرادي كه حضور در جبهه را مي‌پذيرند با اصول تفكر اقتصادي و سياسي ايشان موافق باشند يا نه. طبيعتا كارگزاران هم يكي از احزابي است كه در اين جبهه قرار مي‌گيرد.»

وي در مورد مشكلات مالي روزنامه كارگزاران نيز گفت:«بحث‌هايي در اين مورد در حزب داشته‌ايم. تصميماتي گرفته شده است كه از طريق عرضه‌ سهام و يا به صورت كمك‌هاي مردمي، منابع مالي اوليه‌ روزنامه را تامين كنيم و اميدواريم كه روزنامه خودگردان شود.»

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در مورد همكاري اين حزب با احزاب اصلاح‌طلب يا اصولگرا، اظهار داشت: «تصميم داريم كه حزب را فعال‌تر كنيم. آنچه كه تعيين‌كننده است، شرايط فعاليت آزادانه يك حزب يا تشكيلات سياسي در كشور است. كارگزاران از ابتدا بر مبناي يكسري از اصول تشكيل شده است. هميشه اعلام كرده‌ايم با كساني كه هويت ما را بپذيرند آماده همكاري هستيم. محور اصلي حزب كارگزاران بر اساس تفكرات آقاي هاشمي است و تفكر آقاي هاشمي نيز از خطوط كلي كه امام براي توسعه كشور ترسيم كردند تبعيت مي‌كند. نظر امام اين بود كه كشوري مثل ايران بايد الهام‌بخش كشورهاي ديگر باشد. حكومت اسلامي در دوران ما بديع است. وقتي مي‌خواهيم اين‌گونه بماند بايد ويژگي‌هاي دولت خود را مشخص كنيم.»

وي ادامه داد: «امام (ره) معتقد بودند كشور بايد به خود متكي باشد. كارگزاران با اين نگاه و ايده‌ وارد صحنه‌ سياسي كشور شد. فكر مي‌كنيم كارگزاران در آينده جايگاه مناسبي داشته باشد. اكنون نيز با وجود چشم‌انداز بيست ساله‌ كشور، تصور مي‌كنيم كه تفكر ما معنا پيدا كرده است، چراكه اين چشم‌انداز نيز نگاه توسعه‌اي دارد.»

هاشمي در مورد حضور كارگزاران در انتخابات مجلس و رياست جمهوري و احتمال معرفي محمدعلي نجفي براي انتخابات رياست جمهوري آتي توضيح داد: «هنوز تصميمي براي انتخابات گرفته نشده است. درمورد آقاي نجفي هم بحثي مطرح نبوده است و تنها در يكي از روزنامه‌ها نقل شده كه جبهه‌ مشاركت اعلام كرده است در انتخابات گذشته رياست جمهوري، ما آمادگي توافق بر روي نجفي را داشتيم. آنچه مسلم است هنوز در شوراي مركزي حزب صحبتي در اين مورد نشده است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادمه گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در خصوص نحوه نظارت مجمع و تشريح جزييات آن اظهار داشت: «هنگامي كه مجمع اولين گروه از سياست‌هاي كلي نظام را به رهبري تقديم كرد، ايشان بيان كردند كه نظارت بر اجراي اين سياست‌ها هم برعهده‌ خود مجمع باشد. اين نظارت فقط بر سياست‌هاي كلي است كه در آن زمان چندان هم زياد نبود. به تدريج كه تعداد اين سياست‌ها زياد شد، ضرورت نظارت بر حسن اجراي آنها بيشتر و در پي آن يك آيين‌نامه تهيه شد. اين آيين‌نامه رفت و برگشت زيادي داشت. به عنوان مثال قصد دولت اين بود كه آن را به بحث بگذارد تا مانعي براي انجام كارها نباشد. دولت، مجلس و قوه‌ قضاييه مدت‌ها روي اين آيين‌نامه كار كردند. همه اتفاق ‌نظر داشتند كه نبايد اين نظارت به دخالت تبديل شود.»

هاشمي تصريح كرد: «سعي مجمع نيز اين بود كه اين اتفاق نيفتد و از سوي ديگر اين نظارت باعث گسترش بوروكراسي نشود. شرايط بايد به گونه‌اي باشد كه از امكانات اداري و سازماني فعلي كشور استفاده شود و تشكيلات محدودي براي انجام اين نظارت پيش‌بيني شده است. در اولين جلسه كميسيون نظارت هم بيشتر بحث حول همين محورها بود كه به آنچه در آيين‌نامه آمده است متعهد باشيم. گزارش‌هايي را هم كه در خصوص اين نظارت تهيه مي‌كنيم به مقام معظم رهبري تقديم مي‌كنيم و آنچه كه نياز باشد در اختيار رسانه‌ها مي‌گذاريم. البته ممكن است در برخي موارد كه از سياست‌هاي كلي تخلف مي‌شود، با يك نامه حل شود و نيازي به گزارش دادن به رسانه‌ها و سياسي كردن آن نباشد چون دليلي براي اين كار وجود ندارد. هدف مجمع كار سياسي نيست. البته در اين زمينه كميسيون تصميم‌گيري مي‌كند.»

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه در موضع‌گيري‌ها چگونه بايد عمل كرد كه ضمن حمايت از آرمانها از منافع ملي نيز دفاع كنيم؟ گفت: «آمريكا و اسرائيل مانند گرگ زخمي در كمين نشسته‌اند و با تسلط بر رسانه‌ها عليه ما اقدام مي‌كنند. حركت اخير آنها نيز يك مانور بود. مساله چندان ساده نيست، بايد در سياست خارجي منافع كشور را نيز در نظر گرفت. رفتارها و گفتارهايمان نيز بايد در اين جهت باشد. بايد از عقل جمعي استفاده كرد. نبايد غافل شويم. دشمن امكانات و ابزار اقدام عليه ما را در اختيار دارد.»

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدهاشمي: مجمع تشخيص كار سياسي نمي‌كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016